Mmmm... Jammer dat je de strekking van mijn betoog over het ego niet kan vatten... Want ik heb een bepaalde bedoeling, die je blijkbaar misloopt... Verder begin je opnieuw over een kunstmatige "scheiding" tussen het ego en het ware zelf, waar je dus niet in gelooft... Je hoeft ten eerste niets te geloven, ik stel voor dat je zelf maar moet uitmaken wat waar is en wat niet... Dat doe je in zekere zin ook, maar ik snap niet dat je mijn woorden mystificerend vind, vergelijkbaar met de duizenden jaren oude geschriften van de christenen... Maar goed, het zij zo... Ten tweede heb ik hierboven al aangegeven dat de zogenaamde "scheiding" tussen het ego en het zogenaamde ware zelf ook eigenlijk niet bestaat, in bepaald opzicht... Er is inderdaad geen echte scheiding...
Ik stel nergens dat de mens wordt geleefd door groepsdwang, ik stel er slechts vraagtekens bij... Er is totaal niks mis met het maatschappelijk ego, zonder een dergelijk aangepaste persoonlijkheid ben je nergens... Een baby moet opgroeien en gevormd worden, anders blijft hij hulpeloos... Elk mens moet door de maatschappelijke opvoeding heen, dat kan helaas niet anders... Ik stel alleen dat er MEER is, ik heb niks te maken met determinisme...
En nee, je creëert geen "eigen zelf" door in te gaan tegen de door jou genoemde groepsdwang... Er is sowieso geen sprake van "creëren", dat zou betekenen dat je je eigen zelf zou kunnen vormen en kneden... Nope, dat is niet wat ik bedoel... Ook het ingaan tegen de maatschappij, of het maatschappelijke ego is niet wat ik bedoel... Wanneer je ingaat tegen de maatschappij, blijf je als een reactionair er nog steeds deel van... Want of je er nu VOOR of TEGEN bent, je energie en inzet blijft in dat geval altijd draaien om het comformeren of verzetten tegen de wereld waarin je leeft... Ik heb niks met zoiets van doen... Je schiet er wat mij betreft weinig mee op... Ik bedoel dat je de herrie van je ego kunt observeren via inkeer en opmerkzaamheid... Door niet alles als vanzelfsprekend aan te nemen wat betreft je persoonlijkheid zou het je kunnen opvallen dat het IK niet onverdeeld is... Het is onderhevig aan dynamiek, is bevattelijk voor invloeden van buitenaf, van emoties, gedachten en ga zo maar door... En het is allemaal ook nog zo tegenstrijdig als het maar zijn kan... Het ego is qua wensen en verlangens zo veranderlijk als het weer... Het ene moment ben je vriendelijk, het volgende moment boos... Dan volgt weer wat anders en ga zo maar door... Is dat het IK wat wij een persoonlijkheid noemen? Want we doen net alsof ons ego steeds één en hetzelfde is, maar ik beweer dat dat zeer zeker niet zo is...
Je stelt dat niemand een eiland is, ik beweer dat ook niet... Alles is van alles afhankelijk, niets staat op zichzelf... Ook ik ben afhankelijk van de wereld om me heen, ik ben inderdaad geen eiland... Niemand is een eiland, ik wil ook helemaal niet dat iemand een eiland is of wordt, hetgeen sowieso onmogelijk is...
Ik heb het gevoel dat je datgene wat ik bedoel anders opvat dan dat ik het daadwerkelijk bedoel... Maar dat is niet erg... Ik doel op het feit dat het voor mij belangrijk is om te begrijpen waarom ik gehinderd wordt door mijn eigen ego... Ik zeg niet dat je het weg moet gooien, wat sowieso onmogelijk is... Ik wil het begrijpen en de beperkingen van mijn ego zien... Dan wordt inzicht mogelijk, dan merk ik dat er nog een opmerkzaamheid is die anders lijkt te zijn dan het ego... Als ik bewust wordt van bepaalde neigingen die schadelijk zijn, terwijl ik dat voorheen niet opmerkte, dan vallen die neigingen vanzelf van me af... Omdat alertheid en bewustzijn er voor zorgen dat ik me er van bewust wordt dat ik meer keuzen heb in het leven dan het voorgeleefde... Dat klinkt allemaal zo makkelijk en logisch misschien... En waarom zou ik daar het ego bij halen? Omdat ik er in geïnteresseerd ben om de persona te doorgronden... Waarom? Omdat ik onder bepaalde wegen van mijn menselijk ego heb geleden, en niet zo'n beetje ook! Ik kon niet anders dan zorgen dat ik inzicht kreeg in de dwaalwegen van de persona... Ik moest wel... Waarom de één dit op zijn pad krijgt en de ander niet, blijft echter voor mij de grote vraag...
Ik kan je inderdaad niet uitleggen wat het ware zelf is, dat kunnen mensen, indien gewenst, alleen zelf ontdekken... En als je van mening bent dat dit alles niet bestaan kan, prima! Even goede vrienden, ik heb niets met jouw leven en je mening te maken... Ik bemoei me zoveel mogelijk met mijn eigen leven... Dat betekent niet dat ik geen kritiek heb op het geloof in de vorm van bijvoorbeeld het christendom... Ik vind weinig bijzonders in de godsdienst het christendom... Jezus als mens is nog wel bijzonder, maar het christendom niet... Omdat het christendom er op gericht is om jou een geloofssysteem te geven, wat je het gevoel kan geven dat je beter bent dan een ander... En dat gevoel dat je beter bent dan een ander is wat mij betreft verderfelijk, want niemand is beter dan een ander... We hebben allemaal onze fouten... Je kunt hooguit betere capaciteiten hebben in het maatschappelijke leven, maar dat is dan ook alles... :b:
Klik om te vergroten...