1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Goeie Digitale Camera's

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door doOpY, 24 aug 2003.

1. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Mja dat had ik gezien ja, maar ik ga tog maar voor de iets duurdere p72.. die heeft 3x optical zoom en 3 megapixels..

2. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Prijzen memorysticks: klik

3. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    oow bedankt, ik zie hier een sony memorystick 128 mb voor 60 euro, dat valt nog wel mee dan..

/edit nvm compact flash is de helft goedkoper

4. Emile

Emile oude garde

Leuk Bevonden:
    0
    ja, memory stick is 1 van de duurdere, das een nadeel aan de digicam van sony.....

5. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    ik blijf tog maar voor de sony gaan, ik denk dat ik tog maar 1 memory stick er uiteindelijk bij koop..

6. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    foto's beginnen pas echt goed te lijken bij 5 megapixels.. en zelfs dan zijn ze niet zo scherp als gewone foto's..

7. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Kun je deze "wijsheid" eens onderbouwen |:-

Voor afdrukken op normaal formaat (10 cm bij 15 cm) is 2 megapixel al voldoende. Een van de belangrijkste onderdelen van een (digi-)cam blijft nog altijd de lens. Een goede lens op een 2MP camera kan bijvoorbeeld scherpere foto's maken dan een 5MP camera met een brakke lens (vb. Thrust).

Veel informatie over digitale camera's vind je op de volgende sites:
    DP review
    FAQ van het Gadget forum op GoT

8. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    dat is dus echt nonsens.. voor de leek maakt het dus geen reet uit, en voor de hobbyist ook niet bepaald.. als je nou echt prof bent, ja ok dan begrijp ik dat je verschil in kwaliteit gaat zien..

/edit

ik las net dat de sony p72 van plastic is.. is de camera (niet de prestaties) van mindere kwaliteit daardoor? Is die zo dan niet kwetsbaar?

Laatst bewerkt: 8 sep 2003
  9. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    DOED |:-

Wij hebben thuis dus de Konica KD-500Z en me vader heeft ook een goede gewoon foto toestel. En hij stond zelf versteld van de kwaliteit van de digitale, en ik ben het 100% met hem eens. ZÓ scherp, is echt vééél mooier om naar te kijken! (10*15), en we hebben 5mp, dus als je gaat uitvergroten worden ze eigenlijk "mooier"!

10. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Heeft er hier iemand btw ervaring met kodaks? ik zag namelijk de kodakDX6340 voor dezelfde prijs als een sony p72 staan op digicamshop.nl (€329,--) en deze had 1 keer optische zoom meer dan de sony, en voor de rest alles wel hetzelfde..

Is er trouwens hier iemand bekende met www.digicamshop.nl? Leveren ze snel en zijn ze betrouwbaar?

11. The Arowana

The Arowana Reloaded

Leuk Bevonden:
    0
    mijn wijsheid komt van een persoon die er veel meer van af weet dan ik, dus je kan me van alles wijsmaken.. zo gek is het niet natuurlijk, want met pixels heb je nooit zo'n goed beeld als gewone negatiefjes.. nou ga ik even iets doen..

12. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hmm ik heb in de computertotaal gelezen dat een standaard camera beter is dan een digitale. het had iets te maken met het feit dat een 3 megapixel eigenlijk een 1 megapixel camera is.
    het schijnt dat je drie pixels nodig hebt om de kleur te bepalen (rgb?) dus 3 pixels voor 1 beeldpunt.
    ik weet niet meer exact hoe het zit, iets te lang geleden dat ik het gelezen heb.

13. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Lijkt me onzin. Je hebt ook nog mensen die vinden dat een LP beter klinkt als een CD. Digitale Camera's halen de normale camera's echt in. Een 4 megapixel camera maakt betere foto's dan een normale camera thuis.. daarnaast kun je ze lten uitprinten als foto's, op je computer bewaren etc :)

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Wat Ugamer zegt, digitaal is echt de toekomst. Ook topfotografen werken nu alleen nog maar digitaal, omdat het zoveel meer voordelen heeft boven analoog, én omdat de kwaliteit van digitaal tegenwoordig te evenaren is met die van kleinbeeld. Ik verkoop zelf bijna alleen nog maar digitale camera's... ik denk dat 9 van de 10 camera's die ik verkoop digitaal zijn.... wil wel wat zeggen lijkt me :)

Goed, ff wat tips van een ervaren verkoper :D

Ten eerste: staar je niet blind op het aantal megapixels. Zoals al eerder gezegd geloof ik, heel veel megapixels betekent niet altijd hele hoge kwaliteit. Eerder een hoge resolutie. Maar de kwaliteit wordt ook heel erg bepaald door de lens. Wat Trust heeft, lijkt allemaal heel aardig, maar is gewoon troep. Niet meer en niet minder. Een 3 mp camera is gangbaar tegenwoordig voor de huis-tuin- en keukenfotograaf. Meer is altijd mooi meegenomen, maar als je toch niet van plan bent om op meer dan 20x30 formaat (A4) af te drukken, heb je aan 3 meer dan genoeg.

Zoom: ook zeker niet onbelangrijk, en erg handig om eens een keer iets dichterbij te halen. De meeste camera's hebben een 3x zoom-objectief, wat in de meeste gevallen genoeg is. Sommige camera's gaan echter wel tot 8x of 10x zoom, wat gelijk staat aan een enorme telelens op een analoge spiegelreflexcamera. Nadeel met zo'n lens is dan wel dat je er een nogal grote camera aan overhoudt. Dus dat is kiezen: wil je een compacte camera met minder zoom, of een wat grotere met veel meer zoom?
    Er is ook een groot verschil tussen optische en digitale zoom: optische zoom wordt bereikt met de lens zelf, en daar is niks mis mee. Bij digitale zoom worden de pixels softwarematig vergroot, wat leidt tot minder kwaliteit, hoe meer je inzoomt. Hoe meer je zoomt, des te "blokkeriger" worden de foto's. Dus digitale zoom is lang niet zo interessant als optische zoom.

Het type geheugenkaart is ook belangrijk. Sony heeft erg mooie, goeie camera's, maar werkt wel met een duur soort geheugen, de memorystick. Een ander nadeel is dat ze maar tot 128 mb gaan. Er is nu ook de memorystick pro, die hebben een groter maximum aantal mb's, maar zijn ook fors duurder.
    Een nieuw type geheugen is XD. Erg klein, maar ook niet de goedkoopste, en heeft ook als nadeel dat er nog nauwelijks geheugenkaartlezers voor te krijgen zijn. Toch werken veel nieuwe modellen camera's met dit type geheugen (Kodak, Fuji, Olympus). Compactflash is het goedkoopst, maar wel het grootst. Canon is een van de weinige die nog Compactflashkaarten gebruikt in hun camera's.
    Let erop dat de kaart die standaard meegeleverd wordt bij een camera in de meeste gevallen niet voldoende is! Meestal is dit 16 mb, en daar kun je niet meer dan een foto of 10 op kwijt. Een 64 of 128 mb kaart er extra bij is zeker geen overbodige luxe.

Dan nog de batterijen. De meeste camera's werken op penlite batterijen (AA). Gebruik je niet-oplaadbare alkaline batterijen, dan zijn die zo leeg. Je moet echt hoge capaciteits batterijen gebruiken, de zogenaamde Nikkel-Metaalhydride (Ni-Mh) batterijen, het liefst met een capaciteit van 1800 Mah of meer. Een goed setje kost al gauw meer dan 30 euro, houd daar rekening mee.
    Sommige camera's hebben een accu, die hebben als voordeel dat ze gemiddeld wat langer meegaan dan (oplaadbare) batterijen, maar het nadeel is dat een extra accu vaak belachelijk duur is (rond de 70 euro). Dus ik zou de voorkeur geven aan een model met batterijen.

Zo, tot zover mijn verkooppraatje :) Ik kan niet zeggen welke camera het beste is, dat verschilt per persoon, aangezien iedereen weer aparte eisen/wensen/budgets heeft.

Als u nog vragen heeft, bent u deze uiteraard vrij om te stellen, ik zal dan mijn best doen deze voor u te beantwoorden, ook als het gaat om specifieke modellen. :)

15. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Mag ik nog één ding toevoegen? Ik vind dat deze thread - waarin serieus gepraat wordt over digitale camera's (lifestyle imho) - in ASEL thuishoort. Ik verplaats hem dan ook bij deze :cool:

16. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Stapt u gerust eens binnen in een van onze fillialen en vraag naar onze altijd behulpzame en vriendelijke verkopers 8)

17. GAGGAG

GAGGAG The Outsider

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf de Kodak Easy Share CX 4300 voor 189 euro gehaald bij een actie. Er zit standaard 16 mb geheugen, heb een SD kaart van 256 MB besteld bij www.digicamshop.nl voor iets van 109 euro. Dit shop is in ieder geval betrouwbaar. Die camera heb ik voor mijn vakantie gehaald, omdat ik veel foto's wou maken. Met 265 MB kun je op de kwaliteit iets van 200 foto's maken.
    Al met al is het een leuke camera om er effe mee te oefenen..

18. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    quote van DD:
    Ik verkoop zelf bijna alleen nog maar digitale camera's... ik denk dat 9 van de 10 camera's die ik verkoop digitaal zijn.... wil wel wat zeggen lijkt me .
    /endquote

zegt dus helemaal niets, 9 van de 10 verkochte video recorders was vhs, toevallig het slechtste systeem. als de consument veel van een bepaald product koopt, hoeft het nog niet van goede kwaliteit te zijn.

je hebt gelijk dat de combinatie van megapixel/lens enz. bepaalt of een camera goed is. maar dat is met alles zo, een apparaat is zo goed als het slechtste onderdeel wat in het toestel gebruikt is.

meer megapixel betekend meer detail, dus een scherper plaatje.
    wil niet zeggen dat dat duidelijk zichtbaar is.

@ugamer: je schrijft: "lijkt me onzin" maar ik lees nergens uitleg waarom je dat denkt.

ik heb zelf een sony dsc 75

Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  19. bass

bass bass ...®

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf laast de kodak CX 4200 gekocht en egt een super goed cameraatje voor diegene die niet teveel eisen aan een camera stellen
    2 megapixel... gewoon een gemiddeld cameraatje 16 MB intern uitbreidbaar tot 256...

http://www.kodak.com/eknec/documents/60/0900688a80099760/EKN026249_large.jpg

hier wat fotos gemaakt met de cam

http://www.imagestation.com/picture/sraid77/paa7e1d75f12191166a1182d29ec8bc5d/fb31df00.jpg.orig.jpg

http://www.imagestation.com/picture/sraid77/p3349a38b1cc21f441b69d3cead27a9a1/fb31df26.jpg.orig.jpg

Dit zijn twee foto's van mijn hond heb er nog niet zoveel gemaakt dus vandaar

Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  20. Robie

Robie Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De links doen het niet :eek:

Deel Deze Pagina