1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Ah, daar hebben we de hulptroepen! Ik heb gezegd dat ik zou stoppen ja... Maar ik heb nog wel wat ijzers in het vuur klaar liggen om jullie mee te bestoken... Niet om te pesten, maar om aan te tonen dat ongelovigen net zo menselijk zijn als jullie gelovigen...

    Het zou mooi zijn als jullie gelovigen die arrogantie eens af zouden leggen, misschien zouden we dan eens rustig kunnen discussiëren... Stoppen met het hel en verdoemenis verhaal, en gewoon netjes schrijven wat je ideeën zijn... ZONDER personen te oordelen a.u.b. En als je toch (ver)oordeelt, ga ik er nog wel effe tegenin... Dat is zo simpel voor mij, kennis genoeg over religies, ik kan er boeken en boeken en boeken over volschrijven... Hopelijk kan de server van dit forum dat wel aan, lol... :+

    Nou, kom maar op met je verhalen, ik ben er helemaal klaar voor... Of weten jullie opeens niks meer? :)
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2006
  2. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb je nog boeiende literatuur die je mij kan aanraden? Niet antichristendom, maar kennis over religies bedoel ik :)
     
  3. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Zozo, interesse vanuit de christelijke gelederen... Laten we maar met het christendom beginnen...

    Als je wat wilt weten over gnostici, lees dan De Nag Hammadi geschriften van Jacob Slavenburg en Willem Glaudemans... Dit is een integrale vertaling van alle teksten uit de Nag Hammadi Codices en de Berlijnse Codex (ISBN 90 202 1964 2)...

    Wil je een mooi boek lezen dat door het kerkelijke christendom wordt erkend, lees dan eens De Goddelijke Komedie van Dante Alighieri, zeer verhelderend... (ISBN 90 263 0729 2)...

    Wil je wat meer weten van de gnostici binnen het jodendom, lees dan eens wat over de Chassidische meesters in Chassidische Vertellingen van Martin Buber (ISBN 90 6077 530 9)...

    Er is ook een mooi boek verschenen van Joannes van het Kruis, ik weet niet of dat nog verkrijgbaar is, getiteld Joannes van het Kruis, Mystieke Werken (ISBN 90 70092 06 9)...

    Ik zal komende week nog wel wat literatuur opnoemen... :)
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2006
  4. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Toevallig zie ik net wat over die Nag Hammadi geschriften in de docu over het Judas Evangelie. Zijn iets van 30 oude geschriften/codex gevonden in een oude spelonk door een herder? weet je er meer over toevallig? Zoals de schrijvers, de inhoud?

    (ik sla je tips op :D)
     
  5. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Jazeker... Hier staat wat meer info:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi

    Ik citeer Wikipedia: "Een boer vond deze ongeveer 50 geschriften in een kruik op een begraafplaats van een tot ruïne vervallen oud klooster. De gevonden teksten dateren uit de 1e eeuw tot 4e eeuw, zijn in het Koptisch geschreven en vervat in 13 codices. De teksten kwamen uiteindelijk terecht in het Koptisch Museum in Caïro, waar ze nog steeds zijn. Sinds 1977 zijn de teksten als gevolg van een Engelse vertaling bekend geworden bij het publiek.

    De Nag Hammadi-teksten zijn de belangrijkste bron voor onderzoek naar de gnosis en de relatie tussen gnostiek en christendom. De vondst bevat meer en minder gnostiserende teksten, maar ook joodse, hermetische en filosofische geschriften. Men veronderstelt nu dat deze verzameling geschriften de gehele of juist een deel bibliotheek van een vroegchristelijk klooster vormden."

    Hier zie je het boek zelf:

    http://www.amerigo.nl/ow/naghammadi/9020219642.html
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2006
  6. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Klinkt erg interessant. Eens aanschaffen in plaats van een game ;)
     
  7. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik leef in vrede met het feit dat wat er na de dood is een raadsel is voor ons ieder.
    Daar val ik je niet op aan. Ieder zijn gevoel. Maar de manier waarop je dit uit en het extremisme waarmee dit gepaard gaat vergroot mijn afkeer tov geloof flink.
    Nee maar de uitingen die je in dit topic doet zijn alles behalve goed voor het niveau van respect dat ik voor je heb als zijnde discussie partner.
    Ik ook niet, en toch leef ik niet volgens dezelfde regeltjes als jij doet..
    ach dan heb ik vrede met feit dat ik mijn leven heb kunnen leiden zoals ik dit voor ogen had.
     
  8. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    svennies, waarom ongelovigen blijven leven staat ook in de bijbel geschreven.
    Jezus zegt er in het nieuwe testament over dat er op het land gezaaid werd door de heer van het land.
    toen de nacht gevallen was kwam de vijand van de heer en zorgde voor onkruid tussen de zaden.
    toen het dag was geworden vroegen de dienaars aan de heer van het land of ze het onkruid weg moesten halen en verbranden, maar de eher zei tegen hen dat ze dat moesten laten, omdat ze anders ook de planten die vrucht begonnen te zetten mee zouden nemen.
    de heer zei daarom dat ze moesten wachten tot de tijd om te oogsten gekomen was en dat ze dan alsnog het onkruid uit de grond konden halen en verbranden.

    geloof me svennies, niets is mij meer waard dan dat jullie tot inkeer komen voor het te laat is, want alles wat hierboven door Jezus gezegd wordt zal uitkomen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2006
  9. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Hoezo vriend , ik in elk geval niet , en hoe meer gelovigen mij hier als een duivel gaan afschilderen , hoe meer ik mij hier amuseer en hoe harder ik hen dan van repliek zal dienen , en laat jullie duvels maar gerust op me los en als er eentje voor me neus staat , weet je dan wat ik doe? opdrinken natuurlijk .
    :cool:
     
  10. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Het schijnt dat wij individueel te sterk zijn om volledig door het katholieke geloof uitgeroeid te worden .
    Eeuwenlang heeft de kerk ons en onze manier van denken ketters genoemd en daarom mijn geestesgenoten massaal uitgemoord wat hun gedeeltelijk is gelukt aangezien ze de katharen destijds volledig uitgeroeid hebben .
    Maar als je nou wil weten wat ons écht drijft is het feit dat jullie maar eens een keer moeten gaan ophouden met alles en iedereen te willen bekeren.
    Jullie hebben in de loop der eeuwen al talloze slachtoffers gemaakt om jullie visie aan anderen op te dringen , heeldere gemeenschappen en continenten zijn door jullie expansiedrang en bemoeienissen ten onder gegaan.
    En daar waar de potentiele bekeerlingen niet van de eerste keer wilden luisteren , hebben jullie het er wel met de harde hand ingehamerd .
    Heel jouw geloof heeft er voor gezorgd dat er in de hele wereld dank zij jullie meer is vernietigd dan dat er gered is voor die onbestaande god van jullie.
    En nou wil jij mij gaan bekeren , vergeet het man , ik hoef geen bijbel om mijn kracht en gelijk uit te halen , dat put ik wel uit mezelf , en mijn geweten dat mijn gedrag bepaald is mij véél dierbaarder dan de nonsens die jij volgt omdat het zogenaamd het woord van god is , en dit zonder dat je er vanaf weet , wie , wat en vooral waarom die verhaaltjes schrijft die jij zo klakkeloos gebruikt.
    @Hellspawn , welkom terug .:D
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  11. Intraxz

    Intraxz Ja!

    Berichten:
    2.119
    Leuk Bevonden:
    0
    dat vind ik nou ook!

    verder vind ik een geloof gewoon iets voor mensen die niet kunnen accepteren dat als ze dood zijn, ook gewoon echt dood zijn!
     
  12. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    je hebt het nu over wat gelovigen allemaal aangericht hebben in afgelopen eeuwen, maar wat heb ik daar mee te maken?
    ik heb niets met die mensen te maken en met hun gedrag al helemaal niet.
    nee, en ik hoef je ook niet te bekeren dat kan ik geeneens, als God wilt dat jij bekeerd wordt zal Hij daarvoor zorgen, wat ik kan doen is alleen maar het goede voor je hopen.
     
  13. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Het gaat niet om het eeuwige leven, waar dan God eren bij hoort. Het gaat om het eren van God, waarna je zomaar het eeuwige leven krijgt :)
     
  14. Wat ik ook niet uit kan staan zijn die mensen die helemaal van top tot teen in het zwart door het leven gaan. Altijd rokken en hoeden op. Het lijkt me vrij sterk dat het geloof in kleding zit. Denk dat die zogenaamde god dat ook geen moer kan schelen. Maarja waarschijnlijk meer onder het mom van: kijk god, kijk eens hoe goed wij de geschriften volgen. Nu komen we toch zeker wel in de hemel? Ronduit belachelijk :)
     
  15. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Als die mensen zich daarbij prettig voelen, denken dat ze daarmee eerbieding tegenover God staan en daarmee niemand iets aan doen. Dan is daar toch niets mis mee?
     
  16. Stel:
    Het is jaar 2699, weerstations hebben berekend dat de aarde over 100 dagen vergaat. Jij leeft op dat moment. In de bijbel staat dat god nog een keer terugkomt naar de aarde. Blijf jij dan stellig geloven in hem, of begin je dan ook al te aarzelen aan zijn bestaan?
     
  17. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Dan kijk ik alleen maar vuriger uit naar naar de vlotte terugkomst van Jezus :D
     
  18. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    NL Eagle schreef: “geloof me svennies, niets is mij meer waard dan dat jullie tot inkeer komen voor het te laat is, want alles wat hierboven door Jezus gezegd wordt zal uitkomen.” Sorry NL Eagle, maar dit getuigt van weinig inzicht…

    Misschien is het nog niet in je opgekomen dat je niet zomaar iemand in geestelijk opzicht kan helpen "redden", of tot inkeer kan laten komen… Dat is verloren energie… Svennies en bijvoorbeeld ik zijn uitgekristalliseerde persoonlijkheden… Die zullen over het algemeen geen advies aannemen van een jongere als jij die welhaast tegen het hysterische aan zijn geloof verdedigt, tenzij het een advies is waar we wat aan hebben… Maar aan jouw adviezen hebben we niks, je dreigt zelfs met de hel en beweert dat wij daar op zeker in terecht zullen komen... Je treedt wat dat betreft maar al te graag in de schoenen van je eigen wrede godsbeeld... Blijkbaar vind je "straffen" belangrijker dan mensenliefde, onbegrijpelijk, maar waar... Ik vraag me soms echt af wie jou "gehersenspoeld" hebben dat je zo gelooft in de absolute hel en verdoemenis van de ongelovigen... Wij hebben het stadium religie en godsdienst al lang en breed gepasseerd… Is het nooit in je opgekomen gedurende deze topic dat je hier mogelijk zelfs te maken kan hebben met verlichte geesten? Ook al geloven ze niet in jouw wrede god? Ik sla mezelf niet op de borst, zo bedoel ik het niet, maar een aantal mensen hier hebben heel wat verhelderende teksten geplaatst… Over hoe ze over het geloof denken, over respect en zelfs mensenliefde (al dan niet van die Jezus)…

    Maar dat alles, daar reageer je niet of nauwelijks op, zeker niet wat respect en mensenliefde betreft… En de menslievendheid van jouw Jezus… Die Jezus vierde echter in werkelijkheid feest met zijn apostelen, dronk wijn en was vrolijk… Reken maar dat ze zich kapot gelachen hebben met zijn allen, maar het christendom schildert de mens Jezus over het algemeen af als een chagrijn die alleen maar straffen uit kan delen en aan het kruis hangt te wiebelen… Ik verzeker je dat Jezus ver was in zijn ontwikkeling, maar zijn daadwerkelijke verlichting kwam pas toen hij besefte dat hij eigenlijk niemand echt kon doen inzien wat hij vanuit het Verre Oosten had geleerd… Hij had gemediteerd, de Boeddhisten of andere Oosterse meesters hadden hem onderwezen… Maar hij is te snel vertrokken uit de kloosters van India… Hij had veel te snel het idee opgevat dat hij mensen zou kunnen helpen in zijn eigen land… Hij probeerde het geloof van de Joden aan stukken te laten vallen, daarom hebben ze hem vermoord… Alles waarop de Farizeeën zich hadden gegrondvest, sloeg hij aan barrels met zijn woorden… Hij viel zelfs de Thorah interpretaties van de schriftgeleerden aan… Dat konden ze niet verkroppen, die Jezus was een levensgevaarlijke rebel… Het enige wat die Jezus écht wilde, was mensen verlossen uit de ketenen van het verbasterde Mozaïsche geloof, dat netjes was vervormd naar de eigen hand door de Farizeeën en schriftgeleerden... Hij hield van zijn volk, maar ze luisterden in geen geval...

    Vandaar dat de Joden het op een accoordje hebben gegooid met de Romeinen… Pilatus kende de onschuld van Jezus, hij was één van de weinigen die zag dat Jezus helemaal geen crimineel was… Maar hij deed niets… Het was een politicus, en die zijn sluw en listig… Ze willen geen onnodige onrust, vandaar dat Pilatus niks deed… Pas aan het kruis sloeg de frustratie goed aan, Jezus zag dat ze hem gingen vermoorden en zag dat mensen alles interpreteren zoals ze dat zelf het beste uitkomt… Ze hebben geen boodschap aan een verlosser of messias, ze ruimen gewoon iedereen uit de weg die hun gevestigde orde bedreigt… Hij zag in dat mensen niet zijn geïnteresseerd in de vervulling van de geschriften, dat er een messias zou opstaan… Want een mens als Jezus kwam het dichtstbij die vervulling in die tijd op die specifieke plaats… Maar ze zagen het niet, ze vonden Jezus een gevaarlijke vent… Vandaar dat hij de woorden uitsprak: “Vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen”… Pas op dat moment raakte zijn wezen de verlichting, zag hij in dat het proberen te redden van anderen in de massa vrijwel zinloos was… Hij kon eigenlijk alleen zijn discipelen bereiken, en dat ging zelfs maar uiterst moeizaam…

    Maar als de meester weg is, gaan zijn volgelingen zijn werk zelf interpreteren al naar gelang de traptrede van ontwikkeling waarop zij zich op dat moment bevinden… Het inzicht van Jezus is niet of nauwelijks overdraagbaar, maar ze gingen en gaan toch weer zijn woorden (geheel of gedeeltelijk verkeerd begrepen) doorgeven aan anderen… Maar woorden op zich zijn dood(s) als de redenaar zelf niet meer in ons midden is om je in de praktijk te corrigeren wanneer je iets van hem verkeerd opvat... En mensen hebben maar al te snel de neiging om woorden totaal verkeerd op te vatten... Je kunt slechts begrijpen wat je kunt begrijpen, afhankelijk van je levenservaring die je persoonlijk inzicht kan verschaffen... En zo verbastert naar mijn mening langzaam maar zeker een religie… Want het is erg veilig om een geloof te prediken als de leraar weg is, dan kun je het naar je eigen interpretaties inrichten… Probeer maar eens bij een levende meester te zijn, ik verzeker je dat je zelfs angstig door hem zal worden, omdat hij nooit iets zegt wat in overeenstemming is met dat wat jij graag wil horen… Hij zal je de mantel uitvegen en shockeren, anders ontwaak je niet uit de dwaling van alle illusies omtrent het leven die je tot nu toe hebt opgebouwd en zelfs gekoesterd… ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  19. M_Master

    M_Master Active Member

    Berichten:
    659
    Leuk Bevonden:
    3
    Wat vinden de gelovigen onder ons van het feit dat verschillende relikwieen niet onderzocht mogen worden door wetenschappers. Ok, ik begrijp dat ongelovigen enz. daar niet aan mogen zitten volgens hun extremistische geloof, maar het lijkt wel alsof ze bang zijn dat ze iets vinden. Zouden jullie onderzoek toelaten?
     
  20. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Stel dat men iets vind, of stel dat een van die relikwieen niet echt blijken te zijn, dan komt er natuurlijk een enorme rel. Dat ongelovigen het niet mogen onderzoeken vind ik opzich ergens wel logisch, ze onderzoeken het immers op hun eigen manier, zal waarschijnlijk altijd een beetje naar de kant van het 'christendom onderuit halen' hangen. Zelf geloof ik niet, maar vind flink wat REGELS/WETTEN van verschillende religies erg sterk, maar zie ze vooral als RICHTLIJNEN.

    Ach, kan mij niet voorstellen dat, als er überhaupt een god zou zijn, dat deze zo bruut zou zijn om alle ongelovigen als 'slechte zaden' weg te gooien en een zwaar verneukt bestaan geeft na de dood. Lekker menselijk van 'god'. Volgens hem zijn we allen kinderen van hem, dat doet hij zn eigen kinderen iets ergs aan.

    Alsof ongelovig zijn slecht is, alsof iedereen maar even net zoveel aanraking heeft gehad met een geloof? Tussen gelovigen zitten vrijwel net zoveel rotte plekken als tussen niet-gelovigen. Waar je geboren bent is puur toeval, mede bepalend voor het wel- of niet geloven. Ach, ik zie het allemaal wel, wat er na de dood is is ook voor mij een raadsel, maar ik geloof niet dat ALS je ergens terecht komt dat de manier waarop je geleefd hebt bepalend is voor de plek waar je komt.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina