Het klopt precies wat je zegt Svennies... Alleen heb ik het zogeheten "kwade" zelf niet echt "onderdrukt"... Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt... Wat ik heb gedaan, is juist het kwade onderzoeken en recht in de ogen kijken... Daardoor zie je de ware aard er van, en besef je dat fouten maken, valsheid, liegen, begeren, enzovoort in ieder mens schuilt... Doordat je ervaart dat het kwade in iedereen kan huizen, word je juist heel rustig in plaats van bang...
Dat komt, omdat je nu weet wat het is... En dat niemand een haar beter is dan een ander... Dat betekent niet dat iedereen nu moet gaan stelen of roven of moorden... Nee... Je realiseert je gewoon dat negatieve emoties bij het leven horen, en dat ze zelfs hun waarde kunnen hebben, op bepaalde momenten...
Je mag niet liegen, zegt de bijbel... Maar als iemand ter plekke zal worden doodgeschoten als je de waarheid spreekt... Wat doe je dan? Om de persoon in kwestie te redden van de dood lieg je uiteraard... Is deze leugen dan "slecht"? Heb je de regels overtreden en moet je daarvoor worden gestraft? Nee, als er een god is, dan zal hij je dankbaar zijn dat je één van zijn geliefde wezens hebt gered!
Zo zijn er zoveel voorbeelden te noemen... Woede en angst worden vaak ook als iets "kwaads" gezien, iets duivels... Vergeet het maar... Woede is soms nodig als je bedreigd wordt... Vrees kan je er voor behoeden in een bepaalde situatie dat je een ongeluk zal overkomen... Daar is niks duivels aan...
Uiteraard zijn er ernstige zaken, zoals haat en vernietigingsdrang... Destructie, misbruik en andere "kwaden"... Maar ook dat schuilt in ieder mens... Door er voor te vluchten, zul je het nooit leren kennen... Je moet het doorgronden, de aard ervan zien... Dan zie je wat dat "kwade" is, wat die "duivel" (symbool) feitelijk inhoudt... Dat is niet altijd even fraai, maar wij mensen zijn zeer zeker niet altijd al te fraai in ons gedrag... Het enige middel tegen het vervallen in destructief gedrag is het erkennen en onderkennen... Ik zeg niet dat je er zomaar willoos aan moet toegeven, begrijp me goed... Je kunt die krachten in jezelf zien... Als je kwaad bent, kookt van woede... Ga dan eens rustig zitten en zie die kolkende woede... Doe niets... Kijk hoe het beweegt en hoe de kwaadheid je vervult en vervolgens weer tot rust komt... Zoek vooral geen afleiding, ZIE wat het is...
Als dat niet meteen lukt, mep dan desnoods eerst eens een kussen in elkaar... Dat rustig zitten en beschouwend toezien komt dan later nog wel eens...
Doe nooit een ander wat aan! Een kussen in elkaar meppen klinkt kinderachtig, maar reken maar dat het helpt... Je kunt je woede dan kanaliseren... Als je het goed uitleeft, kun je zelfs gaan huilen... Geen nood... Dat hoort bij het reinigingsproces...

Klik om te vergroten...