1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duke_Jay

Duke_Jay Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn ook genoeg argumenten die richten een God of Creator wijzen. Als je het hebt over feiten, die zijn er eigenlijk voor beide Theorien niet.:)

Ik bedoel geen rust op die manier, maar innerlijke rust, het gevoel dat er iemand bij je is op moeilijke momenten. En ik ben het inderdaad eens met je tweede punt, ook ik vind dat iedereen zijn eigen waarheid moet vinden.

2. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat opdringen alleen van betekenis is als je oud genoeg bent om te kiezen tuusen je eigen weg en die van God, ik vind het een zwakke argumentatie omdat veel jongeren belijden als ze eenmaal volwassen-oud genoeg zijn om te kiezen voor God. Zoals zovelen ben ik dankbaar dat ik opgegroeid ben in een gelovig gezin, al had en heb ik natuurlijk wel mijn vragen. En er zijn heel veel christenen die de weg van Jezus kiezen, vergis je niet. In een land waar ontkerstening orde aan de dag is, is het misschien een voor de hand liggende gedachte dat het Christendom op z´n retour is maar het tegendeel is waar als je het globaal bekijkt. 10000 chinezen bekeren zich tot Christen, elke dag, niet omdat het opgedrongen wordt, maar omdat het hoop biedt

3. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Hier ben ik het ook mee eens, dit zijn vaak de mensen die later een hele sterke afkeer krijgen tegen de godsdienst, ik heb liever zelf de beslissing of ik geloof in een bepaalde god in handen, daarom ben ik ook voorstander om alle Islamitische scholen in NL te sluiten, maar dan ook gelijk alle christelijke scholen ;) Je leert op school namelijk al vanaf groep 1 (op mijn school dan ;) ) dat God de aarde heeft geschapen etc...het zijn als het ware feitjes maar later kijk je er heel anders tegenaan. godsienst leren moet men maar op complete vrijwillge basis doen.
    Moeten kinderen dan helemaal niks krijgen over godsiensten etc? nee natuurlijk niet, maar voer oook op basisscholen het vak godsdienst in en bespreek vanaf klas 1 en het christendom,islam, boedisme etc

Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  4. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Geloof je die christelijke propaganda echt? Niet alles geloven wat ze in de Woord&Daad schrijven hee. :)

Je ziet trouwens altijd twee wegen bij mensen met een orthodox christelijke opvoeding; ze keren zich of helemaal af, of ze blijven schapen (dat is geen belediging maar een Bijbelse metafoor). De eerste weg vergt meer moed, omdat het betekent dat je zelf moet gaan nadenken, terwijl je dat nooit hebt hoeven doen omdat de antwoorden al klaar lagen. Dus wat dat betreft is het niet heel gek dat veel jongvolwassenen dan belijdenis doen. Het is menseigen om in je eigen kringetje te blijven hangen.

Vooral een zwakke argumentatie van jouw kant dus. Je kunt niet zeggen 'o, iemand is jongvolwassen dus kiest nu helemaal zelf, zonder externe invloeden'. Daar speelt veel meer in mee.

5. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Juist.

Jonge kinderen moeten les krijgen in verschillende godsdiensten en visies. Dat anno 2010 nog steeds kinderen in aanraking komen met indoctrinatie is iets waar ik me gruwelijk kwaad over kan maken.

6. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zeer op tegen, ten eerste hebben we vrijheids van Godsdienst en ten tweede is er van vroeger uit zonder subsidie van de overheid, wat betreft de Chr scholen gewerkt. De Christelijke scholen staan erg goed in wat ze doen, daar kun je de cijfers op nakijken. Ik vind niet dat je dat zomaar kunt afpakken

7. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    We hebben niet alleen vrijheid van godsdienst, we hebben ook een scheiding van kerk en staat. Zolang scholen met bijzonder onderwijs nog subsidies krijgen hebben deze geen bestaansrecht.

Trouwens, zelfs als je religieus bent snap ik alsnog niet dat je erop tegen bent. Je wil toch dat je kind bewust voor een geloof kiest? Als een kind bestand is tegen het 'geweld' van andere visies op de wereld dan die van zijn of haar ouders zal dit het uiteindelijke geloof alleen maar versterken, neem ik aan.

8. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    En mag een Moslima met hoofddoek naar een Christelijke school?

9. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Vrijdheid van meningsuiting kan ook op een school waar les geeft over en het christendom en de islam en het boedisme. als op die scholen geen vooroordelen bestaan dus echt neutraal is hierin heeft iedere leerling werkelijk zijn eigen keus in wat hij gelooft. Ik ben als klein hooibakje op een christelijke school geplant maar heb er niet zelf voor gekozen.

De christelijke scholen staan nog steeds goed in wat ze doen als je dat stukje religie weg haalt ;)

10. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe bedoel je je antwoorden klaar liggen, dat gebazel dat gelovigen alles aannemen dat is pas propaganda. Wij denken juist zelf na over wat het doel van het leven is omdat we de bijbel lezen.Als alles wetenschappelijk was bewezen dat heette het toch niet geloof? Wij denken veel te vaak teveel en te moeilijk, en als je je afzet tegen het geloof is het makkelijkste wat er is om nee te zeggen. Als je waarlijk gelooft en je zegt JA tegen God dan begint jou levensweg pas echt, niet als je je leven vult met lege dingen.

11. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wel als haar opvoeders instemmen in een christelijk leerproces

edit~ik ga naar bed haha, tommorow ill be back

12. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Wat zijn dan die lege dingen volgens jouw? Voor een bepaald deel gelovigen liggen de antwoorden klaar. Voor een groot deel moslims en de orthodoxe christenen ;)

en nog zul je dan vaak zien dat het hoofdoekje af moet, want een pet mag ook niet ;)

13. mk katti

mk katti Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je moet beter je huiswerk doen vriend, ik heb belooft met het dopen van mijn kinderen dat ik ze een christelijke opvoeding zou geven. Niet belooft aan jou, de dominee maar aan God. Mijn woord staat daarin

NU GA IK ECHT NAAR BED

14. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10

Nou, met de antwoorden die je klaar hebt liggen bedoel ik vooral dat je nu precies zegt wat ik had verwacht dat je zou zeggen, aangezien ik alle antwoorden al duizend keer gehoord heb. En nee, je denkt niet zelf na wat het doel van het leven is, je neemt namelijk een idee over uit een boek. En ja, ik weet heus wel dat je dat niet allemaal klakkeloos gelooft en dat je er wel over nadenkt, maar wel tot op bepaalde hoogte. Want geloof is niet rationeel, maar emotioneel. Dat is prima, maar pretendeer dan niet rationeel te zijn, want dat gaat niet samen.

En ga niet lopen prediken.

15. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Maar wat nou als je kinderen die christelijke opvoeding niet willen? staan ze hier dan vrij in volgens jouw?

16. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Als ex-christen en nu atheist kan ik me niet goed voorstellen dat als je een verstandig mens bent met een kritische blik op geloof en wetenschap, je niet voor de wetenschap maar geloof kiest.
    Mag ik vragen aan de gelovigen hier mk kati bijvoorbeeld of jullie ooit uit pure curiositeit eens hebben gekeken naar andere theorieën over het ontstaan van de mens (bijv Darwin) en een kritische blik werpen op je eigen geloof.
    Als je dat doet en je staat alsnog (onbeinvloed door kerk & gezin) achter je geloof dan ben ik erg benieuwd naar je verhaal.

17. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Volgens mij beloof je vooral dat je naar je vermogen zal proberen je kind Jezus te laten volgen. En zoals ik zal zei, dat kan in seculier onderwijs ook heel goed, en dus misschien nog wel beter. Ik denk dat jij wat beter moet lezen en mijn kennis over het christendom (en dan met name het protestantisme) iets hoger moet inschatten.

18. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Vrijheid van godsdienst, my ass dus.

Als je voor de vrijheid van godsdienst bent zou je juist tegen dit soort scholen moeten zijn. Het is gewoon belachelijk dat er scholen zijn waar nog wordt gediscrimineerd omdat je een andere visie hebt. Kinderen worden vanaf jong af aan in een bubbel gestopt waar ze niks leren over andere levensstijlen. Hoe kunnen dit soort kinderen later goed functioneren in de Nederlandse samenleving?

19. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    Is dat niet juist het grote probleem van het geloven? in hoeverre je open staat voor andere theorieën en voor hoeverre je je draaiboek gelooft?

want hoe kun je in god geloven als je zijn verhalen niet letterlijk kunt nemen?

20. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Aha, ja true, de fossielen van eeuwenoude wezen die al over onze planeet liepen voordat de mens geschapen was waren door Jezus en zijn discipelen hier begraven toch?

Christelijk en Islamitische scholen mogen van mij best bestaan, geen probleem, maar ik vind niet dat ze subsidie horen te ontvangen. Hetzelfde geld voor mij met kerken en moskeen (kerken wel om het gebouw in goede staat te houden, dat is mooi, dat is cultuur). Die subsidie kan beter aan andere dingen uitgegeven worden, zoals het verbeteren van de kwaliteit van openbaar onderwijs.
    Hoe is dat zo gekomen?:)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina