1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Dat is inderdaad niet al te serieus, nee :D

Ze maken een sterk punt wat betreft roken en ze zetten die twee viezerikken van presentatoren voor joker (letterlijk). Prachtig toch? :+

Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  2. MaxxRaptor

MaxxRaptor Eigen aanduiding

Leuk Bevonden:
    36
    Okee,dan nog een keer.
    Wat ik kort omschreven bedoel is dat logika met religie word gemenkt door gelovigen,in sommige instanties dan.
    En ik zeg niet dat iedereen die gelooft dat doet,maar je hebt ze wel.

En voor de rest vind ik geloof totaal irrelevant en snap ik gewoon niet dat het er nog zo in grote mate aanwezig is,als iemand geloven wilt is dat zijn of haar recht maar ik vind het zonde van je tijd en leven.
    Maar dat is niet aan mij daarover te oordelen,maar een mening.

3. Dragonmaster

Dragonmaster Registered User

Leuk Bevonden:
    2
    Nou persoonlijk vind ik roken niks en geloof ook niet, dus de combinatie lijdt voor mij nooit tot een sterk punt.
    Het is alleen wel slim bedacht, want als "gelovige" worden sommige zaken getolereerd met het oog op godsdienstvrijheid, die voor niet-gelovigen gewoon strafbaar zijn. Dus dit is wel een mooi bewijs dat het gevaarlijk is om kerk en staat gescheiden te houden, want wie heeft het recht om te zeggen dat dit een minder echt geloof is dan bijvoorbeeld het christendom?

Lastig om serieus te blijven als je naar die muts kijkt he8)

4. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Die gast promoot gewoon het roken op deze manier en pleit tegen de belachelijke regels die de regering opstelt. Terecht. In café's moet gewoon gerookt kunnen worden vind ik, ook al rook ik zelf al anderhalf jaar niet meer. Veel café's hebben nu gezeik met klanten die buiten staan of zelfs wegblijven en kunnen er niks aan doen omdat ze de middelen (ruimte en geld) er niet voor hebben om de boel aan te passen.

Het feit dat hij het brengt als een geloof en zijn eigen God creëert is natuurlijk hilarisch, zeker omdat die kutkneuzen van een Knevel en Vd Brink nog keihard gaan zitten happen en serieus gaan vragen naar de oorsprong van zijn rokersgod. Natuurlijk zo HYPOCRIET als de neten van ze, maar dat zullen die twee vreselijke figuren waarschijnlijk niet eens inzien omdat ze hun eigen god wél serieus nemen, wat natuurlijk net zo lachwekkend is.

Dus; hulde voor deze vent want opzet = geslaagd met vlag en wimpel.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Hmm, ja dat kan wel zo zijn ja. Maar ik denk dat je religie niet echt kan omschrijven. Als je bijvoorbeeld wel in een God geloofd, maar niet denkt dat hij de wereld heeft geschapen, betekend dat niet direct dat hij ten eerste religieus denkt (hij gelooft in God) en dat hij ten tweede ook logisch denkt (hij gelooft niet dat de aarde is geschapen door God). Ik denk niet dat zo iemand logica en religie mengt, maar dat dit gewoon zijn invulling is van religie.

Sowieso vraag ik me af waarom je je dit afvraagd. Het is namelijk totaal niet van toepassing, zowel filosofisch als religieus. Deze bewering zie ik ook helemaal niet terug in je vorige bericht dat 1 uur 's nachts is getypt.

6. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom moet God een begin hebben als wij (mensen/dieren/dingen) dat hebben? Één van de meest belangrijke regels in theologie (onze tenminste) is dat God niet te vergelijken is met zijn creatie. En als je echt logisch nadenkt zou je op compleet verschillende entiteiten niet dezelfde regels toepassen.

Hij heeft geen begin, noch een einde, nog veranderd Zijn staat, hij is zoals Hij altijd is want tijd heeft geen invloed op Hem en Hij is niet gebonden aan de 6 directies die wij kennen (boven onder links rechts achter voren).

Goiz probeert hier iemand te pakken maar geeft ook gelijk het antwoord voor diegene die hij wilt pakken.
    Idd, God is tijdloos.

Als je de grenzen van mogelijkheid legt bij de wetten van de natuur die wij kennen dan past God inderdaad niet in jouw plaatje van de werkelijkheid. Ik, en anderen, geloven dat God die wetten heeft gemaakt en handhaaft en niet gebonden is aan zijn eigen creaties.

Hoe weten gelovigen deze dingen zo zeker, dat is een kwestie van geloof ja, niet iets tastbaars. Mensen zonder geloof begrijpen dat niet maar kom dan ook niet aan met wetenschap. Als gelovige zie ik wetenschap als een noodzaak, in de Qur'an wordt meerdere keren gepushed dat we moeten kijken naar de wereld, kennis opdoen. En blijkbaar vonden de gelovigen die de grondbeginselen van chemie, medische wetenschap etc, incl. Moslims dat ook. (Ik studeer scheikunde :))

In de vroegere jaren waren het vaak de orthodoxe Muslims die actief waren in het neerleggen van de basis principes van chemie, medicijnen en algemene wetenschap. De Qur'an blijft erop pushen dat mensen moeten kijken naar waar ze leven, begrijp de wereld etc.

7. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Omdat we tot nu toe nog helemaal niks tegen zijn gekomen dat geen begin of einde heeft.

Dat gelovigen roepen dat God buiten onze fysieke wetten treedt is enkel een manier om logica te omzeilen, niet om zijn bestaan te verklaren. Er is namelijk geen enkel bewijs voor God. Het enige dat gelovigen doen is logica en ratio uit de weg gaan om zo de mythe in stand te houden.

Zodra de wetenschap weer een stukje van die mythe heeft weerlegd (bijvoorbeeld dat God (uit de Bijbel in dit geval) de aarde een paar duizend jaar geleden geschapen heeft, wat is ontkracht door de wetenschap d.m.v. dateringsmethoden) interpreteren ze er weer vrolijk een eind op los en schuiven ze hun kromme redenaties weer een stukje verder het fantastiewereldje in.

Het mooie is dat het geloof dat mensen hebben continu aan verandering onderhevig is. Vroeger werd alles uit de heilige schriften letterlijk genomen, inmiddels laat de maatschappij dat niet meer toe. Alleen dat geeft al aan dat religieuzen door de jaren heen eigenlijk helemaal niet zo rotsvast in hun geloof staan als ze vaak beweren. Nogmaals: het enige wat ze doen is draaien en peuteren in het onbekende om de mythe en hun self-fulfilling prophecy aan de gang te houden.

8. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is ook geen bewijs.

Dat zeg jij, ik zie dat anders. En waar gebruikte ik dit om God te verklaren. Ik zei het slechts om mijn perspectief te geven.
    Ik heb mijn bewijs. Het voldoet niet aan jouw standaarden maar het is bewijs voor mij.
    Bijbel heeft voor mij geen authoriteit. En wij zijn niet zoals de christenen in deze dingen.

En wij doen dat nog steeds. Of je dat nu ziet als een slecht of goed iets, het is tenminste oprecht.

Ik ben trouwens niet van plan in dit topic te blijven. Ik heb het sinds mijn registratie succesvol vermijd tot vandaag. Ik werd nieuwsgierig en zag iets waar ik mijn perspectief op wilde geven en klaar. Forum discussie over religie werkt niet. Voor diegene die denken dat het zwakheid van mijn kant is, ik praat liever verder in privé.

9. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Dat beweer ik ook nergens. Ik zeg alleen dat het indruist tegen onze logica en dat we nog nooit iets hebben ontdekt dat indruist tegen onze logica en fysieke wetten. We hebben het zelfs over iets dat niet onderzocht kan worden, het is slechts een losse hypothese.

In je vorige reactie. Je zegt namelijk dat God zich niet aan onze fysieke regels hoeft te houden (begin/einde). Dat bedoel ik dus.

Zolang het niet voor iedereen als testbaar bewijs geldt zou ik het eerder je eigen interpretatie noemen. Daar ben je uiteraard vrij in.

Het was slechts een voorbeeldje, het geldt voor alle religies die uitgaan van een enkele goddelijke identiteit. De oneindige regressie geldt namelijk ook voor jouw God.

Het is in ieder geval oprecht, ja. Al vraag ik me af of het voor de hele Koran geldt. Ik ben er niet genoeg mee bekend helaas.

Discussies over religie zijn in iedere vorm zinloos omdat religie nergens op gestaafd is en atheïsten met sterke onderbouwingen komen. Dus kan me voorstellen dat je discussies liever kwijt dan rijk bent :+

10. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Als God en het heelal tijdloos zijn, wat heeft God ertoe gezet om de aarde 4.5 miljard geleden te creëren, en niet bijvoorbeeld 2 miljard jaar geleden?

11. Kareem

Kareem Krispy Kareem

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie dat compleet anders maar ok.

Ik laat deze discussies liever voor wat ze zijn omdat er weinig positiefs van komt. Maar als jij wilt geloven dat ik zwak ben en jouw argumenten niet kan weerstaan doe je ding.

12. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ik geloof niet dat je zwak bent, dat haal jij er uit. Ik kan het ook gewoon met je oneens zijn.

Uit internetdiscussies komt overigens hoogst zelden iets positiefs, dus dat ben ik deels wel met je eens.

Inderdaad! Of waarom is het heelal dan niet tijdloos? Waarom is er een grens te stellen van ongeveer 13/14 miljard jaar tot 'het begin'? Wat heeft God in al die tijd daarvoor gedaan?

13. Greathoudini

Greathoudini Guido's & gangsters

Leuk Bevonden:
    0
    gechilled :cool:

14. Sherman

Sherman Guest

jeweettoch, bier drinken, maar het was op, dus heeft ie de aarde gemaakt met mensen, zodat die bier voor hem konden brouwen. Maar god heeft geen geld, dus steelt hij vermomd als zwerver bier, ik heb em gister nog betrapt in de Albert Heijn. 8) :+

15. Remco

Remco Guest

En jouw geloof dan?

Daarom heet het ook geloof;)

Wie zegt dat het 4.5 miljard jaar geleden is geweest?

Hee grapjas, mensen proberen hier serieus te discussiëren, dus laat dat even.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Wetenschap.
    Sowieso is het bewezen dat de aarde ouder is dan de Bijbel doet beweren (4000 jaar voor Christus).

17. jenamu6

jenamu6 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Religie is voornamelijk bedacht om leegtes die iedereen heeft, op te vullen.

Niets mis mee, als je daar behoefte aan hebt.

Helaas wordt religie te vaak gebruikt om mensen dom en bang te houden.........onderdrukking dus in de naam van god.

Als er echt een god zou zijn zoals beschreven in de bijbel, tora of koran...........dan zou die het nooit pikken, hoe zijn dienaars andere mensen uit zijn naam onderdrukken of uitmoorden.

De mensheid is verknipt en gebruikt het god-concept om zijn eigen wandaden te rechtvaardigen............smerig...maar helaas.

18. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    "Yet if anything has arisen in the Essence of God that was not there before, then that Essence cannot truly be called eternal. But if it was the eternal will of God that the creation should come to be, why, then, is not the creation itself also from eternity?”

-Augustinus van Hippo (354-430)

Augustinus stelt dat men niet kan spreken over een tijd voor de schepping. Alles is namelijk gemaakt door God, alles komt van hem, omdat iets niet kan ontstaan zonder dat het van God komt. God heeft dus ook de tijd geschapen, de tijd is ook zijn schepping. Op die manier kan er geen tijd zijn voor de schepping, en kunnen we niet spreken over een tijd voor de schepping.

Ook noemt Augustinus het gegeven dat God eeuwig is, maar dat er daardoor onterecht genoemd wordt dat de schepping niet eeuwig is. Want wat als het de eeuwige wil was van God dat de schepping zou komen te bestaan? Komt de schepping dan ook niet uit de eeuwigheid?

(Stukjes gec/p't van een theologie-opdracht van enkele weken geleden)

19. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Cirkelredenatie waarin je er vanuit gaat dat God inderdaad oneindig is. En dat is in je straatje denken, Shriko. Het is lekker makkelijk om door te filosoferen op filosofieën, niet waar? :{

20. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ik probeer iemand te pakken? 8)

Ik geef gewoon een mogelijk argument die je dus inderdaad ook op een god kunt toepassen. Dat ontken ik niet eens.

Enige wat ik bedoelde is dat wij vasthouden aan tijdgebonden zaken, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Heeft niets te maken met het "pakken van iemand".

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina