1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ja, net zoiets als "grootgeschapen" 8) j/k

    Waarom nemen veel mensen de bijbel toch zo letterlijk... Dat is helemaal niet de bedoeling
     
  2. Linkin Park

    Linkin Park Active Member

    Berichten:
    189
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan er wel weer op in gaan door weer wat andere bijbelteksten te noemen (heb er het een en ander over opgezocht) maar ik denk dat ik er maar mee ophouw, want het is en blijft een oneindige discussie.:'-(

    Feit is dat jullie de bijbel wetenschappelijk willen verklaren en als ik dat ook zou doen zou ik inderdaad beter kunnen ophouden met geloven, de Bijbel is een boek waarin God laat zien wie hij is en daar hoef ik geen wetenschappelijke details op te hebben.

    Uiteindelijk komt het er op neer dat je kan stellen dat ik nooit alles uit de Bijbel begrijpen zal maar de kern mij diep heeft geraakt,(Jezus aan het kruis gestorven voor jullie/mijn fouten) meer dat wat dan ook in het leven, en daar kan voor mij geen wetenschap tegenop._0/
     
  3. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    @Shriko , Mattheus 2,11 Zij gingen het huis binnen , zagen er het kind met zijn moeder Maria en op hun knieen neervallend betuigden zij hun hulde .zij haalden hun schatten te voorschijn en boden het geschenken aan: goud, wierook en mirre.
    2,12 . en in een droom van godswege gewaarschuwd niet meer naar Herodes terug te keren , vertrokken zij langs een andere weg naar hun land.
    Dit waren dus duidelijk buitenlandse wijzen die alleen maar aan herodes bij wijze van spreken de weg gingen vragen

    En nu uit het evangelie van Lucas.

    2,6. Terwijl zij daar verbleven brak het uur aan waarop zij moeder zou worden.
    2,7. Zij bracht haar zoon ter wereld , haar eerstgeborene , wikkelde hem in doeken en legde hem neer in een kribbe , omdat er voor hen geen plaats meer was in de herberg.
    2,8. In de omgeving bevonden zich herders die in het open veld hun kudden bewaakten
    2,15. zodra de engelen weer van hen waren weggegaan zeiden de herders tegen elkaar "komt, laten we naar Bethlehem gaan om te zien wat er gebeurd is.....
    2,16. ze haasten zich erheen en vonden Josef en Maria en het pasgeboren kind dat in de kribbe lag.

    En dat citaat van rechtschapenheid van jozef slaat op zijn omgang met Maria zelf , en helemaal niet op zijn afkomst.
    En duidelijk twee verschillende versies , en dan maakt de kerk er leuk één geheeltje van met kerstmis door zowel koningen als herders te nemen .
    En helemaal aan het begin van het leven van Jezus hebben ze er al een rommeltje van gemaakt met verschillende versies , en hoe langer en verder je leest hoe meer verschillen , en tegenstrijdigheden je tegenkomt , tot de laatste dag van Jezus toe , zelfs op die dag verschillen ze van verhaal en nog straffer ze geven allemaal een andere datum op.
     
  4. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Waarom kan de evolutie-theorie niet kloppen? Het moet imo wel nog wat bijgeschaaft worden, maar ik zie niet in wat er zo 'overduidelijk onjuist' aan is.:confused:
     
  5. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Yep , waarom struikelen wetenschappers overal ter wereld over botrestanten van oude uitgestorven aapachtigen en de eerste mensachtigen tot en met de cro-magnonmens en de homo neanderthalensis toe , via de eersten nieuwe mens de homo sapiens , de australische mens enzovoorts tot de nieuwe mens de homo sapiens sapiens.
    Waarom vinden wij telkens weer die oude gebeenten terug die telkenmale de evolutietheorie van darwin ondersteunen en waar zo langzaamaan de gaten die er nog in zijn stelselmatig gedicht worden .
    En waarom vinden wij nooit eens een echt concreet bewijs van datgene dat in de bijbel zou uitvoerig is beschreven en verheerlijkt maar waar wij ondanks alle mooie woorden die eraan verspild zijn geen enkel vaststaand feit hiervan boven water krijgen ondanks dit alles nog maar tweeduizend jaar geleden gebeurd is , en dit terwijl er volop resten gevonden worden van specimes die zoniet duizenden dan wel miljoenen jaren geleden leefden. :eek:
     
  6. Linkin Park

    Linkin Park Active Member

    Berichten:
    189
    Leuk Bevonden:
    0
  7. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Hmm interessante site.. Jammer allen dat alles zo staat geschreven alsof het waar is.

    Hier een quote over een van de vraagstellingen:

    Sure dude :cool:


    Het volgende gaat over de vraag waarom er zoveel mensen lijden etc. En waarom God daar dan niks aan zou doen oid.

    Hmm, dus geen vragen stellen. Geen waarom. Het niet proberen te begrijpen. Alles gewoon afdoen als 'God's wil'. Sorry hoor, maar getver.

    Na even doorgelezen te hebben over de ark van Noach kloppen er weer een paar dingen niet. Het aantal dieren slaat werkelijk nergens op en zeker niet in combinatie met de beschikbare ruimte op de ark. Van elk soort dier zijn er weer verschillende soorten namelijk. Stel je noemt een spin een soort dier. Enig idee hoeveel soorten spinnen er dan weer te vinden zijn?

    Vervolgens gaat het over de vraagstelling hoe de dieren de tijd op de ark hebben overleefd. Naast dat dieren elkaar zullen opeten (waar niet over gesproken wordt), is het zo dat er wordt beweerd dat ze een soort bovennatuurlijke krachten kregen om een soort van winterslaap in te lassen.

    Dit is dus weer iets wat ik een beetje suf vind. "Komen we iets tegen dat we niet kunnen verklaren? Dan noemen we het een wonder" ...

    Dan wordt er nog even doorgegaan over het ontstaan van rassen als we allemaal van Noach en zijn gezin afstammen. Er wordt hierbij zo goed als alleen maar ingegaan op het ontstaan van verschillende huidskleuren en dat het makkelijk mogelijk is om binnen een klein aantal generaties een andere huidskleur te vormen. Goed, maar hoe verklaart men dan dat van sommige rassen de bottenstructuur flink anders is dan bij andere rassen???

    Na de zonvloed - als alles en iedereen behalve op de ark en het zeeleven dood is - wordt er gevraagd waarom er dan bijvoorbeeld geen fosslielen zijn gevonden van mensen die in die tijd hebben geleefd. Antwoord: "Wij weten ook niet alles en dat hoeft ook niet. Misschien komen we die fossielen nog wel eens tegen"

    Ik lees later nog wel ff verder, want ga ff wat andere dingen doen. Maar ik zal ongetwijfeld meer dingen tegenkomen waar ik ff op wil reageren :p

    Cheers!
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2006
  8. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Kom je een wonder tegen, moet het weer wetenschappelijk verklaard worden.. :cool:
     
  9. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    haha touché. Maar zo denk ik wel inderdaad :p
     
  10. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    If the patient dies, the doctor has killed him, but if he gets well, the saints have saved him.

    zoiets neigt naar hypocritie imo


    edit: hele minieme toevoeging die ik was vergeten
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2006
  11. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij heb jij de definitie van een wonder nooit begrepen.
    een wonder is iig niet elke patient die van zijn ziekte geneest vriend:)
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Wonderen kom je maar op twee plaatsen tegen mijn vriend , in de bijbel en in hollywood , en op beide plaatsen vinden ze hun oorsprong in de fantasie van de mens , die wéér eens een sterk stukje nodig had om zijn verhaal boeiend te maken , of het zo een dramatische plotwending mee te geven .
    Vergeet vooral niet dat de evangelies geschreven zijn om luidop te verkondigen aan een publiek dat vooral uit romeinse toehoorders bestond .
    En daarom mijn vriend krijgen de joden de schuld van de dood van jezus in de schoenen geschoven en niet de romeinen .
    Het feit is en blijft dat Jezus een koning-priester was en rechtstreekse bloedverwant van de koningen David en Salomo en dat hij predikte om volgelingen te winnen en alzo als koning -priester aanspraak te kunnen maken op de oude koningstroon van Judea en gallilea en voor zichzelf als opvolger van zijn legendarische voorouder koning david het land als zijnde zijn rechtmatige erfenis als koning zou kunnen opeisen.
    En daar hebben de romeinen een stokje voor gestoken en hem laten veroordelen voor verstoring van de openbare orde waar de straf kruisiging voor werd gebruikt.
    Het is ten zeerste spijtig dat de kerk al die verhalen deels heeft aangepast , aangezien alle versies in de bijbel van de evangelieen allemaal zijn herschreven en aangepast waarbij er later zowel passages werden uit geschrapt , als dat er andere passages werden toegevoegd .
    En erger is nog dat men al die verhalen heeft misbruikt om uit het niets een hogere onzichtbare macht te scheppen , die destijds wel bijzonder actief was met zogenaamde wonderen en rampen , maar van wie buiten de kerk de laatste tientallen eeuwen niets meer is vernomen .
     
  13. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    Die en die zijden wel is tegen elkaar...

    gelooven ?!

    SCHMUSCHMOOVEN!!


    kon het niet laten sorry
     
  14. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geloof dat je de achterliggende gedachte van die quote niet helemaal ziet. Aangezien ik tentames heb, heb ik ook weinig zin laat staan tijd om hem te gaan uitleggen.
     
  15. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    De creatonisten zijn hier ook alive en kicking zie ik , deze site waar je de link naar geeft is de bijbel en schepping vanuit creatonistisch standpunt gezien .

    http://www.creabel.org/index.php?id=3 hier de site van de belgische creatonisten die zojuist vernieuwd is .
    Voor allen die speciale theorietjes willen uitpluizen zoals de muizenval van behe , best wel grappig.
    Mijn gewezen baas is een wetenschapper en een van de drijvende krachten achter deze site die nog altijd spreekbeurten over genesis geeft .
    Urenlange boeiende discuties mee gevoerd op het werk .

    Edit: het zal waarschijnlijk wel een weekje gaan duren voor de site van die link volledig geupdated is.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2006
  16. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehehehe... Wie kent hier de ware werking van "wonderen"? Er wordt veel te veel letterlijk genomen en geïnterpreteerd, zeker door die zogenaamde gelovigen die alles voor zoete koek slikken als een kind die alleen maar van zoetigheid houdt...

    Er staat ongeveer geschreven in de evangeliën dat Jezus de blinden ziende maakte... Bijna iedereen trapt er in, door het letterlijk op te vatten... Maar de betekenis hiervan kan net zo goed betekenen dat hij door zijn leringen mensen op geestelijk vlak "ziende" maakte... Er zijn zoveel mensen onbewust en vol met illusies... Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, zo bedoel ik het niet... Maar die Jezus was wel een wijs man... Een wijs mens, géén god... Precies zoals Svennies hierboven al zei... Die Jezus genas dus helemaal geen oogziekten, maar de ziekten die in het menselijke denken rondspoken... En dat alles door inzicht te verschaffen, want bewust inzicht is alles...

    Maar dit is het kernprobleem van vrijwel alle religies: ze willen zonodig dat hun meester de goddelijke status heeft, zodat hij de andere religies kan aftroeven... Kijk ons! Wij hebben de "echte" zoon van god...

    Ach, rot toch op met je kinderachtige gemekker... In plaats van dat mensen luisteren en nadenken en proberen te doorgronden wat hun leermeester zegt... Nee hoor, ze wentelen zich liever in de eeuwige strijd wie de hoogste meester heeft, wat een stel kinderachtige idioten... Wie denk je nou voor de gek te houden? Leerlingen horen zich met hun zelfbewustzijn bezig te houden, maar dat doen ze liever niet, de luilakken... Dit is één van de grootste valkuilen in de zoektocht naar het ware zelf... Men houdt zich liever bezig met de ander te vertellen hoe alles in elkaar steekt en "zou moeten" zijn... Lekker dom en zeer kortzichtig natuurlijk, want je moet jezélf doorgronden, niet die ander... Dit zijn allemaal afleidingsmanoeuvres om geen zelfkennis op te doen... Want zelfkennis betekent lijden en loutering, en wie wil er nou geestelijk pijn lijden? Niemand... Want de waarheid omtrent zichzelf wil niemand weten, men wentelt zich liever in zelfgenoegzaamheid... Domheid kent geen grenzen... :D
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2006
  17. Blox

    Blox 老外

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    0
    Besef je de implicaties van zo'n definitie? (Ik ben het eens met die definitie overigens) Als iedereen geneest zou er geen uitzondering meer bestaan, en het wonder is een wonder omdat het zo uitzonderlijk is en indruist tegen de normale gang van zaken. Goed, daar zijn we het over eens. Maar dat brengt gelijk de volgende implicaties met zich mee: wanneer god zich openbaart door een aantal wonderen, dan moet dat wat gewoon is ook door hem gewild zijn, want dat wat gewoon is, is immers noodzakelijk om zijn wonderen aanschouwelijk te maken. Tegenover elk wonder gaan miljoenen mensen dood, dit laat jouw god toe om zijn goedheid te tonen. Ironisch niet?
     
  18. Ross

    Ross The Father

    Berichten:
    193
    Leuk Bevonden:
    0
    lieve schat lees je stukje even door en denk eens na..... gedaan? oke hier komtie.
    Als de politie een getuigen verklaring afneemt van 2 mensen die allebij het zelfde hebben gezien krijgen ze 2 verschillende verhalen. Mensen kunnen dus in theorie nooit het zelfde vertellen over een gebeurtenis als ze dit niet besproken hebben. zou dat hier niet van toepassing zijn? En nog even een vraagje hoe verklaar jij mensen die God of Jezus hebben gezien/gevoelt? of is dat een hersenspinsel van die personen?

    mijn tante kan weer recht lopen na gebed.. dit is door doktoren onveklaarbaar verklaard.. ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe mensen uit rolstoelen opstaan....na gebed.. Natuurlijk er zijn gevallen waar die personen alleen "denken"dat ze genezen zijn dan is het iets in de hersenen. maar er zijn genoeg die nog steeds lopen hoe verklaar je dat?

    En hoe denk je dat het komt dat het christendom al zo lang bestaat? omdat de "kerk"(alsof hoogleraren op universiteiten zo dom zijn dat ze in iets gaan geloven wat niet waar zou zijn) het in stand zou houden? kom op... Er is bewijs dat er in Israel voor onze jaartelling een man was die zich zelf ook de messias noemde. na zijn dood is er nooit meer wat gehoord van zijn volgelingen. En waarom bij Jezus dan wel?

    Je zegt in een deel van je theorie dat volgens de bijbel koning david als God werd vereerd.. maar waar staat dat? ik heb de concordantie er eens bij gepakt en kon echt niets vinden.
     
  19. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ja.


    Er zit gewoon veel vage zooi tussen de oren van mensen. Het komt er bij gewoon niet in dat God wel luistert naar persoon X die zich helemaal de ziekte in zit te bidden en niet luistert naar persoon Y die minstens net zo hard aan het bidden is. Oh en er zijn er veel meer van persoon Y. Komen we weer bij iets dat ik al eerder heb gezegd; Is God een selectieve genezer?

    Een veel vookomend antwoord is deze (zoals in m'n vorige post gequote):

    Oke. Blijf het vaag vinden dat gelovigen dit dan maar accepteren/begrijpen.

    Dat dikgedrukte vind ik dus echt een domme opmerking, maar goed. Verder krijgt de ene persoon meer volgelingen dan de ander. En misschien had jezus wel meer volgelingen dan hem of werd er beter beschreven wat er in zijn tijd allemaal gebeurde. En feit blijft ook dat de bijbel is geschreven door mensen en heel veel mensen nemen dat voor waarheid aan (begrijp me niet verkeerd, veel dingen zullen best waar gebeurd zijn, maar heel veel dingen ook zeker niet imo). Dan kan het wel leuk als 'het woord van God' bestempeld worden, maar vind dat een beetje onzin.

    Eigenlijk zit het geloof geniaal in elkaar. Doordat zoveel mensen willen geloven nemen ze het maar voor waarheid aan. Imo.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2006
  20. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    hey ross alles wat je zegt proberen ze hier tegen je te gebruiken, ze luisteren toch niet:)
    ik was het overigens wel helemaal eens metw at je zei:)
    ik geloof alles wat in de bijbel staat: zelfs wat in genesis staat en ook dat Jezus de Messias het water over liep.
    bij een iq test kwam bij mij een iq rond de 120 naar voren (niet die van bnn, daar worden bij vuilnismannen iq's gelijk aan newton en einstein gemeten;)) ben ik nou achterlijk?
    hoe verklaar je dat ik toch geloof (zelfs in die voor de wereld onmogelijke dingen), ondanks mijn redelijke iq?
    en dont worry: zeg wat je graag wilt zeggen en scheld op me als dat in je antwoord nodig is:)
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina