1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    En zo denk ik er ook over ;)

Maar ik zeg jullie weltrusten, en wellicht tot morgen!

2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Good point, maar dat is hier al tot in den treurnis gedaan, en we blijven toch steeds haken op betonnen muren omdat geen van beide partijen van z'n standpunt wijkt (wat logisch is).

In verreweg de meeste gevallen is het geloof er van jongs af aan ingebijteld. Anders zouden er niet zoveel gelovigen zijn. Daar ben ik heilig van overtuigd ;)

Welke vrij opgevoede geest gelooft er nou in een almachtig wezen? Come on. Voetjes op de aarde en een beetje nuchter blijven... De oude, slinkse manieren van de kerk om mensen hun straatje in te lullen (dreigen met de hel, van jongs af aan beginnen met indoctrineren, doen geloven dat er zonder God geen doel is in het leven, enzovoorts) zijn nog steeds volop in gebruik. En wat is er makkelijker te indoctrineren dan een tere kinderziel die alles aanneemt wat z'n ouders hem wijsmaken? In het leerproces van je leven, waarin je ouders centraal staan en veiligheid en geborgenheid bieden, neem je logischerwijs aan wat je verteld wordt.

Sommige mensen vinden de nuchterheid om zich daar van los te trekken als ze oud genoeg zijn, mensen als Shriko (die toch intelligent genoeg is, ik volg z'n posts hier en op andere fora al een tijdje :+) doen dat niet. Ik maak me daar best wel zorgen over, zeker omdat blijkbaar ook de bovenlaag van de bevolking zo beïnvloedbaar is als de pest en het geloof nog steeds zoveel macht heeft, en de wereld in z'n greep houdt.

Iets dat al lang is achterhaald door de wetenschap als zijnde een mythe, en in mijn ogen alleen op poten gezet om een volgzaam volk te creëren. Een vervelende, conservatieve instelling die al veel te lang mensen er van weerhoudt vrij te denken, wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen heeft tegengehouden en mensen bewust dom houdt.

't Is tijd om die onzin van ons af te schudden. Helaas gaan wij dat niet meer meemaken (tenzij er iets plotselings plaatsvindt, zoals buitenaardse wezens die ons de waarheid komen vertellen en het volledig kunnen bewijzen, om maar eens wat krankzinnigs te noemen :cool:).

Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  3. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    het gaat alsnog niet om iets dat is..... Het gaat om een gevoel wat mensen hebben... En als ik de posts lees na mijn post, is dat toch vooral propoganda voor of tegen het geloof.... Begrijp mij goed, ik geloof absoluut niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik anderen moet gaan oordelen. Mijn mening geven mag, maar dan moet ik wel een ander ook de mogelijkheid geven zijn of haar mening te geven. En deze vooral niet oordelen, maar hier op reageren vanuit een duidelijk standpunt. Maar laten we alsjeblieft de discussie open houden. Dit is een van de interessantste dingen om over te discussieren.

Discussieren wil niet zeggen dat je niet mag vasthouden aan een standpunt. Ik heb al eerder gezegd, ongelovigen worden hier niet bekeerd en gelovigen ook niet. Het gaat om de discussie. Het opratelen van historische feiten doet echt niet af aan wat iemand gelooft, hoe zeer jij of ik daar op vertrouw.

Tuurlijk zit er een kern van waarheid in de meningen over het geloof. (binden aan de kerk, geld, macht etc.). Maar door deze dingen op te dreutelen gaan echt niet meer mensen die wel geloven hier posten. Respect voor Shriko die zijn mening hier zo durft neer te zetten. En als we met zijn allen even goed nadenken, hoeveel zin heeft het om met zijn allen hier het geloof af te kraken? Hoe vreselijk veel kan je leren van inzichten van andere mensen. Stop met het neerzetten van 'feiten'! Begin met het stellen van vragen!

4. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Als je denkt dat de hedendaagse christenen alleen bestaan uit mensen bij wie het geloof er met de paplepel ingegoten is, zit je toch flink mis hoor. Er komen nog altijd veel mensen tot Christus, hoe vrij hun opvoeding ook was ;)

5. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ik zei ook niet "alleen" volgens mij... ;) Verreweg het grootste deel wél.

Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  6. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    @Hellspawn

Laat je woorden gerust hier vloeien,want alles wat je schrijft ben ik volledig mee eens met je:)

Dan even weer algemeen,maar als niet gelovige oordeel ik ook niet over een ander en als iemand een geloof heeft moet die dat helemaal zelf weten.
    En vrienden van me gloven ook verschillende dingen,maar wij laten elkaar met rust en acsepteren elkaar voor wie we zijn en wat we volgen.
    En helaas gebeurt dat zelden,elkaar in je waarden laten is er niet meer bij tegenwoordig niet alleen op religie.
    Ook als je een baantje hebt die wat lager staat dan de ander dat je werkt in de groenten afdeling word je vaak ondergewaardeert,dan als je een hogere functie hebt.
    Maar ik geloof wel weer in andere dingen dat er wel iets is,alleen dat het meer vanuit de natuur komt.
    Er zijn ook mensen die geloven in hetgeen dat als je geboren bent,je levens route al vast staat en ook daar geloof ik niet in.
    Maar dat is een beetje oftopic,om terug te komen op de houvast.

Maar ik heb zelf ook heel wat ellende meegemaakt en stommiteiten begaan,maar daardoor ben ik nog niet een kerk ingestapt om te bidden voor verbetering.
    Je zult in dit leven alles zelf moeten doen,met veel pijn en vallen en opstaan om weer door te gaan en jezelf weer te overwinnen.
    Maar nu heb ik een vraag aan de Christenen,maar waar komt jullie zekerheid vandaan om te geloven in iets wat niet bevestigd is?
    En hebben jullie een ervaring gehad van iets,dat jullie je eigen bevestiging hebben om te geloven of is het een eigen keus geweest of niet?

7. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf op een Christelijke basis en middelbareschool gezeten. Hier heb ik erg veel geleerd over het geloof, maar heb ik mij ook erg verbaasd over verschillende aspecten van het geloof.

Zoals Maxxraptor zegt lijkt het soms dat 'gelovigen' zich boven de 'ongelovigen' zien. Dat je als ongelovige niet af bent, of niet nadenkt. Dat is natuurlijk een egoistische gedachte. Ik wil niet zeggen dat alle gelovigen dat doen, maar ik heb het vaak zo ervaren. Zoals Hans Teeuwen ooit zei: 'Gelovigen denken dat ze het monopoly hebben op de waarheid'. Dat houd mij vooral tegen om mezelf aan te sluiten bij een groep mensen die een waarheid nastreven.

Zelf heb ik gekozen me niet meer te mengen in de kerk etc. Voor mijzelf weet ik dat er niks is, dat er niks zal zijn en dat god en satan alleen maar 2 synoniemen zijn voor goed en slecht. Dat dit vroeger door reizigers werd verteld om te zorgen dat mensen een goed leven leidden. Ook vind ik het niet eerlijk tegenover mijzelf om te geloven in iets waar ik nauwelijks vragen bij mag stellen. Ik neem liever iets niet zomaar aan.

8. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    @Hellspawn: Ik denk dat je de film The Man From Earth wel wat vindt. Ik heb hem net gezien, en de film deelt jouw standpunten in ieder geval behoorlijk :+

De film gaat over een man die afscheid neemt van enkele bekenden omdat hij ergens anders heen gaat verhuizen. Terwijl ze met elkaar in een hutje zitten, en ze allemaal vragen waarom hij vertrekt, besluit hij zijn geheim te onthullen: Hij leeft al 14,000 jaar. Het is een low-budget film met niet geweldige acteurs, maar de film draait om de dialogen. Het is een film dat eigenlijk de mening van de schrijver over religies verteld.

9. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hihi, ik ken nog een betere film, zoals mijn avatar ook al aangeeft: V for Vendetta... Eén van de beste, zo niet de beste film die ik ooit heb gezien... Heeft ook wat "1984"-eigenschappen... Daar gebeurt precies wat ik bedoel: veroordeling van andersdenkenden, enzovoort... En dat ook nog eens in een Westers land, wat niemand zou verwachten: Engeland... Lijkt vergezocht, maar onderdrukking kan heel dichtbij zijn... 8)

10. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Natuurlijk heb ik V For Vendetta al gezien, hele goede film :thumbs:

11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ik zie niet echt in hoe dit zich verhoud met dit topic... Voelen gelovigen zich onderdrukt? Is er sprake van onderdrukking van bepaalde groepen?

Leg eens uit jongens.

Er zijn trouwens veel betere films die ik je kan aanraden, Hellspawn (betreffende dit onderwerp uiteraard). Wel iets minder toekomstgericht, maar ook stukken beter (ik vond V niet slecht trouwens).

12. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Er werd hier even gesproken over films,maar waar ik juist een hekel aan heb zijn films waar geloof juist een toon voert zoals bij Silent Hill en The myst.
    Nu is dat niet wat jullie misschien bedoelen,maar ik heb er een pleuris hekel aan.
    Een film kijk ik voor de entertainment,en niet om zogenaamd een boodschap of statement ervan te krijgen - bah!

EDIT

Gelovigen die zich onderdrukt voelen komt zeker voor,alleen komen ze er niet voor uit.

Laatst bewerkt: 8 aug 2008
  13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Tuurlijk komt het voor maar hoe komen ze er ineens op. Ik zag de plotselinge switch van onderwerp niet helemaal.

Maargoed, lekker belangrijk ook.

14. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik kwam met een religieuze filmtip, en toen kwam Hellspawn plots met V for Vendetta, weet het ook verder niet :+

15. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Deze video's zijn interessant voor zowel gelovige als ongelovige... Enjoy :)

Atheist answers to Christian questions: Part 1/6

Atheist answers to Christian questions: Part 2/6

Atheist answers to Christian questions: Part 3/6

Atheist answers to Christian questions: Part 4/6

Atheist answers to Christian questions: Part 5/6

Atheist answers to Christian questions: Part 6/6

Laatst bewerkt: 11 aug 2008
  16. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Zo, tijd voor een flinke kick. Dit filmpje zou echt een heleboel gelovigen aan het twijfelen moeten brengen over de waarde van hun religie. Zo niet, dan ben je wat mij betreft officieel gehersenspoeld.

Have fun:

[yt]rs9br09jGoc[/yt]

Begin trouwens even bij minuut 10 als je de eerste minuten aan redelijk gekleurde informatie niet wil zien en meteen door wil naar de genuanceerde, onderbouwde statements.

17. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Je dacht.. het topic is elders weer omhoog geschopt dus moet het hier ook maar weer? :D

Ik vind het maar een rare instellingen (voordat ik naar het filmpje heb gekeken), dat als ik daardoor niet ga twijfelen dat ik maar gehersenspoelt zou zijn. Krijg spontaan zin om te kijken! :{

18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Je kijkt toch niet. Dat was wel te verwachten ;) Je bent bang om overtuigd te raken :+

19. AC/DC

AC/DC Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Geloof is oorlog.

Klaar, slotje.

20. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    erg interessant Nerazzuri , kan niet anders zeggen dan dat ik dit een zeer mooie uitleg vind met sterke onderbouwing ..

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina