Mmmm... Ik kan wat dit betreft alleen voor mezelf spreken... Ik heb me jarenlang bezig gehouden met filosofie, het bestuderen van westerse en oosterse religies... Ik heb gemediteerd, gezocht tot ik een ons woog naar antwoorden... Gebeden en gemediteerd, noem het maar allemaal op... Maar ik heb niets gevonden, geen god, geen waarheid, helemaal NIETS... Het enige wat ik gevonden heb, is mezelf... Dat ik er blijkbaar ben... Ik heb het gehad met alle godsbeelden en andere flauwekul... Dat geldt echter voor mij persoonlijk... Als jij in een god gelooft en daar vrede mee hebt en genoegen aan beleeft, het is mij om het even... Ik ben dan ongelovig, maar dat wil niet zeggen dat ik jou je geloof af wil nemen... Je zoekt het maar uit, als jij op de een of andere wijze iets aan je geloof hebt, mijn zegen heb je...
Het probleem is niet alleen dat ongelovigen kritiek hebben op het geloof, het is meer dat "het" geloof vaak star en weerbarstig is... Dat gelovigen anderen hun mening willen opdringen aan ongelovigen... Terwijl ik zie dat ongelovigen kritisch kijken naar het geloof, ze denken nog na... Anderzijds - met alle respect - zie ik dat de gelovigen (of wat dat dan moge zijn) met hand en tand teksten verdedigen en reciteren als "bewijs" voor het feit dat hun geloof gerechtvaardigd is en de waarheid... Ik kan uit dat laatstgenoemde moeilijk concluderen dat gelovigen nog nadenken over het waarheidsgehalte van hun geloof, nogmaals, met alle respect...
Zoals ik het zie, zie ik het, ik geef mijn ongezouten mening... Als iemand daardoor mogelijk geschokt is, ach... Ik kan daar niets aan doen, ik kan anderen gelukkig niet besturen... Maar blijf in gedachten houden dat ik er blijkbaar een andere mening op na houdt dan "de" gelovigen... We voeren hier een DISCUSSIE, niet de weg naar de waarheid... Je kunt met elkaar in gesprek zijn, of niet... Je kunt het met elkaar eens zijn, of juist niet... Ik spreek uitsluitend voor mezelf en uit mijn eigen bevindingen en ervaringen... Wie toch in een of andere god gelooft, ga gerust je gang... Maar vermoei mij niet met het feit dat ik me zou moeten bekeren tot "het" geloof of zoiets... Niemand heeft iets te maken met mijn levenservaringen, ik wil ze eventueel delen met anderen, dat is alles... Je maakt zelf je keuzen in het leven... Als er iets is in mijn woorden, dat in het gunstigste geval helpt, prima... Dat is dan nog beter, hoewel ik zeer zeker NIET beweer dat ik de wijsheid in pacht heb... Ik ben een simpele sterveling die inmiddels bijna 45 jaar oud is en des te eigenwijzer wordt met de jaren, lol...
Ga je eigen weg, onderzoek alles en behoudt het goede, hetgeen voor jou persoonlijk van toepassing is... Is dat het christelijke geloof? Prima, je hoort mij niet klagen... Maar houdt dat dan bij jezelf en val er anderen niet mee lastig... Als iemand wil geloven, dan doet hij dat zelf wel, dan is het ook nog eens zijn eigen keuze... Opdringen van "het" geloof heeft nog nooit gewerkt, in het verleden kreeg men daar uitsluitend "schijn"heiligen door...
Laatst bewerkt: 25 mei 2006