Mmmm... Ik vond je verklaring vrij simpel, maar goed... Je schrijft zelfs dat gelovigen iets "gigantisch" met elkaar te delen zouden hebben wat atheïsten niet zouden hebben... "Gigantisch"... Dat verklaart mijns inziens niets... Het impliceert - en dat is inderdaad mijn interpretatie - dat gelovigen zichzelf zien als zij die "meer" zijn dan de ongelovigen... Want waarom duid je datgene wat gelovigen met elkaar delen dan als zijnde "gigantisch"? En dan ook nog in vergelijking met atheïsten, die dat "gigantische" dus niet zouden hebben? Ik moet zeggen dat daarin toch iets schuilt van: wij gelovigen hebben god en dus... die ongelovigen zullen door god wel veroordeeld of geoordeeld worden... ahem... Misschien bedoel je het zo niet, maar het is een zeer subtiel egoïsme... Ik veroordeel je niet, ik leg de vinger alleen op de zere plek... Leg maar eens uit wat dat gigantische dan is, wat ik als ongelovige dan zogenaamd mis?
Zoals ik het zie, zoeken ook de jongeren van vandaag een houvast... Dat is logisch... Mensen willen zekerheden anders worden ze angstig... Geloof kan zo'n "zekerheid" bieden, zeker in deze tijd vol van werelddreigingen... Mensen zijn losgeslagen, weten niet meer waar ze precies aan toe zijn... Vroeger lag alles veel meer "vast" binnen bepaalde lijnen... Het is de vraag of dat wel zo goed was, maar nu is alles vloeibaar... Een kind groeit op en krijgt opvoeding, daarna komt de puberteit... Alles wordt vloeibaar, je weet niet meer wie je bent... Je bent nog een kind, maar ook al enigszins volwassen... Dat is een "knoop", dat geeft spanningen... Sommige jongeren gaan er aan onderdoor, gaan drank en drugs misbruiken of plegen zelfmoord... Anderen vallen in handen van zogenaamde heiligen... Ik vind ze niet heilig, maar dat is een ander verhaal... Het lijkt er op dat god zekerheid biedt, dat je je er aan vast kunt klampen... En er zijn genoeg mensen die dat ook doen, dus je voelt geborgenheid... Ik veroordeel het niet, ik zeg wat er gebeurt... Maar het is de vraag of je er iets mee opschiet... Als je een gelovige bent, en je wordt er alsmaar gelukkiger door, prima... Wanneer je het kunt opbrengen om je eigen weg te gaan en niet anderen probeert over te halen naar dat geloof van je, even goede vrienden...
Maar uit de geschiedenis blijkt, dat mensen elkaar niet met rust kunnen laten... Conflict omwille van religie bestaat heden ten dage nog steeds... Politiek misbruik van religie, maar toch... Het wordt misbruikt... Hoe kun je leven zonder je te bemoeien met anderen... Dat is al een hele opgave... Mensen zijn nieuwsgierig van aard en kunnen het niet laten om een ander te beïnvloeden... Zich tegen anderen aan te bemoeien... Doe dat niet met geloof, laat een ander met rust... Voor hetzelfde geld is hij of zij volmaakt gelukkig met een islamitische geloof, een boeddhistisch geloof of géén geloof... Wat heb je er mee te maken? Niets! Voor hetzelfde geld stoor je iemand in zijn geluk door met je bijbel aan te komen en de hele rataplan...
Wat ik wil zeggen en nogmaals benadrukken: niemand is een haarbreedte beter dan een ander, nakko, niente, nul... Als je ook maar het minste geloof hebt dat je beter bent dan een ander, is dat de weg naar destructief gedrag.. Dan begeef je je op het gevaarlijke pad van de heiligheid, schijnheiligheid en het religieuze ego dat anderen naar zijn hand zou willen zetten...
Ik zit niet maar wat te kletsen, ik heb al een groot gedeelte van mijn leven achter de rug... Ik ben geen heilige, ik heb alleen mijn ogen open gehouden... En dan met name voor mijn eigen tekortkomingen... Ik ga er geen stap voor uit de weg... Ik onderga psychische pijn als het komt... Ik ben soms neerslachtig, maar ik doe NIETS... Ik ga niet op zoek naar een oplossing, die fout heb ik allang gemaakt... Ik kijk het negatieve recht in de ogen, ik zie mijn duizend gezichten, mooie, niet-mooie, kwade, aardige, valse, allemaal... Ik zie wie ik ben, ik zie wat mijn fouten zijn... Ik laat de negativiteit komen en gaan, als de zee die op het strand spoelt en weer verdwijnt... Als wolken die geen wortels hebben... Dat is voor mij de waarheid... Alle therapietjes, religies, blablabla... Ik heb er niets aan... Helaas volg ik een weg waar geen dromen bestaan, geen wensen... Geen god... Ik ben alleen bewust en alert... Ik zie stemmingen komen en gaan, ze hebben inderdaad geen wortels... Hoe meer je er aan gaat sleutelen, des te meer vervorm je het en zie je je eigen waarheid niet meer...
Kies zelf... Ik kan niemand helpen, alleen mezelf...:b:
Laatst bewerkt: 3 aug 2008