ik geloof ook niet in een wezen. als het een geloof is.. hoe kun je dan ooit weten hoe het eruit ziet.. en zoals ik al 20x hier heb gezegd: als een paard zou geloven zou het een paard als God zien. Betekend niet dat God dan een paard is, maar misschien maakt hij het makkelijker voor je om je ergens mee te identificeren. Als er een God is.. dan denk ik iedergeval meer aan een kracht.
Mja het blijft moeilijk.. ik bedoel.. tis lastig te geloven dat iets dit alles gecreeërd heeft.. maar het is ook erg moeilijk in te denken dat er na dit niks meer is, dat er geen doel is om hier te zijn, en dat er niets meer is ondanks wat we meemaken of voelen dan wat we zien.
maar als je zo sterk aan een van beide kanten staat is het altijd wel een beete kortzichtigheid, want waarom zou er iets/niets zijn?
edit: ik geloof wel dat er meer is.. een soort God ja.
reden voor mij om te geloven dat er meer is is aan de ene kant hoop: dat er gewoon iets goeds is in de wereld en niet alles zo slecht is.. en dat we een doel hebben om hier te zijn. anders konden we net zo goed doen wat we wilden. En dat er een reden is voor bepaalde dingen als goed van slecht kunnen onderscheiden en waarom goede dingen ons goed laten voelen..terwijl sommige dieren gewoon anderen doodbijten zonder erbij na te denken.. wij kennen schuldgevoel en kunnen nadenken.
en aan de andere kant ook gevoel.. heb dingen meegemaakt en gevoeld.. waar ik nu nog niet over zal uitweiden want ik wil het nog niet te persoonlijk maken, maar waardoor ik zulke dingen voelde en dingen gebeurden die zó markant waren dat het gewoon geen toeval meer kon zijn. Op die momenten WIST ik gewoon dat het iets van God ofzo was..heel apart
de reden voor mij om NIET te geloven:
ja simpel redenatie eigenlijk. Dat iets deze hele wereld gemaakt heeft. En dat ook de bijbel daarbij zou horen terwijl er veel tegenstrijdige en botweg slechte dingen in voorkomen, terwijl ik dan wel nog zou willen geloven dat God echt helemaal goed is.
zeker omdat het door mensen is 'verzonnen' allemaal.
1.. dan zou nog kunnen dat God het ons moeilijk maakt om er in te geloven zodat als we geloven het ook puur en oprecht is.
2.. aan andere kant kan dat ook gewoon zijn omdat er verder geen enkele aanwijzingen zijn om te geloven.
tja.. wie zegt het ware verhaal..je komt er zomaar niet uit.
Het is gebaseerd op opvoeding, ervaringen, gevoelens en hoe een persoon verder in elkaar zit. Ik geloof dus wel dat er iets is.. een God, maar ben helemaal niet gelovig opgevoed en als ik de bijbel bekijk maakt die me het juist lastig sommige dingen te geloven.
Laatst bewerkt: 5 aug 2006