1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Het Nazisme was een ideologie. Gebaseerd op een superieur menselijk ras. Zoals je ook al hebt aangegeven. Godenzonen en dat soort shit heeft met mythologie te maken.

2. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    |:-

Dus jij moedigt het verwerpen van religie aan? Lekkere ideeen heb je om te bepalen hoe mensen moeten leven of denken. Weet je in welk land ze dat ook doen? Noord Korea...En in Rusland en nazi Duitsland hadden ze daar ook een handje van.

ps: de term religie is trouwens een heel erg breed fenomeen. Is het niet zo dat bijvoorbeeld een voetbalclub ook als religieus kan worden ervaren door bepaalde supporters van die club. En ipv voetbalclub kun je er ook muziekartiest of drugs neerzetten.

3. Ik vind het pas goed als iedereen gewoon niet religieus is, verschillen in huidskleur etc. moet er natuurlijk zijn. Maar religie (in de vorm van het geloven in een god) mag van mij verworpen worden, ja. Al dat gezeik tegenwoordig van allerlei geloven die met elkaar in de clinch liggen.

Van mij mag iedereen ook wel geloven, maar stel je eens voor als er nooit een god was bedacht of echt had bestaan (daar geloof ik niet in) was er dan nog steeds zoveel gezeik geweest. God wordt misbruikt door veel gelovigen en ik heb veel respect voor mensen die gewoon in een hogere macht geloven, maar niet voor mensen die er misbruik van maken en dat is altijd al gebeurd in de naam van god.

Gelovigen over het algemeen heb ik geen probleem mee zoals ik duidelijk probeer te maken. Maar er komt zoveel gezeik door. Landen waar jij nu over praat hadden veel ziekere ideeën dan het geloof verwerpen, ze wilden ook hele volkeren wegjagen en dood maken en daar ben ik dus fel op tegen. Ik vind dat je gewoon respect moet hebben voor iedereen, maar door geloof wordt dat ook weer tegengehouden want als je niet gelovig bent is het meteen slecht en proberen ze je te laten geloven.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2005
  4. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Mwa, dat laatste is niet helemaal waar, een religie vooronderstelt een metafysica, en die is niet aanwezig bij een voetbalclub, muziekartiest of drugs, al hebben ze natuurlijk wel verschillende kenmerken van religie, zoals ook communisme en nazisme dat hebben. Voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk, de staat moet zich niet bemoeien met de religie van mensen, zij moet geen religie opleggen maar ze zeker ook niet verbieden.

5. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    In het Rusland van Stalin en het Cambodja van Pol Pot bestond er ook geen God of religie. Alle ellende die daar heeft plaatsgevonden zou ik niet als "gezeik" willen bestempelen.

Macht wordt ook misbruikt door mensen. Je hebt nu eenmaal altijd mensen die misbruik willen maken van de situatie. De een kiest daar religie voor uit. De ander een job als crimineel. Weer een ander besluit op een vechtsport te gaan om daar misbruik van te gaan maken. Nogmaals, mensen plegen misdaden.

Maar misschien denk jij dat bv alle slachtoffers van zinloos geweld in de afgelopen jaren om het leven zijn gebracht op basis van religieuze gronden?

6. Maar dat bedoel ik dus totaal niet. Zinloos geweld staat totaal apart van geloof.

Maarja, ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Om het kort samen te vatten. Ik vind het goed als mensen geloven, maar het is fout om van het geloof misbruik te maken en ik zeg alleen dat de wereld misschien beter zou zijn geweest als er nooit iets had bestaan als 'geloof in een god'. Maar dat weet ik niet omdat het niet zo is. Want het is wel goed dat mensen in grote nood nog hoop kunnen putten uit geloof :).

Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2005
  7. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Keek gisteravond naar een documentaire op tv waarin het ging over euthanasie (hoop dat ik het goed schrijf :)).
    Een man lag al een paar weken in het ziekenhuis, gaat met de dag achteruit en zal nooit meer genezen. Kan met moete nog een beetje praten en that's it. Een lijdensweg voor hem, dus hij had het met zijn vrouw over euthanasie (welke later goedgekeurd werd).

Lees ik de volgende dag wat in de krant van de paus dat ie nog even benadrukt dat ie tegen anticonceptie/euthanasie/homohuwelijk ed is ivm god bla bla.

Daar heb ik totaal geen respect voor. Je mag wat mij betreft best bidden, maar ik vind het bullshit om tegen euthanasie en voorbehoedsmiddelen en dergelijke te zijn.

In Afrika worden jonge meisjes verkracht en raken zwanger. Mogen geen aburtus laten doen ivm het goloof. Het aids verspreid er met de dag. Nee, laten we het vooral niet tegengaan met safe sex. Mensen zitten in een lijdensweg en willen hieruit verlost worden, maar nee, "god" wil dat niet.

Wordt er iemand bijna doodgeschoten en raakt ie verlamd. "Thank god I'm alive". Alsof je daar zo blij mee moet zijn, dan had je beter dood kunnen zijn. En god stuurt even iemand op je af om je lekker overhoop te knallen. God bestuurd alle mensen op aarde.

Hell no, geen god/satan/hemel/hel voor mij. Leven is leven zoals ik dat doe, niet omdat er zogenaamd iemand daarboven zweeft die zich zogenaamd lekker uitleefd en miljarden mensen bestuurd. Dood is dood, voor mij dan. Er zweeft heus geen ziel of een spookje uit je lichaam naar boven om daar verder te leven.

Nee, een ander mag best gelovig zijn, maar voor mij hoeft het totaal niet en soms gaat men ook wel erg te ver qua geloof.

8. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Dat bedoel ik dus.

Jij zegt dat mensen altijd misbruik maken van religie. En dat er zonder religie veel minder ellende zou zijn. Volgens mij is de rol van religie in de afgelopen 20 jaar veel kleiner geworden in ons land, maar om nu te zeggen dat het er ook allemaal beter op is geworden wil ik niet zeggen.

9. Nu je het zegt klopt dat inderdaad wel. Ik vind dat er sóms misbruik van geloof word gemaakt en dat dat erg jammer is. Maar denk je dat religie in Nederland de laatste twintig jaar is afgenomen? Volgens mij juist niet hoor. Het is op bepaalde punten afgenomen maar op sommige punten ook erg toegenomen. Ik bedoel heeft de moord op Theo van Gogh niet met religie te maken?

Maar je hebt wel gelijk dat op veel punten geloof een steeds minder belangrijke rol speelt in het leven hier.

10. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    We hebben allebei gelijk.

Als je kijkt naar het Christendom dan kun je niet anders dan vaststellen dat de invloed van Katholieken en Protestanten beduidend minder is dan 20 a 25 jaar geleden. Je hebt nog de Bible Belt die van Staphorst tot Zeeland loopt, maar daarbuiten heeft het Christendom toch niet meer de invloed die ze eerst had.

Echter is er wel een andere religie die aan populariteit heeft gewonnen, de Islam. En die religie is imo gevaarlijker dan het extremistische Christendom ooit geweest is.

11. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je een onderscheid kunt maken tussen de politieke islam en de 'religieuze' islam.

12. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat is anders precies hetzelfde wat geloof ook doet. O-)

13. Lucca

Lucca Bored

Leuk Bevonden:
    0
    Maar wat gebeurd er dan wel als je dood bent? Een leegte, wat geloof jij, of wat denk jij wat er gebeurd als je dood gaat. In datgene wat jij denkt geloof jij dan zelf toch ook, en dat is geloof. Het klinkt mij ook nog steeds vaag in de oren hoor.
    Niemand weet wat er gebeurd als je dood gaat, maar iedereen gelooft daarin op zijn eigen manier.

Jammer genoeg staat 'kerk' synoniem voor 'geloven' en andersom.
    Geloof ik? Ja!
    Heb ik daarbij zondaagse rituelen, de bijbel of andere randtradities voor nodig? Nee!

Ik geloof in iets, waarin? Als ik dat wist zou ik het niet meer geloven denk ik.

Laatst bewerkt: 7 jun 2005
  14. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Dan nog kies je als volwassene zelf voor het geloof. Mijn ouders zijn ook gelovig, maar ik bepaal toch helemaal zelf wat ik doe en hoe ik denk. En dat m'n hele leven al.

Maar laat ik vooropstellen dat alles wat extremistisch is, verkeerd is. En met extremistisch bedoel ik dus oa de standpunten van een partij als de SGP.

15. Defanatic

Defanatic blauw beest

Leuk Bevonden:
    26
    Ik geloof dat wanneer iemand dood gaat dat je dan naar de hemel of de hel gaat. Er is maar een iemand die beslist welke van de twee het wordt en dat is God. God baseert zijn keuze op de daden die een mens gedaan heeft en beslist dan dat de mens naar de hel moet. Er is geen mens zo goed dat ie op zich zelf toegang tot de hemel kan afdwingen en dat is een groot probleem. Dit probleem heeft God in zijn barmhartigheid opgelost door Jezus Christus naar de aarde te sturen en zijn dood zorgde er voor dat het wel mogelijk is om naar de hemel te gaan. Dat was dus zeer relaxed van Hem want Hij had ons ook gewoon kunnen laten zitten hier. Wat is volgens mij dus onze invloed op het feit dat we naar de hemel of de hel gaan? Je keuze tot Jezus Christus. Hij kan er voor zorgen dat je naar de hemel gaat en dat doe je door op hem te vertrouwen want Hij heeft tenslotte al het werk gedaan naast het bieden van de mogelijkheid om naar de hemel te gaan is hij ook nog eens als een vriend voor je. Dit is wat ik geloof in een notendop. Ik geloof dat dit de enige mogelijkheid tot de redding is omdat er voor mij geen andere mogelijkheid zou werken omdat ik niet in staat ben om uit mezelf een goed mens te zijn. Let wel dat ik hierbij alleen over mezelf oordeel. Iedereen wordt uiteindelijk beoordeelt maar dat is zeker niet mijn taak. Ik hoop dat het een beetje aansluit op de post van Lucca. bedankt voor het lezen in elk geval.

16. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Het 1e dikgedrukte; Dus als je ervoor kiest om niet in te geloven, maar je bent voor de rest in je leven wel een goed mens ga je niet naar de hemel?
    En als er alleen een hemel of hel is ga je dan als niet-gelovend doch goed persoon naar de hel?

Het 2e dikgedrukte; een vriend voor me? Nee ik zou wel heel eenzaam zijn als ik aan 'imaginary friends' zou beginnen...

Hiermee ontken ik trouwens niet dat hij heeft bestaan, want dat heeft hij vast wel, maar ik zie hem niet als vriend.;)

Voor de rest had ik al eerder een mening neergeknalt over de 'hemel' stukkie terug, dus hier laat ik het maar bij.:)

Laatst bewerkt: 7 jun 2005
  17. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Vrije wil! De mensen op aarde hebben een vrije wil, we zijn geen robots die bestuurd worden :)[/QUOTE]

Ja! Fijn om te lezen! Ik wou er nog even aan toevoegen dat je niet eens meer geoordeeld wordt op de daden die de mens heeft gedaan, maar dat je keuze voor Jezus genoeg is! Al je boeken met je slechte dingen worden zomaar vernietigt! :D

Dat beslissen wij niet, dat beslist God zoals hij ook al duidelijk probeert te maken in z'n tekst :)

18. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Ik geloof nergens in, tenminste, niet bewust.
    Wat er na de dood volgt weet niemand zeker. In mijn ogen is er na de dood helemaal niets. Je lichaam rot weg, wanneer deze niet gecremeerd wordt.
    Voor mij is er geen hemel. Wat moet ik tenslotte in een hemel die perfect schijnt te zijn (perfectie is imo niet mogelijk). Dan zouden we net zo goed allemaal zelfmoord kunnen plegen, zijn we weg uit de narigheid en komen we in een mooie hemel.

19. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Neen, is het niet zo dat zelfmoord een zonde is, en dat je daardoor in de hel komt?

*denkt aan de film Constantine, vandaar :cool:

20. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Oei, ik kom hier ook weer eens kijken, en zie gewoon een fijn topic over geloof! Niet zo heel erg snel verwacht hier :)

Ikzelf ben ook christen, sinds vorig jaar (mn 14e) echt bewust.

Ik ben ook bekend met het fenomeen jeugdkerken ja, en ik ga ook elke week naar de kerk (hoe cool :p )

Deel Deze Pagina