tja ik zou hier wel op willen reageren maar ik heb dat al zovaak gedaan en ik vraag me af of jij het wel zult begrijpen
gezien je kennis van gelovigen en bijvoorbeeld hoe je denkt over mensen die tot God bidden voor hun eten weet ik (helaas) genoeg...
denk je echt dat de gelovigen denken dat God hun eten op hun bord tovert ofzo?
gezien je briljante ingeving dat het eten van oa de land en tuinbouw komt denk je dat waarschijnlijk echt...
maar ik zal het wat betreft bidden voor het eten nog eens uitleggen, wat mensen die bidden voor het eten doen is dankbaarheid tonen dat ze elke dag weer te eten krijgen en ook (hopleijk) zo lekker te eten krijgen.
ze danken daar God voor aangezien ze geloven dat hij alles in zijn macht heeft dus ook wie hij te eten geeft.
nu zijn er veel mensen die niet elke dag eten, dan is het toch niet zo gek om dankbaarheid te tonen dat jij wel elke dag te eten krijgt? voor de gelovigen bedanken zij dan God, omdat ze immers geloven dat hij zoals ik al zei, alles in zijn macht heeft
ik waag me er nog aan om te proberen het 2de punt uit te leggen.
waarom lijden mensen en waarom zorgt God niet dat we dan goed worden?
je kunt het vergelijken met een jong kind die nieuwe dingen leert.
er wordt verteld hoe het moet en er wordt ook laten zien hoe het moet, maar wil het kind zelfstandig van zijn vader kunnen functioneren dan zal hij ooit het zelf moeten doen.
nu, God helpt mensen om het goede te doen, maar ze moeten het wel zelf doen zodat ze later zelfstandig kunnen ''werken''.
en mensen lijden doordat ze een eigen wil gekregen hebben, ze kunnen zelf ergens voor kiezen en worden enrgens toe verplicht.
nu, als mensen ervoor kiezen niet te doen wat God graag wilt zullen ze daar ook de gevolgen van zien.
dat is met alles zo, als je iets doet heeft dat weer iets anders tot gevolg.
daarom het lijden, mensen lijden omdat ze kiezen om dingen te doen die God niet wil en ondervinden daarvan de gevolgen.
het is ook logisch dat als je iets doet wat God niet wilt het niet meteen goed met je gaat, want dan zouden alle mensen dingen gaan doen die niet goed zijn volgens God.
Laatst bewerkt: 27 jun 2006