1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    Hij heeft het ook niet nodig, maar wij wel, maar dat zul je ooit wel merken.

2. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm… Religie is volgens mij een oude vorm van “psychologie”, niet precies hetzelfde, maar toch… De mens wil alles plaatsen, overal een verklaring voor vinden… En als je kijkt naar hoe ingenieus het leven in elkaar steekt zou je inderdaad kunnen gaan denken dat er een genius achter zou moeten zitten… Maar ik denk dat al onze verklaringen een manier van denken zijn, redeneren… En het heelal is te groot en omvangrijk om in ons kleine denkhoofdje te passen, ook al denken we dat we alles godsdienstig of wetenschappelijk kunnen benaderen of indelen… Maar wat vandaag waar is, is morgen onwaar en omgekeerd…

Dat hele gedoe om een god die overal en nergens rondhangt, die op zijn server bijhoudt wat je allemaal goed doet en fout… Ik geloof er geen barst van… Als er al iets goddelijks is, is alles dat, en is het hele heelal en alles wat er in zit god… Dat betekent dat er geen duivel kan bestaan, nee… Maar god en duivel zijn een dure manier om zwart en wit aan te duiden, goed en kwaad… Maar wat is goed en wat is kwaad? Dat is totaal afhankelijk van de situatie, niet van een god of een duivel… Dit zijn gewoon twee symbolen om een verschil te kunnen duiden, zonder god geen duivel en omgekeerd… De duivel is niets meer dan de schaduw van god, zonder schaduw geen god… Maar wij trekken alles uiteen met ons dualistische denken, we stellen god tegenover een duivel, maar dat is niet zo… Ooit waren ze één in sommige religieuze stromingen, zoals Yin en Yang of de griekse god Abraxas die god en duivel in één was… Dat waren nog eens tijden, lol… Maar het Aristotelische denken in zwart versus wit heeft al sinds tijden de overhand gekregen…

Ik kan zo nog een tijdje door redeneren… Maar alle concepten van god en duivel zijn vals, daarmee haal ik een grote rode streep door alle zogenaamde heilige geschriften… Wie er in gelooft, veel plezier er mee… Ik wil er niets mee te maken hebben… Niemand moet proberen het goede en kwade voor mij uit te maken… Mijn ouders hebben me al netjes opgevoed, en ik kan zelf bewust uitstekend zien wat schadelijk is en wat niet… Ik vind dat doorslaggevend moet zijn dat mensen elkaar respecteren en er voor zorgen dat niemand onnodig lijdt door toedoen van een ander… Klaar! Meer regels hebben we niet nodig… Zoek je eigen weg en doe anderen geen pijn…

3. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    I wonder NL Eagle. Je bent duidelijk erg gelovig. Ik kan me zoiets herinneren als :"heb uw naaste lief". Uit verschillende politiek getinte discussie`s die hier gevoerd zijn, blijkt ook een rechtste (politieke) houding/attitude. Die zeker t.o.v van allochtonen nou niet echt vriendelijk is. Hoe wil je dit dan rijmen ?..

"de mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis (Gen.1,26-27)." (wat uit de bijbel komt en dus in jou opinie gebaseerd zou zijn op een feit). Afgaande op dit zou het dus betekenen dat god een allochtoon is.

4. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Mensen zijn vergeten wat "bidden" eigenlijk betekent... Het is een erg egoïstische daad geworden in de laatste honderden, misschien zelfs duizenden jaren...

Bidden is een soort meditatie, je richt je op de zegeningen die je anderen toewenst... Vanuit je hart gun je alle wezens het goede en voorspoedige, het is een techniek om ook met jezelf in het reine te komen, want als je het leven niet schaadt, zal het jouw ook niet schaden...

Dat is het mooie van "bidden", maar momenteel is het verworden tot iets heel kleins... Iedereen bidt voor zichzelf, voor zijn eigen heil... En triest genoeg zitten die gebeden vaak nog vol oordelen over anderen ook... Maar zo is het niet bedoeld... Daarom kun je nog beter niet bidden omdat je het risico neemt het fout te doen... Dan zit je te bidden vanuit de verkeerde veronderstellingen en jezelf feitelijk psychisch te schaden...

Bidden is gericht vanuit het hart, en het menselijke hart en het gevoel er bij is de kern van onder andere het christelijke geloof... Maar waar zit ons centrum naar ons gevoel? In het hoofd, je denkt dat je ego in je hoofd zit... Zolang dat zo is, kun je dus maar beter niet bidden, want dan geschiedt het vanuit het "verkeerde" centrum...

Laatst bewerkt: 12 mrt 2006
  5. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Hahaha , gast sorry he maar de da vinci code van Dan Brown is maar fictie weliswaar hier en daar met historisch correcte gegevens maar het algemeen beeld blijft maar fictie .
    Nee er zijn nog andere boeken die er dieper op ingaan waarvan de schrijvers een heuse speurtocht door allerhande archieven en oude documenten van het louvre tot en met het vaticaanarchief incluis het mooi hebben uitgepluist en hun bevindingen van die speurtocht die bijna twaalf jaar heeft geduurd , zeg dus maar de bewijzen die ze in die oude documenten hebben gevonden en alle feiten en data en personen met elkaar vergeleken hebben .
    En daar hun voorzichtige conclusies uit getrokken hebben en deze te boek gesteld.
    Dit werk stamt vanuit 1982 en is van de hand van 3 onderzoekers , namelijk Michael Baigent , Richard Leigh en Henry Lincoln en heet" Het Heilige bloed,De Heilige Graal " en heeft destijds héél wat stof doen opwaaien en het vaticaan heeft toen zelf proberen het boek te laten verbieden omdat zij vonden dat de onderzoekers van hun toegang tot het vaticaanarchief hadden misbruik gemaakt om via de daar verkregen historische feiten en documenten een regelrechte aanval op het christelijk geloof te ondernemen.

Edit: @Gods Gamer die kerel moest eens weten , tegen dat hij daarboven geraakt als er daarboven al iets te vinden is ben ik daar allang met al die maagden weg en krijgt hij daar een oud besje als troost.:+ ;)

Laatst bewerkt: 12 mrt 2006
  6. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Wij heidenen zullen het nooit waarschijnlijk nooit merken, kan jij het dan niet uitleggen? Niet neerbuigend bedoeld mocht je dat denken, maar heel eerlijk, wat voor waarde en gedachtes hecht jij aan bidden?

7. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Voor mij staat bidden gelijk aan praten met God. Dat hoef niet persé stil zittend, met je ogen dicht en je handen samen, maar dan kan op elk moment van de dag. Ik bid bijvoorbeeld ook op de fiets, of in de trein. In een gebed vraag ik bijvoorbeeld om hulp bij iets waar ik tegenop zie, dank ik God voor alle fijne dingen, vraag ik vergeving van mijn zonden en bid ik voor anderen. Maar je kan ook in een gebed helemaal stil zijn. Bidden is voor mij in ieder geval erg belangrijk.

8. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ach god heeft mij nooit iets gegeven waarvoor het waard is om hem te bedanken door te bidden zal vast komen omdat ik niet in hem geloof hehe.
    Ik ben liever een goed mens voor mezelf dan een goed mens die alleen goed is zodat ie ooit in de hemel kan komen.

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @da-Z- mijn lieftallig konijntje dat daarginds in amerika verloren loopt, je moet bedenken dat Leonardo Da Vinci grootmeester in de priorij van sion is geweest vanaf 1510 tot aan zijn dood in 1519 , en net in die periode zijn meesterwerk ,namelijk de mona lisa heeft afgeleverd.
    Pas de laatste jaren zijn ze met behulp van computers erachter gekomen dat de schilderijen van Leonardo Da Vinci met elkaar overlappend zijn daar het algemeen beeld van het ene schilderij in detail en een kwartslag gedraaid op het volgende schilderij te zien is , tot en met de mens van vitrunius toe .
    Het siert de mens Da Vinci dat men tot heden deze dagen én met behulp van computers maar pas kan zien hoe ingenieus en vooruitziend hij was , een echte grootmeester waardig.
    En nog iets , als er helemaal niets te verbergen moest zijn , waarom dan zou een geheime gemeenschap als de priorij van sion er een is het al dan méér dan tweeduizend jaar uithouden , en waarbij de indentiteit van de grootmeesters pas mag onthuld worden als zij overleden zijn en er een andere grootmeester is aangesteld.
    En nog iets , Leonardo Da Vinci was echt niet de enige bekende op de lange lijst , wat dacht je van de Hertogh Van Anjou , of van Isaac Newton , Andrea Botticelli , Victor Hugo en nog vele anderen , en oow volgens de laatste geruchten is de huidige grootmeester van de priorij van sion terug te vinden in Belgie , maar dat weten we pas maar zeker als hij het loodje legt en zijn opvolger al klaar staat om zijn functie over te nemen.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2006
  10. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Eeehm Svennies, wat heeft mijn wonen in amerika te maken met deze discussie? :{ Als je die kant wil opgaan, dan kan ik nog wel een hele hoop belgenmoppen uit de kast trekken, maar dat komt de hele discussie nergens ten goede.
    Ten tweede, ik trek nergens die hele priorij in twijfel, ik snap niet waar je dat nou weer vandaan haalt. Ik trek wel je je opmerkingen over die priorij in twijfel omdat die overduidelijk regelrecht uit de Da Vinci Code komen. Hey, I don't blame you, het was een leuk en lekker weglezend boek. Maar om nou direct alle theorieen als waar aan te nemen. Dat boek wat je aanhaalt van die drie wetenschappers, machtig interessant, maar volgens mij heb je er geen letter van gelezen. Maakt niet uit, theorieen blijven leuk. Ik heb ook Erich von Daniken en Francesco Carotta gelezen en vind het machtig interessant, maar om nou te zeggen dat ik al hun theorieen geloof, nou nee. Er zijn zoveel verschrikkelijk veel theorieen omtrent het katholieke instituut, maar ik denk dat een hoop theorieen niet waar zijn omdat er gewoon teveel gespeculeerd wordt. En op die speculaties worden weer theorieen gevormd.
    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, deze discussie wordt imo een beetje vervelend. Iedereen heeft een duidelijke mening en iedereen is het erover eens dat het bestaan van god niet aangetoond kan worden. De discussie gaat eigenlijk nergens anders over dan: ik geloof of ik geloof niet. En of God bestaat of niet bestaat, dat mag iedereen lekker voor zichzelf uitmaken.

11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    1. hij heeft je leven gegeven?
    2. je moet ook goed uit jezelf zijn. en meestal heb je toch wel redelijk idee wat goed of slecht is.God oordeelt wel of je in de hemel komt, hoogstens wat je kan doen is het goede proberen te doen en jezelf zijn.

12. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    niet, lol:)
    maar ff serieus, je moet voor iedereen goed zijn dus ook voor buitenlanders ja, en ja daar ben ik nogal in veranderd.
    maar stel dat je in turkije ofzo woont en er komt opeens een hele grote groep mensen uit europa zich permanent in turkije vestigen (zo'n 15 procent van de bevolking) dan weet ik al ongeveer voor 99 procent hoe de turkse bevolking en zelfs de overheid zal reageren, want het is gewoon lastig om je eigen nationale gevoelens opzij te zetten.
    maar dat doe ik (denk en hoop ik tenminste) nu iig wel:)

13. masterninja

masterninja Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1.Dat heeft mijn moeder gedaan hoor samen met mijn vader had geen god wat mee te maken.
    2.Ik geloof niet in de hemel dus ik hoef niet het goede proberen te doen want ik weet dat wat ik doe goed is en we er uiteindelijk toch niet terecht komen.
    Het lijkt me wel leven vol met stress hoor als gelovige vraag je je dan niet de hele tijd af als je een "zonde" begaat is dat wat ik nu zal gaan doen of gedaan heb de rede dat ik straks in de hemel geweigerd zal worden?

14. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Nee, want je weet dat als je oprecht berouw hebt van je zonden dat deze ook vergeven worden.

15. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    k thanks for explaining :). Maar hoe vat je dit stuk dan op ? ( "de mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis (Gen.1,26-27).") Dit zou dan in mijn interpertatie betekenen: A god is geen individu, B de individualiteit van de mens wordt hiermee (onwetenschappelijk) in twijfel getrokken. Iets waar ik niet "tegen" zou kunnen, aangezien ik veel waarde hecht aan mijn individualiteit. + dat dit leven wel erg saai zou maken (aangezien het zou betekenen dat iedereen het zelfde denkt,doet etc)

16. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Het betekent niet dat wij een exacte kopie zijn van God, meer dat wij bijvoorbeeld kunnen denken.

17. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Jammer dat ik dit topic niet eerder had gezien. Tja, ik heb respect voor de mensen die er in willen geloven. Maar als je nou eens goed nadenkt... M'n leven heb ik aan mijn ouders te danken. Daar heeft god niks mee te maken. Één miljard mensen geloven in god, terwijl er géén enkele verklaring is dat hij er daadwerkelijk is. De hemel kan ook niks anders dan een verzinsel zijn. Er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen goede en slechte mensen want iedereen heeft wel eens iets slechts gedaan.

Het is allemaal gewoon een leuk fabeltje dat verzonnen is, en waar nu gewoon verschrikkelijk veel mensen in geloven. Er zijn miljoenen kerken gebouwd allemaal voor iets wat er niet is. Denk nou eens goed na. Dan vind ik Rood Kapje of Sneeuwitje geloofwaardiger. Wat er na de dood gebeurt kan niemand over oordelen. En zal ook nooit iemand kunnen. Dat zullen we gewoon moeten afwachten tot we zelf dood zijn.

Ik vind het fantastisch knap dat het gelukt is om al die mensen in god te laten geloven en allemaal kerken hebben laten bouwen. De meeste mensen geloven er zo sterk in omdat ze er mee opgegroeid zijn, en omdat het vroeger allemaal zo streng was. Maar ik hoop dat mensen in de toekomst allemaal wat slimmer gaan worden en gaan begrijpen dat het allemaal een ''Waste of Time'' is. Het is gewoon een hoop Bullshit.

Dat is dus mijn mening...:p

18. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    wat er staat is wel waar, maar veel mensen (en ook van het forum) zien dat nogal verkeerd denk ik.
    allereerst: de mens is zo geschapen, maar dat was voordat de mens zijn eigen wil zich er mee ging bemoeien en zorgde dat de mens het paradijs werd uitgezet.
    vanaf dat moment was de mens misschien nog wel als het evenbeeld van God geschapen, maar was het toch veranderd door de zonde.
    sommige mensen proeberen nu terug te komen tot hun oorsprong (God) door te geloven en sommigen hebben daar niet voor gekozen (ongelovigen), maar hebben gekozen voor de zonde en daarmee de duivel.
    ik denk persoonlijk dat je alleen tot God terug kan komen door spijt van je zonden te hebben en te geloven in God's Zoon, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

ten tweede: de mens is geschapen naar God's evenbeeld in geestelijk opzicht.
    onze geest is geschapen naar God's gelijkenis, maar het lichaam is alleen van deze aarde en heeft niks met God te maken.
    Dus nee helaas voor homo's, God is geen homo, hij is geeneens een mens dus hoe kan God dan homo zijn:)

19. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    God heeft het dan wel netjes gedaan zeg.. Een evenbeeld schapen en het dan toch verkloten doordat mensen een eigen wil hebben gecreëerd. En dan schop je mensen het 'paradijs' maar uit.

Ik noem dat dus geen verantwoording nemen voor je eigen werk. :cool:

Op die manier is God dus gelijk aan mensen. Als mensen iets maken waar ze achteraf niet tevreden over zijn mikken ze het ook weg :+

20. TheProf82

TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

Leuk Bevonden:
    0
    God heeft de mens een vrije wil gegeven, en de mens koos voor het verkeerde(het eten van de vrucht). Toen heeft hij ze inderdaad verbannen, want God had ze gewaarschuwd wat er zou gebeuren als ze ervan zouden eten.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina