1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zelf geloof ik ook niet, ik wil niet afhankelijk zijn, heb hem niet nodig. Maar stel dat de bijbel puur was om de mensen onder de duim te houden, waarom dan zo'n gruwellijk dik boek? Enige punt waar ik nog over twijfel.
     
  2. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach, toen bestonden er nog geen games. En de mensen hadden toch iets nodig om zich langdurig mee te kunnen vermaken ? :+
     
  3. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Mensen overrompelen met ingewikkelde morele gedachten. Als iemand een stortvloed van informatie en voorbeelden over een bepaald onderwerp over je heen giet, dan ben je al snel geneigd dat alles als exacte waarheid aan te nemen, hoe gekleurd de informatie ook is. Tenminste, dat is mijn 'visie'.
     
  4. Maar de bijbel was/is niet zo'n een loshangend boek, het zit eigenlijk prima in elkaar, flink over nagedacht dus. De gelijkenissen waren/zijn van prima niveau.
     
  5. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    hey hellspawn, leuke informatie die je rondstrooit maar weet wel dat de dingen die je zegt net zo ''onwetenschappelijk'' zijn als wat in de bijbel staat.
    en ook zeg ik je nog: Jezus is niet dood, nee hij leeft en is bij allen die in hem geloven, nu op dit moment.
    wat jij verteld zijn leugens door de duivel de wereld ingegooid.
    ik heb het al eerder gezegd, maar wat je zegt lijkt zeer sterk op wat de duivel ook beweerd.
    en ik zal jullie nooit kunnen overtuigen van de waarheid zoals je zelf zegt, maar dat had ik in een eerdere post al verteld.
     
  6. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Zou je willen stoppen met het uitmaken van mensen voor leugenaar of duivel, alleen omdat je het er zelf niet mee eens bent of omdat je alleen heilig gelooft in wat je "Jezus" je verteld heeft ?

    Iedereen hier heeft recht op zijn eigen mening, en iedereen uit dat op zijn of haar eigen manier. Jij hebt NIET het recht om daarom mensen gelijk voor van alles en nog wat uit te maken. Je kunt dingen ook op een andere manier brengen. Je mag geloven wat je wilt geloven, maar dat geldt ook voor een ander :)
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  7. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Duivel, ook al zoiets. Wie heeft hem gemaakt? (Sorry, ken de bijbel-verhalen niet goed). Als de duivel echt staar voor al het pure kwaad dat er maar bestaat, dan had ik toch wel ernstigere dingen verwacht op aarde.
     
  8. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geen gelovige, maar ik wil er toch iets over zeggen... Relikwieën zijn wat mij betreft speelgoed... Niets meer en niets minder... Al die vermeende krachten van al die prullaria is alleen maar gestoeld op suggestie... Ik beweer niet dat suggestie niet zou kunnen werken, als iemand er mee gediend is ben ik de laatste die er wat van zal zeggen... Maar of de teennagel van de heilige Fransiscus ook maar enige waarde heeft? Misschien historische waarde, maar met inzicht heeft het totaal niets te maken...

    Ik wil trouwens nog even benadrukken dat het zelfs kan zijn dat iemand verlicht raakt door het navolgen van Mozaïsche geboden... Dat kan dus ook door het woord wat in de bijbel staat... Ik beweer dus niet zomaar dat er uitsluitend onzin in staat of zo... Alles is wat dat betreft mogelijk... Maar wat ik in deze topic vertel, is hoe ik lees wat er in dat boek staat... Dat word me niet altijd in dank afgenomen, dat blijkt... Maar hoe sterker iemand tegen mij is, des te beter heb ik een snaar bij hem of haar geraakt... Dan doet het hem tenminste "iets", ook ervaart hij dat zelf als negatief...

    Maar toch bedankt Z3RO-P4R4DOX, dat je hier als moderator effe optreedt tegen de klaarblijkelijke belediging die opnieuw naar mijn persoontje wordt geuit...

    Het kan in deze topic er veel gezelliger aan toe gaan... Ik had toevallig gisteravond een leuke woordenwisseling met Shriko... Zo blijkt dat christenen en niet-christenen zeer zeker met elkaar door de bocht kunnen, als je elkaar maar kunt respecteren... ;)

    Hihi, dat is inderdaad een goeie vraag... Maar de "duivel" is maar een symbool... Net als Yin en Yang in de Oosterse filosofie... Het licht kan niet zonder de schaduw en de schaduw niet zonder het licht... Het is een kwestie van relativiteit... Abraxas was de Griekse god die zowel god als duivel was... Dat kunnen de dualistisch georiënteerde religieuzen niet begrijpen... Zij bestrijden het idee dat zwart in het verlengde ligt van wit en omgekeerd... Maar ga maar eens na, lachen en huilen liggen ook zeer dicht bij elkaar... Als je huilt, kan dat elk moment omslaan in lachen... Zomaar spontaan... Dat is de wet van het evenwicht...

    Ik zie die duivel eerder als een dwaling... Die dwaling roept illusies op, en daar kan een mens behoorlijk last van hebben... Vandaar al dat zoeken naar waarheid... Hoe je ook wendt of keert... Maar een duivel als een sater met hoorntjes op zijn hoofd en dergelijke... De menselijke geest kan uit angst de grootste griezels op papier tekenen... Dat kan zelfs therapeutisch werken... Als je de duivel op het papier vastnagelt, sterft hij als het ware... Maar dat laatste begrijpen vaak alleen kunstenaars...

    Duivels zijn dus symbolen van de geest, ze komen in vrijwel alle religies voor, dus is het een soort archetype zoals Carl Gustav Jung dat typeerde als psycholoog... En een archetype is een oerbeeld, iets wat wij allemaal gemeen kunnen hebben als beeld wat we soms kunnen aanschouwen in onze geest, een overeenkomst van het collectieve onbewuste... Dat klinkt allemaal erg ingewikkeld misschien, maar in het onderbewustzijn van de individuele mens en mensheid bestaan blijkbaar veel overeenkomsten... ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  9. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach, ik doe expres niet actief mee aan de discussie hier....ook omdat ik mijn standpunt m.b.t. geloof en alles wat ermee te maken heeft al in de eerste paar pagina's van deze thread heb duidelijk gemaakt. "De mens heeft God gemaakt, en niet andersom."

    Dit is gewoon hoe ik erover denk, en er bestaan geen boeken/geschriften/personen op deze hele wereld die me er anders over zouden kunnen laten denken. Ik heb dan ook geen enkele van die dingen nodig, om mijn eigen weg te kunnen gaan in het leven. En het kan me ook niet schelen hoeveel gelovigen ik met mijn standpunt op hun teentjes trap.

    Ik heb wel een hekel aan mensen die denken dat ze alles maar mogen zeggen, alleen omdat "hun geloof" dat toestaat. Dat is dus niks persoonlijks tegen sommige mensen hier die (extreem) gelovig zijn, maar eigenlijk meer een algemene boodschap naar iedereen die ervoor kiest om te geloven. Ik volg de discussie hier soms wel, en zie dan soms uitspraken staan waardoor het bloed onder m'n nagels vandaan kruipt, eerlijk waar.

    In plaats van op ieder dingetje waar ik het niet mee eens ben te reageren, heb ik besloten er maar gewoon niet aan mee te doen. En zolang mensen elkaar hier met wederzijds respect kunnen behandelen heb ik ook niks tegen deze thread. Uitspraken zoals die van NL Eagle, dat iedereen die anders beweert dan dat Jezus/de Bijbel/weet ik veel wie of wat beweert gelijk gehersenspoeld zouden zijn door "de duivel" schieten bij mij in het verkeerde keelgat. Iedereen is vrij om te denken en te geloven wat hij of zij wil, dat geldt voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Maar je kunt elkaar wel gewoon als gelijke zien, we zijn allemaal mens. En als jij of ik of weet ik veel wie ergens voor wil staan wat in tegenstijd is met Jezus/de Bijbel, dan moet dat gewoon mogen. Dan wil ik namelijk niet gelijk worden uitgemaakt voor "boodschapper van de duivel" ofzo.

    Gezellig he, discussieren over het geloof.... :{ :+
     
  10. M_Master

    M_Master Active Member

    Berichten:
    659
    Leuk Bevonden:
    3
    Bedoelde eigenlijk dat het bijna omogelijk is om tegenwoordig te leven zonder te zondigen of niet? Of maak je dat dan weer goed door naar de kerk te gaan etc. en valt dat wel mee? :p
     
  11. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Het leven geen onnodig lijden bezorgen, dat is de belangrijkste wet... Als je je daaraan kunt houden, ben je al een heel eind... Dan heb je helemaal geen kerk nodig... ;)

    Ow, je stelde je vraag aan Shriko... Sorry... :{ ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  12. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    het is onmogelijk om tegenwoordig te leven zonder te zondigen, maar daarvoor is Christus naar de aarde gekomen, zodat we allen in hem kunnen geloven en worden gereinigd van de zonden.

    iedereen die dingen zegt die botsen met wat Jezus zegt horen niet bij hem.
    als ze dus niet voor hem zijn zijn ze dus tegen hem, en wie is er tegen Jezus Christus?
    de duivel, dus ik snap niet wat het probleem is als ik tegen iemand zeg dat zijn ideeen die van de duivel zijn.
    je wilt niet horen dat je bij de duivel hoort, maar toch hoor je bij hem wanneer je gedachten zich tegen Jezus keren.
    wat bedoel je daarmee?
    de belangrijkste wet is: heb God lief met heel je hart en ziel.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  13. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee... De belangrijkste wet voor mij is dat je anderen (zowel mensen als dieren) niet onnodig mag laten lijden... Dus geen schade toebrengen... Geen pijn doen...

    Dat jij een andere wet belangrijker acht dan het leven, dat weet ik zo onderhand wel...

    En het is dus WEL een probleem als je mensen hier vergelijkt met de duivel en als leugenaars afschildert... Dat jij niet begrijpt dat je daarmee mensen daadwerkelijk beledigt is mij een raadsel...
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2006
  14. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Het enige wat ik hoor is een hoop GEBLAAT |:-

    Dus als ik het niet met iemand eens ben, ben ik gelijk tegen de hele persoon ? Haha, grappig hoor. Ik weet niet hoe jij bent opgevoed, maar mij is geleerd dat ik, ookal ben ik het niet met iemand eens, wel diegene met respect hoor te behandelen. En niet gelijk hoef uit te maken voor "boodschapper van de duivel" of iets dergelijks (waar hebben we het trouwens over :confused: ).

    Ik keer me tegen niemand, maar daarom hoef ik het ook niet gelijk eens te zijn met wat Jezus/de boeken/de geschriften/de Bijbel zegt of zeggen. Ik geloof alleen in hetgene waar ik zelf in geloof, niet omdat een grote groep mensen (of dat nou Christenen of Moslims of wat dan ook zijn) dat geloven. Ik bepaal mijn eigen weg in het leven, niet God/Allah weet ik veel wie. Dat jij wel alles klakkeloos aanneemt wat Jezus/de Bijbel zegt of zeggen moet jij weten, maar laat een ander die iets anders gelooft in zijn waarde alsjeblieft :)
     
  15. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies, dat wilde ik er ook nog aan toevoegen. Ik zal er dan ook op toezien dat dit niet meer gebeurt, je kunt mensen gewoon normaal behandelen en anders volgen er maatregelen.
     
  16. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    je doet maar, ik houd het hier voor gezien, jullie snappen er toch niets van, ongelofelijk dat jullie na alles wat ik gezegd heb nog steeds niets snappen.
    ik hoop wel dat God het ooit nog de moeite waard vind jullie zijn glorie te laten zien en jullie zullen geloven wat ik geloof.
     
  17. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    rofl. Ik lach je serieus uit. Je bent extreem hypocriet en je post druipen van het extremisme. En je blijft ons maar verwijten dat wij het niet snappen, hilariteit al om.
     
  18. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Zomaar iets opvallend:

    Wat zorgt er voor dat je toch telkens weer naar het topic toegetrokken wordt? :eek:
     
  19. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Prima hoor, daag _0/
     
  20. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Als je nou eens goede argumenten geeft? Niet ladingen met termen als 'duivel' en zinnen als 'ik hoop wel dat God het ooit nog de moeite waard vind jullie zijn glorie te laten zien en jullie zullen geloven wat ik geloof'. Respecter en BEGRIJP vooral waarom wij (ik kan voor een aantal spreken denk ik zo) niet geloven. Het is niet zo dat we iets tegen geloof hebben, geloven doe je maar, als je het leuk vindt of niet, maar probeer gewoon rationele informatie te geven. Niet meteen met doem-verhalen aankomen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina