1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Maar dat is toch eigenlijk een soort van geloof afdwingen. Volgens mij kan je dan beter het kind zelf laten beslissen.

2. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal mee eens. Ik zie het nut er niet van in om in een God te geloven.
    Als mn kind zou denken dat ie wel ergens in wil geloven moet iet het zelf weten, als hij mij er maar niet bij betrekt

3. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Dat heb ik niet gezegd en zal ik ook nooit zeggen!

Als een kind er uiteindelijk voor kiest om er niet bij te horen is dat heel jammer. Maar als je het bekijkt van onze overtuiging. Een mens zelf kan nooit alleen voor God kiezen, daarvoor heeft hij God nodig. God werkt bijvoorbeeld via het gezin, een gezin waar alles om God draait. Hoe kan je je kind dan daarvan uitsluiten?

Ik voel mij niet aangevallen, ik geef ook alleen mij mening, misschien wat uitroeptekenerig :cool:

Ik heb NIETS met de paus. De paus hoort bij de katholieke kerk, ik ben protestants om het dan zomaar te zeggen. Jammer dat zo'n man die van die uitspraken doet gelijk wordt verbonden met alle christenen.

4. unXist

unXist F5 hoer

Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo is dat jammer, is het een zonde om niet te geloven ?? Ik voel me niet echt zondaar namelijk.

5. Ik dacht ook altijd dat Protestants een beetje een 'vrij' geloof was, veel minder streng dan andere geloven bedoel ik daarmee.

6. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Jij ziet het geloof al een geloof, ik zie het geloof als een waarheid. Dus als je kind die waarheid niet aan neemt, dan vind ik jammer nog zacht uitgedrukt.

Vergeleken met.. sure. Misschien is het verschril is dat wij God volgen en niet een set regeltjes. Maar nu heb ik weer een oordeel over die anderen en dat is niet aan mij!

7. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

En welke waarheid wil jij dan zien , de echte waarheid , of alleen jouw waarheid.

8. unXist

unXist F5 hoer

Leuk Bevonden:
    0
    Precies svennies, die mensen willen vaak (niet altijd maar toch erg vaak) jou ervan overtuigen dat zij gelijk hebben en dat vind ik verkeerd.

9. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Beetje onzinnige retoriek. De echte waarheid is een pleonasme. Zijn waarheid is voor hem de waarheid en de waarheid die jij als waarheid beschouwt is jouw waarheid.

De ouders mogen van mij hun kind om het even welk geloof meegeven, maar ik vind wel dat het bijzonderonderwijs moet worden afgeschaft (subsidie op het religieus onderwijs). Ik vind dat een school de taak heeft om de leerling kennis te laten maken met een zo breed mogelijk scala aan
    levensovertuigingen, daar horen ook religeuze overtuigingen bij, maar niet uitsluitend een overtuiging. Dat past niet bij het educatieve karakter dat een school behoort te hebben.

Laatst bewerkt: 23 mei 2005
  10. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    Ik ben wel gelovig! ik vind het een goed topic en zeker leuk om alle reacties te lezen!

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Waarom is het dan normaal dat een grote groep mensen buitengesloten wordt op basis van een waarheid, die helemaal eens géén waarheid zou blijken te kunnen zijn.

12. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Niks aan toe te voegen; mee eens. Geef mensen d.m.v. zoveel mogelijk objectieve informatie de keus om voor zichzelf te beslissen wat zij wensen te geloven.

Als je kinderen krijgt ga je hun niet van het geloof afhouden

Er vanaf houden is een groot woord, maar ik zou ze zeker niet proberen te overtuigen dat 'geloven' de juiste weg is.

Dan weerhou je je kinderen van de redding, je ontneemt ze het geschekt van God

Als kinderen objectief een mening kunnen vormen (zoals ik destijds) vind ik dit een beetje onzin. Net zoals hierboven beschreven. En 'van de redding weerhouden' klinkt imo ook een beetje kortzichtig van jouw kant.

God zegt dan tegen een baby: jij hoort er ook bij.

Een (simpel; sorry) voorbeeld: een nazi kan ook wel tegen iemand zeggen dat hij of zij 'erbij' hoort, maar dat wil niet automatisch zeggen dat het goed is, of dat het de juiste weg is.

Goed dat je zegt dat het niet aan jou is. Maar kinderen een 'waarheid' opdringen is natuurlijk ook onzin. Laat ze zelf een eigen waarheid kunnen vormen op basis van objectieve verhalen/meningen/overtuigingen etc. ;)

Goed gezegd imo.

Niet helemaal waar als de 'waarheid' van svennies is gevormd door verhalen van alle betrokken kanten en dat hij daaruit zijn eigen mening heeft gevormd en als Shriko vanaf zijn geboortje al is opgevoed met het geloof en daardoor niet echt heeft open gestaan voor andere theoriën.

Maar hier kan ik natuurlijk niet over oordelen, want dat weet ik natuurlijk niet.;)

:)

Helemaal mee eens. (y)

Dit was even een voorlopige reactie (in een lamme bui). En morgen ga ik verder. :)

Laatst bewerkt: 23 mei 2005
  13. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    paradoxaal..
    Als je niet gelooft in geloof, dan geloof je jezelf niet.
    Als je jezelf niet gelooft, ga je niet mee in het feit dat je niet gelooft.
    Als je niet meegaat in dat feit, dan geloof je dus in geloof.

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    idd , ik heb in mijn leven al meer dan genoeg rottigheid gezien die ze aan mij wilden verkopen als de waarheid.
    Let wel , ik ben christelijk opgevoed met kommunie en doopsel tot gevolg , maar ik heb bepaalde zaken meegemaakt die met personen in mijn direkte omgeving mee te maken hadden , die door de kerkelijke instantie in samenwerking met de politionele instantie toen zonder gevolg toegedekt werden.
    Deze mensen die tot mijn directe vriendengroep behoren lijden nu na al die jaren nog steeds onder het feit dat meneer pastoor méér geloofd werd dan henzelf alhoewel zij het eerste slachtoffer waren , waaronder mijn toenmalig vriendinnetje dat toen het slachtoffer was van een groepsverkrachting , terwijl meneer pastoor de zaken onderling geregeld heeft.

15. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Ad misericordiam?

16. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Wij (ik ben ook ongelovig) worden niet buitengesloten maar sluiten ons zelf buiten door er een andere waarheid op na te houden. Het is nogal logisch dat als je niet in god gelooft, je niet behoort tot een groep die wel in god gelooft. Dat lijkt me heel normaal.

Ach, de waarheid van svennies is ook terug te voeren op één geloof. Namelijk het geloof in rationaliteit. Voor rationele theoriën heeft hij open gestaan zoals gelovigen open staan voor theologische theoriën. Maar ik ben het natuurlijk met je eens dat het prettig is als een kind zoveel mogelijk vrijheid krijgt bij het vormen van 'zijn waarheid'. Je kunt alleen niet van ouders verwachten dat ze hun geloof/waarheid veranderen tijdens de opvoeding van hun kind. Dan kun je net zo goed ongelovige ouders veroordelen vanwege het feit dat ze hun kind niet de bijbel laten lezen of nietnaar de kerk laten gaan.
    Daar ligt dus de taak voor een neutraal orgaan zoals een school, naar mijn mening,

17. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    @ Blox:

Zet dan ook even dat zinnetje eronder in de kwoot;)

Maar ik ben dus van mening dat je niet alles hoeft te beredeneren vanuit 1 geloof. Als je eenmaal voor dingen open staat en je hebt je er genoeg in verdiept, dan kun je naar mijn mening (en naar de jouwe dus blijkbaar ook :p) een vrij goed oordeel vormen.

(oke, misschien kun je dit dan weer 1 geloof noemen...)

En ongelovige ouders zouden hun kinderen imo dus ook (basis) kennis van de bijbel moeten bijbrengen omdat ten eerste het in deze tijd en in deze maatschappij nog steeds een belangrijk aspect is. En ten tweede, omdat die kinderen dan ook in staat zijn hun eigen oordeel te vormen.

18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Ja , daarom blijf ik erbij dat een geloof ook moet openstaan voor een ander geloof , sluit het zich af voor de rest van de wereld en blijft het alleen in zichzelf geloven , tja dan is dat geloof in mijn ogen amoreel en uit zich dan bijgevolg als een sekte .
    Daarom zijn voor mij het katholisme en de islam bijgevolg niet méér dan sektes , weliswaar wereldverspreid , maar toch onder die noemer terug te brengen wegens hun bekrompen beleid, en hun onverdraagzaamheid jegens de andersgelovigen die er in de wereld zijn.
    De toenmalige leider van turkije , kemal de ataturk zei het destijds treffend
    " alle mensen zijn broeders".

19. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Jammer alleen dat die 'broeders' zo weinig terug te vinden zijn op deze aardkloot. Misschien moeten we echt eens door een stel aliens aangevallen worden zodat we dan in elk geval (een keertje dan) met al onze neuzen dezelfde kant opstaan... 8)

Jajaja, ik ga wel slapen... :+

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Blijf maar wakker , alhoewel je lam bent (zoals je zelf graag aangeeft) vind ik je op dit moment wel erg up to date. ;)
    Als de aliens moeten komen op dit moment zijn we als mensheid gewoonweg gezien , omdat de neuzen allemaal alle kanten opwijzen , behalve de juiste kant.

Deel Deze Pagina