1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    wat je zegt is op sommige punten waar, maar denk je is in in mensen die
    anderen tot geloof proberen te brengen, ze weten de reacties van de ongelovigen al en ze weten al dat ze uitgelachen zullen worden en bespot.
    toch willen ze het doen, kennelijk hebben ze iets ''ontvangen'' wat ze ook aan anderen gunnen.
    ik persoonlijk denk dat het we in nederland en de rest van de westerse wereld op moeten houden mensen te proberen te bekeren.
    behalve op plekken waar mensen het niet erg vinden (dit forum bijvoorbeeld:)).
    beter kunnen gelovigen die mensen graag willen bekeren naar afrika of azie gaan waar mensen het evangelie niet kennen.
     
  2. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    @NL Eagle: ja, duh, 'Bub Blub ik ben een vis' natuurlijk ;)

    Jezes heeft zelf gezegd, predikt het goede nieuws van het koninkrijk, dus dat het verkondigd moet worden staat voor een christen als een paal boven water, de manieren verschillen zoals je zegt, proberen mensen te bekeren door mensen te onderdrukken kan gewoon niet goed zijn, je mag toch niet moorden volgens de bijbel, dan negeer je dit gebod, ook mag je niet over anderen heersen omdat er maar een mag heersen op een volmaakte manier en dat is god.

    Daarbij is de griekse vertaling van bekeren anders dan jij uitlegd, waarom christenen moet bekeren ligt schuil in de betekenis van het woord, bekeren is een niet erg mooi vertaald woord, in het grieks is het ook vertaald met 'omkeren', dit bekeren is dus omkeren, je oude leven waarwel zeggen en om te keren en te leven naar de maatstaven van god in hoeverre dat in onvolmaakte vorm kan. Maar zoals je zegt, het is niet bedoeld om hele werelden te bekeren, alleen mensen die er ZELF naar willen luisteren, jezus wist zelf ook dat niet de hele wereld bekeerd kon worden, en dat vergaten ze vroeger een beetje.

    Btw, misschien is het wat fijner als je dingen wat genuanceerder verwoord, het komt nogal aanvallend over ;), je mening geven hoeft niet ten koste te gaan van andere meningen van personen he :)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2006
  3. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kom "aanvallend" over? "Ongenuanceerd"? Ik schrijf me een ongeluk om mijn mening duidelijk uit te leggen... Maar goed, als dat jouw gevoel is, dat zal dan wel... Maar ik word als zogenaamde ongelovige constant aangevallen, hetzij direct, hetzij indirect... Als ik niet geloof in al die praatjes die in jullie boekjes verkondigd staan, mag ik desnoods branden in de hel... NL Eagle beweert zelfs dat hij en de zijnen gehaat worden door "bepaalde ongelovigen"... Ik verzeker je dat ik in ieder geval niemand haat hier, ik zou niet weten waarom... En hoe kan ik iemand haten die ik niet eens persoonlijk ken... Dat gaat nogal ver, vind ik...

    Maar het spijt me als je het gevoel hebt dat ik aanvallend overkom, dat is niet de bedoeling... Het spijt me ook voor je dat ik daar geen consideratie mee heb, ik formuleer mijn mening hier zoals ik dat wil, en niet zoals anderen dat willen... Of hoe jij dat graag ziet... Dus leer er maar mee leven dat ik mijn mening zo neerzet zoals ik dat doe... Ik laat me niet corrigeren hier... We uiten ons eenmaal allemaal anders, dat doe jij ook... Dus ik zie niet hoe dat "ten koste zou gaan van meningen van anderen" hier... Ik houd me netjes aan de regels van dit forum, ik beledig niemand met opzet...
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2006
  4. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    @ NL eagle. Dus omdat ik niet geloof heb ik gekozen voor de duivel
    [​IMG], Mag ik je er op wijzen dat ik niet geloof in een god en of dat nou de god van "het goede" of de god van "het kwade" is allemaal 1 pot nat imo. Ik geloof in mezelf en mijn individualiteit.

    Jezus wordt ook wel de "herder" genoemt right? .. Wat doet een herder? , hij hoed schapen. Wat zijn schapen ? enigsinds domme naieve en vooral koppige dieren. De gelijkenis is pijnlijk imo..

    @Hellspawn je onderbouwd je mening netjes, mede daarom vind ik hem alles behalve ongenuanceerd. Maargoed we are on the same side ;). En ik kom nu vrees ik nog ongenuanceerder over..
     
  5. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    de duivel gelooft ook niet in de duivel, nee, hij gelooft in zichzelf en dat is de duivel!
    ja, iedereen die in eigen kracht gelooft gelooft dus indirect in de duivel.
    en je punt ligt gewoon erg ingewikkeld, wat ik zeg over het punt is de waarheid, omdat het zo in de bijbel staat, je hoeft het niet te geloven.
    en als je voor jezelf kiest en dus voor de duivel dan sta je vrij in die keuze.
    ik kies niet voor mezelf, sterker nog, ik haat mezelf.
    niet omdat ik depressief ben ofzo, maar omdat ik zie wat ik veroorzaak en wat ik allemaal krijg zonder ooit iets te hebben verdiend.
    ik geloof niet in mijzelf, want ik alleen ben nutteloos zou niet eens hebben bestaan waarschijnlijk.
    en over de schapen van de herder, het is waar wat je zegt, maar zelfs nog niet genoeg.
    ik zeg je: op deze wereld zijn de christenen de eenvoudigste mensen die er zijn, ze stellen niets voor op deze wereld en betekenen niets voor deze wereld.
    het zijn zwervers en hoeren, ja ik ben een van hen.
    maar weet wel dat zij die waren uitgenodigd voor het koningkrijk van God, de belangrijke mensen van deze wereld, de beroemdheden, niet wilden komen en te druk bezig waren met zichzelf.
    de onbelangrijke mensen, de zwervers en hoeren, wilden wel komen en mochten dankzij de zoon van God naar binnen, de oorspronkelijke gasten werden de duisternis ingegooid.
     
  6. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij de drogist hebben ze vast wel een dosis eigenwaarde voor je ..
     
  7. Wat ik ook nooit snap is dat mensen zo'n standaart verhaaltje voor het eten. Veel mensen denken niet eens na wat ze zeggen, als ze het maar zeggen.
     
  8. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    @Hellspawn , niet aantrekken kerel , je posts zijn een lust om te lezen .
    Helder geschreven en qua argrumentatie en inhoud volkomen to the point uitgewerkt en ik treed je dan ook volledig bij in je mening wat je laatste posts betreft aangezien ik in een vergelijkbare situatie als jij ben opgegroeid en ik wat de bijbel betreft er dezelfde mening op na houdt zou als jij het hier volkomen treffend weergeeft.
    De gelovigen hier die zich aangevallen voelen door onze mening vergeten dat het recht van vrije meningsuiting nog altijd voor ieder mens geldt en dat dit niet een voorrecht is van de gelovigen om te proberen hun geloof waar wij beiden jaren geleden aan ontsnapt zijn terug aan ons op te dringen.
    En dat wij hier óók luidop mogen verkondigen dat we niet in een onwereldse god willen geloven en hier onze mening al dan niet gestaafd met feiten en of bewijzen mogen weergeven.
    En hoe harder members als NL Eagle gaan roepen dat god mij hiervoor zal straffer hoe meer plezier ik in deze hele discutie begin te krijgen.;)

    citaat The Only Ego.
    Bij de drogist hebben ze vast wel een dosis eigenwaarde voor je ..

    _O_ _O_
     
  9. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar haal je deze "onzin" vandaan? Omdat iemand in zichzelf gelooft is hij gelijk aan de duivel? Iemand die in zijn eigen kracht gelooft is indirect de duivel?

    Ik ken het christelijke geloof vrij goed, en ik weet niet bij welke stroming je behoort NL Eagle, maar als dit leidt tot zelfhaat ben je volgens mij helemaal verkeerd bezig... Maar goed...

    Het katholieke geloof bijvoorbeeld, dat gelooft nog in de waarde van de mens, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je tot de gereformeerde stroming behoort, misschien zelfs nog "erger"... Moet je zelf weten...

    Maar wat betekent "geloof in jezelf"... Ik omschrijf het liever niet als "geloof" ik zie het eerder als levenservaring en kennis van wie je in werkelijkheid bent... Dat leer je met vallen en opstaan... En als je leert waar je zwakheden liggen en wat je kracht is, kom je in balans als je het aandurft om je negatieve kanten recht in de ogen te kijken... Het probleem van de mens is dat hij over het algemeen blind is voor zijn eigen fouten... Dus de enige manier om er achter te komen wie je bent is je kop stoten via levenservaring... Ik vraag me af wat daar nou fout aan is, laat staan dat het duivels zou zijn... Of we interpreteren zaken anders, dat kan ook...

    Nogmaals: ik ken het christendom door en door, het is de religie van het hart... En wat leeft in het hart? Als het goed is liefde, en als je jezelf haat, hoe zul je dan ooit god leren kennen? Dat zal niet lukken zo, met alle respect... De christelijke god leert dat je jezelf moet liefhebben... Want het leven is een geschenk, geen zondig iets... Vergeet die duivel, richt je meer op de liefde zoals jouw god dat bedoeld heeft... Jezus zegt zelfs dat je je naaste lief moet hebben als jezelf... Maar dan moet je wel eerst leren jezelf lief te hebben... Want hoe kun je de ander liefhebben als je niet weet hoe je zelf in elkaar steekt en dat je respect hebt voor je eigen leven? Dat lukt nooit...

    En als je wilt leren liefhebben en het lukt niet meteen met mensen, verzorg dan een dier... Dieren zijn veel gevoeliger voor liefde, als je echt een dier goed verzorgt zal het je onvoorwaardelijk liefhebben... Wat dat betreft is de natuur prachtig... Of ga de natuur in, voel het gras, de bomen de stenen en de wind... Als er mogelijk toch een god is, heeft hij dat voor jou gemaakt... Dat is liefde... Vergeet haat en vooral zelfhaat, want dat zal je nooit iets opleveren...

    Ik hoop dat ik niet teveel een preek houdt voor een ongelovige, maar vergooi je leven niet... Houdt goed in gedachte dat de christelijke god altijd een god van liefde is... Haat past niet in zijn straatje... Iedereen die je dat wijsmaakt zit er volgens mij NAAST... :D

    Thanx, leuk te vernemen dat we het eens zijn... ;) Gelukkig ben ik "ontsnapt" aan de benauwenis van "het" geloof... Ik heb zelf ogen en ik kan zelf zien wat het Bestaan voor mij in petto heeft... Daar heb ik geen "bemiddelaar" voor nodig in de vorm van een dominee, pastoor of schriftgeleerde... Ik heb teveel Farizeeërs om me heen zien draaien, die van mensen zuurpruimen willen maken... Als er een duivel bestaat (waar ik overigens dus niet in geloof), zal hij ze heus met open armen ontvangen... :)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2006
  10. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    @Hellspawn , en wederom ben ik het volledig met je eens .
    Misschien is het omdat wij beiden veertigers zijn en al zoveel meegemaakt hebben in ons leven dat wij inderdaad een soort van zelfkennis hebben ontwikkeld zoals je zelf zegt, en dit ons in staat stelt ons leven perfect in balans te houden .
    Inderdaad , het leven moet je als het ware leren met vallen en opstaan.
    De bijbel vergast ons op god en de duivel , twee andere woorden die gaan over goed en kwaad .
    En wij mensen zijn zwakke onzekere personen van in onze eerste levensjaren tot we hun stadium van volwassenheid bereiken en dit terwijl er twee tegengestelde krachten in ons lichaam thuishoren het goede en het kwade .
    Het is aan ieder van ons om dank zij onze opgebouwde zelfkennis wij al de goede eigenschappen die we bezitten ten volle kunnen gebruiken en tergelijker tijd onze duistere kant als het ware onderdrukken.
    Eenieder die hier in slaagt mag later tevreden terug blikken op zijn leven ,en verdiend hier als het ware zijn eeuwigheid mee , of hij nu gelovig is of niet doet hier helemaal niets ter zake .
    Inderdaad , de grote sleutelzin als waarheid die dit alles omvat is "heb Uw naaste lief , en doe nooit iemand anders iets aan , wat je bij jezelf ook niet aangedaan wil worden ".
    Het perfecte leven kan je omschrijven met de volgende spreuk "daar alleen kan de liefde wonen, daar alleen is het leven zoet , waar iedereen ongedwongen alles voor elkander doet".
    Ow , als ik met niet vergis behoort NL Eagle tot de gereformeerde protestanten , alhoewel ik géén idee heb wat dit stukje geloof precies inhoudt.
     
  11. @ svennies:
    Kun jij mij echt concrete to the point argumenten geven die tegen het bestaan van god zijn? Ben het verder volkomen met je mening eens.
     
  12. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Svennies het veld is aan jou maat ;)
     
  13. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Het klopt precies wat je zegt Svennies... Alleen heb ik het zogeheten "kwade" zelf niet echt "onderdrukt"... Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt... Wat ik heb gedaan, is juist het kwade onderzoeken en recht in de ogen kijken... Daardoor zie je de ware aard er van, en besef je dat fouten maken, valsheid, liegen, begeren, enzovoort in ieder mens schuilt... Doordat je ervaart dat het kwade in iedereen kan huizen, word je juist heel rustig in plaats van bang...

    Dat komt, omdat je nu weet wat het is... En dat niemand een haar beter is dan een ander... Dat betekent niet dat iedereen nu moet gaan stelen of roven of moorden... Nee... Je realiseert je gewoon dat negatieve emoties bij het leven horen, en dat ze zelfs hun waarde kunnen hebben, op bepaalde momenten...

    Je mag niet liegen, zegt de bijbel... Maar als iemand ter plekke zal worden doodgeschoten als je de waarheid spreekt... Wat doe je dan? Om de persoon in kwestie te redden van de dood lieg je uiteraard... Is deze leugen dan "slecht"? Heb je de regels overtreden en moet je daarvoor worden gestraft? Nee, als er een god is, dan zal hij je dankbaar zijn dat je één van zijn geliefde wezens hebt gered!

    Zo zijn er zoveel voorbeelden te noemen... Woede en angst worden vaak ook als iets "kwaads" gezien, iets duivels... Vergeet het maar... Woede is soms nodig als je bedreigd wordt... Vrees kan je er voor behoeden in een bepaalde situatie dat je een ongeluk zal overkomen... Daar is niks duivels aan...:D

    Uiteraard zijn er ernstige zaken, zoals haat en vernietigingsdrang... Destructie, misbruik en andere "kwaden"... Maar ook dat schuilt in ieder mens... Door er voor te vluchten, zul je het nooit leren kennen... Je moet het doorgronden, de aard ervan zien... Dan zie je wat dat "kwade" is, wat die "duivel" (symbool) feitelijk inhoudt... Dat is niet altijd even fraai, maar wij mensen zijn zeer zeker niet altijd al te fraai in ons gedrag... Het enige middel tegen het vervallen in destructief gedrag is het erkennen en onderkennen... Ik zeg niet dat je er zomaar willoos aan moet toegeven, begrijp me goed... Je kunt die krachten in jezelf zien... Als je kwaad bent, kookt van woede... Ga dan eens rustig zitten en zie die kolkende woede... Doe niets... Kijk hoe het beweegt en hoe de kwaadheid je vervult en vervolgens weer tot rust komt... Zoek vooral geen afleiding, ZIE wat het is...

    Als dat niet meteen lukt, mep dan desnoods eerst eens een kussen in elkaar... Dat rustig zitten en beschouwend toezien komt dan later nog wel eens... Doe nooit een ander wat aan! Een kussen in elkaar meppen klinkt kinderachtig, maar reken maar dat het helpt... Je kunt je woede dan kanaliseren... Als je het goed uitleeft, kun je zelfs gaan huilen... Geen nood... Dat hoort bij het reinigingsproces... ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2006
  14. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    levenservaring is echt totaal iets anders als in jezelf geloven.
    wat ik bedoel met in jezelf geloven is precies wat jij doet en zegt.
    ik heb het goed's gezien en het kwaad, ik weet wat het is en heb het odner controle.
    dat is voor mij in jezelf geloven.
    voor jou is het logisch dat je liegt, omdat je tot deze wereld hoort en hem lief hebt.
    voor mij geld dat niet, ik zou dus de waarheid spreken wat iemand mij ook vraagt.
    als ik toch zou liegen, zou ik zijn bezweken in de beproeving.
    want dat waar jij het over hebt zijn beproevingen die gelovigen te verduren krijgen waardoor ze volhard raken in het geloof in Jezus Christus.
    valsheid liegen en begeren, maar vooral angst zijn dingen die regelrecht horen bij de duivel, accepteer je ze zoals jij doet hellspawn, sta je toe dat de duivel in je binnen dringt.
    het is waar dat die dingen bij de wereld horen, amar dat wil niet zeggen dat ze bij de gelovigen horen.
    de gelovigen horen niet bij deze wereld, maar bij de wereld die komen gaat.
     
  15. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt het kwade blijkbaar nog nooit recht in de ogen gezien, dat blijkt... Ik sta niks toe... Ik WEET wat het is, omdat ik het heb onderzocht... Jij praat je dominee of priester na, tenminste, dat denk ik...

    Zelfs die Jezus van je heeft lang genoeg het kwade recht in de ogen gekeken en doorgrond wat het is... Wegrennen helpt niet... Als je het negatieve kent, verliest het zijn kracht over je... Je bent je ervan BEWUST wat het is, hoe kan het je dan nog schaden? Maar mensen zijn bang dat ze ten onder gaan en overspoeld zullen worden door negativiteit... Maar ik spreek uit eigen ervaring... Angst lijkt een halfdood die tot totale vernietiging leidt... Maar als je het onder ogen ziet, merk je dat daar waar de angst is gegaan niets is achtergebleven... Want zie, zelf ben je er nog steeds! :p
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2006
  16. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    In jezelf geloven is weten dat de keuzes die je maakt de juiste zijn. Vertrouwen hebben in je eigen actie`s, en genoeg lef hebben je eigen fouten en tekort komingen. En vooral jezelf kunnen zijn. Ik mag dan nog jong zijn. Maar ik heb meer dan genoeg meegemaakt om te weten dat ik in mezelf kan geloven. En met geloven bedoel ik niet zoals jullie doen in god.
     
  17. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    @Hellspawn ik zie in je post dat je precies snapt wat ik bedoel alhoewel je aangeeft dat je niet precies weet wat ik met "het kwade onderdrukken" juist wil zeggen .
    Inderdaad er zijn momenten dat je inderdaad " kookt van woede " en dat is dan het duistere kantje dat dan de kop opsteekt , en waar dan sommige mensen niet kunnen aan weerstaan , en dat zich dan uit in een vorm van verbaal geweld en of een agressief en geweldadig optreden naar andere mensen toe.
    En als je dan zoals jij zegt een kussen neemt en het enkele flinke meppen geeft , tot je genoeg stoom hebt afgelaten kom je vanzelf tot rust en wordt het kwade stukje dat er in ieder mens schuilt terug vakkundig in zijn kleine hoekje opgesloten.
    Dus uit jouw post kan ik dan opmaken dat je dat stukje van jezelf dus perfect onder controle hebt , net zoals ik hier en dat bedoel ik nu precies met het kwade onderdrukken.

    Inderdaad mijn vriend , geloof vooral in jezelf , en dit omdat al wat jij gaat bereiken in je leven dan ook uitsluitend en alleen aan jezelf zal te danken hebben .
    En steun krijg je automatisch van je ouders , familie en enkele goede vrienden die je respecteren om wie je bent.
     
  18. Roberto

    Roberto ....

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    0
    Beetje respect graag, zo'n verhaaltje heet bidden.
    Maar ik ben het er mee eens,veel mensen zeggen alleen het omdat het er bijhoort. Net zoals in dde kerk, liedjes zingen met zeer gelove texten, en mensen lezen en zingen maar mee, zonder echt na tedenken wat..
     
  19. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Wel vriend , en nu moet ik spijtig genoeg alweer tegen je in gaan aangezien er onlangs een klein artikeltje in de krant stond dat een wetenschapper de feiten en omstandigheden wat betreft het juiste tijdstip ginds heeft bestudeerd en tot de conclusie is gekomen dat Jezus niet over het water liep,maar dat hij over ijsschotsen heen de rivier is overgewandeld , waarbij hij stelde dat het weliswaar niet gemakkelijk was qua bewaren van het evenwicht , maar wel goed doenbaar.
    Nou wacht ik dus tot men dit een keer gaat proberen , en tot dat ogenblik heeft Jezus nog altijd het voordeel van de twijfel , en indien het toch zou kloppen , dan was Jezus wel de "David Copperfield" van zijn tijdsperiode .
    Maar nu wachten we gewoon tot we écht weten , of dit feit technisch doenbaar is.
     
  20. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach... Over het water lopen... Ook weer iets wat letterlijk wordt genomen... In het verleden werden water, vuur, aarde en lucht gezien als de belangrijkste elementen... Het is opvallend dat deze elementen meer dan 2500 jaar geleden door de Grieken (natuurfilosofen) werden beschouwd als datgene waar alles uit is opgebouwd... Een soort oude scheikunde dus... De bron van alle materie... Inmiddels zijn we er sinds de 19e eeuw (of zelfs eerder) achter dat scheikunde veel verder gaat dan die vier elementen... Men dacht in de tijd van christus ook dat de aarde plat was, het heeft eeuwen en eeuwen geduurd voordat dit soort foutieve opvattingen achterhaald werden door de wetenschap...

    Dus dat over het water lopen van Jezus betekent gewoon dat hij een soort symbool weergaf van één van de vier elementen van die tijd... Het element water vormde voornamelijk het symbool voor éénheid... Iemand die één wordt of is met zichzelf is iets wat feitelijk in bijna elke religie voorkomt, dus ook in het christendom... Het probleem is dat de christelijke kerk alles anders uitlegt dan dat het mogelijk bedoeld is... Maar ik leg het uit zoals ik wil, ik ben mijn eigen heer en meester... Vroeger werd je voor dit soort eigenzinnigheid doodgemaakt... De kerk heeft bijvoorbeeld talloze natuurfilosofen vermoord, terwijl hun eigen bijbel vol staat met natuurfilosofische symbolen...

    Nog even over NL Eagle, want die vraagt met zijn soms bizarre reacties nogal eens de aandacht... Het is voor mij totaal onbegrijpelijk en onzinnig dat je omwille van één leugen om bestwil desnoods iemand laat vermoorden... Stel dat je in het leger zit en je bent krijgsgevangen genomen... Je kunt één van je maten redden door een keer te liegen, dan beweer jij dat je hem liever laat doodmartelen of kapotschieten dan dat je toegeeft aan een overtreding die in de bijbelse wet staat... Besef je de onmenselijkheid daarvan wel, vraag ik me af... Het valt me op dat jij alles voor zoete koek slikt wat er in je geliefde bijbel gezegd wordt, en dan ook nog zo letterlijk mogelijk... Alsof er geen enkele tegenstrijdigheid of juist een meer diepere lering kan worden getrokken uit wat in dat boekie gezegd wordt... Terwijl de bijbel vol staat met tegenstrijdigheden en het de bedoeling is voor de gelovige om te doorgronden wat daar werkelijk staat, niet om alles letterlijk te nemen... Nog meer in het oog springend is het feit, dat je door zogenaamd "de waarheid" te willen spreken, desnoods tegen beter weten in, nog liever iemand (bijvoorbeeld je maat in een gevangenenkamp in een oorlogssituatie) laat vermoorden dan dat je zult liegen... Maar als je dat zo zou doen, werk je mee aan een nog groter kwaad... Je kunt wel beweren dat je maat door de vijand wordt gedood en dat het dus hun verantwoordelijkheid is als ze hem doodmaken nadat jij "de waarheid" hebt gesproken, maar zo gemakkelijk kom je er niet vanaf... Mede door jouw toedoen wordt er een mens vermoord, alleen omdat je zogenaamd verplicht bent om de waarheid te spreken... Maar feitelijk zorg jij er ook voor dat je maat gedood wordt, en in je bijbel staat dat je niet mag doodslaan... En ook al schiet je de kogel niet zelf door het lichaam van je maat in het gevangenenkamp, je werkt er wel aan mee dat hij het leven uiteindelijk laat... En ga nou niet zeggen dat je op die manier moet handelen volgens je christus, want dat is niet zo... Hij heeft ook ooit mensen er van weerhouden om een overspelige vrouw via steniging te doden door te zeggen: "wie zonder zonden is, werpe de eerste steen"... Dus het doden van een mens is blijkbaar toch heel wat ernstiger dan het feit dat die vrouw zich destijds overspelig had gedragen... Denk daar maar eens over na...

    Ik dacht in eerste instantie dat je lid was van strenggereformeerde christelijken, maar als ik je zo zie schrijven, dan denk ik eerder aan de zwarte kousen kerk... Die preken ook hel en verdoemenis, nemen alles letterlijk, hebben geen TV en werken alleen maar... Maar blijkbaar is het zo erg nog niet, want je zit hier op dit forum en je hebt denk ik ook een Xbox... Dat is bij de zwarte kousen kerk ten strengste verboden...

    Ik ben zelf Nederlands Hervormd opgevoed, maar het heeft uiteindelijk niets op geleverd... Ik heb korte metten gemaakt met die hele christelijke rataplan... Als kind lag ik soms te bibberen in mijn bedje, omdat ik bang was voor die duivel als persoon en probeerde ik urenlang te bidden naar die god... Maar er gebeurde niets, ik werd door dat bidden alleen maar banger en uiteindelijk resulteerde dat in huilbuien...

    Later realiseerde ik me dat het christendom totaal niet bij mij past... Ik heb meer uit het Boeddhisme geleerd dan door die christelijke leer... Het Boeddhisme (met als leraar Siddhartha Gautama Boeddha, die ongeveer 600 jaar voor christus in India leefde) is veel helderder maar heeft veel overeenkomsten met het christendom, meer dan je zou denken... Dat komt omdat mensen met hun religies vaak tot dezelfde conclusies kwamen, ook al hadden ze als volkeren nooit contact met elkaar gehad... Aan de andere kant schijnen er aanwijzingen te zijn, dat Jezus wel degelijk contact zou hebben gehad met het Verre Oosten...
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina