1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. C H i L

C H i L Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  2. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al eens eerder gezegd heb hier : God is een creatie van de mens, en niet andersom :)
    Geen Bijbel/heiligschrift/andere grote lap tekst die mij van het tegendeel kan overtuigen.

Laatst bewerkt: 5 aug 2006
  3. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    nah zo simpel kan het in iedergeval ook weer niet liggen. Anders zouden niet zoveel mensen op de wereld erin geloven. Bovendien.. heb zelf ook weleens singen gevoeld/meegemaakt..wardoor ik wel geloof dat er meer is. Tis echt niet allemaal een sprookje dat door opvoeding wordt doorgegeven.

4. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk niet dat ongelovigen God de schuld geven van de problemen in de wereld...

En dat de mensen in Israel oorlog voeren/hebben, is de schuld van dat hele stupide volk daar, dat zich blind staart op het geloof.
    Overigens heeft volgens mij helemaal niks meer met geloof te maken, maar alleen maar met arrogantie en eer.

"Nee, dat stukje grond is van mij en daarom dood ik 2 mensen van jouw land! Want zo staat het geschreven!"

"Echt niet, dat land is van ons en wij wonen er! En omdat je 2 mensen van ons gedood hebt, gaan we bij jullie 2 mensen dood maken!"

"Oh! Jullie hebben 2 mensen van ons dood gemaakt! Nu gaan we een tegen aanslag op jullie doen! ... En oh ja! Dat stukje land is van ons!"

Zo gaat het al eeuwen. En alleen maar omdat ze het ene stukje zand boven het andere stukje zand verkiezen, omdat ze denken dat god dat heeft bepaald. Net of God dat ene moer zou kunnen schelen of die mensen 100 km verder in het noorden of in het zuiden leven.

Dat Jezus bestaan heeft betwijfel ik niet. Maar hij was niet iets magisch, iets goddelijks. Ik geloof wel dat het een vroom, barmhartig en goed mens was. Maar zeker niet meer. Dat heeft de kerk er zelf van gemaakt. Of naja, de oprichters van de moderne kerk.

Hou er rekening mee, dat geloof een aantal honderd jaar (bij de oprichting) geen vrije keuze was. Er zijn miljoenen mensen geexecuteerd vanwege het feit dat ze niet geloofden en aangezien de europese bevolking toen 'slechts' enkele tientallen miljoenen telde is het niet echt raar dat zoveel mensen geloven.

En ieder jaar geloven er steeds minder mensen.

[Edit]
    58% van de mensen boven de 12 was in 2003 ingeschreven bij een kerk of gelovige instantie, in NL.
    En het aantal mensen dat zelden tot nooit naar de kerk ging was 79%.

Waarschijnlijk gelooft dus ook nog maar 30% van de bevolking, alleen zijn er velen nog ingeschreven vanwege religieuze ouders e.d.

5. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja ach, ieder z'n visie....ik geloof ook wel dat er meer is, bijvoorbeeld iets na de dood op z'n minst ofzo, maar in ieder geval niet in een oppermachtig "wezen" wat verantwoordelijk is voor de creatie van alles wat we kennen.

Nee ik heb meer het idee dat God door de mensen verzonnen is om toendertijd allerlei onverklaarbare dingen te verklaren, tegenwoordig weten we echter wel beter. Misschien ben ik ook wel wat kortzichtig in mijn visie hoor, maar het is niet anders....hij staat voor mij in ieder geval vast :)

6. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ik geloof ook niet in een wezen. als het een geloof is.. hoe kun je dan ooit weten hoe het eruit ziet.. en zoals ik al 20x hier heb gezegd: als een paard zou geloven zou het een paard als God zien. Betekend niet dat God dan een paard is, maar misschien maakt hij het makkelijker voor je om je ergens mee te identificeren. Als er een God is.. dan denk ik iedergeval meer aan een kracht.

Mja het blijft moeilijk.. ik bedoel.. tis lastig te geloven dat iets dit alles gecreeërd heeft.. maar het is ook erg moeilijk in te denken dat er na dit niks meer is, dat er geen doel is om hier te zijn, en dat er niets meer is ondanks wat we meemaken of voelen dan wat we zien.

maar als je zo sterk aan een van beide kanten staat is het altijd wel een beete kortzichtigheid, want waarom zou er iets/niets zijn?

edit: ik geloof wel dat er meer is.. een soort God ja.

reden voor mij om te geloven dat er meer is is aan de ene kant hoop: dat er gewoon iets goeds is in de wereld en niet alles zo slecht is.. en dat we een doel hebben om hier te zijn. anders konden we net zo goed doen wat we wilden. En dat er een reden is voor bepaalde dingen als goed van slecht kunnen onderscheiden en waarom goede dingen ons goed laten voelen..terwijl sommige dieren gewoon anderen doodbijten zonder erbij na te denken.. wij kennen schuldgevoel en kunnen nadenken.
    en aan de andere kant ook gevoel.. heb dingen meegemaakt en gevoeld.. waar ik nu nog niet over zal uitweiden want ik wil het nog niet te persoonlijk maken, maar waardoor ik zulke dingen voelde en dingen gebeurden die zó markant waren dat het gewoon geen toeval meer kon zijn. Op die momenten WIST ik gewoon dat het iets van God ofzo was..heel apart

de reden voor mij om NIET te geloven:
    ja simpel redenatie eigenlijk. Dat iets deze hele wereld gemaakt heeft. En dat ook de bijbel daarbij zou horen terwijl er veel tegenstrijdige en botweg slechte dingen in voorkomen, terwijl ik dan wel nog zou willen geloven dat God echt helemaal goed is.
    zeker omdat het door mensen is 'verzonnen' allemaal.

1.. dan zou nog kunnen dat God het ons moeilijk maakt om er in te geloven zodat als we geloven het ook puur en oprecht is.
    2.. aan andere kant kan dat ook gewoon zijn omdat er verder geen enkele aanwijzingen zijn om te geloven.

tja.. wie zegt het ware verhaal..je komt er zomaar niet uit.
    Het is gebaseerd op opvoeding, ervaringen, gevoelens en hoe een persoon verder in elkaar zit. Ik geloof dus wel dat er iets is.. een God, maar ben helemaal niet gelovig opgevoed en als ik de bijbel bekijk maakt die me het juist lastig sommige dingen te geloven.

7. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    God schiep de mens toch naar zijn evenbeeld? Dat toch suggereert dat hij menselijk is? Daarmee bedoel ik overigens niet lichamelijk, want volgens mij is God niet materieel... Want dat zou betekenen dat hij waarneembaar is en dus een wetenschappelijk feit kan worden...

En geloof kan geen wetenschap worden, want dan is het geen geloof meer... Hmm....

Ja, dat vind ik dus zo'n rare vraag van de mensen. Waarom moet er nou toch persee iets zijn? Waarom moeten we nou persee 'uitverkorenen' zijn om de wereld te behoeden? Dat is om er even lekker bij stil te staan dat we slimmer zijn dan de andere dieren op de wereld. Kijk ons eens goed zijn...

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Maar goed, waarom hadden we honderden jaren terug goden voor alles en is daar niets meer van over? Nou hebben we een god in meerdere vormen (of een paar goden, afhankelijk van het geloof en hoe je het wilt omschrijven) en zal het vroeg of later ook wel ophouden.

9. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    uit een redenerende gedacht: neu geloof zal nooit ophouden te bestaan als de mens niet ophoud met meer te willen..

want als de wereld vredig en perfect zou zijn zouden we niet zo nadenken over een God waarschijnlijk. mensen steven altijd naar iets beters.. en als ze dat hebben bereikt streven ze weer naar iets dat beter is dan dat. En God id DE perfectie..bovendien is er geen bewijs voor.

niet dat dat verder iets wil zeggen al klinkt het 'ongelovig' want je kan concluderen dat het dan verzonnen is, maar juist ook weer niet.. want als je bekijkt dat je je hebt bekeerd tot het geloof dan ben je niet meer zo machtswellustig, bovendien ben je dan 'maar' een lam van God.

mja..misschien kan iemand reageren op mijn eerder edit in post hierboven, vond ik zelf wat intressanter./

10. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Goed en kwaad is pas in de wereld gekomen toen de mens werd zoals hij nu is. Zonder mens was de wereld in perfecte harmonie en balans. Nu zie je gewoon dat het hele naar de klote gaat. Dan je 1001 goede doelen, maar mensen beseffen niet dat zonder die mensen er nooit goede doelen nodig zouden zijn.

De Bijbel bevat normen en waarden, die als ze nageleefd worden, de mensen een normaal en 'goed' (voor zover je dat kan definieren want dat is natuurlijk weer een relatief begrip) leven kunnen laten hebben zonder ruzie en oorlog. Maar dat heeft weinig met het geloof te maken.

11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    of juist wel? de bijbel is toch lijkt me meer en handboek voor hoe God wil hoe je moet leven..
    dat eerste is maar een mening overigens. omdat wij kunnen nadenken.

12. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    God is voor mij echt niet de perfectie en met geloof zijn er meer problemen dan zonder. Een hoop gelovigen zien hun heil in god, maar ga maar eens na hoeveel ruzie en oorlog er wel niet is vanwege geloof, god of godsdienst(verschil).

13. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het punt is dat er weinig met geloof opzich mis is, maar het feit dat sommige mensen er dusdanig sterk aan hangen, dat ze anderen erdoor gaan veroordelen en op dat moment gaat het fout.

14. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901

dat weet je dan dus niet, je schetst dat beeld alleen maar aan de hand van deze wereld. Gaat er juist om dat er MEER is dan dit. dan zou je juist wel moeten geloven ;)

tja das waar.. maar dat heeft dan ook weer weinig met geloof zelf te maken, maar meer met die mensen. Maar zelfs in een geloof heb je zoveel variaties.. zelf binnen een kerk.. of sterker: binnen een gezin ben je het echt niet overal mee eens. De basis natuurlijk wel dan, maar verder zijn er zoveel dingen waar je van mening over kunt verschillen: simpelweg omdat we ze niet weten.
    Geloof gaat er ook niet vanuit in principe juist te zijn..het gaat er mer om met welke intentie.

15. [2k]

Leuk Bevonden:
    207
    Sommigen misbruiken het vaak onterecht. Denk dat geen enkele god het 'toestaat' om andere af te slachten, terwijl men dit wel vaak 'voor hun geloof' doet.

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901

denk ook niet dat God dat goed vind hoor. In weze misbruikt bijv. Bush zijn geloof ook om zijn oorlogen te rechtvaardigen. Heb trouwens daar ook van gehoord dat veel gelovigen dat niet goed vonden. Maar God kan moeilijk ingrijpen natuurlijk.. ik bedoel stel hij zou wat doen, dan moet ie gelijk oveal wat aan doen wat 'fout' is, maar dan blijft er niks meer over van onze eigen beoordeling. bovendien ontstaat er dan wel chaos: gewoon doen waar je zin in hebt want God lost het wel op als hij het fout vind.
    Christenen hebben in begin helemaal veel gemoord ook voor hun geloof. Tja, tis allemaal niet goed. Maar dat betekend niet dat het hele geloof of God slecht is.

17. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Precies. Geloof wordt maar al te vaak in verband gebracht met oorlogen, terwijl er met het geloof zelf niets mis is. Het wordt maar al te vaak misbruikt om dingen goed te praten.

18. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Interresant.. God heeft nog nooit ingegrepen of wel (donder/bliksem telt niet:+). Je zegt dat god het oplost als hij het 'fout' vind. Wat doet hij dan? Volgens mij niks:confused: .

?? Bush gebruikt geloof om oorlogen te starten? Volgens mij ben je in de war met terroristen?? :confused:

19. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Er is wat mij betreft ontzettend veel mis met al die godsdiensten... Ik heb al eerder gezegd, dat ze een compromisloze "overgave" van je verwachten... Jij hoeft in principe niet meer te denken, je verantwoordelijkheid voor je eigen leven is feitelijk het probleem van je god geworden... Ze geven je een geloofssysteem wat je maar voor "waar" moet aannemen, terwijl je helemaal niets weet en niet weet of het inderdaad allemaal wel "waar" is of "waar" gebeurd...

Feitelijk ben je wat mij betreft een vrijwillige gevangene van dat systeem... En het geloof is wat mij aangaat net zo goed een indoctrinatie dan een politiek of ander denksysteem wat gebaseerd is op gehoorzaamheid... God bepaalt, en jij moet je daar maar in schikken... Alleen is het probleem, dat feitelijk de priesters en de domimees en al die andere badgasten voor jou interpreteren hoe de vork in de steel zit... Ik hoor vaak gelovigen zeggen dat ze een persoonlijke band hebben met hun god... Volgens mij is dat inbeelding en gebaseerd op illusie... Ik heb vroeger gebeden totdat ik een ons woog, gemediteerd en gezocht... Er is NIETS, geen god komt mij tegemoet... En zeg nou niet dat ik maar moet afwachten totdat die god de tijd rijp acht, want ik slik die flauwekul echt niet...

Die hele geloofsbelijdenis zit wat mij betreft vol met veel te gemakkelijke "aannames" en voor de hand liggende "verklaringen", waar ikzelf in ieder geval niets mee kan... Maar of een ander wil geloven, hij of zij gaat zijn gang maar... Mij zegen heb je, maar ik ga mij eigen gang en sta liever vrij van het juk van al die godsdiensten in het leven... Een mens moet zich in het dagelijkse leven al aan duizenden fatsoelsregeltjes houden, dat is al meer dan genoeg... O-)

20. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Je blijft een negatief beeld hebben van het geloof door eigen ervaringen. Ik snap het wel, maar het lijkt een beetje alsof je door je eigen ervaringen oogkleppen op heb gekregen voor al het andere. Er is zoveel meer dan jij persoonlijk gezien hebt.

Je hebt daardoor imho een verkeerd beeld gekregen ven het geloof. Bijvoorbeeld dus dat je zelf geen verantwoordelijkheid meer hebt en niet meer hoeft te denken. Waar haal je dat vandaan? Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, je kunt fouten niet afschuiven op God. God bestuurt ons niet.

Nogmaals is dit waarschijnlijk iets van hoe jij het ziet. Maar denk jij echt dat gelovigen zelf niet meer nadenken? Dat beeld dat jij hier schetst heb ik bijvoorbeeld ook wel eens van de Katholieke kerk, maar of dit waar is weet ik niet. Maar scheer je hiermee niet alle gelovigen over één kam? Ik bijvoorbeeld ga niet naar de kerk om van de dominee te horen hoe ik mijn leven moet lijden, maar om te leren van zijn studies.

Je kunt zo iets niet afdwingen van God. Je kunt niet zeggen: 'ik wil nu iets voelen, ik wil nu een teken, want anders hoeft het niet voor mij.'

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina