Wat ik vaak jammer vind, is dat mensen die <gedwongen, gekozen, of opgegroeid> in een bepaald geloof geloven, het ook met alle opvattingen eens moeten zijn. Naja, niks moeten maar het vanzelf zijn. Voorbeeld (slecht?); volgens de islam zijn homo's slecht, het zijn varkens. Volgens mij deelt meer dan de helft van de mosilims dezelfde mening, maar zijn ze het er misschien niet mee eens. Kan mij niet voorstellen dat ook echt iedereen die tot deze religie behoort ook daadwerkelijk vindt dat homo's slecht zijn. Wanneer je je afwijkende mening laat horen wordt dat vaak bestraft, zeker in landen waar alles zeer streng geregeld is en het geloof een groot en belangrijk deel uitmaakt van het dagelijks leven. (Dit is 100% geen aanval tegen moslims, integendeel zelfs. Het is niets meer dan een (slecht?) voorbeeld om mijn mening over "religie in het algemeen" te verduidelijken).
Heb mijn mening zo goed mogelijk onder woorden proberen te brengen. Als dit niet goed gelukt is, of zelfs verkeerd opgevat wordt; excuses. Ik wil niemand tegen mij in het harnas jagen. Misschien is de woordkeuze soms fout, maar ben 15 en ben daar dus misschien niet zo goed in. Zelf geloof ik niet, en wel om de simpele reden dat ik niet ben opgergroeid in een gelovig gezin. Ik geloof niet in een bepaalde god, maar wel dat er "iets" is wat men nog niet kan bevatten. Al die evolutie-theorien; op toeval gebasseerd... Daar kan ik niks mee. Kan mij dus niet voorstellen dat een orgaan als een oog, of de manier waarop beesten op elkaar afgestemd zijn, allemaal door het toeval is onstaan. Iets of iemand moet hiervoor gezorgd hebben denk ik.
Laatst bewerkt: 4 jun 2005