1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk zou je het hele verhaal moeten lezen. Ik heb het nog niet gedaan. Misschien wordt dit dan bedoelt dat de mens snel de makkelijkste weg kiest. Iemand geen excuses aanbieden, teveel geld terugkrijgen bij de kassa en niets zeggen of een deuk in iemands auto rijden en dan snel doorrijden om maar hele simpele voorbeelden te noemen. Ik zit zelf ook nog met zo'n probleem, ik heb iemand dichtbij mij kwaad gedaan. Maar we gaan nog gewoon goed met elkaar om ook al weten we het allebei. Elke keer als ik er over denk om mij te laten bekeren en opnieuw te dopen maalt het weer door m'n kop... Ik zou het moeten doen, het is net als de tandarts, verschikkelijk als je er bent en een opluchting als je de deur weer uitstapt met je gaatje gevuld.

2. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    True, was wat onsubtiel. Mijn excuses.
    Maar m'n punt was wel duidelijk denk ik.

Helemaal waar.

Kan je dat eens uitleggen? Ik verbaas me altijd over deze veranderingen. Dat hoor je geregeld. Mensen die bekeren en dan 'zichzelf hebben gevonden' en daarmee ook rust.

Hoe moet ik die 'rust' opvatten? Je gaat naar de kerk, komt tot jezelf en iets onwaarneembaars en leegt je negatieve gevoelens?

Zo ja, is dat dan niet een soort meditatie?

3. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jezelf vinden is meer iets voor Reikie en veel andere vormen van New Age. Als je bevesting krijgt dat er iets hogers is dan krijg je denk ik een beetje het gevoel als een klein kind dat bij zijn vader op schoot kruipt. In de bijbel staat ook dat wij als kinderen moeten worden. Waar en hoe het er precies staat weet ik helaas niet meer. Maar ik denk dat dat mijn gevoel wel is.

En wat zijn negatieve gevoelens. Ik ben ook vaak gespannen, kwaad of verdrietig net als ieder ander mens. Maar ik loop wel hand in hand met mijn vader en dat geeft vertrouwen.

Laatst bewerkt: 7 aug 2006
  4. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Citaat:
    "Rom 8: 7-8 (NBV) Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen."

Mmm... Wat hier eigenlijk staat (zoals ik het begrijp), is dat het menselijke ego de bron is van alle ellende... Er staat letterlijk: "en is daar ook niet toe in staat"... Maar wat dacht je dan? De vrije wil is uitstekend, maar mensen verwarren dat maar al te vaak met hun persoonlijke wensen en voorkeuren, die men vervolgens de wereld wil opdringen... Maar het bestaan is niet geïnteresseerd in ons denken, de aarde moet voortleven... "Mensen zijn niet meer dan strooien honden voor het offeraltaar" heeft Lau-Tze ooit gezegd... En hij heeft gelijk... Ons ego met alle afweer is totaal niet interessant voor het bestaan, we kunnen echter wel veel schade aanrichten... Uiteindelijk kunnen we zelf als soort aan die schadelijkheid ten onder gaan, we zijn er toe in staat om deze leefwereld te vernietigen, snel via atoomwapens, of langzaam via de vernietiging van het milieu en dergelijke... Men heeft uitgerekend dat we momenteel 625x zoveel lood in ons lichaam herbergen sinds de jaren '20 van de vorige eeuw, toen men uitvond dat lood in benzine er voor zorgde dat de motoren niet meer zo tekeer gingen... Gevolg: decennia lang benzine gemengd met lood via de auto's de lucht in, hoppa! Er werd wel tegen geprotesteerd door sommige wetenschappers die lood gevaarlijk vonden, maar dat werd allemaal weggewuifd via de groot-kapitalisten die hun eigen "wetenschappers" hadden welke "aantoonden" dat dat lood in de benzine helemaal niet schadelijk zou zijn (wat het dus wel was!)...

Dat is het ego, dat slechts aan eigenbelang denkt... En IEDEREEN denkt eerst aan zichzelf, aan zijn eigen hachje... Logisch natuurlijk, maar extreem doorgedreven is dat niet zo bevorderlijk voor het welzijn van onze leefplaneet... We klooien maar door, wetenschap is mooi, maar niet alles... en wij denken dat wetenschap alles kan oplossen... Maar we kunnen worden ingehaald door onvoorziene bijwerkingen en omstandigheden, daar gaan doemscenario's genoeg over...

Maar goed, wie de werking van zijn eigen ego weet te doorgronden, er elk hoekje en gaatje van heeft ontdekt, is verlicht... Omdat hij bewust is van zijn of haar beperkingen en tekortkomingen... Dat bedoelen ze dus volgens mij met dit soort geciteerde teksten... En ik voel mij als ongelovige totaal vrij om dit te interpreteren zoals ik denk en begrijp dat het er staat... Of het citaat de waarheid is, dat interesseert me minder... Daarin verschil ik met de gelovige... ;)

5. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe liever geen moeite om mijn beperkingen op te zoeken maar eerder mijn gaves. Als ik dan fouten maak of tegen mijn beperkingen aanloop heb ik weer een mooi moment om mijzelf te ontwikkelen.

En bedoel je dat je vrij bent om die bijbeltekst vrij te interpreteren? Dan lees je de bijbel als een roman, en niet als een leerboek.

6. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe liever zoveel mogelijk moeite om mijn beperkingen op te zoeken en ervan doordrongen te raken... Dat is een totaal andere benadering, maar zo effectief als het maar zijn kan... Althans, voor mij dan... Als je bewust bent van je beperkingen, word je er niet meer door gehinderd, omdat je wéét... Wanneer je onbewust bent van je persoonlijke beperkingen, kun (met nadruk op "kun") je vaker onnodig ten val komen... Ik verken liever het gebied van te voren, dan val je ook vaak genoeg trouwens maar als het goed is minder als een ongeleid projectiel... Dat klinkt allemaal een beetje tegenstrijdig misschien, maar ik weet wat ik weet en ik ben wat ik ben... Bewustzijn is alles... (Ken uzelve)...

Ik voel me vrij om welke bijbeltekst dan ook vrij te interpreteren, zoals ik het begrijp, zover als mijn intelligentie reiken kan... Dat ik de bijbel lees als een roman? Precies... Jij begrijpt het precies... Een roman, literatuur, niet iets om achteraan te hollen... Daarom schaar ik me ook netjes bij het leger "ongelovigen"... Ik trotseer desnoods de poorten van de hel om mijn waarheid te (h)erkennen... Dat is waarvoor de mens volgens mij leeft, om er achter te komen wie IK BEN... \o/

7. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat wij in ieder geval niet hebben is angst om je beperkingen te leren kennen en dat is voor ieders ontwikkeling belangrijk, we gaan er misschien op een andere manier mee om maar als iedereen die insteek zou hebben...

Hoe jij met de bijbel omgaat is weer precies hoe ik kijk naar Reikie en New Age. Ik vind het interressant om er over te lezen. Het zijn alleen gevaarlijke spelletjes op dezezelfde lijn als glaasje draaien. Ik denk dat ik voor alle christenen spreek als ik zeg; "Ik ben een kind van God. Ik ben op aarde om de Heer te behagen en mag via Jezus, de zoon van God, om vergeving van mijn zonden vragen met mijn doel om in eeuwigheid met God te mogen wonen op de nieuwe aarde.

Als ik mijn posts lees dan kom ik misschien over als een bijna heilige... Toch bid ik nog veel te vaak om kracht om als een goed christenen te leven, ik doe nog veel te veel dingen die echt niet passen bij het christelijk geloof. Mijn geloof wordt steeds sterker door alles wat ik hoor en meemaak, hierdoor heb ik steeds minder behoefte aan die "slechte" dingen. Wat ik in ieder geval zeker weet is dat Hij voor mij mijn leven begin dit jaar weer op de rit heeft gezet. Hiervoor ben ik heel dankbaar en doe ik mijn best om Hem beter te leren kennen.

8. Tsux

Tsux Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En op watvoor manier leer je Hem dan kennen? En hoe krijg je daar bevestiging van? Via gevoel?

En ik vraag me altijd af waarom God nu niets significant zintuigelijks meer is, maar in sommige Bijbel verhalen wel. Nu zal waarschijnlijk de incorrectheid van de Bijbel een groot aandeel in hebben, want daar klopt volgens mij weinig van, maar toch. Waarom vroeger wel als brandend struikgewas spreken en nu niet meer?

Laatst bewerkt: 8 aug 2006
  9. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    ''Niet in het wereldse, maar in het verborgene gebeuren de wonderen voor wie ze zien wil'' hangt bij mij op de wc en lijkt me hier mooi bij van toepassing :)
    daarbij geldt ook nog dat wonderen alleen gebeuren bij mensen die een zeer groot geloof in God hebben en nooit of te nimmer bij mensen die niet in God geloven (of diegene moet het geloof in zich hebben gehad en door het wonder weer tot dat geloof ''geroepen'' worden)
    waarom weet ik niet, maar zo werkt God nu eenmaal.

10. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een tijd lang met een probleem gelopen. Wat houd ik liever voor mij. Toen ik weer naar de kerk ging en goed luisterde naar de preken en verhalen kon ik hierin wat herkennen. Tijdens het bidden "kreeg" ik antwoord hoe ik hiermee om kon gaan. Een niet gelovige zou zeggen dat hij een goed idee kreeg maar een christene weet dan dat het God is die in je spreekt. In de oudere vertaling staat vaak "En God sprak in hem". In de nieuwe vertaling is het "En God sprak tot hem".

Gebeden worden, als je ze oprecht zijn en gemeent, vaak verhoord. Soms op een manier die je niet verwacht. Soms pas na jaren of heel onopvallend. Als je naar de kerk gaat en mensen geven een getuigenis, bij bijvoorbeeld doopdiensten, dan leer je steeds beter hoe God te werk gaat. Dat is in ieder geval mijn manier om Hem te leren kennen.

En jou laatste vraag zou ik graag willen beantwoorden, maar ik zou hem zo zelf kunnen stellen.

Je kunt inderdaan niet blijven bidden, je moet ook danken en aanbidden. Ten alle tijde moet je God als allerhoogste eren en onthouden dat de enige weg naar hem via Jezus is.

11. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn toch allemaal kinderen van God? Wat ik ook een raar vind is dat je om je zonden vergeven kan worden door te bidden. Oke, jij zegt dat dit niet helemaal zo werkt, maar vroeger moest je er nog voor betalen. Ik zal dat raar blijven vinden. Maar als ik,als ongelovige, een beter leven leid in de ogen van God maar dan mag ik maar naar de hel. En wat jij zegt over je problemen enzo van vroeger. Iemand uit mjn klas had dat ook, die er kon er niet bij zijn ouders mee, dus het enige waar ie het kwijt kon was in het geloof. Als steunpaal eigenlijk.

Maar even iets anders. Ik keek laatst een film over een christelijke middelbare school. Je zag dus hoe die mensen leefden (het zal natuurlijk niet helemaal zijn zoals in het echt, maar je kreeg er een goed beeld van denk ik). En ik dacht dus, stel je hebt een hele samenleving vol met dat soort mensen. Dat zou als vorst ideaal zijn, alles gaat in de naam van God. Geen criminaliteit, geen geweld, geen gemoord etc. Want als je wel zoiets deed ging je naar de hel, nietwaar? Nu slikken we dat minder snel.

@ NL Eagle: De paus is toch ook iemand die een heel erg sterk geloof in God heeft? In de 15 jaar dat ik hier nu rondloop op de wereld nog niks van gehoord hoor.

12. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    de paus is iets heel interessants, ikzelf zou het liefst willen dat het hele pauselijk gebeuren nog liever vandaag dan morgen verdwijnd.
    de mensen die er achter zitten moeten niet verdwijnen, maar het hele pauselijk gebeuren werkt alleen maar averechts.
    wie zegt dat de paus een groot geloof in God heeft?
    we weten het niet en daarom zou ik er niet direct vanuit gaan dat het zo is, dat doe ik in ieder geval niet...
    het hele vaticaan noem ik een grote poppenkast en ik hoop dat de mensen die er werken dat ook snel zullen inzien.

13. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er geld voor vragen is volgens mij ook erg verkeerd in de ogen van God. Je mag mensen om een offer vragen, net zoals ze dat bij ons in de kerk doen. De leden van onze gemeente geven ongeveer 10% van hun netto loon aan de kerk, wat heel goed af te trekken is van de belasting. Dat klinkt veel maar een goede kerk waar je actief in betrokken bent kan ook heel veel voor je betekenen. Ik verdien goed, maar heb voor de rest van de maand nog weinig geld over door het kopen van een trouwpak, ringen en andere trouwspullen, ik geef deze maand dan ook even niet. En ik voel mij niet schuldig.

Ik heb ook vrienden die niet geloven, maar ze verdienen het wel om in de hemel te komen. Als alle mensen waren zoals hun kwam het wel goed. En wat kan ik dan doen? Voor ze bidden ja, maar ook een aanstekelijk christen zijn. Dat hoeft niet met preken maar gebeurt bij mij dat ik qua mens heel positief aan het veranderen ben. Ik begin nooit over het geloof maar krijg van hun vaak vragen, ze gaan vast nog wel eens mee naar een gastendienst uit nieuwsgierigheid.

Wat jij beschrijft is de hemel, en die is niet op deze aarde. Maar ik weet wel dat binnen de muren van onze kerk homo's hetero's worden, mensen genezen en neo-nazies alle mensen weer kunnen liefhebben. Deze boodschap moeten we naar buiten brengen om interesse van andere mensen te wekken. Veel mensen zoeken hulp, maar een andere grote groep komen uit interesse en worden dan "aangeraakt". Wij hebben ook een lesbisch stel in de gemeente, er is hun gezegt dat dat botst met het standpunt van de "kerk" maar zijn welkom als ieder ander. Wij zijn er niet om te oordelen. Dus racisten, homo's en alle ongelovigen... Wees welkom! :)

Tja, geloofd de paus? Bestaat God? Dat eerste weet ik niet, de 2e wel. Ook heb ik een boek gelezen dat als je maar positief in het leven staat het goede vanzelf naar je toekomt. Leuk, maar God heeft veel meer te bieden. Als ik soms die beelden zie wordt de paus aanbeden in God niet. Voor de Paus bidden prima, maar hem aanbidden... Het lijkt wel een afgod. Eigenlijk wel een hele grove beschuldiging die ik misschien niet had mogen maken. Ik hoop dat als het niet zo is dat ze dat dan laten weten door op een positive manier naar buiten te komen.

14. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    Wat is er dan mis met homo`s dat dit een gevierd iets moet zijn ? , iig dit is zoals je het brengt/het op mij overkomt.

15. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk precies hetzelfde anbert, in mijn godsdienst verslag van vorig jaar heb ik dat punt ook gemaakt: de paus als afgod.
    God zegt dat het homo zijn ingaat tegen de door Hem opgestelde wetten en dat je als homo zijnde extra zondigt tegenover God.
    Omdat God in mijn ogen altijd gelijk heeft ben ik het daar dus mee eens.

16. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een lastig punt. Ik geloof wel dat mensen geboren worden met deze, als ik het zo mag noemen, afwijking. Misschien verwacht God dat ze er tegen vechten en hulp aan hem vragen net zoals bij andere ziektes. In de bijbel staat inderdaad duidelijk dat dit een zonde is. Maar ik rook en heb sex voor het huwelijk. Ik heb alleen sex gehad in vaste relaties, iemand van de kerk zei tegen mij "Als je sex hebt ben je in de ogen van God getrouwd"... Dan ben ik dus al 1x gescheiden... Ik denk niet dat het zo is, het is een zonde.

17. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    http://www.chjc.nl/alting.htm vind dit wel een intresante text..Vooral de laatste alinea geeft ongeveer mijn "id" mening etc etc (Vul maar wat in)weer welliswaar wat subtilierer

18. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het homo zijn is een grote zonde, en het erkennen en genezen hiervan is bekering. Bekering kan/mag gevierd worden met een dankoffer in de vorm van een gebed of liederen.

19. Anbert

Anbert Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als mens mag/kun je niet oordelen en alle mensen liefhebben. Dus ook homo's. Oordelen doet God. Je mag ze wel wijzen op het feit dat het een zonde is. Als ik het vlug doorlees hier op het werk wordt er alleen gezegt dat de mens de homo's accepteerd en liefheeft, en over God's mening wordt niet gesproken.

Misschien kan deze zonde vergeven worden, maar volgens mij zijn de woorden van God/Jezus in de bijbel hierover behoorlijk krachtig. Heeft iemand deze teksten?

('En God zei tegen Adam, hier jonge, hier heb je Eva… hou haar flink onder de duim… hou haar kort…')

Deze regel viel mij ook op. Als je de bijbel kent dan is er behoorlijk wat veranderd na de komst van Jezus. God is met zijn tijd meegegaan om het zo maar te zeggen. De vrouw is absoluut geen slaaf van de man, er wordt duidelijk gesproken over wat de vrouw allemaal mag moet en niet moet en dat is veel. Die toonzetting laat wel heel duidelijk zien wat de menig van de schrijver is over de bijbel en dat hij te weinig kennis heeft om hier naar waarheid over te schrijven.

20. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ben ik niet mee eens. Homo's zijn in mijn ogen ook mensen. Mensen hebben gevoelens voor allemaal verschillende dingen. Homo's hebben dus gevoelens voor andere mannen, in plaats van vrouwen. Maar wordt de wereld hier nou slechter van. Worden onze kinderen kwaadaardig omdat er mannen en vrouwen rondlopen op de aarde die vallen op mensen van hun eigen sekse? Dat dacht ik anders niet. Het homo-zijn wordt niet aangepraat of aangeleerd door iemands denken of doen, maar het is gewoon zo bepaald vanaf de geboorte. Het desbetreffende mens kan er toch dan weinig aan doen. God zou dit toch moeten begrijpen?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina