1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    En deze vraag wordt bij de doop gesteld:

"Belooft u, dat u dit kind, waarvan u de vader en de moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar vermogen zult onderwijzen en laten onderwijzen?"

Omdat kinderen uit zichzelf die keuze vrijwel nooit zouden maken. De wereld is toch veel te leuk? Waarom zondag naar de kerk? Waarom geen seks voor het huwelijk? Waarom niet vloeken? Waarom altijd maar weer in die bijbel lezen? Waarom bidden? enz..

Een nazi was niet goed, God IS goed. Een nazi zal niet zijn eigen zoon geven om ons te redden.

Ik ben inderdaad met het geloof opgevoed en daar ben ik God heel dankbaar voor.

2. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Een geloof dat open staat voor een ander geloof is geen geloof meer. Ik bedoel, je gelooft ergens in dus is het logisch dat je ook ergens NIET in gelooft, dat is nu eenmaal inherent aan een geloof. Jij gelooft ook ergens in, namelijk dat god NIET bestaat. En als ik je posts lees vind ik niet dat je open staat voor een ander geloof. Waarschijnlijk heb je dat wel ooit gedaan, maar ben je tot de conclusie gekomen dat het geloof in een god niet de waarheid is. Wie zegt dat - bijvoorbeeld - Shriko niet precies diezelfde weg heeft afgelegd? Hij is alleen tot een andere conclusie gekomen. Dan kan jij wel spreken over broederschap, maar dat lijkt me onmogelijk als je tegelijkertijd twee wereldreligies als bekrompen, amorele, onverdraagzame sektes weg zet. Je eigen houding is er dan in elk geval ook een van onverdraagzaamheid, en zo gaan broeders niet met elkaar om.

P.s je kunt veel zeggen over katholisisme en de islam maar niet dat ze amoreel zijn. De aanhangers hebben heel duidelijk een moreel kader, (duidelijker dan bij de mensen die niet geloven) dat moreel kader kan jij afwijzen maar het blijft een moreel kader. Je zou kunnen zeggen dat die geloven in jouw ogen inmoreel zijn, maar niet amoreel (dat zou betekenen dat de bijbel en de koran geen ethiek bevatten, het tegendeel lijkt me waar)

P.P.s Over het algemeen zijn religies heel dogmatisch, in die zin staan zij wel minder open voor andere meningen en opvattingen dan 'wij heidenen' 8) daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar dat verschilt ook weer per gelovige, niet elke gelovige is inmoreel, bekrompen en overdraagzaam. (Zo ervaar ik het althans niet)

Laatst bewerkt: 23 mei 2005
  3. unXist

unXist F5 hoer

Leuk Bevonden:
    0
    Je stelt de vraag zelf al, Waarom zouden wie dit moeten doen, ik vind toch al weer vrij opdringerig overkomen. In feite zeg je dat als je niet naar de kerk gaat je verkeerd bezig bent.

Dat is puur subjectief, ik bedoel jij als gelovige vindt god goed maar een nazi zal destijds Hitler als goed beschouwd hebben. En verschillende duitsers hebben destijds hun kinderen opgeofferd voor een poging om het land te redden, dat hielp ons niet maar hij heeft wel zijn zoon opgeofferd voor zijn overtuiging. Net zoals jij misschien je kind zal geven voor jou overtuigingen.

4. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Het nazisme had ook vrijwel alle kenmerken van religie. (Er ontbrak alleen een echte metafysica eigenlijk) maar er zijn inhoudelijk zoveel verschillen dat je objectief kunt vaststellen dat het hedendaagse christendom vergeleken met het Nazisme 'goed' is. (Al zou je dan eerst eigenlijk een definitie van 'goed' moeten geven.) Laat ik het dan zo zeggen: het christendom is naar onze huidige ethische maatstaven moreel hoger aan te slaan dan het nazisme. (Pfff, wat een kutzin, ik ga me weer eens terug trekken uit de discussie, denk ik. Dit is niet goed voor me :+ ) )

5. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Nee, ik zeg ook niet dat je dit zou moeten doen. En als je dit doet dat je dan goed bezig bent. Ik bedoel dat je dit automatisch doet als je Jezus volgt, als je God volgt. Ik zeg niet dat als je niet naar de kerk gaat direct verkeerd bezig ben. Leuke quote: "Going to church makes you a christian as much as going to McDonalds makes you a hamburger", alsdus gospel zanger Keith Green.

6. unXist

unXist F5 hoer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik keur het nazisme dan ook niet goed maar waar de kerk mee bezig is keur ik ook niet goed.

@ shriko: dus eigenlijk zeg je toch dat als je naar de kerk gaat je goed bezig bent en anders minder goed. Mag ik dan vragen wanneer je goed bezig bent als je god/christus niet volgt ?

Wel leuke quote verder van die gospel zanger maar ik lees daar juist uit af dat het naar de kerk gaan niets voorstelt.

7. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik zie het verschil tussen nazi en christen niet helemaal (ok, nazi hadden meer slegte kanten)
    Maar beide geven een bepaald (eenzijdig) beeld van de samenleving, over wat wel en niet mag en wat je moet doen.
    In een kerk worden dingen uit de bijbel voorgelezen en mensen gaan daar in geloven.
    Daar begrijp ik nix, een één of ander iemand heeft dat tig jaar geleden een keer opgeschreven en mensen gaat dan geloven.
    Net als bij de islam: zoveel keer per dag bidden, je moet Mekka bezocht hebben in je leven enz.
    Dan denk ik |:- :confused:
    Iets wat ooit een keer in een boekje is opgeschreven ga je met zn allen geloven. Dan wordt jouw leven dus gewoon gedeeltelijk bepaald door een boekje?

Ik ben dus niet gelovig, maar ik zit er wel met vragen: wat is het nut van het leven?
    Denkt een gelovige dan: God volgen en van deze wereld een wereld maken waar iedereen in harmonie met elkaar samenleefd
    (vraag ik me af)

(ps. zoals ik al eerder zei, het maakt mij niet uit of je in iets gelooft, ik heb er alle respect voor, ik begrijp het geloof op zich alleen niet. Vat dit dus ook niet aanvallend op ajb)

8. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik kan niet oordelen op iemand goed is, of slecht. Ik kan niet in iemand hart kijken. Ik ga niet eisen stellen voor een goed leven, om uiteindelijk in de hemel te kunnen komen.

Klopt, maar het ligt er dan ook aan op welke manier dat je naar de kerk gaat. Als je alleen op zondag even gaat, om daarna weer 'slecht' door te leven.. Maar ook daar wil ik niet over oordelen. Het op zondag naar de kerk gaan is niet het middelpunt van het geloof zegmaar.

9. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die mensen zie ik ook wel eens. Dan rijd door zon dorpje (woon zelf ook in een dorpje, maar dat ff terzijde).
    Is de kerkdienst afgelopen, en wat zit er recht tegenover de kerk?
    Een cafe!! :confused:
    Al die mannen: kerk --> cafe -> bier drinken
    Heb ik echt een keer meegemaakt
    Wordt dat als slecht gerekend trouwens, alcoholische dranken en verdovende middelen?

10. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Volgens mij mag er best bier gedronken worden hoor. ;)

En heb ik niet iemand zien posten dat bier zelfs bij de kerk vandaan komt?

//edit: van de monniken inderdaad

11. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    vd monniken ;)

Ik heb het trouwens niet zo op de zware hap. (zware kerk, hoedjes etc) Veel van die mensen zijn in mijn ogen de meest schijnheilige gelovigen die er zijn.

Vraag me niet waarom, dat ga ik niet allemaal uitleggen.

12. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Verslavende middelen zijn uiteraard slecht, maar dat is niet alleen iets van de kerk ofzo. We hebben bij de kerk een soos, een soort cafe, waar we dan op zaterdagavond met de jeugd ook gewoon drinken. Kan ik dat goedpraten? Nee. Maar je zal je grenzen gewoon moeten vinden en daar niet overheen gaan. Genieten met mate zegmaar :)

13. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    In staatsinstellingen. Een beetje als Frankrijk.

Allah betekent wel degelijk God, dude.

Zowel de Joden, de Christenen als de Moslims geloven in de God van Abraham, dus hoezo zou de God van de Moslims een andere zijn?

Wat denk je, dat een Arabischtalige Christen God noemt trouwens? Allah natuurlijk ;)

14. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Wel fijn dat als iedereen dan toch dezelfde god support, dat er toch zo veel verschillen in de verschillende geloven zitten.

Iedereen interpreteert het woord van God blijkbaar weer anders. Jammer. Jammer, want nu weet ik niet wat nou daadwerkelijk het woord van God is..:+

15. KevskiVD

KevskiVD Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    God is a DJ :9

Toch wl maf dat als iedereen toch dezelfde god support dat er zoveel conflicten ontstaan op basis van geloof

leuk om te weten dat het bier bij de monniken vandaan komt

16. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    ze doen je niks hoor!

17. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    zeg ik dat dan?

18. Feodor

Feodor Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Oja, helemaal vergeten. Ik ben bij mijn geboorte, ook gedoopt. :) Verder ben ik het helemaal met je eens/

19. Zeloot

Zeloot Unity the Verb

Leuk Bevonden:
    0
    ikzelf ben christelijk.. kga naar de kerk, bid voor het eten, bid voor het slapen, enz.
    Waarom ik bid? ik bid voor bescherming, om te danken voor alles, om vergeving enz. je mag dan wel zelf je eten hebben gekocht.. maar zonder God dan zou er dan toch ook geen eten zijn. En ik ga naar de kerk, niet omdat het moet, maar omdat ik het daar fijn heb, en ik het nodig vind om God te aanbidden. Ik wil graag geloven, ik ben nog ver van een goede christen. En mssn wil ik juist God aanbidden alleen omdat ik bang ben voor het kwaad. Maarja, in mijn kerk zijn er vele mensen die bijzondere ervaringen hebben gehad, contact met occulte dingen en dan bevrijd worden, mensen die drugs gebruikten en in de criminele wereld waren beland. Ze zijn allemaal christen geworden en delen dan hun ervaringen. En hun verhalen zijn echt boeiend. Vooral met mijn moeder en haar familie zijn er heel wat dingen gebeurd, vooral omdat ze in haar jeugd boedhistisch was en in indonesië woonde (daar gebeuren echt rare dingen..)

Ik blijf dus christen omdat ik ook een ervaring wil, God wil ontmoeten, zekerheid over de dood. En toch ergens, diep in mijn hart "weet" ik dat God bestaat, ik moet Hem alleen nog vinden. En zoiets gaat niet zomaar.

Ik mag misschien wel geloven in iets dat ik niet zie, maar ik zie gewoon veranderingen aan mensen om me heen. Wind zie je toch ook niet, liefde zie je toch ook niet? Maar je voelt het wel. God kan je ook voelen, als je écht in Hem geloofd. Geloof heet niets voor niets GELOOF.

kben trouwens 13.. voor de mensen die nieuwsgierig zijn :D

20. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Is een mooie vergelijking :)

Deel Deze Pagina