1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen met een Beamer [Deel 2]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Occisor, 17 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Gamen in het Groot


    Het topic "Wie gamed met een Beamer?" is alweer over de 1000 posts heen, tijd voor een nieuw deeltje.

    Bijna elke gamer heeft tegenwoordig wel op een beamer gegamed, maar de meeste doen dit alleen met een Lan, dus wanneer er met groote aantallen wordt gespeeld. Toch blijft gamen op een beamer de ultime ervaring; door de groote van je beeld wordt je werkelijk in de situatie gezogen, daarom beginnen sommige gamers ( maar vooral filmliefhebbers ) een klein bioscoopje te bouwen om altijd te kunnen genieten van een beamer. Let wel, er zit veel verschil in de beamers die op de markt zijn, daarom dit topic om over het gamen opzich te discuseren, maar ook om informatie te vinden en om vragen te stellen.

    Inleiding

    Wat moet je allemaal weten over een beamer?

    Lichtopbrengst:

    Dit wordt vermeld in de eenheid ANSI lumen; hoe hoger je lumen, hoe hoger je lichtopbrengst. Hierover moet je je eigenlijk nietzoveel zorgen maken, maar hoe lager je opbrengst, hoe donkerder je je kamer moet maken wil je nog wat zien.

    Beeldverhouding:
    4:3 en 16: 9, ik veronderstel dat de mensen hier voornamelijk de beamer gaan gebruiken voor games en films, dan ligt de voorkeur toch bij 16: 9. 16: 9 betekend de verhouding tussen breedte:hoogte. de Xbox 360 ondersteund HD signaal en dat is 16: 9. Let er dus op of jou beamer dat ondersteund, maar de meeste doen dit wel..!

    Contrast Ratio:
    De contrast ratio geeft de verhouding aan tussen het aantal stappen die mogelijk zijn tussen de "kleuren" wit en zwart. Dus hoe hoger je contrast Ratio, hoe "witter" en "zwarter" je beeld kan zijn. De contrast ratio's die bij beamers zijn vermeld moet men wel met een korreltje zout nemen; dit zijn de maximale gemeten waardes die meestal niet worden behaald. Om je contrast Ratio te verhogen kan men de beamer calibreren of er een kleurenfilter in zetten.

    Standaard/Native resolutie:
    Het aantal pixels (beeldpunten) dat de beamer bedraagt, hoe meer beeldpunten, hoe scherper je beamer kan zijn. De pixels die dus worden gegeven onder Standaard/Native Resolutie zijn dus het aantal pixels die er werkelijk zijn..!

    SVGA : 800 x 600


    WVGA : 854 x 480


    XGA : 1024 x 768


    WXGA : 1280 x 720
    <- HD starts here

    SXGA : 1280 x 1024


    UXGA : 1600 x 1280


    SXGA+ : 1400 x 1050


    Full HD : 1920 x 1080


    Maximale resolutie:

    Resolutie die de beamer maximaal aankan. Maar laat je niet gekmaken door deze waardes, de beamer kan het wel aan, maar zal het gaan verkleinen naar de standaard resolutie..! Wat leidt tot slechter beeld.

    Ingangen:
    Je moet je Xbox natuurlijk kunnen aansluiten..!

    Normaal signaal kan via:

    Composiet (RCA: Geel, de gele video cinch/stekker):
    Plaatje/Informatie

    S-Video: Heeft een wat betere kwaliteit dan de RCA cinch
    Plaatje/Informatie

    HDTV signaal kan via:

    Component (RCA: Rood, Groen en Blauw): Meegeleverd met een Premium Xbox.
    Plaatje/Informatie

    VGA (los verkrijgbaar): Scherper dan Component, maar minder kleurijk.
    Plaatje/Informatie

    Er zijn ook andere aansluitingen, maar die worden (nog) niet ondersteund door de Xbox 360.

    Key-stone correctie:
    Wanner de beamer bijvoorbeeld aan het plafond is opgehangen, en scheef staat gericht op een scherm. Zal het beeld niet een perfect vierkant worden, door middel van "keystonen" kan er toch een perfect vierkant worden gecreerd.

    Geluidsniveau:
    Wordt gegeven in Decibel. Het is het geluid dat wordt geproduceerd door de beamer ( fans die draaien e.d.) Zelf irriteer ik me daar niet aan omdat ik daardoorheen knal met 5.1 geluid. Maar voor sommige mensen kan een te hoog geluidsniveau irriterend zijn.

    Projectietechniek:


    LCD

    LCD-beamers bevatten drie aparte glazen LCD panelen (Rood, Groen en Blauw) voor het beeldsignaal dat naar de projector wordt verzonden. Als het licht op het LCD paneel valt kunnen individuele pixels geopend worden om het licht te laten passeren of worden gesloten om het licht te blokkeren. Door deze modulerende (aan/uit) techniek wordt een beeld gecreëerd dat vervolgens via de lens geprojecteerd wordt.

    DLP

    De andere techniek die bij beamers gebruikt wordt is DLP. Deze techniek is gebaseerd op een technologie van Texas Instruments. Zij ontwikkelde de Digital Micromirror Device (DMD). De DMD bestaat uit duizenden kleine vierkante spiegeltjes. Deze spiegeltjes kunnen verschillende posities innemen waardoor ze licht kunnen doorlaten of tegenhouden. Deze techniek wordt veel toegepast in de draagbare beamers.

    Elke techniek heeft zo zijn voor en nadelen, zo heeft DLP over het algemeen een hogere lichtopbrengst maar heeft ook wel last van het regenboog-effect


    Projectiemethode:

    Opzicht

    De meeste beamers maken gebruik van deze techniek. De beamer projecteerd gewoon op het doek, en de beamer bevind zich aan de zelfde kant van het scherm als de kijker.

    Doorzicht

    Hierbij wordt de beamer achter het scherm geplaatst, het voordeel hiervan is is dat men nooit last krijgt van mensen of dingen die in het licht zitten van de beamer.


    Zoom:
    Een lens met een variabele brandpuntsafstand. Door het verstellen van de lens kan de beeldgrootte groter of kleiner wordt gemaakt zonder dat u de projector hoeft te verplaatsen. Hoe grooter de verhouding, hoe grooter je het beeld kan maken over een kleinere afstand.

    Branduren:
    Hoelang een lamp meegaat voordat deze het begeeft, dit is een gemiddelde dat genomen is en kan natuurlijk afwijken. Het hangt er ook vanaf hoe men de beamer heeft ingesteld; heb je je beamer wat minder fel qua lichtopbrengst ingesteld, dan gaat de beamer langer mee.

    HDTV signaal:
    Een vrij groot begrip, zie hiervoor het HDTV topic


    Het uitkiezen

    Dan natuurlijk het uitzoeken van een beamer, het aanbod is groot dus het kiezen kan lastig worden. Wat ik ten eerste voorstel is bedenken waar je het allemaal voor gaat gebruiken, behalve de Xbox 360. Is HDTV een must? Kan jij je kamer helemaal verduisteren zodat een hoge lichtopbrengst niet nodig is? Bedenk al die dingen, schrijf ze misschien op.

    Wat dan volgt, is het uitdenken van hoe je het wilt toepassen in je/de kamer. Niet elke kamer is geschikt voor een beamer. Is je kamer relatief klein en wil je alsnog een beetje een groot beeld? Zoek dan een beamer met een grotere zoom verhouding. Wil je weten hoe groot jou beeld wordt met een bepaalde beamer? www.projectorcentral.com bied voor de meeste beamers een projector-calculator, waardoor je dus maten e.d. kan berekenen.

    Let ook op het aantal branduren van een beamer en wat het allemaal kost om een lamp te vervangen..!


    De merken die ikzelf vooral aanraad zijn:

    Hitachi.
    Epson.
    Sanyo.
    Panasonic.

    Links

    www.htforum.nl veel info, diepgaander dan wat ik hierboven beschrijf, dus voor diepgaandere vragen kun je ook daarheen.
    www.projectorcentral.com engels, maar hele uitgebreide info over veel verschillende beamers, ook projectie-calculators zijn hier te vinden.
    www.kieskeurig.nl voor het vinden van een zacht prijsje, let wel op de shops waarbij je het besteld en neem de informatie die op deze site vermeldt staat met een korreltje zout; veel dingen staan er verkeerd.

    Voorbeelden van opstellingen

    Plaatjes met dank aan mike :thumbs:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Meer plaatjes zijn welkom..!
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2006
  2. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Sweet! :D

    Met een beamer gamen maakt het écht zoveel intenser, zeker als je in het donker zit (meestal met beameren :9). Je vergeet gewoon alles om je heen, je ziet alleen het beeld.

    Een mooi voorbeeld is het begin van Act 3 van Gears of War in die regen en bliksem. Damn, die bliksemflitsen laten dan gewoon echt heel je kamer oplichten. Prachtig :D Dat heb je niet snel met je tv'tje in de huiskamer ;)
     
  3. Occisor

    Occisor Active Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Je maakt me jalours... }:]

    maarjah, ik ben de dagen aan het aftellen nu, het duurt niet lang meer tot de TW700 \o/

    PS: als er nog aanmerkingen zijn op de startpost: ik hoor het graag.. :b:
     
  4. SjoerdV NL

    SjoerdV NL Hardcore Poster?

    Berichten:
    2.135
    Leuk Bevonden:
    2
    Thumbs up for the start post. Toen ik vanmiddag beetje zat te gamen stelde ik me ook opeens voor hoe ik hier een beamer zou kunnen neerzetten. Maarja, eerst sparen.

    Sjoerd
     
  5. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    lucky basterd.. zeer mooie opstelling.

    ben zelf ook nog naar zoiets op zoek.
     
  6. 2005simoens

    2005simoens Active Member

    Berichten:
    423
    Leuk Bevonden:
    0
    ik spaar ook voor een TW 700 waarschijnlijk en een 106" doek wordt echt zalig maar ik moet geduld hebben :) sparen ;)
     
  7. Smok3y

    Smok3y Dark Souls!

    Berichten:
    3.670
    Leuk Bevonden:
    277
  8. DaveM

    DaveM Active Member

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou dynamike, ik ben gisteren begonnen met act 3 en ik schrok me elke keer kapot zeg van die flitsen hahha.

    Ik game nu een klaar jaartje op een beamer en heb nog geen minuut spijt gehad.
     
  9. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    In principe moet het gewoon in elke kamer lukken. Tenzij het echt ter grote is van een bedstede. Ik bekijk het denk ik zo: Kun je voor hetzelfde geld een HDTV kopen die even groot beeld geeft, doe dat dan. Kun je groter voor hetzelfde geld met een beamer (+ scherm eventueel dan)...gewoon doen. Als je het een beetje makkelijk donker kan maken in je kamer is het ook wel een voordeel. Maar goed, een verduisteringsrolgordijntje is zo opgehangen ;) Heb je een kleine kamer, zet het scherm dan gewoon aan de korte zijde, zodat je beamer van zo ver mogelijk kan laten projecteren. Dan gebruik je zo min mogelijk zoom (he Jorrit ;))

    Hahaha :D
    Prachtig he, iedereen die bij mij speelt, schrikt zich ook de shit uit zijn broek in dat stukje, zeker op een leuk volume :lol:
    De donkere scenes, met goede lichteffecten zijn echt momentjes waarop een beamer meerwaarde geeft aan de sfeer in de game, omdat het echt donker of licht om je heen is. Plus dat je natuurlijk heeeerlijk film kan kijken zo ;)
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2006
  10. DaveM

    DaveM Active Member

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kijk steeds minder films door GoW. Maar de kerstdagen komen er weer aan en zal ik wel weer een vracht met dvdtjes krijgen :lol:
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Strakke openingspost!
    Moet voor een beamer-koper in spé toch erg veel tijd besparen :)
     
  12. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de info topic starter maar een vraag over lichtopbrengst: wat is nou het minimale Ansi lumen dat je moet hebben om een beetje normaal te kunnen kijken zonder je hele kamer donker te maken? Ik ben een beetje aan het rondneuzen en kwam de Sanyo PLC-XU100 tegen met 4.000 lumen, dat is vrij veel toch? Wel vrij prijzig maar niet zo heel veel duurder dan een HDTV (goedkoopste dat ik kon vinden was hier 1629 ex. BTW).
     
  13. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    ik hou het lekker bij mijn HDTV, iets kleiner maar veel helder beeld, en je wordt net zo erg in de game opgeslokt, lkkr dolby aan, gordijnen dicht en batsuh! :cool:
     
  14. JAGUAR

    JAGUAR xbox

    Berichten:
    710
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor dat geld kan je veel beter een epson tw700 of een hitachi pjtx300 halen. De beamer die jij laat zien heeft veel lumen en is dan ook een presentatiebeamer ipv een home theater beamer. (meer lumen is niet beter ofzo!)
     
  15. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    In reactie op deze reactie, misschien is het leuk om te zeggen dat je met een goede beamer en goed doek in een goed verduisterde kamer een net zo helder en scherp plaatje neer zet als op een beeldbuis. Ik denk dat dat CoD2 plaatje in de startpost dat wel genoeg laat zien. Een tv (beeldbuis) in het donker vind ik trouwens totaal niet lekker kijken...dan is het eigenlijk weer té helder ofzo. Dan zie ik sterretjes als ik ff ergens anders heen kijk.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2006
  16. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    het beeld van een beamer is idd iets zacher. Simpelweg omdat je geen last hebt van 'straling' iets wat door het oog alleen maar als aangenaam wordt ervaren.
     
  17. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet zo thuis in beamers en voorlopig hou ik het ook bij mijn HD-TV (die is toch ook 107 cm :)) maar als ik die screenshots van dynamike zo bekijk dan zou ik dat toch ook ooit wel willen hebben. Iemand met meer aktie foto's? ;)
     
  18. SHiZ NL

    SHiZ NL Active Assassin

    Berichten:
    5.404
    Leuk Bevonden:
    1.092
    Wat zijn nou goede beamers, of wat heb je minstens nodig. In welke prijsklasse moet ik dan denken. 1000 euro of veel meer? Want het is wel cool zo te gamen, maar hoe duur is het, wil je een beetje fatsoenlijk beeld hebben.
     
  19. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik heb dezelfde beamer als dynamike, echter tweedehands. Ik heb de beamer voor 500,- aangeschaft met 1000 uren op de lamp. Verder zelf een scherm in elkaar geknutseld met een verduisteringsgordijn. De kosten waren rond de 20,-

    scherm bouwen (misschien leuk voor in de startpost)
    http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=66728&postdays=0&postorder=asc&start=0

    en op deze pagina staat overigens mijn eigen tut (misschien ook leuk voor de start)
    http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=17910&page=39

    edit: deze schermen geven overigens een zeer goed beeld tov de echt dure schermen als ik de mensen van dvd.nl moet geloven.
     
  20. Eellie

    Eellie The E stands for Eellie

    Berichten:
    617
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik had dat idd ook bij een beeldbuis. Maar het nu HD-TV van samsung en dat werkt echt geweldig. Sowieso heeft LCD al minder licht, maar het heeft ook nog een lichtsensor, zodat hij weet als het donker in de kamer is dat het beeld ook minder fel (licht) hoeft te zijn _O_ ben er erg tevreden mee
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina