Mmm… Het is gewoon steeds hetzelfde liedje, dezelfde cirkel… De gelovigen proberen de ongelovigen te overtuigen van het bestaan van die god van hun en de ongelovigen proberen de gelovigen ervan te overtuigen dat er geen sprake kan zijn van een godheid of wat dan ook…
Ik vind dat gelovigen soms rare dingen zeggen en nog vreemder dingen geloven… Aan de andere kant stampen ongelovigen af en toe het geloof wel al te gemakkelijk in de grond… Ik geloof niet in een god, maar ik beweer niet dat er “niets hogers” zou kunnen zijn dan de mensheid… Alleen ga ik er niet over filosoferen, omdat het nutteloos is… Je kunt wat dit betreft gewoon niets weten... Zoals ik dat dan benader, althans... Het "godsbeeld" roept op zichzelf al de verkeerde associaties op, het woord god is veel te beladen geworden... Ik beschouw het grootste gedeelte van religies als flauwekul, maar dat geldt voor mij persoonlijk… Of iemand anders in een god wil geloven, ga gerust je gang… Het enige verzoek wat ik heb, is mij niet te vermoeien met zogenaamde “bewijzen” dat een god zou bestaan… Je weet niets, het is gewoon een woordspelletje, niets meer, niets minder…
Ik heb al eerder in deze topic gezegd, dat het belangrijk is dat je het leven van anderen niet onnodig schaadt en anderen geen pijn moet doen… Dan heb je helemaal geen god-concept nodig... Dat vereist al een enorm bewustzijn en een uiterste alertheid, want we kunnen het niet laten om anderen te kwetsen en anderen schade te berokkenen… Ons ego is sterk en eigenwijs, we vinden onszelf zo belangrijk in tegenstelling tot de ander… We vinden de ander vaak maar in de weg lopen, terwijl die ander precies hetzelfde gevoel heeft… Maar we moeten met elkaar samenleven, laten we dan er voor zorgen dat we elkaar zoveel mogelijk vrij laten in onze keuzen en onze instelling… En beweer niet dat dit al zo is, want het is niet zo… We bemoeien ons met iedereen en willen anderen het liefst onze wil opleggen… Totaal zinloos… Dit doet de mensheid in het groot ook al eeuwen en eeuwen: de ander op willen leggen wat waar is en wat niet waar is… We vermoorden elkaar desnoods voor… WOORDEN… Wat zijn we toch eigenlijk vreemde wezens…
Laatst bewerkt: 4 okt 2006