1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is imo de waarheid.
    Maar wat is de waarheid? Er is toch maar 1 god?
    Ik zou willen stoppen met het posten in deze thread. Want het blijft gissen wat de waarheid is. Maar toch blijf ik wel posten en kijken in deze thread omdat er zeer aparte gedachtes en onwerkelijke in mijn ogen zijn.
    Ik vind het op zich een beetje triest dat mensen denken door te bidden van alles beter te worden. Het is natuurlijk vast een vorm van meditatie en om rustiger van te worden. Maar verder...

2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Tegenstrijdig, niet?

Ik bid niet voor het eten, maar krijg het toch. Een ander bid wel voor het eten en krijgt het ook.
    Ik werk, verdien geld, koop eten, bereid eten en eet. Iemand anders doet hetzelfde, maar bid toch nog om te danken voor het eten.

En wie hebben er geen eten? Dat zijn mensen in arme landen of in slechte omstandigheden. Je kan toch moeilijk zeggen dat god express ervoor zorgt dat ik-weet-niet-hoeveel mensen in Afrika en andere werelddelen sterven aan ondervoeding.

Nou kan je het raar vinden dat we zo redeneren, maar ik zie dan toch echt geen reden om 'iets' dankbaar te moeten zijn, omdat hij ons in zijn macht heeft. Als we echt denken dat we moeten leven volgens een oud boek en dat iets ons in zijn macht heeft, dan zijn we gewoon robots.

En als je denkt dat god je in je macht heeft en dat je hem moet danken voor het eten, dan moet je hem overal voor danken. Dan moet je bidden alvorens je gaat slapen, omdat je een heerlijk bed hebt (wat vast genoeg mensen doen), bidden voor een glaasje (schoon) water, bidden voor je in de auto stapt, bidden dat je werk hebt, bidden als je veilig aan de overkant ben gekomen, bidden voordat je wat zegt, omdat je kan praten en ga zo maar door. Dan ben je gewoon full-time aan het bidden, omdat je hem voor al het goede dankbaar moet zijn.

En wat ik ook niet snap. Een priester, pastoor, of misdinaar (of hoe zo een persoon ook genoemd wordt) zegt dat hij het bloed van Jezus drinkt (wijn) en het lichaam van Jezus eet. Nou zal ik het wel verkeerd opvatten, maar als je zo denkt, constant het bloed van iemand drinken en zijn lichaam eten, dan vind ik het toch echt een mix van een kanibaal en een vampier.

3. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    tja wat moet ik op al die reacties antwoorden, ik kan zat antwoorden bedenken die ook nog waar zijn, maar wat heeft het voor zin als die door jullie als niet waar worden gezien.
    als ik zeg dat sommigen van jullie zeer weinig snappen qua geloven word ik als arrogant gezien, maar spreek je jezelf dan niet tegen?
    want je gelooft niet in hetgeen wat ik zeg wat je niet snapt hoe kun je dan zeggen dat ik arrogant ben?
    als ik niet in bijvoorbeeld een onweersbui geloof hoe kan ik iemand dan arrogant noemen die tegen mij zegt dat ik niets van een onweersbui snap, ik geloof er niet in, hoe zou ik er dan iets van kunnen snappen?
    je gelooft niet dus je snapt niets van het geloof, want bewijs mij maar eens hoe je van iets waar je het bestaan van ontkent ooit kunt snappen.
    ter verduidelijking: je begrijpt iets wat (in jou ogen) niet bestaat, gaat een beetje moeilijk niet?

Laatst bewerkt: 27 jun 2006
  4. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Hele mooie post. Ben ik het ook helemaal mee eens. We krijgen ons eten toch wel. Mensen die bidden ook. En andere mensen die ook bidden zullen het niet krijgen. (Die mischien vast nog wel veel meer bidden) En ja, dan zouden we God voor nog veel meer dingen moeten bedanken. Als we dat zouden moeten doen, waren we nu al allemaal gek. En als God mij/ons in z'n macht zou hebben, was ik al lang dood.

5. Victor

Victor Guest

'My mother told me putting my faith in God was the answer
    but then I hated God 'cause he gave my mother cancer'

Mooie quote die me te binnen schoot. Veel mensen geloven in God, bidden tot Hem, gaan elke zondag naar de kerk, zondigen nooit en alles wat het geloof je oplegt. En toch raakt het lot hen. Daar klopt iets niet aan.

6. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Het is niet dat je bidt zodat je eten krijgt, het is omdat je dankbaar bent dat je het krijgt. Daardoor krijg je niet opeens meer of minder eten, maar toon je wel je dankbaarheid aan God.

7. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Hierbij neem je aan dat wij geen enkele ervaring hebben met het geloof of gelovigen, en dat al onze gedachten over het geloof irrelevant zijn omdat wij het niet zouden snappen. Ik denk dat je heel goed moet begrijpen wat geloof inhoudt voordat je de keuze maakt of je er al dan niet in gaat geloven. Je wilt graag doen alsof wij onwetende leken zijn die maar een beetje willekeurig de ruimte in babbelen en geen enkele kennis over het geloof hebben.

Een vergelijking trekken naar onweer is niet toe te passen, aangezien onweer gewoon te zien en te meten is. Je kunt moeilijk bepalen of je iets gaat geloven als het toch al bewezen is.

Ik benader religie liever vanuit een psychologische invalshoek, wat absoluut niet betekend dat ik er niks van begrijp.

8. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    je ontkent dat God bestaat dan zeg ik hoe kan je dan iets van God denken te begrijpen.
    hoe kan je iets denken te begrijpen wat niet bestaat...

9. party crusher

party crusher VGcats is de shit

Leuk Bevonden:
    0
    je kan begrijpen hoe gelovigen denken god te begrijpen.
    je kan begrijpen hoe religie werkt op meerdere manieren, waaronder psychologisch.
    ik heb op een basis school gezeten waar we les kregen over het christendom, jodendom en islam. en ik geloof niet in god maar begrijp wel hoe gelovigen denken en begrijp dan ook hoe volgens de gelovigen god werkt.
    alleen maar omdat je niet in iets gelooft betekent nog niet dat je niet weet hoe een geloof te werk gaat.
    en kom nu eens met een goed argument.

10. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    je weet wel iets van hoe geloven werkt enzo, maar je gelooft niet dus het gevoel etc van het geloven ben je totaal mee onbekend.
    en dat bedoel ik nu, niet of je iets van de ''theorie'' van het geloof weet:)

11. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Juist ja.

12. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
  13. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er benieuwd naar of iemand wel eens een confrontatie heeft gehad met god. Heb je iets meegemaakt waardoor je juist, of juist niet in god gelooft.
    Heb je Hem gezien oid? Er zijn mensen die zeggen dat ze het licht hebben gezien of zoiets, een hele lange tunnel of wat, vooral mensen die erg ziek zijn geweest beweren vaak zoiets. Heb je misschien iets meegemaakt waarom je denkt dat Hij echt bestaat?

14. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    je kunt het iemand in iedergeval niet kwalijk nemen als hij/zij niet gelooft.
    Er zijn mensen die pas op oude leeftijd gaan geloven. Dus minachtend doen tegenover degenen die nog niet tot God zijn gekeerd laten mijns inziens alleen maar blijken dat jijzelf nog wat meer in de bijbel moet gaan lezen over hoe het nou precies werkt. Begrijpen.. doet bijna niemand. Wat je kunt doen is voor jezelf alleen zoveel mogelijk een plaats te geven. Aangezien iedereen een andere invalshoek en belevenissen heeft kun je niet zeggen dat één kant de juiste is.

Wat voor mij een punt is geweest: ze zeggen altijd dat gelovigen in de hemel komen en niet-gelovigen niet. Maar stel nou dat je a) niet gelovig bent.. je zou dan niet naar de hemel gaan, maar God is toch onfeilbaar? waarom zou Hij jou leven schenken als je toch niet naar de hemel gaat.. dat zou het erkennen van een fout zijn, maar dat kan dus niet. ( zelf geloof ik daar dus ook niet in ) b) je een ander geloof hebt. Stel je groeit op in een arabisch land, waar men niet in God maar in Allah gelooft. De naam God heb je misschien zelfs maar zelden gehoord of nooit, want.. 'Allah is groot' hoor je om je heen. Dan geloof je dus OF niet, OF je gelooft in een Allah. Ik heb weleens gehoord dat je dan toch tot het Christendom zou moeten keren.. ( Volgens mij bullshit.. Allah en God zijn gewoon hetzelfde. Als dat niet zo is..zou het oneerlijk zijn.Regligies gaan er vanuit dat er maar één waarheid is, en zijn dus per definitie hypocriet en mogelijk onjuist. Je kunt het namelijk niet begrijpen als je maar één leven hebt geleid. Die definitie echter, is er door mensen gekomen. Door de menselijke interpretatie onstaan er onduidelijkheden. De bedoeling was: verspreid het geloof. maar niet: verspreid het geloof en geef er een eigen wending aan. Aangezien dat dus niet kan. Ik geloof zelf wel in God, omdat ik hem zelf gevoeld heb. Maar men moet voorzichtig zijn in het interpreteren van geloof. Het geloof dat er een God is, een soort kracht waardoor er dingen gebeuren is imo de kern. En daar geloof ik wel in, want ik vind het onzin om alles aan het lot te bestempelen zo van: ach ja, dat is het lot daar kun je verder niks aan doen. ( al weet ik dat dat andersom ook vaak gebeurd, maar naar mijn idee ligt dat dus juist anders ). De regeltjes zijn erom heen gebouwd.. daar moet je over discussieren en ze niet behandelen als de enige waarheid.

Amen

15. Iris

Iris psn: Irisistible

Leuk Bevonden:
    56
    Moet je nagaan dat als er oorlog is tussen het Christendom en landen waarin men in Allah gelooft... Ze beiden zich tot dezelfde god richten om hulp voor de oorlog. God zij met ons, Allah helpe ons. Lijkt me niet echt makkelijk:cool:

En wat timmeh betreft: Nog niet echt, was wel eens boos op God omdat ik dan vroeger heel hard had gebeden en god had gesmeekt om dingen. Maar uiteindelijk heb ik het toch zelf op moeten knappen. Ik geloof wel. Maar niet dat het helpt als ik ergens om ga bidden. Het helpt me meer om er over na te denken.

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    daarom geloof ik ook zo dat God een kracht is, en geen 'personage' ofzo. Als paarden konden geloven..zouden ze toch ook een paard zien als God, en niet een beeld van iemand die op een mens lijkt :)
    Tuurlijk je kunt bidden en dat kan helpen, soms ook niet, maar het is volgens mij meer voor jezelf omdat je met bidden opent naar God. Ik geloof niet echt in mensen die zeggen een gesprek te hebben gehad met God. Hij zegt toch nooit wat terug denk ik? dan zou je altijd zelf een ingeving krijgen..dat kan wel God zijn, maar niet echt dat het een spannende dialoog is.

@ Timmeh, ik denk dat je misschien nog wel harder gaat geloven als je iets rots meemaakt, omdat je dan heel erg met jezelf bezig bent en met het leven.Je kan weleens denken van: waar was God toen.. of waarom moet dit?
    maar uiteindelijk leer je toch weer van alles wat je meemaakt. Als het slecht gaat ben je daar vooral mee bezig, want dat hoeft niet als het goed gaat.Maar dan besef je ook dat je het zelf niet in de hand hebt. En dan is het fijn om te weten dat er een God is. Ik geloof erin omdat ik het heb gevoeld. Nu ben ik er niet zo mee bezig, maar dat hoeft toch ook niet.. je moet ook een leven hebben. Ik geloof in iedergeval dat God goed is, want het voelt ook altijd goed als je goede dingen doet.

17. Badstreak

Badstreak Veteran

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ben een Christen, maar ik geloof er niet zo streng erin(ga niet elke zondag naar de kerk etc.). Ik denk soms wel na over dit soort dingen. Maar ik heb 1 vraagje aan mensen die zeggen dat God niet bestaat: hoe verklaren jullie het ontstaan van de aarde, het heelal, de mens etc. Het moet toch allemaal ergens beginnen...
    En denken jullie nooit na over wat er gebeurt als je dood bent. Veel zeggen dat er dan niks gebeurt, maar kunnen jullie dit voorstellen dat jij niks meer ziet, niks meer weet, maar dat het leven ondertussen gewoon doorgaat. Niemand kan hier iets over vertellen, maar het zijn wel dingen die onverklaarbaar zijn.

Laatst bewerkt: 30 jun 2006
  18. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    wat dacht je van de evolutie theorie, big bang etc etc ?

19. JeePee

JeePee Guest

Ik denk dat overal een wetenschappelijke verklaring voor is, waarbij we nog veel dingen niet weten. Er schijnen duizenden zonnestelsels te zijn... hebben die allemaal een eigen God? Ik denk dat het heelal ontstaan is op een manier waar we nog achter moeten komen, maar ik denk niet dat een God dit geschapen heeft. En hoe de mens is ontstaan... tja, eerst waren we apen, en daarvoor.... misschien wel een plant ofzo. Het enige wat mij echt bezig houd is: Waar houd het heelal op? Als je eeuwig door blijft vliegen, kom je dan op een gegeven moment een rand tegen ofzo, dat je gewoon niet meer verder kan? Maargoed, dat heeft verder niet zoveel met dit topic te maken.

Ik denk dat het gewoon hetzelfde is als slapen, alleen word je nooit meer wakker. Je voelt niet, denkt niet, hoort niet... niks. Maar daar komt iedereen wel een keer achter :)

20. Badstreak

Badstreak Veteran

Leuk Bevonden:
    6
    Het moet ergens beginnen, zelfs met de evolutie theorie. Toen de big bang kwam(is niet eens zo zeker), is het leven in de zee ontstaan etc, maar zelfs dat moet ergens beginnen. Zo denk ik er dan over, ik kan er bij mij hoofd gewoon niet bij dat het door zeg maar "per ongeluk" allemaal is ontstaan. Ik zeg niet dat het God is, maar ik denk wel dat het "iets" is, en ik vind dat God dat zo slecht idee nog niet is.

@ JeePee NL: over of het heelal ooit ophoudt, dat vraag ik me ook af ja. Maar dat hoort idd niet echt bij dit topic.

Laatst bewerkt: 30 jun 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina