1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    En zo dachten ze vroeger ook dat onweer de woede van de goden was. Ondertussen weten we wel beter..
     
  2. mega tuner

    mega tuner rossi the best

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    0
    doet het nog best goed mijn thread had ik niet verwacht. want als ik die andere bekijk leefde die maar voor een dag.
    ik ben zelf niet gelovig maar ik vind dat iedereen dat voor zich zelf moet uitmaken voor wat voor geloof hij is.
     
  3. MieZ

    MieZ Avaholic

    Berichten:
    638
    Leuk Bevonden:
    8
    Sterke wijn in die kerk van jou... :p
     
  4. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    LOL ! 8)

    Kheb al een naam op het forum merk ik zo, namelijk die van "ontzettend lange teksten kunnen posten" of niet ? :+

    Nee maar over dit onderwerp kan ik (helaas) heel kort zijn : ik geloof niet in een god of goden....duidelijk voorbeeld van een atheist dus :p
     
  5. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat is volgens mij nou net wat hij bedoelde met de 'easy way out'.


    Geloof, ik walg ervan. En dat meen ik! Ik heb mijn spreekbeurt gehouden over de 'schaduwkanten van religie', over hoe geloof ook als reden/oorzaak kan dienen voor geweld en discriminatie en dat de Bijbel/Torah/Koran en geloofsverkondigers niet altijd 'naastenliefde' preken. Ik heb toen ook stukken voorgelezen, waaronder een lijst met citaten tegen homofilie.

    Ik kan nu wel heel diep ingaan met mijn argumenten waarom ik ervan overtuigd ben dat God niet bestaat, maar ik beperk me in deze post even tot eentje. Waarom zou God wel bestaan en alle andere goden niet? 'God' is pas 'ontstaan' toen de mensheid al andere (primitieve) godsdiensten kende. Waarom zouden die onjuist zijn en deze godsdienst niet? Nu kun je wel zeggen dat dat de essentie is van geloven, dat je dus heel letterlijk iets gelooft. Hans Teeuwen wist dat heel mooi te bespotten in een van zijn shows "Ja, dat is een gevoel, dat kan je niet uitleggen". Maar is geloof zonder basis eigenlijk niets anders dan goedgelovigheid? (Nou moet je mij niet quoten om te zeggen dat je een of anders wonder hebt meegemaakt, of dat je ervan overtuigt bent dat de Bijbel de waarheid is, ik heb het nu niet tegen zomaar iedereen!)

    Mijn ouders zijn gedoopt, maar hebben het geloof verworpen. Ze hebben mij heel vrij opgevoed, een uitgesproken mening over geloof gaven ze mij niet echt mee. Ik ben wel naar een zeer katholieke basisschool gegaan (elk jaar trouw Jesus Christ Superstar kijken met Pasen, Paasvieringen, Kerstliederen over Jezus, Godsdienstles, Bijbelverhalen etc.). Ik heb de communie en vormsel niet gedaan, ik heb het enkel meegemaakt als 'toeschouwer'. En dat vond ik afschuwelijk. De Pastoor kwam langs met zijn praatjes om veel te jonge kinderen voor zich te winnen, ik kan het nergens anders mee vergelijken dan met propaganda. Ik ben tegen geloof, maar wat ik nog erger vind zijn mensen die hun geloof aan anderen opleggen. Manipulatie en bangmakerij. Een afgesloten gemeenschap creeëren en alle anderen verwerpen (homo's, protestanten, vrouwen, allemaal zijn ze niet welkom in de 'Katholieke Kerk' vol zogenaamde naastenliefde).
     
  6. Zeloot

    Zeloot Unity the Verb

    Berichten:
    83
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben christen.. maar geen katholiek.. God is cool... zowiezo zie ik niet veel punt in deze topic. Wat bereik je ermee. Alleen maar mensen die zeggen dat ze niet geloven en hun mening geven. Of mensen die zeggen dat ze geloven en dan hun mening geven. Er komen geheid punten in deze topic die tegenstrijden en mensen gaan flamen ofzo. Als je echt meer wilt weten over God en geloof, ga dan naar een kerk. Spreek een pastor of dominee aan, en laat hem dan je vragen beantwoorden. Niet dat je gebrainwashed ofzo moet worden, je mag er zelf natuurlijk ook over nadenken.

    kvind zelf btw de katholieke kerk niet zo super. kBen dus ook geen fan van DE Paus..
     
  7. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Mening geven is de bedoeling hier juist :+ .

    Geloof niet direct in een god, maar ik zou het niet eens zo heel gek vinden als er wel 'iets' bestaat. Vind altijd dat religies zo snel teniet gedaan worden. Eerst geloven veel mensen in een bepaalde god. Later komt dat volk in aanraking met een andere godsdienst. Dit wordt lekker vermengd, delen van de ene god en gebruiken van de ander worden lekker door elkaar gemengd en huppa! Nieuwe tak van de godsdienst is onstaan. (Of iemand heeft een andere mening over god, krijgt aanhang --> nieuwe manier van god aanbidden, volgend die volgelingen opeens '' de enige echte"). Ook vind ik het opmerkelijk dat alle godsdiensten vroeger zijn ontstaan. In de afgelopen 2000 jaar is er geen jezus christus-achtig persoon meer geweest, geen nieuwe god 'langsgeweest' en geen spannende gebeurtenissen (even lekker de zee in tweeën splijten?) etc.

    Begrijp mij niet verkeerd, er zitten volgens mij hele sterke kanten aan geloof, bepaalde gedragsregels die eigenlijk vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Maar ik vind een groot aantal zaken erg dubieus, wat de reden is dat ik niet direct in een god geloof. Als 'god' op aarde zou komen en hij zou tegen de plaatselijke personen zeggen "Gegroet, ik ben God', niemand die hem zou geloven...:confused:
     
  8. CasPerZerZ

    CasPerZerZ *Sorteert Pallets

    Berichten:
    341
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb aleen maar een vraag aan alle mensen die sterk in god geloven:

    Honger, Aids, Malaria, K#nker ,Armoede, Oorlog ,Dood en verderf.Lekker geregeld, op welke dag heeft hij dat geschapen?Als hij zo almachtig is waarom danst dan niet iedereen arm in arm op de groene heuvels tegen de blauwe luchten?Waarom sterven onschuldige baby's en lopen moordenaars vrolijk rond?

    Niks tegen de gelovigen, maar als ik in de krant lees dat een gek een tiental anderen de dood heeft ingesleurd, is dat voor mij niet een teken dat "iemand " hierboven zorgt voor een goed verloop van gebeurtenissen op aarde.
     
  9. Gkid

    Gkid Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    Denk eerst na om te kijke hoe jij gebore bent hoe alles om je heen er staat en dan prate van er is geen god;)
    (Kben christelijk:p)
     
  10. Gkid

    Gkid Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    simpel er moet togh evenwicht zijn en er bestaat nog steeds zoiets als duivel
     
  11. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe ik geboren ben ? Nou ik ben uit me moeder gekomen, en dat had weer iets met me vader te maken :+
     
  12. CasPerZerZ

    CasPerZerZ *Sorteert Pallets

    Berichten:
    341
    Leuk Bevonden:
    0
    Evolutie !Eureka ! Het antwoord op al je vragen.

    Evolutie: Het eigenlijke automodiciferen van een soort/ras zodat het beter kan functioneren in de hedendaagse natuur.Survival of the fittest.


    De duivel is net zo moelijk te bewijzen als het bestaan van god, bovendien vind ik het een uitgemolken smoes om onder de "Waarom de ellende op de wereld"-vraag uit te komen.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2006
  13. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik geloof niet in een God of elk ander geval wat bovennatuurlijk is en ons leven beslist. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ben er volledig van afgestapt. Ik wil niet mijn leven in de handen van iets leggen wat misschien helemaal niet bestaat. Daarmee beperk je je vrijheid, en dat is nou iets waar ik totaal geen zin in heb.
     
  14. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik geloof wel dat er iets is. maar misschien niet zoals het in de Bijbel staat, ik denk ook dat God in jezelf zit, dat het een soort kracht is. Zeker ben je nooit, maar ik geloof wel dat er iets is dus.
    Wat betreft het punt over armoede, honger, oorlog of weet ik veel wat..
    dat is niet zo heel moeilijk. God grijpt niet in, omdat de dingen die gebeuren gewoon zo gaan. Als hij in zou grijpen, zou hij overal in moeten grijpen. Maar op dat moment, zou hij zich ook bezig houden met de keuzes van mensen. Tis heel vervelend als iemand wordt vermoord bijv. maar als hij daar ingrijpt steeds als iemand iets zou doen, zouden we geen leven meer hebben, maar meer een soort robots zijn. En juist datgene wat ons mensmaakt, is het vermogen om een eigen wil te hebben en keuzes te maken. Of die nou goed of slecht zijn, ik denk dat dat later allemaal terugkomt. 'God' is een kracht denk ik, ook stukje zelfbesef. Als je de hele tijd allemaal rotzooi uithaalt of dingen tegen je wil in doet.. wordt je daar ook niet gelukkiger van.
     
  15. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Haha , kan best wel eens chateau petrus zijn dat ze daar schenken , twee glazen daarvan en je ziet ze al vliegen en dan maar denken dat je engeltjes ziet , slimme pastoor daarginds.:cool:
     
  16. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Same here. 8)

    Maar motiveer je antwoord eens waarom je niet in god/goden gelooft.

    Hier:
    Als er aliens zoals wij die noemen bestaan geloof ik ook dat er goden bestaan. Althans iets dat wij 'god' noemen. Wat of wie het is weet ik niet. Maar ik heb al het idee als ik s'avonds naar boven naar de lucht staar en sterren zie dat er wellicht goden bestaan. Al het moois wat de natuur ons geeft komt niet zomaar aanzetten.
     
  17. CasPerZerZ

    CasPerZerZ *Sorteert Pallets

    Berichten:
    341
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar gaat de discussie over.Ik denk van wel.
     
  18. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    En waar baseer je dat op dan?
     
  19. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    hmm ik zie het zelf dus niet zo zwart/wit.
    Niet of God of evolutie. Ik denk allebei. en zomaar? neu ik vind miljoenen jaren niet echt zomaar. Ik geloof wel in de evolutie, maar ook wel in een kracht in dingen, iets wat ons te boven gaat, waardoor alles zo gaat zoals het gaat.
    kan het niet gewoon allebei?
     
  20. Timmeh

    Timmeh \0/

    Berichten:
    1.807
    Leuk Bevonden:
    0
    Vast, maar als god bestaat waarom laat hij er dan zo weinig van merken?
    Is het een beroepsgeheim ofzo?:+ Waarom was Jezus er vroeger en niet nú?
    Was hij toen zo hard nodig? Wij leven nu in een wereld waarin alles bijna wetenschappelijk bewezen kan worden. Daarom geloof ik o.a. niet in een geloof.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina