Mmm… Ik kom maar weer eens uit mijn retraite om het de christenen moeilijk te maken… Ik zal ook wel geschapen zijn om het hun lastig te maken… Alhoewel ik uiteraard niet (meer) in een god geloof… Ik heb de laatste 5 blz. van deze topic maar eens gelezen, en ik kom wat zaken tegen die ik op zijn minst merkwaardig vind… Met name wat Shriko schrijft als christen… Ik citeer hieronder een paar van zijn uitspraken… Dit betekent uiteraard alleen dat ik mijn mening geef over wat hij schrijft… Ik ben het met hem niet eens, maar dat ben ik eigenlijk sowieso niet met de meeste christenen, omdat hun mening eerder mystificerend is dan dat dit echte antwoorden geeft… Dat komt volgens mij voort uit de reden dat soms de vinger door critici wordt gelegd op de zere plek, op onverklaarbaarheden en tegenstrijdigheden… Daar weet een christen geen antwoord op… Ik zeg niet dat ik pasklare antwoorden heb, maar het christendom (en ook andere godsdiensten) doen vaak alsof ze een antwoord hebben op het ontstaan van het heelal, goden en engelen… Maar feitelijk weten ze niks… Ze baseren zich op WOORDEN uit hun bijbel of welk heilig verklaard boek dan ook… Ik heb echter al eerder in deze topic aangegeven dat al die zogenaamde heilige boeken niets meer en niets minder zijn dan PLATTEGRONDEN… Het zijn verwijzingen van mensen waarvan men dacht en denkt dat ze “wijs” of zelfs “heilig” zijn…
Maar al die wijsheid en heiligheid liggen ACHTER ons, waardoor het zeer gemakkelijk is om op het graf van de overleden Meester te dansen en te beweren dat jouw god de beste god is die er bestaat… Er zijn hele veldslagen uitgevochten omwille van wat je gelooft of niet gelooft… Mensen zijn verzot op ideologieën, of dat nu politiek of religie is of een mengvorm daarvan… Dit heeft met het menselijk ego te maken, omdat de mens zich door zijn aanleg en ervaringen een bepaald beeld vormt van zijn wereld via vergelijkingen… En die vergelijkingen maakt hij met zijn hersenen, een bibliotheek vol kennis die vaak ook nog fout is of tegenstrijdig in vergelijking met de realiteit… Dat noemt hij zijn IK, en dat "ik" wil "waar" zijn, "gelijk" hebben... Maar daarover denkt de mens weinig na, omdat hij zijn eigen fouten niet kan zien… Je vormt jezelf naar aanleiding van wat je meemaakt en wat men je vertelt, als kind weet je niets… Daarom is het zeer aanlokkelijk om als niet-wetend individu de kennis van de wereld die men je met graagte in laat drinken aan te willen nemen als WAAR… Maar wat is waar? Er zijn duizenden meningen, honderdduizenden verklaringen… Dus… Het is maar zéér de vraag of de bijbel WAAR is… Uiteraard is elk woord volgens de christenen waar wat in de bijbel staat, omdat het door god zelf zou zijn ingegeven via profeten… Voor mij blijven het echter PLATTEGRONDEN, omdat het kennis is uit andermans hersencellen… Je hebt het niet zelf ervaren, maar simpelweg opgesoupeerd, geleend… Maar je kunt plattegronden vreten wat je wilt, je zult er vrijwel geen steek verder mee komen… Je kunt uitsluitend zelf je leven leiden en door vallen en opstaan ervaren wat het leven is… Dat is de praktijk… Ik zeg niet dat hulp niet mogelijk is, maar 99,99% van alle leraren is onwaarachtig… Er zijn vrijwel geen witte raven te vinden die waarachtig zijn en je onzelfzuchtig de hand willen bieden… Vandaar dat er maar enkele “wijzen” zijn in de geschiedenis… In het licht van alle oorlog en conflict op deze slachthuisplaneet lopen er maar enkele Boeddha’s e.d. rond die zeggen dat we elkaar niet moeten vermoorden… Maar goed…
Hoe kom je aan deze kennis? Nergens in de bijbel staat dat "het DNA van de eerste mensen perfect" was… Die christelijke god wordt afgeschilderd als zijnde een god die perfectie laat ontstaan… Maar hoe kan iets wat “perfect”, 100% is ooit corruptie in het DNA krijgen… Perfect is perfect, daar zou een mens toch niets van af kunnen doen… Maar perfect is dood, 100% is dood, omdat volmaakt “dood” is… Het woord zegt het al: vol-gemaakt… Er is niets volmaakt op deze wereld, niets is perfect, omdat het een onmogelijk idee is van de mensheid… Dit heelal bestaat omwille van ONVOLMAAKTHEDEN, anders zouden wij niet kunnen bestaan… We zijn niet vol-gemaakt en dus niet perfect, vandaar alle leed, ziekte, ouderdom en dood… Verder vind ik het vreemd dat je aangeeft dat “incest” in het begin der tijden blijkbaar geen nadelige gevolgen zou hebben, terwijl de hele bijbel vol staat met afkeer en veroordeling van de bloedschande, van de incest… Ik heb het vermoeden dat je het antwoord niet weet, omdat jou plattegrond de bijbel wat dit betreft meer vragen oproept dan antwoorden geeft…
Met alle respect, ik ben van mening dat jij zelf zaken “erbij verzint” om je uitleg kloppend te maken… Ik zeg niet dat anderen niet stevig interpreteren, maar dat doe je zelf ook… De menselijke hersenen zijn één grote interpretatiemachine… Ook ik interpreteer… Anders zou je een bepaalde tekst nooit kunnen begrijpen… Of je een bepaalde tekst daadwerkelijk begrijpt zoals de ander dat bedoeld heeft, dat blijft altijd de vraag…
Ik geloof er geen barst van… Incest en bloedschande zijn altijd taboe geweest, en ik ben van mening dat dat ook zeer zeker zo moet blijven… Het is niet normaal dat vaders of moeders hun kinderen seksueel benaderen, we hebben hier hele bibliotheken vol met psychische schade die kinderen daardoor oplopen… Ik vind het vreemd dat je incest tussen zogenaamde “perfecten” verdedigt, terwijl ik geen verschil zie tussen jou godgelijke mensen en de mensen die zogenaamd “later” ontstonden door corrupt DNA of zoiets… Mozes was een wijs man, hij zag vele schadelijke zaken waardoor mensen psychische of lichamelijke gebreken opliepen… En zijn volk werd van alle kanten bedreigd, zo staat in zijn geschriften… Dus moest hij zoveel mogelijk lichamelijk en geestelijk gezonde soldaten hebben en moest elke handeling die ziekte kon veroorzaken, een risico was dus, vermeden worden… De normen en waarden zijn niet voor niets ontworpen om mensen een beetje beschaving bij te brengen… Om het barbaarse er vanaf te halen, voor zover mogelijk… Incest is barbaars, ik wil wat dat betreft niks weten van zogenaamde perfecte DNA-mensen die blijkbaar wel incest zouden kunnen hebben gehad om de voortplanting van de mens veilig te stellen… Als er IETS is dat corrupt DNA zou kunnen veroorzaken, dan is het incest wel…
Oeps! Nu heeft de mens zelf voor ziekte “gekozen”, via de zondeval nota bene… En nu zijn wij daar nog effe de dupe van… Sorry, maar dit is wel erg simplistisch voorgesteld… Dat betekent dus dat wij de schade ondervinden van het geklooi van onze voorvaderen… Dat betekent dus automatisch dat we er niets tegen kunnen ondernemen, de perfectie is tot val gekomen… Ik snap je wel, want dit is precies wat alle schriftgeleerden, dominees, pastoren en ander gespuis hun christelijke volgelingen inprenten: Adam en Eva zijn ten val gekomen door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad en daardoor heeft god ze uit het paradijs geweerd… Maar het is een wrede god, want Adam en Eva mochten het hele paradijs doorlopen, maar niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad… Maar elk (mensen)kind is nieuwsgierig, dat is onze aard… Dat wat NIET mag, is altijd interessant… Dus papa god verbiedt iets, maar in psychologisch opzicht werden Adam en Eva als een MAGNEET naar die boom van kennis van goed en kwaad gezogen… Ik vind het een rotstreek van die christelijke god, als we het verhaal letterlijk nemen (volgens mij wordt er iets anders mee bedoeld, maar goed)… Het is pure pesterij om een paradijs te scheppen en er een verboden boom in te plaatsen…
Nog een keer oeps! Nu zeg je weer dat god de mensen bezwaart met een ziekte… Ik meen me te herinneren dat je zojuist zei dat de mens zelf zijn ziekte zou hebben veroorzaakt… Iets met corrupt DNA toch?
Maar goed, ik lever nu kritisch commentaar op jouw woorden… Het is niks persoonlijks, ik reageer uitsluitend op jouw teksten… Het had net zo goed iemand anders kunnen zijn, ik ken legio christenen die exact hetzelfde denkpatroon hebben… Je goed recht, maar ik ben het er absoluut mee oneens… Voor mij is het klaarblijkelijke onzin, voor jou is het je geloofsovertuiging… Maar als er discussies ontstaan over het geloof, dan zal iedere criticus zeer gemakkelijk diverse tegenstrijdigheden kunnen vinden in de WOORDEN waaruit de bijbel is opgebouwd… En WOORDEN zijn dood… Je kunt ze goddelijk noemen, maar woorden zijn eenmaal multi-interpretabel en dat zullen ze altijd blijven… Ieder mens begrijpt wat anders als hij woorden leest, omdat hij of zij een subject is, en subjecten kunnen hooguit de werkelijkheid BENADEREN… De één zit er dichterbij dan de ander… Dat is niet slecht of goed, je mag je echter gelukkig wanen als je een inzicht hebt dat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staat… De werkelijkheid bevat waarheid, maar de waarheid wil eigenlijk niemand weten, omdat dat ingaat tegen vrijwel alle persoonlijke overtuigingen en aannames… En de meeste menselijke overtuigen en aannames kloppen niet met de realiteit, het zijn meer wensen en verlangens dan dat het strookt met de werkelijkheid… “Helaas” zijn wij niet perfect, dat zijn we nooit geweest… :b:
Laatst bewerkt: 3 nov 2007