Maar de wetten uit de Bijbel hè, die moeten toch ook een oorsprong hebben? Onze wetten zijn op het Christendom gebaseerd. Maar het kan toch niet zo zijn dat de Bijbel ineens leefregels meebracht die zomaar werden aangenomen. De leefregels uit de Bijbel zullen vast wel hun oorsprong vinden in de cultuur uit de tijd.
Neenee, jij hebt zeker wel een punt hoor Mr. E. Ik heb een greep quotes over homofilie uit de Bijbel, ze staan volledig uit hun context en het lijkt heel veel, terwijl het slechts een handje vol versregels zijn uit een zeer dik boek.
Maar weet wel, homofilie is hier geaccepteerd, er zijn nog zo veel plekken en kringen waar dat niet zo is. En ik denk dat het te maken heeft met dat Geloof hier een plaats op de achtergrond heeft gekregen, waardoor wij minder 'bang' zijn om oude ideeën te trotseren en te vernieuwen.
Maar je eerste zin klopt zeker, eigenlijk mag je niet zo grepen nemen uit de Bijbel. In de Islam zijn er zelfs speciale moslim-raden die de Koran moeten interpreteren en zo een standpunt moeten innemen voor actuele kwesties (zoals orgaandonatie, daar was laatst een conferentie over).
Het enige wat ik wilde laten zien, is dat de Bijbel ook zeer harde oordelen velt over bepaalde mensen en dat het niet alleen om naastenliefde gaat.
Ik heb toch net laten zien dat die teksten gewoon te vinden zijn in de Bijbel. Bovendien, er staat ook in dat het gaat om hun "seksuele praktijken". Dat weet ik best. Maar wat verandert dat nou in de praktijk? Er zijn mensen die zich makkelijk laten beïnvloeden door dit soort teksten, en ik vind dat gevaarlijk. Het gevaar zit het hem niet in mensen die hun geloof een juiste plaats geven binnen hun gevoel voor normen en waarden, en grotendeels voor zichzelf denken. Het zit hem in die mensen die hun leven laten beheersen door geloof, zij zijn degenen die alles klakkeloos aannemen wat het geloof en de plaastelijke pastoor hen wijsmaakt.
Trouwens, ik heb die lijst niet samengesteld. En ik heb ook nooit gezegd dat ik hierdoor een bepaald oordeel over 'God' heb. De hele Bijbel is door meerdere mensen geschreven, en dat is ook te merken in de teksten (zo is de apostol Paulus erg onvriendelijk tegen de vrouw, terwijl andere Bijbelteksten dat minder zijn).
Laatst bewerkt: 12 mrt 2006