1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV thread [deel 9]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Matrix, 3 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Een goeieavond heren (en dames), welkom, welkom, deel 9 is reeds open voor het publiek:

    [​IMG]

    Wat is High Definition TV?
    High Definition Television (HDTV) is zoals de naam al doet vermoeden televisie
    met een hoge resolutie over dit laatste straks meer. HDTV-beelden bevatten
    meer gegevens dan bij de conventionele standaardresolutie. Deze extra gegevens
    leiden tot een rijker beeld met meer detail en helderheid. Er zijn een aantal uitzend
    standaarden, de meest gangbare daarvan zijn 720p en 1080i.

    Resolutie
    Resolutie is voor iedereen die wel eens achter een pc heeft gezeten een bekend
    begrip, de resolutie bepaald de hoeveelheid beeldpunten / informatie die je kunt
    tonen op het scherm. Iedereen wil altijd spelen op een zo hoog mogelijke
    resolutie zodat je alles goed en gedetailleerd kunt zien, zoals zo vaak geldt
    ook in dit geval 'bigger is better'.

    Hieronder even de huidige beeldformaten op een rijtje:

    • NTSC 480p: 640x480 pixels (307.200 beeldpunten)
    • PAL 567i/p: 720x567 pixels (408.240 beeldpunten)
    • HD 720p: 1280x720 pixels (921.600 beeldpunten)
    • HD 1080i/p: 1920x1080 pixels (2.073.600 beeldpunten)

    Als je dat in een plaatje zou vertalen zou dat er als volgt uit zien:

    [​IMG]

    Ook kan je door op onderstaande link te klikken de verschillende aansluitmogelijkheden/resoluties
    van een xbox game vergelijken:
    http://www.users.bigpond.net.au/paulgun/xbox/video/

    Interlaced versus Progressief
    De resolutie 1280x720 wordt vaak aangeduid als 720P, de 720 staat voor het
    aantal beeldlijnen en de 'P' staat voor een progressief beeld.

    Bij een progressief beeld wordt het beeld in 1x op het scherm getoond. Bij een
    interlaced beeld worden eerst de oneven regels op het beeld getoond en met de
    volgende verversing de even regels. Doordat er gewerkt wordt met een hoge
    verversingssnelheid (refreshrate) zie je hier in de praktijk over het algemeen
    niets van. Je gaat pas problemen krijgen met interlaced beelden op het moment
    dat er snelle actie op het scherm te zien is. Het volgende plaatje laat je het
    combing effect zien dat optreed bij een snelle beweging.

    [​IMG]

    Ook aan onderstaande 2 plaatjes is het verschil goed te zien:

    Interlaced:
    [​IMG]
    Progressive:
    [​IMG]

    Wat je hier dus ziet gebeuren kun je vertalen naar een shooter als Halo. Na het
    op het scherm tonen van de oneven lijnen draait de speler een fractie naar
    rechts. Op het moment dat nu de even lijnen op het beeld worden getoond is de
    speler dus iets opgeschoven en lijkt het beeld versprongen ten opzichten van het
    eerste beeld, je ziet nu een soort van kam (comb) effect.

    Hierdoor wordt vaak gekozen om bij sport uitzendingen en games te werken met een
    720P signaal en bij een film met de hogere meer gedetailleerde interlaced
    variant.

    Waarom dan niet altijd een progressief signaal zul je je wellicht afvragen. Het
    antwoord is simpel, een progressief signaal kost 2x zoveel bandbreedte omdat je
    nu in 1x het hele beeld moet vullen.

    Codering
    HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast
    op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit
    heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4, H.264 en Windows Media® 9,
    waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer
    TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden
    van hogere kwaliteit.


    Wat heb ik nodig om van de HD capaciteiten van de Xbox 360 te kunnen
    genieten?

    Je kunt kiezen voor een televisie of een projector, let er hoe dan ook op dat de
    (native) resolutie van de televisie / projector minimaal 1280 x 720 is. Er zijn
    nogal wat televisies die worden aangeboden als HD Ready omdat ze wel een 720P en
    1080i signaal accepteren maar vervolgens verlagen (downscalen) naar de
    eigenlijke resolutie van de tv die veel lager ligt. Op die manier raak je
    eigenlijk alle voordelen van het HD signaal weer kwijt. De producenten doen dit
    zelf netjes op hun website maar in folders en electronica zaken wil dit nogal
    eens vaak misgaan.

    Voordat een tv of projector het HD Ready logo mag gebruiken moet het toestel voldoen aan
    de volgende eisen die de EICTA heeft opgezet:

    • Het toestel moet minimaal 720 verticale beeldlijnen kunnen weergeven.
    • Ondersteunt de volgende resoluties als ingangsignaal: 1280*720 progressief (60hz),
    1280*720 progressief (50hz), 1920*1080 interlaced (50hz) en 1920*1080 interlaced (60hz).
    • Heeft tenminste één digitale ingang met HDCP beveiliging (HDMI/DVI)
    • Heeft tenminste één analoge ingang die HD signalen kan ontvangen en weergeven (component).

    Het HD signaal kan dus middels een aantal ingangen je televisie / projector in.
    Voor een lange tijd is de component ingang de standaard aansluiting geweest om HD signalen door te
    geven, maar deze wordt langzamerhand vervangen door HDMI.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    De Xbox 360 en HD
    De nieuwe Xbox 360 ondersteund out of the box HD. Om in volle glorie van HD te kunnen genieten
    kan je gebruik maken van de volgende twee HD geschikte kabels:
    -Xbox 360 Component HD AV Cable*
    -Xbox 360 VGA HD AV Cable (tot 720p)

    Of er DVI of HDMI kabels komen is op dit moment nog niet zeker, maar alles wijst erop dat een HDMI kabel
    in de toekomst zeker mogelijk is. Mocht je tv alleen DVI of HDMI ingangen hebben dan is er met behulp van
    de twee beschikbare kabels en een verloopstekker toch goed te gamen.

    Uiteraard is het ook mogelijk om middels Windows Media Center HD films of trialers te bekijken op de Xbox 360.
    Voor meer informatie kan men terecht in deze thread.

    De geruchten dat Microsoft een HD DVD speler zou gaan uitbrengen doen al een aardige tijd de ronde, maar eindelijk
    heeft Microsoft op de E3 2006 zijn HD DVD speler aangekondigd als add-on accessoire voor de Xbox 360! De speler is
    voorzien van een eigen stroomvoorziening en wordt middels een USB aansluiting aan de Xbox 360 gekoppeld.
    De speler zal tegen de kerst te koop zijn, maar de prijs is nog niet bekend.

    [​IMG]

    * Zit standaard in het Normale (€399) Xbox 360 pakket.

    Waar kan ik nog meer High Definition ontvangen / kijken behalve via de Xbox 360?

    Satelliet
    Op 1 januari 2004 werd een nieuwe HDTV-service genaamd Euro 1080 geïntroduceerd op het Astra-satellietnetwerk.
    Deze service bestaat uit twee zenders, Main en Event, die momenteel concerten en kinderprogramma's uitzenden. Euro 1080
    heeft bepaalde voetbalwedstrijden van de Europese voetbalkampioenschappen in 2004 uitgezonden.
    Hiervoor is wel een speciale HDTV-decoder en satellietschotel nodig.

    HDTV in Nederland
    Vanaf eind mei 2006 introduceren een aantal providers hun HDTV pakketen. Het gaat om de volgende providers: UPC, @Home en Casema.
    Alle drie bieden ze dit aan in de vorm van een extra pakket bovenop het huidige standaard digitale televisie abonnement. Het is inmiddels
    al bekend dat UPC en @Home een meerprijs vragen voor dit pakket in tegenstelling tot Casema, die geen meerprijs hanteert.

    Dit is het huidige zenderaanbod van de drie providers:

    • UPC: Film 1 HD, Sport 1 HD, National Geographic HD, HD1 NL en het WK voetbal (Nog steeds niet leverbaar!!)
    • @Home: hetzelfde als UPC
    • Casema: HD1 NL, National Geographic HD, Discovery HD en het WK voetbal
    • Multikabel: HD1 NL, National Geographic HD, Discovery HD, Film 1 HD, Sport 1 HD en het WK voetbal

    Om HD zenders te kunnen ontvangen via de kabel heb je een decoder nodig. Op dit moment zijn er twee verkrijgbaar, namelijk
    de DCB-H360R van Samsung en de de DCR700 Euro-DOCSIS van Philips. @Home en Casema leveren geen decoder mee, maar
    UPC wel. De decoder van Philips wordt exclusief geleverd aan klanten van UPC (geleend). De advies prijs van de Samsung decoder
    bedraagt €299,-, maar dan is hij ook helemaal van jou!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op DVD
    Er zijn diverse films op DVD uitgebracht in Windows Media® 9-indeling (WMVHD),
    een hele verbetering ten opzichte van het bestaande DVD formaat. Het afspelen van deze WMVHD DVD’s kan enkel via de PC
    of een speciale losse speler die je hiervoor dient aan te schaffen.

    Blu-ray Disc™ en HD-DVD
    De kandidaten om de huidige DVD te vervangen zullen beiden gebruikmaken van een blauwe laser (die op eenkleiner punt kan
    worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD. Op dit moment zijn er eigenlijk 2 nieuwe
    standaarden in ontwikkeling namelijk: Sony’s Blu-Ray Disc en Toshiba’s HD-DVD. Beide hebben hun voor en nadelen. Zo hebben Blu-Ray
    schijfjes een grotere opslagcapaciteit dan HD-DVD schijfjes, maar zijn de prijzen van HD-DVD spelers lager dan de Blu-Ray spelers.
    Ondanks dat Blu-ray een grotere opslag capaciteit bied zijn beide formaten meer dan geschikt als opvolger van de DVD en kunnen
    zij zonder problemen films in HDTV formaat opslaan. Op dit moment lijkt Blu-ray aan kop te gaan doordat zij al vele content aanbieders
    achter zich hebben staan, hoe het in werkelijkheid gaat uit pakken als de spelers op de markt komen is niet te voorspellen. Wel wordt
    gevreesd dat de markt straks door 2 standaarden wordt verdeeld en hierdoor consumenten minder bereid zijn te investeren in deze formaten
    en dus de kat uit de boom gaan kijken.

    HD trailers
    Goed je hebt inmiddels al een heel verhaal achter de kiezen, het wordt nu ook tijd dat je wat kunt bekijken. Er zijn verschillende
    mogelijkheden om op je pc op dit moment al te genieten van HD. Op de volgende websites kun je filmpjes in hoge resolutie bekijken.
    Hou er echter wel rekening mee dat je een dikke pc nodig hebt om de filmpjes te kunnen bekijken. En dat vaak je monitor niet echt
    toereikend is doordat deze vaak 4:3 is (je verliest dus een deel van het beeld aan zwarte balken) Maar het geeft wel goed weer
    wat voor scherpte/kwaliteit je kan verwachten van HDTV.

    - http://www.wmvhd.com/ (Showcase van Microsoft)
    - http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/ (Apple trailers in HD, gecodeerd middels de H.264 codec)
    - http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=abde1e02-b529-469e-ae6a-7417fcde9e12&displaylang=en (xbox 360 HD filmpjes)
    - shrek 2 samplebij deze sample moet je het .avi vervangen voor .ts
    - Link naar heel veel HD trailers op 1 pagina

    Minimale systeemeisen voor het afspelen van WMVHD materiaal
    (afspelen van video in 720 pixels)
    Windows XP
    Windows Media Player 9 Series
    2,4 GHz processor
    384 MB RAM
    64 MB videokaart
    Dvd-station
    Schermresolutie van 1024 x 768
    16-bits geluidskaart
    Luidsprekers

    Optimale configuratie
    (afspelen van video in 1080 pixels met 5.1 surround sound)
    Windows XP
    Windows Media Player 9 Series
    DirectX 9.0
    3,0 GHz processor
    512 MB RAM
    Videokaart met 128 MB
    Dvd-station
    Schermresolutie van 1920 x 1440
    24-bits 96 kHz geluidskaart met meerdere kanalen
    5.1 surround sound-systeem


    Interessante link(s)

    - Informatie over 720p, 1080i en 1080p [Engels]

    Conclusie

    We hopen dat jullie er wat van hebben opgestoken. Het gaat in deze thread dus vooral over HDTV zelf en niet de specifieke televisies zelf.
    Ga niet off-topic en houdt het gezellig!

    \o/

    Gaat uw gang maar weer..

    Deel 1
    Deel 2
    Deel 3
    Deel 4
    Deel 5
    Deel 6
    Deel 7
    Deel 8

    Met dank aan Banjy en Tipex voor het opstellen van de startpost uit deel 4:b:.
     
  2. Booster

    Booster verified user

    Berichten:
    763
    Leuk Bevonden:
    0
    deel 9 alweer!! iemand hier nou een JVC 32x70b?? zou er wel wat meer over willen weten wat betreft de TV enz.
     
  3. Franzzz

    Franzzz Active Member

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    32X70 strakke televisie, dynapix HD, uitstekende service van JVC nederland, 2 jaar fabrieksgarantie en de tuners van JVC behoren nog steeds tot de betere. Wat deze tv redelijk uniek maakt is het maxxbass systeem, ik ben tot op heden geen andere lcd tv tegen gekomen die een beter geluid heeft dan deze, door een stuggere conus te gebruiken en zwaardere magneet is het mogelijk om dit toestel lage tonen te laten weergeven. Dat DynaPix HD moet je een klein beetje vergelijken met pixel plus van philips. Ik vinnet zowel kwa techniek als om te zien een mooie tv, hij staat alleen duurder geprijsd dan bevoorbeeld een R-serie en S-serie van samsung, dus het prijskaartje zou ik dan het nadeel noemen.
     
  4. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe is die LCD TV in vergelijking met de le32N71b van samsung?
    En wat is het prijsverschil?
    (Is deze die JVC die in heerhugowaard bij de S&H op een soort van DemoPod staat? Want die zag er wel heel goed uit kwa beeld.)

    Ik moet wel zeggen dat Samsung's mij zowiezo al meer aanspreken door de 'Game Mode' Heeft JVC ook zoiets?
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2006
  5. Franzzz

    Franzzz Active Member

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja die hangt idd op een JVC demo meubel samen met een sophisti/dd systeem. Voor zover mij bekend heeft JVC niet zoiets als een game mode. De prijs, daar noem je iets, uit mn hoofd roep ik voor een 32" €1499,-
     
  6. madison

    madison madison

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan zelf geen verschillen vinden als ik mijn tv in deze modus zet.. Het beeld wordt bij mij alleen iets donkerder.
     
  7. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    De prijs komt overheen, Dus dat zal hem wel zijn geweest dan.

    Wat ik wel jammer vond was dat de le32N71b tegen het plafond stond(en pas die ochtend was neergezet want het boordje lag nog bij de kassa) en niet goed was afgesteld (toch was ie al beter dan vele andere)
    Ik heb de 2 niet echt kunnen vergelijken, Maar ik denk dat ik gewoon voor de Samsung 32N71 ga.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2006
  8. Flamingo

    Flamingo ********************

    Berichten:
    812
    Leuk Bevonden:
    1
    Hehe Lord Sander.. ben je er nog steeds niet helemaal uit :D?
     
  9. Franzzz

    Franzzz Active Member

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    De enige logische verklaring die ik bij de game mode heb is de volgende. Aangezien het toestel dus sneller kan werken wanneer je game mode selecteert, dan moet die snelheid ergens vandaan komen en dus ook weer tenkoste gaan van iets anders. Als je een 8ms scherm naast een kwalitatief zelfde 2ms scherm zet en je laat ze precies hetzelfde weergeven dan zal de conclusie zijn dat het 2ms scherm minder intense kleuren en/of slechter(minder) contrast heeft. En aan het antwoord van madison te zien is het met name de helderheid/contrast die daaronder te lijden heeft.
     
  10. Franzzz

    Franzzz Active Member

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik hier morgen post dat ik het scherm voor €1199,- lever dan is hij eruit, heb ik althans begrepen:D
     
  11. Flamingo

    Flamingo ********************

    Berichten:
    812
    Leuk Bevonden:
    1
    Jah ik heb 'm besteld via internet voor 1150,-..10% vooruit betaald en haal 'm aanstaande dinsdag bij mij in Zwolle op (5 a 10 min. rijden). :)

    Deze zaak besteld het zelf direct bij Samsung weg en er is dan 1 dag levertijd en ma. konden ze pas weer bestellen, was vr. net te laat :mad:
     
  12. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen afhaal adressen van internetwinkels bij mij in de buurt en omdat ik geen gedoe wil met terug opsturen als er wat mis is haal ik hem liever bij een winkel in mijn dorp/stad(HeerHugoWaard) of ergens in de buurt(Almaar)
    Hier in HHW ken ik maar 2 betrouwbare winkels Expert en Scheer&Foppen maar daar vind ik de N71 te duur.(1399,-
    Als 1 van de 2 de N71 wil leveren voor 1199 dan haal ik hem bij hun anders kijk ik wel in Alkmaar.
    Dat ik een le32N71b wil staat al min of meer vast.
    (ik wil hem eerst nog eens echt goed kunne n bekijken in een winkel)

    En Franzzz ik hoor het graag van je of S&F de 32N71 voor 1199 wil/mag leveren.
    (waar hebben ze die naam: Scheer & Foppen toch vandaan gehaald?)

    En de 'Game Mode' Schakeld een aantal beeldvebeterings technieken (die toch al niets kunnen doen als je de 360 op HD draait) uit waardoor de TV minder hoeft te rekenen en dus sneller het beeld verwerkt. (ter voorkoming van HD TV Lag.)
    Ook past de Game Mode de helderheid en nog een aantal andere dingen aan.

    En Flamingo, Ik ben al ruim een maand bezig een keus te maken.
    Eerst wou ik de 32R71 kopen toen kwam ik de M71 en N71 tegen, Later kwam ik erachter dat die 100Hz. modus op de M71 helemaal geen beter beeld gaf met de xbox360 (slechter zelfs) En dat de N71 een groter kleurberijk had.
    Toen ging het tussen de R71 en N71 en neigde ik naar de R71 omdat die goedkoper was en ik niet inzag wat je met meer kleurberijk moest.
    Eind vorige week heb ik de R71 en N71 zien spelen en ben ik me echt gaan richten op de N71 (waarvan ik ook het design mooier vind)
    En nu zoek ik de N71 voor een mooie prijs (1199,- min nog eens 140,- met de actie van samsung, moet ik wel voor 31 december bestellen en kopen)

    En de N71 heeft GEEN 100Hz. al zegt samsung van wel op samsung.nl en veel winkelpersoneel ook. (op samsung.de is te zien dat de N71 geen 100Hz. heeft.) De N71 heeft een groter kleurberijk dan de M71 en dat is het verschil tussen de 2 (en ook het design van de voet.)
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2006
  13. Flamingo

    Flamingo ********************

    Berichten:
    812
    Leuk Bevonden:
    1
    Jah idd .. en om voor 50,- een heel stuk heen en weer te gaan rijden is ook niet wat en vooral niet als er wat mis mee is en het gezeik wat je er allemaal bij krijgt. Ik hoop voor je dat je 'm iig snel krijgt ;)

    Het schijnt er dus wel slechter van uit te gaan zien...
     
  14. Sato

    Sato Sato NL

    Berichten:
    1.229
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach hij komt wanneer die komt, eerst me 360 maar is terug krijgen :'-(

    En wat de 100Hz. op de M71 betreft de een vind het lelijker dan ander ziet geen verschil en de derde vind het mooier.
    Met sommige games is het echt niet te doen met andere is er wel verbetering met 100Hz. aan
    Ik weet in elk gaval dat het geen verbetering is (hele review gelezen over de 100Hz. op de M71)
    En kies daarom voor de N71

    Ben in elk geval wel naar wat Vleesch er zelf van vind.
    (100Hz. zet je aan en uit in het menu van de TV)
     
  15. MarcelG

    MarcelG Active Member

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    Deze JVC TV bijna een maand in bezit. Is zowel met zwarte als zilveren rand te leveren (32X70B of 32X70S). Heb zelf die met zwarte rand en dat geeft voglens mij het beste effect. De kijkhoek is niet zo geweldig, maar dat heb je met elke LCD wel. Beeld en geluid is verder :thumbs: en prijs vanaf zo'n €1150,=.
    Succes met je keuze!!
    Ps. kijk ook even bij Kieskeurig, want daar staan meningen genoeg.
     
  16. Bianconero

    Bianconero Active Member

    Berichten:
    612
    Leuk Bevonden:
    1
    Die jvc werd bij Expert mij aangeraden, ik mag zelfs van hun een lcd een weekend uittesten. Dat noem ik nou service. Ik mocht ook een model naar keuze laten bestellen en dan een weekend uittesten, maar dit moest wel een goed lopend merk en type zijn.

    Bij de harendse smit werd mij weer de panasonic aangeraden, weet even niet welk type (was iig een nieuw model 32inch). maar die zag er ook wel mooi uit.

    Nu weet ik het gewoon helemaal niet meer, ik laat de Expert een lcd thuis brengen om te testen (waarschijnlijk de philips 9541).
     
  17. Onslaught

    Onslaught HardCore Gamer

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    0
    Gezien ik de enige hier op het forum en waarschijnlijk zelfs zo'n beetje de enige in heel Nederland die in het bezit is van een 32M71B kan ik iedereen dit zeggen.
    Er is totaal geen verschil in beeldkwaliteit tussen 100Hz uit of aan.
     
  18. Vleesch

    Vleesch Active Member

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik zal jullie ook mijn mening laten horen als ik 'm binnen heb. Heb je een link voor mij naar die review Lord Sander. Ik heb het hele internet al afgezocht maar ik kan nog niet echt reviews vinden uit een vakblad ofzo. Zoals ik eerder al zei heb ik voor die 100Hz omdat het iig niet slechter kan worden omdat die mode ook uit kan. Verder vind ik het gek dat die winkel jou de N voor 1399 levert aangezien de vanaf prijs van de It's hier in apeldoorn 1439 was.


    Edit: Ik bedoel natuurlijk dat de M hier 1439 is.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2006
  19. ON 360

    ON 360 Active Member

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    0
    test

    test
     
  20. ON 360

    ON 360 Active Member

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    0
    je bent niet de enige in NL met een samsung LE32M71b hoor. ik vind ook geen verschil in zitten met of zonder 100hz vind het juist vervelender als hij aan staat heb dan gevoel dat er soort randjes om karakters (tijdens gamen) heen zit als ze snel bewegen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina