1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof] Wat vinden jullie ervan? [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flinter

Flinter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ben geen natuurkundige, dus was het even aan het opzoeken, dit vond ik het beste antwoord;
    'Wat was er voor de big bang?
    Context van de vraag:

Tot hoeveel jaar terug alvoor de big bang begon? Wat was er bv 10 miljard jaar voor de big bang? Voor de big bang is er toch ook altijd tijd geweest?

Antwoord

Onze tijd is begonnen met de oerknal. De tijd erover extrapoleren, is niet evident. Zoals 'ten noorden van de noordpool' niet bestaat, is iets als 'voor de oerknal' ook niet zomaar zinvol.

We kunnen erover speculeren, in de zin dat ruimte en tijd in mathematische concepten kunnen gegoten worden, en de wiskunde laat vele varianten toe. Maar in termen van fysisch experimenteren, en dus soliede kennis opbouwen, is de oerknal een grens waar we moeilijk overheen geraken: naarmate we dichter bij de oerknal komen, stijgen dichtheid, druk, temperatuur, maar ook onze onwetendheid. In de oerknal worden ze alle - ook onze onwetendheid dus - oneindig. En voorbij oneindig kan je niet extrapoleren...

Besef aub dat wij product zijn van het heelal. Wij, dat zijn de atomen waaruit wij bestaan, maar ook de concepten die we hanteren, inclusief ruimte en tijd. Spreken over die concepten als voorafgaande voorwaarde voor het heelal, is een stap te ver.

Deze vraag werd beantwoord door:
    Prof. Christoffel Waelkens
    Gewoon Hoogleraar Sterrenkunde"

2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Interessante vraag. Maar volgens mij staat die los van godsdienst?
    Er staat me trouwens bij dat er een nieuwe theorie is over een soort van space waarin universums ontstaan, maar goed.

Vraag voor een gelovige: wat was er voor God? O-)

3. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    de apengod :)

4. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Volgensmij zei mr katti (zo heet hij toch?) gisteren dat God er altijd al was. Verder geen toelichting daarbij...

5. LifeLongGamer

LifeLongGamer Used Register

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb net even snel Jesaja 57:15 doorgebladerd en daar staat dat God, per definitie de Schepper is van het ganse universum, en dus is Hij de Schepper van de tijd. Derhalve is Hij niet gelimiteerd door tijdsdimensies, die Hij immers zelf schiep. Hij heeft geen begin—God is ‘de Hoge en Verhevene, die de eeuwigheid troont’. Daarom is Hij ook door niets teweeggebracht.

6. House

House Literear Terrorist

Leuk Bevonden:
    0
    dat is dan dezelfde vraag als wat was er voor de oerknal :p

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    precies.

Iaw beide geven er geen antwoord op. Was ook precies mijn punt.

Neemt echter nog steeds niet weg dat de bigbang theorie de meest waarschijnlijke waarheid is. Iig bijna oneindig zo waarschijnlijk als het bestaan van god.

Dat er vragen blijven bestaan staat er compleet los van. Die zijn er genoeg.

God is eewig/oneindig. Prima; wat is dan oneindig + 1?

Edit: gelovige mensen (vooral de conservatieve) zien de bijbel vaak ook als het boek van de waarheid. Echter als je dan kijkt hoevaak er niks van klopt:

http://www.islamway.com/english/images/library/contradictions.htm

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Het heelal.

Ok, over sommige dingen kun je gewoon niet nadenken, rationeel gezien niet. Niemand kan zich voorstellen hoe het heelal is, oneindig.. Dus dan mag je ook niet zo rationeel proberen te denken over het bestaan van God. Hij heeft de tijd geschapen, klaar.

Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Nou weet ik even niet of je serieus bent (volg dit topic nog niet zo lang).

10. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
  11. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Is dat sarcastisch bedoeld?

12. Smirnoff

Smirnoff Wahed fenomeen.

Leuk Bevonden:
    217
    Ok, dit is de eerste keer dat ik hier kijk, en hij kan dan ook weleens langsgekomen zijn, maar hoe is god ontstaan?
    Jullie hadden het er net over wat er voor god was, en toen kwam het antwoord dat Hij de tijd had geschept. (of iets in die richting)
    Maar hoe is god dan ontstaan?

13. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Daar kan niemand op antwoorden. Echter weten we ook niet hoe het heelal is ontstaan. Hierop loop je altijd vast.

14. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.770
    En dat zullen we ook altijd blijven doen. _0/

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Nope.

16. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Dat weten we niet. Waarschijnlijk komt alle materie uit één punt (singulariteit). Wat 'daarvoor' was is lastig rationeel te beredeneren, aangezien er volgens deze theorie toen niet zoiets was als tijd.

Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  17. LifeLongGamer

Leuk Bevonden:
    2
    Als je daar toch eens het antwoord op wist... Volgens mij moet je wel gestoord worden als je die wetenschap bezit.

18. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ja, het is soms frustrerend, maar zulke vragen maken de wetenschap ook weer iets prachtigs. Het onrafelen van zulke mysteries vind ik persoonlijk prachtig, ook al zijn er bepaalde zaken die we met ons beperkte denkvermogen waarschijnlijk nooit zullen kunnen bevatten.

19. LifeLongGamer

Leuk Bevonden:
    2
    Nee, begrijp me niet verkeerd hoor. De wetenschap, daarover discussieren vind ik ook erg interessant.

Ik bedoelde te zeggen dat als je eenmaal het antwoord weet - als je plotseling het ultieme inzicht krijgt in het ontstaan van het heelal - dat je hersenen en je geest die overload aan informatie niet aan kunnen.

20. Orange

Orange One of a kind.

Leuk Bevonden:
    0
    Sowieso denken we altijd dat iets moet 'ontstaan', misschien is het er gewoon.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina