Mmmm... Waarom zou dat hele religieverhaal en die geloofstoestanden een kwestie moeten zijn van een persoonlijke "keuze"... Merkwaardig dat niemand dat zich ter dege afvraagt... Het is toch vrij tegenstrijdig dat je op de aarde gepleurd wordt en dat je dan maar een keuze zou "moeten" maken om bij een of andere godheid te horen of niet... Met alle respect voor de gelovigen, maar ik vind het toch wel erg vergezocht dat dit allemaal maar een kwestie zou moeten zijn van of je ergens "bij wilt horen" of niet...
Godsdiensten spelen precies in op de menselijke sociale gevoelens, want iedereen wil diep in zijn hartje "ergens bij horen", of dat nu een religie is of een schaakclub... De vergelijking die ik nu maak is dus gebaseerd op het sociale gevoel dat de mens nodig heeft, het is een basale behoefte... Net als liefde... Iedereen streeft er naar om een partner te hebben, een logisch slimmigheidje van de natuur... Anders zou de mensheid uitsterven, het zit in onze genen dat we met name met één iemand het leven willen delen...
Daarom geloof ik niet, en ik geloof zeer zeker niet in die "keuze" die iedereen zou moeten maken, gelovig zijn of niet...
Ik geloof meer in het feit dat iemand zelf rijp is voor zelfonderzoek en het zoeken naar zijn persoonlijke waarheid... Dat is loutering en lijden, dat klinkt misschien gek, maar de echte wijzen kennen het lijden tot op de bodem... Hoe kun je het leven vieren als je niet door je eigen diepe dal bent gegaan... Ik wil hier niet te samenzweerderig over doen, want het is allemaal vrij simpel... Veel mensen leven hun leven zonder ooit door het diepste dal van hun ziel te gaan, maar een aantal wel... Wonderlijk is het wel... En die wijzen, Jezus, Boeddha, Mohammed hebben in het zwarte gat van hun eigen ziel gekeken, ze zijn er als het ware zelfs in gevallen... Maar zelfs uit een zwart gat kun je blijkbaar omhoog klauteren... Plotseling is er helderheid, het lag feitelijk vlak voor je voeten, maar het is er... Wat dat "er" is, is voor iedereen verschillend... Maar dan ben je wel bij je eigen waarheid aangeland, en heb je gezien dat je GEEN ene cent beter bent dan wie dan ook... Dat je haat bent, woede, bijna duivels zelfs soms... Dat er gedachten en gevoelens in je leven die je altijd een ander toedichtte... Maar die je zelf verdomme ook in je hebt, dat is wat mij betreft religie: weten dat je uit het zelfde hout bent gesneden als andere mensen, zelfkennis, bewustzijn, alertheid... Hoe vaak wordt het niet in die zogenaamde heilige geschriften geschreven? WEES WAAKZAAM! Waarom? Omdat je alleen door op je eigen gedrag en gevoel te letten er met afgrijselijke precisie achter komt dat je helemaal niet zo'n mooie persoonlijkheid bent die het beste met de wereld voor heeft... En wie het tegendeel beweert... (vul zelf maar in)...
Dit is geen preek, dit is wat ik heb ondervonden... Ik maak echter geen aanspraak op bijzondere gaven of charisma of andere koekjesverkoperij... Het klinkt in tekst zo simpel en zo voor de hand liggend, maar de mens is zo blind als het maar zijn kan voor zijn eigen fouten en onvolkomenheden... Want erkennen dat je soms in en in slechte gedachten hebt over anderen of de wereld betekent dat die mooie persoonlijkheid het af moet leggen tegen de waarheid, maar de waarheid wil eigenlijk niemand weten... _0/
Laatst bewerkt: 31 jul 2006