Gamen in het Groot
Het topic "Wie gamed met een Beamer?" is alweer over de 1000 posts heen, tijd voor een nieuw deeltje.
Bijna elke gamer heeft tegenwoordig wel op een beamer gegamed, maar de meeste doen dit alleen met een Lan, dus wanneer er met groote aantallen wordt gespeeld. Toch blijft gamen op een beamer de ultime ervaring; door de groote van je beeld wordt je werkelijk in de situatie gezogen, daarom beginnen sommige gamers ( maar vooral filmliefhebbers ) een klein bioscoopje te bouwen om altijd te kunnen genieten van een beamer. Let wel, er zit veel verschil in de beamers die op de markt zijn, daarom dit topic om over het gamen opzich te discuseren, maar ook om informatie te vinden en om vragen te stellen.
Inleiding
Wat moet je allemaal weten over een beamer?
Lichtopbrengst:
Dit wordt vermeld in de eenheid ANSI lumen; hoe hoger je lumen, hoe hoger je lichtopbrengst. Hierover moet je je eigenlijk nietzoveel zorgen maken, maar hoe lager je opbrengst, hoe donkerder je je kamer moet maken wil je nog wat zien.
Beeldverhouding:
4:3 en 16: 9, ik veronderstel dat de mensen hier voornamelijk de beamer gaan gebruiken voor games en films, dan ligt de voorkeur toch bij 16: 9. 16: 9 betekend de verhouding tussen breedte:hoogte. de Xbox 360 ondersteund HD signaal en dat is 16: 9. Let er dus op of jou beamer dat ondersteund, maar de meeste doen dit wel..!
Contrast Ratio:
De contrast ratio geeft de verhouding aan tussen het aantal stappen die mogelijk zijn tussen de "kleuren" wit en zwart. Dus hoe hoger je contrast Ratio, hoe "witter" en "zwarter" je beeld kan zijn. De contrast ratio's die bij beamers zijn vermeld moet men wel met een korreltje zout nemen; dit zijn de maximale gemeten waardes die meestal niet worden behaald. Om je contrast Ratio te verhogen kan men de beamer calibreren of er een kleurenfilter in zetten.
Standaard/Native resolutie:
Het aantal pixels (beeldpunten) dat de beamer bedraagt, hoe meer beeldpunten, hoe scherper je beamer kan zijn. De pixels die dus worden gegeven onder Standaard/Native Resolutie zijn dus het aantal pixels die er werkelijk zijn..!
SVGA : 800 x 600
WVGA : 854 x 480
XGA : 1024 x 768
WXGA : 1280 x 720 <- HD starts here
SXGA : 1280 x 1024
UXGA : 1600 x 1280
SXGA+ : 1400 x 1050
Full HD : 1920 x 1080
Maximale resolutie:
Resolutie die de beamer maximaal aankan. Maar laat je niet gekmaken door deze waardes, de beamer kan het wel aan, maar zal het gaan verkleinen naar de standaard resolutie..! Wat leidt tot slechter beeld.
Ingangen:
Je moet je Xbox natuurlijk kunnen aansluiten..!
Normaal signaal kan via:
Composiet (RCA: Geel, de gele video cinch/stekker):
Plaatje/Informatie
S-Video: Heeft een wat betere kwaliteit dan de RCA cinch
Plaatje/Informatie
HDTV signaal kan via:
Component (RCA: Rood, Groen en Blauw): Meegeleverd met een Premium Xbox.
Plaatje/Informatie
VGA (los verkrijgbaar): Scherper dan Component, maar minder kleurijk.
Plaatje/Informatie
Er zijn ook andere aansluitingen, maar die worden (nog) niet ondersteund door de Xbox 360.
Key-stone correctie:
Wanner de beamer bijvoorbeeld aan het plafond is opgehangen, en scheef staat gericht op een scherm. Zal het beeld niet een perfect vierkant worden, door middel van "keystonen" kan er toch een perfect vierkant worden gecreerd.
Geluidsniveau:
Wordt gegeven in Decibel. Het is het geluid dat wordt geproduceerd door de beamer ( fans die draaien e.d.) Zelf irriteer ik me daar niet aan omdat ik daardoorheen knal met 5.1 geluid. Maar voor sommige mensen kan een te hoog geluidsniveau irriterend zijn.
Projectietechniek:
LCD
LCD-beamers bevatten drie aparte glazen LCD panelen (Rood, Groen en Blauw) voor het beeldsignaal dat naar de projector wordt verzonden. Als het licht op het LCD paneel valt kunnen individuele pixels geopend worden om het licht te laten passeren of worden gesloten om het licht te blokkeren. Door deze modulerende (aan/uit) techniek wordt een beeld gecreëerd dat vervolgens via de lens geprojecteerd wordt.
DLP
De andere techniek die bij beamers gebruikt wordt is DLP. Deze techniek is gebaseerd op een technologie van Texas Instruments. Zij ontwikkelde de Digital Micromirror Device (DMD). De DMD bestaat uit duizenden kleine vierkante spiegeltjes. Deze spiegeltjes kunnen verschillende posities innemen waardoor ze licht kunnen doorlaten of tegenhouden. Deze techniek wordt veel toegepast in de draagbare beamers.
Elke techniek heeft zo zijn voor en nadelen, zo heeft DLP over het algemeen een hogere lichtopbrengst maar heeft ook wel last van het regenboog-effect
Projectiemethode:
Opzicht
De meeste beamers maken gebruik van deze techniek. De beamer projecteerd gewoon op het doek, en de beamer bevind zich aan de zelfde kant van het scherm als de kijker.
Doorzicht
Hierbij wordt de beamer achter het scherm geplaatst, het voordeel hiervan is is dat men nooit last krijgt van mensen of dingen die in het licht zitten van de beamer.
Zoom:
Een lens met een variabele brandpuntsafstand. Door het verstellen van de lens kan de beeldgrootte groter of kleiner wordt gemaakt zonder dat u de projector hoeft te verplaatsen. Hoe grooter de verhouding, hoe grooter je het beeld kan maken over een kleinere afstand.
Branduren:
Hoelang een lamp meegaat voordat deze het begeeft, dit is een gemiddelde dat genomen is en kan natuurlijk afwijken. Het hangt er ook vanaf hoe men de beamer heeft ingesteld; heb je je beamer wat minder fel qua lichtopbrengst ingesteld, dan gaat de beamer langer mee.
HDTV signaal:
Een vrij groot begrip, zie hiervoor het HDTV topic
Het uitkiezen
Dan natuurlijk het uitzoeken van een beamer, het aanbod is groot dus het kiezen kan lastig worden. Wat ik ten eerste voorstel is bedenken waar je het allemaal voor gaat gebruiken, behalve de Xbox 360. Is HDTV een must? Kan jij je kamer helemaal verduisteren zodat een hoge lichtopbrengst niet nodig is? Bedenk al die dingen, schrijf ze misschien op.
Wat dan volgt, is het uitdenken van hoe je het wilt toepassen in je/de kamer. Niet elke kamer is geschikt voor een beamer. Is je kamer relatief klein en wil je alsnog een beetje een groot beeld? Zoek dan een beamer met een grotere zoom verhouding. Wil je weten hoe groot jou beeld wordt met een bepaalde beamer? www.projectorcentral.com bied voor de meeste beamers een projector-calculator, waardoor je dus maten e.d. kan berekenen.
Let ook op het aantal branduren van een beamer en wat het allemaal kost om een lamp te vervangen..!
De merken die ikzelf vooral aanraad zijn:
Hitachi.
Epson.
Sanyo.
Panasonic.
Links
www.htforum.nl veel info, diepgaander dan wat ik hierboven beschrijf, dus voor diepgaandere vragen kun je ook daarheen.
www.projectorcentral.com engels, maar hele uitgebreide info over veel verschillende beamers, ook projectie-calculators zijn hier te vinden.
www.kieskeurig.nl voor het vinden van een zacht prijsje, let wel op de shops waarbij je het besteld en neem de informatie die op deze site vermeldt staat met een korreltje zout; veel dingen staan er verkeerd.
Voorbeelden van opstellingen
Plaatjes met dank aan mike
Meer plaatjes zijn welkom..!
Laatst bewerkt: 17 dec 2006