Alexander Pola schreeft ooit: "Televisie is een vuilverbrandingsoven, waarbij het publiek naar de rook zit te kijken"...
Je zult je afvragen: wat heeft dat met geloof te maken... Ik vind fundamentalistische christenen zoals NL Eagle rare mensen die rookgordijnen oproepen, maar dat zullen ze van mij als ongelovige ook wel vinden... Dus een ontmoeting/overeenkomst in woorden of een vruchtbare discussie is eigenlijk niet mogelijk, omdat je radicaal tegenover elkaar staat...
Ik heb in deze topic ook al nogal vaak getoond wat mijn uitgesproken mening is, en Svennies wordt zelfs verketterd omwille van zijn mening door een paar christenen hier, terwijl als je goed leest wat hij schrijft, hij helemaal niet zo anti-geloof is... Althans, dat is wat ik lees... Maar het is maar hoe je het interpreteert, en dat doen we allemaal...
Ik zal er eerlijk in zijn, dat ik alle fundamentalisten en extreem gelovigen in het dagelijkse leven mijdt als de pest... Dat komt omdat strenggelovigen, en dat is hierboven al min of meer vaker gezegd, steeds maar beweren dat ze welhaast uitverkorenen zijn van hun god die ook nog eens de "enige echte" god zou zijn... En als je als ongelovige stevig je mening geeft, zul je branden in de hel en hoopt bijvoorbeeld NL Eagle dat god je zal straffen...
Wat is dat voor een instelling? Ik ben 44 jaar en ik ben in een christelijk milieu opgegroeid... Het christendom is er met de paplepel ingegoten, alhoewel mijn ouders al wat bedenkingen hadden tegenover de hypocrisie van de kerk... Mijn moeder is zelfs - na tientallen jaren het geloof te hebben verworpen (ze heeft claustrofobie overgehouden aan de hel en verdoemenis verhalen van haar strenge vader) weer toegetreden tot een meer vriendelijker afscheiding van de kerk (geen sekte)...
Dat is toch wel opmerkelijk te noemen, dat mijn moeder toch - ondanks alle ellende - nog in die god gelooft... Terwijl ik er niets mee van doen wil hebben... Maar we praten bijna nooit over het geloof, en als we dat doen, dan probeert mijn ma me in ieder geval niet om te praten of te zeggen dat ik in de hel zal komen of zo omdat ik niet geloof in die god van haar... Ze accepteert het zelfs dat ik een homo ben en verwerpt alle boze verhalen over homoseksualiteit, alsof wij zieken zijn of zo... Ik ben haar zoon, ze is in ieder geval zo slim om mij te nemen zoals ik ben... Haar moederliefde is blijkbaar sterker dan welke god dan ook...
Het is gewoon zo, dat het geloof helemaal niet zo ernstig zou hoeven zijn dan dat NL Eagle wil doen geloven... Maar als hij een strenggelovige wil zijn, okee... Prima! Maar het veroordelen van anderen door ze de hel in te verwensen? "God verhoede dat!" zou ik bijna zeggen, maar ik ben geen gelovige...
ALS er al een god bestaat, dan ondersteunt hij mij aan alle kanten... Ik ben geboren en getogen, en ik word nog immer gevoed door het bestaan als mens... Als ik echt zo slecht zou zijn (er is geen mens beter dan de ander, ook de zogeheten gelovigen niet) zou die god mij met één bliksemstraal kunnen verzengen... Simpel en doeltreffend... Maar dat gebeurt niet... Waarom niet? Omdat het Bestaan (ik vermijd het woord god hier, omdat het verkeerde associaties geeft) zichzelf ondersteunt... Ik ben blijkbaar NODIG, net zoals het andere leven op aarde...
Vandaar dat ik steeds zeg, dat alles heilig is en dat er geen sprake kan zijn van een zogeheten duivel als persoon... Net zo min dat god een persoon is... Het zijn gewoon symbolen om iets te duiden, maar nee, de gelovigen maken er weer een pappa van die straffen uitdeelt aan zijn mensenkinderen... Dat komt op mij erg simplistisch over... Adam en Eva worden geschapen in het paradijs, maar ze mogen de boom van kennis van goed en kwaad niet aanraken van hun god... Wat is dat voor een vreemde vent die god... Ieder weldenkend mens weet dat Adam en Eva als een magneet naar die boom worden gezogen... Want wat niet mag, is juist des te interessanter voor de mensenkinderen... Een wrede god, dat hij ze zo kwelt!
Maar het scheppingsverhaal wil op een beeldende manier iets duidelijk maken, je moet de strekking er van begrijpen... Mensen als NL Eagle geloven daadwerkelijk dat Adam en Eva als personen in een tuintje hebben rondgelopen enzovoort... Althans, dat neem ik aan van strenggelovigen...
Maar goed... Adam en Eva vertegenwoordigen het mannelijke en het vrouwelijke, dat is duidelijk... Adam betekent de geboorte van de mens(heid) en Adam en Eva zijn symbolen voor het leven en de weg die de mens gaat afleggen vanaf de geboorte... Dat begint allemaal onschuldig, maar weldra gaat de mens bewustzijn krijgen en nieuwsgierigheid... De boom van de kennis van goed en kwaad zijn de hersenen en hersenstam, in symbolische zin dan... Hiermee wordt het menselijke onderscheidingsvermogen bedoeld, niet een boompje in een tuintje ergens op de wereldbol...
Nieuwsgierigheid is een menselijke eigenschap, daar ontkomt niemand aan, dus we zijn allemaal min of meer Adam en Eva... Alleen heeft het Bestaan alles opgesplitst in man en vrouw, plus en min en ga zo maar door... Dat is enerzijds het mooie er van, maar anderzijds heeft dat zijn schaduwzijde... Je lichaam en geest beginnen in de onschuld als kind, maar weldra begint je lijf hormomen aan te maken en krijg je relativeringsvermogen... Er is geen god die daar wat aan doet, want dat is eenmaal zo... De seksualiteit doet zijn intrede, en de zachtheid van het kind verdwijnt... Adam en Eva ontdekken elkaars lichaam en dat is wat het fruit altijd als betekenis heeft gehad in het geloof... De appel die Eva aanbiedt aan Adam wanneer zij gegeten heeft van de boom van kennis van goed en kwaad en de slang die haar verleidt is niets anders dan het ontdekken en bedrijven van seksualiteit... De slang heeft zelfs min of meer de vorm van een penis en staat daar dus symbool voor in het scheppingsverhaal... De appel van de boom staat symbool voor de vrouwelijke borsten... Want dat is het geslachtsdeel wat prominent aanwezig is bij de vrouw... Bij de man is dat zijn piemel, dus vandaar deze symboliek...
Maar ze kunnen na het bedrijven van de seks niet meer terugkeren naar het paradijs van de onschuld... Dat is onmogelijk... Zelfs god die hen heeft gewaarschuwd, de echo van het onomkeerbare kan niet verhoeden dat de mensheid de gevaarlijke leeftijd van de puberteit betreedt... En het is een hele gevaarlijke leeftijd, de meest bizarre zelfmoorden vinden plaats in de puberteit... Hormonen en het bijbehorende volwassen worden is een risico wat het leven neemt, je kunt er als jongere aan onderdoor gaan... Maar goed, het scheppingsverhaal verbeeldt dus het leven en hoe het zich ontwikkelt als een allegorie... Het is een ouderwetse, maar ook mooie manier om te vertellen wat het lot van de mensheid eigenlijk is... Wij kunnen in tegenstelling tot de dieren redeneren, wij onderscheiden ons zelfs van de aapachtigen... Maar dat is niet alleen maar goed, het heeft ook zijn schaduwzijden... Het is de mens gegeven dat hij zelf zijn weg zoekt, van god en alles verlaten... Eigenlijk zegt die hemelse vader in het scheppingsverhaal dat de ontwikkeling van de mens hem uit het paradijs heeft gedreven... En dat is nog waar ook... Wij kunnen niet meer terug naar het zuiver dierlijke bestaan, onze boom van kennis van goed en kwaad is de Engel met het zwaard die de toegang tot het paradijs voorgoed en voor altijd heeft afgesloten... Elk kind doorloopt deze stadia en wat je ook zegt of doet, je kunt niet voorkomen dat de onschuld op een gegeven moment wegvalt en de jonge volwassene zijn eigen weg gaat...
Eigenlijk is het met alle bijbelverhalen zo, dat je moet zien te doorgronden wat er wordt bedoeld... Als je de letterlijke teksten blijft opvreten, kom je eigenlijk nergens... Het leven is geen bijbeltekst... En rechtgeaard bidden betekent dat je zegeningen stuurt naar al het leven en vooral alle mensen, niemand uitgezonderd... Want als je ieder mens zegeningen toewenst, dan kun je niet meer (ver)oordelen... Je geloof kun je pas uitdragen vanuit je GEDRAG, niet vanuit de bijbelteksten die je kunt reciteren en hoeveel kaarsen je kunt branden... Vergeet het maar... Het leven gaat verder dan een Inquisitie op te richten die het geloof er desnoods met geweld wel eens in zal peperen, die uiterste stommiteit hebben ze ooit vroeger al begaan...
Laatst bewerkt: 8 apr 2006