Ook ik golf al geruime tijd. 6 jaar ofzo. Eerst was ik superenthousiast en golfde ik zo goed als elke dag toen een jaar of twee veel te weinig gedaan maar de laatste jaren speel ik best veel eigenlijk. Waarom is golf zo leuk? Voor mij omdat het misschien weel de uitdagenste sport is die er is....alles moet perfect gaan als je goede scores wilt neerzetten. Ook geweldig vind ik dat je op andere banen kan spelen, elke baan is anders en vooral als goed bent ga je de verschillen in grondsoorten, ligging, weercondities echt merken. Verder is het gewoon prachtig om op een (goed onderhouden) baan te lopen...de rust, ruimte, bloemen, dieren etc. en ondertussen uitgebreid praten met goed gezelschap en na afloop lekker wat eten en drinken in het clubhuis.
Wat belangrijk is dat je in het begin veel oefent en zo snel mogelijk je GVB haalt en de baan op kan, het goede spel komt dan vanzelf. Koop ook niet meteen een volledige set met het duurste van het duurste spel maar koop eerst een halve (even of oneven clubs) set. De helft van de stokken heb je in het begin niets aan omdat je nog te weinig controle over het balletje hebt. De andere helft van de set kan je dan later kopen als je eraan toe bent.
Oh ja, golf vereist ZEER veel oefening wil je op een redelijk niveau wil spelen... met een keertje in de week twee uurtjes spelen kom je niet ver. Twee keer per week 18 holes lopen en daarnaast veel oefenen op de drivingrange, oefenhole en puttinggreen is bitter noodzakelijk. Maar ja, daar haal je op den duur wel veel voldoening uit.
Golf is minder elitair dan vroeger maar bij de meeste oude clubs (voor de jaren tachtig bijv.) wordt er nog veel aan etiquette en tradities gedaaan. Zo is er een ballotage commissie die kijkt of je mag worden toeglaten op de club, nette kleren is altijd verplicht inc. jasje & dasje bij prijsuitreikingen etc. en kost het lidmaatschap voor volwassenen behoorlijk wat (duizenden-tienduizenden euro's, waarvan het grootste deel weiliswaar een renteloze lening aan de club is maar als je er naar tien jaar golfen besluit te stoppen dan is dat bedrag bijna niets meer waard door devaluatie)
Voor jeugd en studenten is golf echter goed betaalbaar (geen renteloze lening en veel korting op lidmaatschap en les) Reken als jeugdlid 250-500 euro per jaar lidmaatschap en nog een paar honderd euro per jaar voor groepslessen. Daar komen nog wel materiaalkosten en alles bij. Maar over het algemeen is het goed betaalbaar. Ook hier geldt weer, oudere clubs zijn over het algemeen duurder dan nieuwere clubs. Ook zijn veel club in de Randstad duurder dan elders en de meeste clubs hebben een wachtlijst van enkele jaren.
'Toevallig' trouwens, de timing van deze thread....momenteel is het KLM Dutch Open bezig: erg interessant. De komende dagen op TV; 19:35-20:35 op Ned.2
Nog meer golf-geralateerde vragen? Stel ze maar, ik (Xmaster) en BLokkie15 denk ik ook, staan open voor al uw vragen
Edit:\ @ Blokkie15, ik zie dat je in de buurt golft. Ik golf op de Noord- Nederlandse Golf & Country Club (NNGCC) in Glimmen maar de DGCC ken ik ook.
Laatst bewerkt: 5 aug 2004