1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Het ging er om of het geloof (de tien geboden in dit geval) iets toevoegt. Denk jij echt dat die gelovigen zonder die geboden wel aan het stelen en moorden gingen?

Er zijn vast mensen die denken dat ze houvast hebben aan hun gebeden en gesprekken met God, maar wat ze in mijn ogen doen is niets meer dan hun eigen mentale staat verbeteren. Ze kunnen net zo goed de zon aanbidden of de telefooncel op de hoek, of gewoon zoals atheïsten hoop houden (in mijn optiek geen verschil) of steun zoeken bij je naasten.

Dichterbij een nuttige toevoeging kom ik echt niet.

Nog altijd voelt de ruime meerderheid zich niet geroepen om te gaan moorden, stelen, liegen, vals te getuigen en weet ik wat allemaal. Tenzij jij met aantoonbaar bewijs kunt komen dat het wel zo is, wat me hoogst onwaarschijnlijk lijkt. Ik ben echt wel met je eens dat het voorkomt, ik bedoel; hoe zou ik dat in godsnaam kunnen ontkennen? Maar het is nog altijd een fractie van de Nederlandse bevolking die zich vergrijpt aan dergelijke zaken.

Ik sta ook open voor de discussie. Ik heb 'm ook al talloze keren gevoerd dus eigenlijk zou ik beter moeten weten (want inderdaad, in een gelovige is geen beweging te krijgen, hoe overduidelijk je bewijs ook zijn mag).

En ik ben prima in staat om andere ruimte te geven maar de manier waarop jij tot nu toe telkens achter de feiten aan liep (lees: zaken die we al besproken hadden of zaken die je me liet herhalen) was bijzonder storend.

En nee, ik geef geen milimeter toe in m'n mening als jij niet met fatsoenlijke punten komt. Dat lijkt me logisch.

Laatst bewerkt: 8 sep 2008
  2. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Geweldig die laatste zin.:thumbs:
    Respect is ook al zo'n onderwerp op zich,maar laat ik het daar maar niet over hebben anders loopt het doorelkaar.:)
    Je merkt gewoon dat heel velen anders tegen geloof aankijken als je de reacties in dit topic bekijkt,maar dat maakt het juist intersant.
    En ja ik was diegeen die iets wilde weten over een toevoeging in het geloof,en wat de drijfveer is van gelovigen.
    Heb je God gezien,of ben je zelf naar de kerk gegaan?
    En wat motiveert je als gelovige de bijbel te studeren,en noem het maar op.
    Om nog maar te zwijgen wat je allemaal moet laten,zoals sex en ander geneugten in het leven.

3. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    @*NERAZZURRI*

Dus ik mag concluderen dat jij denkt dat als wij het geloof afschaffen, alles zijn gangetje blijft gaan? Het gaat volgens mij niet om hetgeen waarin je gelooft, maar in de essentie van religie. Je bent namelijk bezig iets te vereren wat je leiding geeft in het leven. Door een god te aanbidden en jouw lot in 'zijn' handen te leggen, creeeren veel mensen een gevoel van veiligheid. Als ze dat wordt afgenomen, worden ze waarschijnlijk radeloos. Geen idee tot wat in staat. Voor jou en mij is het logisch je te houden aan de geschreven en ongeschreven regels in de maatschappij. Voor religieuze mensen is dat het vaak niet. Vergeet niet dat een redelijk aantal (dus niet alle) gelovigen, mensen zonder geloof niet als 'heel' beschouwen. En dus deze ongeschreven regels niet zomaar opvolgen.
    Neem het volgende: de paus zegt dat homofiel zijn een vreselijke zonde is. Driekwart van de katholieken knikt wijs en verzet zich tegen de homocultuur.
    De imam vertelt dat het een plicht is naar Allah toe om jihad te voeren. Duizenden mensen volgen hem hierin.
    Dit is natuurlijk een beetje platvloers gezegd, maar ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk word. Het gaat er niet om wat het voor jou en mij toevoegd, het gaat erom wat het voor de gelovigen toevoegd. En dat is ongelovelijk veel. Of het nou over de bijbel, de tora of de koran gaat, wat religieuze leiders zeggen is voor veel mensen belangrijker dan wat wij 'normen en waarden' noemen in onze maatschappij.

Bedankt trouwens voor je relekste post. Ik hoop niet dat je slecht hebt geslapen door mijn onnozelheid ;)

4. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Mjah, zit wat in.

Maar het is mijn ogen ook wel erg fout om je leven af te stellen op een almachtig wezen dat je nog nooit hebt gezien. Ik krijg er de kriebels van en het doet erg sektarisch aan. In die zin zou je het zelfs negatief en gevaarlijk kunnen noemen, zeker omdat zulke groepen gestuurd kunnen worden door hun sprekers. Maargoed, dat is een andere discussie.

Anyhow, op de korte termijn zal je inderdaad voor een deel van de gelovige menigte de grond onder hun voeten vandaan schoppen als je religie uit hun leven haalt, maar dat is alleen omdat zij nog bloot zijn gesteld aan de indoctrinatie. De volgende generatie, die dan 'blanco' zouden worden opgevoed zou hier al geen enkel probleem meer mee hebben.

Dus deels heb je een punt.

5. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De tien geboden zijn ouder dan Mozes zelf… Hij is opgegroeid in de Egyptische samenleving en feitelijk staan in het Egyptische Dodenboek al regels geschreven dat je niet mag stelen, geen valse getuigenis mag geven ten opzichte van je naaste en ga zo maar door… De Christenen denken dat hun Mozes alles zelf heeft verzonnen, nou, dus blijkbaar niet… Hij heeft datgene wat de Egyptenaren als esoterisch stelsel hadden omgevormd tot zijn religie, die van het Jodendom: de Pentateuch… Het Oude Testament heeft nog meer van die zaken, die door de Joodse profeten zijn geïntegreerd in hun leer… Mozes was een strenge meester, zeer streng zelfs… Hij was feitelijk nog strenger dan de Egyptenaren…

Het is zeer gemakkelijk om nu, duizenden jaren na dato en ontelbare oorlogen verder te beweren dat die tien geboden toch maar voor de hand liggend zijn voor “fatsoenlijke burgers”… Zelfs die tien geboden of welke normen en waarden hebben niet kunnen voorkomen dat deze aarde een slachthuisplaneet werd genoemd door Gurdjieff… Er is blijkbaar iets meer nodig om de mensheid netjes met elkaar om te laten gaan… Vooralsnog zijn normen, waarden en geboden het beste middel gebleken als voorbeeld voor de meeste mensen… Het is de vraag of ze zich er aan kunnen houden, maar er is hoop… Ik koester die hoop niet, maar ik zie wel dat de huidige materialistische samenleving het uitvloeisel is van een monotheïstische godsdienst die niets toelaat dan maar één god… Waarom eigenlijk? Was het polytheïsme dan zo verwerpelijk? Dit vraagt niemand zich af… Het Hindoeïsme heeft vele goden en demonen, en toch geloven daar nog immer veel mensen in… Okee, Krishna is een van de belangrijkste figuren uit het Hindoeïsme, maar toch is het polytheïstisch… De Hindoes zijn er niet slechter van geworden, dus waarom zo drammen op een monotheïstische godsdienst zoals Mozes voorleefde? Misschien bedoelde hij er mee dat één god gemakkelijker is te aanbidden dan al die versnipperde aspecten die toegeschreven worden aan diverse goden in het polytheïsme… Of trachtte hij zijn volk een eenheid op te dringen, een eenheid die de Joden een onderlinge band zou geven en op kon staan tegen andere volkeren? Dat Mozes een berekenend man was, staat wat mij betreft als een paal boven water...

Wie durft te beweren dat hij van nature normen en waarden bezit, die moet maar eens flink zijn gezicht gaan wassen met koud water… Want als een kind niet wordt opgevoed met datgene wat niet mag en iets wat juist wel mag, dan zal het altijd een soort dier blijven… De menselijke samenleving vereist blijkbaar regels, en ene Mozes beweerde dat die van god afkomstig waren… :b:

Laatst bewerkt: 10 sep 2008
  6. rggr

rggr als t maar hard is

Leuk Bevonden:
    0
    Hier wil ik mij graag bij aansluiten. Je maakt een goed punt.
    En ja, religie en sektevorming liggen niet ver uit elkaar. Dit deels omdat mensen nou eenmaal kuddedieren zijn. Niet nadenken voor jezelf, maar een ander volgen is een stuk gemakkelijker. Jezus was immers in den beginne ook een ketter.

7. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hét understatement van de dag,sterker nog mijn beste,ze liggen zó kort bij elkaar dat ze met elkaar verweven zijn....

Iedere religie ter wereld vormt een sekte,aangezien een sekte staat voor een besloten gemeenschap waar alleen leden welkom zijn geldt dit dus net zo goed voor het christendom als de islam,scientyologie,de jehova's ,protestanten,anglicanen en de hele rest van het gelovige zooitje zakkenwassers die er op deze aardkluit zoal rondlopen en die denken dat zij alleen dank zij hun geloof het ware licht zijn schijnen...

Laat ze maar dwalen.....

Laatst bewerkt: 10 sep 2008
  8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Inderdaad mijn vriend,wie je bent op 15 jarige leeftijd is te danken aan je opvoeding...
    En wie je wordt op zeg maar 40 jarige leeftijd staat dan wel voor je eigen rekening......:b:

9. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Dat wist ik nog niet:eek:

Misschien een kleine tip, 1 punt op het eind van de zin is genoeg:+,Het ziet er nu een beetje kinderlijk uit, terwijl de inhoud wel erg goed is:thumbs:

10. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor het compliment over de inhoud van mijn post... Je tip moet ik helaas in de wind slaan... Ik heb mijn "eigen" stijl... En die drie puntjes (Louis Ferdinand Celine schreef er hele boeken mee vol, bijvoorbeeld in zijn roman Dood op Krediet) blijf ik handhaven... Wen er maar aan... :b:

Klopt als een bus... Op je 40ste zou je onderhand moeten weten wat je verantwoordelijkheden zijn... En zou je goed genoeg moeten kunnen relativeren, zeker wat geloof en ongeloof betreft... Toch zie ik genoeg (stok)oude mensen die zijn blijven hangen, ze zijn nooit "ingeschakeld", zo lijkt het... Ze laten zich nog immer de wet voorschrijven door pastors en dominees, enzovoort... :b:

Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Gewoon omdat het zo leuk (& spijker + kop + slaan):

[yt]MeSSwKffj9o[/yt]

12. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Whaha, nog nooit over deze nagedacht eigenlijk:

"And most of this praying takes place on sunday... His day off " :lol:

13. bladie

bladie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hahaha te grappig :p

14. O43 Master

O43 Master Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik raad jullie eens aan om 'patcondell' op te zoeken op youtube. Ik vind zijn ideeën indrukwekkend, en is ook nog eens grappig.

15. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Als er iets boven in de Hemel mocht zijn, dan accepteer ik dat. Persoonlijk vind ik die Amerikanen de kroon spannen met hun geloof.

Alles gebeurd via God. Na 300x bidden hebben ze nog niet door dat het niet helpt. Voorbeeld;

Amerika valt Irak binnen. Heel Amerika ziet de "horrors" die daar gebeuren. Amerika bid dat alles goed gaat komen met hun troepen. Dag daarna gaan troepen dood. Again, Amerika begint met bidden. Daarna krijg je op CNN ( VOORBEELD! ) te horen dat het "gods will" was om Irak binnen te vallen.

INEENS, zomaar INEENS, is alles goed te praten en vind 60~75% van de Amerikaanse bevolking het niet erg meer.

Als er een god was hadden we die allang gevonden bij de Gamma of Praxis. Logisch, als je er bij na gaat denken. Wij schieten continu raketten door zijn vloer heen.

16. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Betekenislagen in de Bijbel
    Het is maar wat je als "waar" aan wilt nemen… De Bijbel is – zoals ik al eerder aangaf – een geschrift dat niet louter simpel uit tekst bestaat, het is een ingewikkeld werk met meerdere betekenislagen… Helaas is veel (gewild of ongewild) verloren gegaan door vertaling en verkeerd begrip… De Hebreeuwse letters waaruit de Thorah en Pentateuch zijn opgebouwd hebben allen een specifieke getalswaarde… Ik wil hier niet de al te zweverige numerologie ten tonele brengen, maar er zijn toch een aantal duidelijke aanwijzingen dat er bepaalde getallencombinaties verborgen liggen in de namen van god en zelfs van Mozes… De Kabbala en de Zohar zijn bij uitstek boeken die zich bezig houden met de getallenleer van de Hebreeuwse lettersymbolen… Zo zou de Hebreeuwse naam Mozes volgens Theosofe H.P. Blavatsky in haar boek “De Geheime Leer” de getallen 345 (optelling van de getalswaarden 5, 300 en 40) vertegenwoordigen en zodoende in overeenstemming zijn met de getalswaarde van Jehovah, die 543 zou zijn (ahiyé asher ahiyé, "Ik ben die ik ben", met getalswaarden 21, 500, 21), met dien verstande, dat de getallen in omgekeerde volgorde staan vermeld. Wanneer men vervolgens 345 en 543 bij elkaar optelt, krijgt men de getalswaarde 888 hetgeen volgens Blavatsky staat voor de naam van Jezus, Jehoshua. Of dit allemaal waar is, laat ik in het midden… Ik denk zelf dat het wel kan kloppen, zeker gezien het feit dat het inderdaad zo is dat de Kabbala en de Zohar uitgebreid gebruik maken van de getallenleer en waarde.

What’s in a name?
    Opvallend is verder, dat de naam van god in het oude testament dan weer Jaweh is, of Jehovah, of Elohim. Waarom meerdere namen geven aan één enkele god? Ook hierin ligt een Kabbalistische waarde ten grondslag, die door de Bijbelvertalers niet of onvoldoende begrepen is… De Zohar en de Kabbala behoren tot de leer der ingewijden, het esoterische deel van het Joodse geloof… De Christenen hebben van de Bijbel feitelijk een exoterisch boek gemaakt, omdat ze veel van de diepere betekenis van de teksten niet begrepen of veronachtzaamden… Het woord Elohim wordt in de Bijbel vertaald in het mannelijke woord “God”… Maar dit schijnt niet juist te zijn: Elohim is een vrouwelijke meervoudsvorm, Elohim is het meervoud van het Hebreeuwse woord El-h. De laatste letter –h is puur vrouwelijk van geslacht… Deze uitgang wordt vervoegd tot meervoud via het mannelijke -im, maar dit zou niets afdoen van het vrouwelijke geslacht van het gehele woord Elohim… Elohim omvat dus zowel het mannelijke als het vrouwelijke… In Genesis 1:26 staat: “En God [Elohim] zei: ‘Laat ons mensen maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis’”, waarmee dus de éénheid van het mannelijke en vrouwelijke wordt bedoeld… Dat Elohim toch is vertaald door de Bijbelvertalers naar de min of meer eenzijdige mannelijke godheid, is merkwaardig, maar gezien in de puur monotheïstische drang van het Christendom die zich in de geschiedenis fel afzette tegen elke vorm van meergodendom wel begrijpelijk… Niettemin blijft het onjuist en bezijden de waarheid… Een puur antropomorfe en eenzijdige benadering dus van de éénheid en heelheid van dat wat eigenlijk blijkbaar bedoeld is in dat vers in Genesis… Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen, en is het maar zeer de vraag of men de bijbel via een vertaling wel kan lezen zoals hij in eerste aanleg bedoeld is… :b:

17. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    @ Rampy

Ja Amerika is een van de meest erge religeuze landen,maar het kan erger.
    Bijvoorbeeld in Indonesie gaat de christen religie gepaard met een hoop bijgeloof,en ik kan het maar al te goed weten omdat ik van die komaf ben.
    Maar daar is het zo erg dat als je niet gelooft,je gezien word als iets slecht.:b:

@ Hellspawn

En dat is precies het probleem,de bijbel is niet meer dan een geschreven geschrift en wat totaal verkeerd is omgezet wat ik zelf ervan denk ieder geval.
    Maar het hele christendom is niet meer van deze tijd en ik snap nog steeds niet dat de wereld er nog zo erg op draait,de mens zouden als ras toch echt beter moeten weten dan af te gaan wat er in een boekje staat.

Maar soms denk ik ook van was het maar de Mytische Goden en Godinnen geweest die nog als religie zouden worden gezien de dag van vandaag,maar de kerk is nu eenmaal wereldwijd gegaan en er komen steeds meer christenen bij wat nu echt de das omdoet.
    Regels worden strenger en bij vele is voor jezelf denken er al niet meer bij,en dat verontrust me echt erg.
    En ik vrees dat het in de toekomst nog erger word,en mensen die anders geloven of Atheist zijn krijgen het steeds zwaarder te verduren.
    Tja christendom,maar ik heb er inmiddels al schoon genoeg van en mensen moeten nu echt gaan leren hun doppen eens open te maken.:b::{:cool:

18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Laatst bewerkt: 21 nov 2008
  19. Sherman

Sherman Guest

Ik heb die documentaire tot de helft gekeken en toen afgezet omdat ik niet meer tegen de stompzinnigheid van die mensen kon. Jezus christus.

20. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe hel er werkelijk uitziet... En dat is geen pretje (Je bent gewaarschuwd kijken op je eigen risico)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina