Good point, maar dat is hier al tot in den treurnis gedaan, en we blijven toch steeds haken op betonnen muren omdat geen van beide partijen van z'n standpunt wijkt (wat logisch is).
In verreweg de meeste gevallen is het geloof er van jongs af aan ingebijteld. Anders zouden er niet zoveel gelovigen zijn. Daar ben ik heilig van overtuigd
Welke vrij opgevoede geest gelooft er nou in een almachtig wezen? Come on. Voetjes op de aarde en een beetje nuchter blijven... De oude, slinkse manieren van de kerk om mensen hun straatje in te lullen (dreigen met de hel, van jongs af aan beginnen met indoctrineren, doen geloven dat er zonder God geen doel is in het leven, enzovoorts) zijn nog steeds volop in gebruik. En wat is er makkelijker te indoctrineren dan een tere kinderziel die alles aanneemt wat z'n ouders hem wijsmaken? In het leerproces van je leven, waarin je ouders centraal staan en veiligheid en geborgenheid bieden, neem je logischerwijs aan wat je verteld wordt.
Sommige mensen vinden de nuchterheid om zich daar van los te trekken als ze oud genoeg zijn, mensen als Shriko (die toch intelligent genoeg is, ik volg z'n posts hier en op andere fora al een tijdje ) doen dat niet. Ik maak me daar best wel zorgen over, zeker omdat blijkbaar ook de bovenlaag van de bevolking zo beïnvloedbaar is als de pest en het geloof nog steeds zoveel macht heeft, en de wereld in z'n greep houdt.
Iets dat al lang is achterhaald door de wetenschap als zijnde een mythe, en in mijn ogen alleen op poten gezet om een volgzaam volk te creëren. Een vervelende, conservatieve instelling die al veel te lang mensen er van weerhoudt vrij te denken, wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen heeft tegengehouden en mensen bewust dom houdt.
't Is tijd om die onzin van ons af te schudden. Helaas gaan wij dat niet meer meemaken (tenzij er iets plotselings plaatsvindt, zoals buitenaardse wezens die ons de waarheid komen vertellen en het volledig kunnen bewijzen, om maar eens wat krankzinnigs te noemen ).
Laatst bewerkt: 3 aug 2008