1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heerst het Communisme nog?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Chemische Kip, 1 nov 2003.

1. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    ik ben er niet zeker van, maar als ik het goed heb was het eigenlijk maar een heel klein groepje waarmee Lenin de revolutie heeft geleid...

volgens mijn Geschiedenis leraar was het bijna net zo maf dat die revolutie 'geslaagd' is als het maf geweest zou zijn dat Troelstra in 1918 ook werkelijk de regering omver had geworpen...

Als Troelstra zijn partij meegewerkt zou hebben, zou Nederland dus best wel eens communistisch geworden kunnen zijn (wat een zin :D )

2. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Officiel is het een democratie, het werkt alleen als communisme vanwege de 1 partij staat,

3. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Er is op dit moment een rage waarbij je jassen, tassen, petten en wwet ik wat niet meer kan kopen met deze afbeelding:

En het verkoopt omdat Che zo'n leuk koppie heeft...:{

*en Che draait zich nog eens om in zijn graf en vraagt zich, net zoals duizenden anderen met hem die zijn t-shirt dragen: "waarom ben ik gestorven...?"*

4. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    mmm ff een misverstand uit de wereld halen hier... mensen denken dat lenin puur was... in de zin van geen werkkampen enzo.. FOUT.. lenin was ook een tiran.. ook werkkampen politieke gevangen enzo..
    dat ff voor de duidelijkheid

ok.. over china.. china is zo communistisch als mijn kleine teen.. ja ok.. officieel is het nog communistisch.. en ja.. mensenrechten worden naar alle waarscheinelijkheid nog geschonden en dat soort shit.. maar economisch is het niet communistisch meer. en volgens mij volt de economie nog altijd in de essentie van het communisme..

ok.. es kijken..
    China, Cuba, Vietnam, noord korea en dat was het wel zo ongeveer.

Ehum... communisme is nog nooit echt puur en zuiver uitgevoerd zoals marx/lenin het bedoelde... ik moet eerlijk zeggen dat ik china beschouw als een evolutie in het communisme.. een verbeterde versie. Ik zeg niet dat het perfect is.. maar het isde beste van het communisme..
    Ik zelf prefereer democratie.. maar dat terzeide..

5. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    China is bij lange na niet een goede communistische staat. Mocht er een totale communistische staat zijn is het Noord Korea wel, met totale controle en alleen maar staatsbedrijven.
    China staat op het punt om te vallen als communistische staat, en het gezwel die dit doet veroorzaken is Hong Kong. De inwoners daar hebben de afgelopen zomer vele dagen lopen protesteren en verkiezingen geeist. Als Peking dit toestaat (wat wel een grote kans is) zal dit een ommekeer zijn in het land. Het is daarnaast ook erg waarschijnlijk dat het land compleet uiteen valt, veel deelrepublieken hebben niets met de Chinezen uit het Oosten.

6. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Het grootste gezwel dat deze omkeer doet veroorzaken is denk ik wel de geur van geld. De chinese leiders zien ondertussen ook wel in dat ze als kapitalistisch land vele malen machtiger kunnen worden dan als een communistisch land.

7. Kane

Kane Xcusses voor de post

Leuk Bevonden:
    2
    bullshit wat jullie nu zeggen.. china is stabiel.. EN machtig... ik zie china als een opkomen de wereldleider... net als meerdere 'experts' op dat gebied... china heeft de laaste jaren trouwens een flinke inhaal race gehouden op het westen

8. Hmm, en ik maar denken dat Luxemburg machtig was...

9. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Je spreekt jezelf tegen, Lenin voerde het Commusime uit zoals hij dacht dat het moest. Zonder de nodige aanpassingen was het soieso nooit gelukt, bijvoorbeeld het dictatuur van het volledige proletariaat was onmogelijk.

10. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    China wordt nog niet eens binnen 100 jaar de nieuwe wereldleider. Het land heeft een te grote bevolking en begint nu pas een infrastructruur te bouwen. Voordat die ooit op niveau is van de VS zijn we tientallen jaren verder, waarin de VS zelf natuurlijk ook investeert.

11. TheWalrus

TheWalrus Guest

Het communisme, ik vind het een mooi ideaal. Iedereen werkend voor het collectief de staat, waarin iedereen het uiteindelijk goed heeft dankzij de gezamenlijke inspanning.

Maar dat kan met een man of twintig in een commune wel werken, maar op grote schaal gaat het mis. De Sovjetunie was te groot, en lenin wist de staat niet goed in te delen. Hij maakte provincies met een lineaal en hield geen rekening met de verschillende bevolkingsgroepen. Collectieve landbouw klinkt mooi, maar rijke boeren werden uiteraard ziedend.

Bovendien, in een communistish systeem ontstaat er alsnog een elite waar men jaloers op zou kunnen worden. Als ideaal is het mooi maar het is een utopie.

12. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    vanochtend een documentaire op discovery gezin waaruit bleek dat de wereld in complete chaos (global warming --> overstromingen --> geen geld om alles te herbouwen --> economie stort in --> chaos en oorlog over de hele wereld. Ze waren er nogal stellig van overtuigd dat dit binnen nu en 100 jaar zou gebeuren. Dus eigenlijk is het geheel onnodige om een discussie over of china de VS gaat inhalen te houden. :{

Ik weet niet in hoeverre ik die documentaire geloof.. De 'onderzoekers' beweerde iig stellig dat de wereld leiders niet wilde luisteren en alleen wat aan de schadelijke uitstoot van koolstofdioxide zouden doen als het broeikas effect z'n tol al geeist zou hebben. Te laat dus. Wel weet ik zeker dat we met z'n alleen verschrikkelijk fout bezig zijn door als rijke landen de arme landen te exploteren alleen ten bate van onszelf. En maar scheinheilige ontwikkelingsprojectjes opzetten :{

ontopic: Het communisme zou uiteindelijk tot een wereld revolutie hebben moeten leiden en eigenlijk heeft het dus nooit geheerst. Het is duidelijk dat het ook nooit als een perfect systeem kan werken, omdat je mensen nooit op 1 lijn kan krijgen. Je kan ze in grote mate veranderen. Adolf hitler zei ooit al zoiets als: 'hoe leuk dat de massa gewoon alles doet zonder na te denken'. Maar er zullen altijd mensen zijn die wel blijven denken en zich niet mee zullen laten sleuren.

13. Blox

Blox 老外

Leuk Bevonden:
    0
    Ik durf zelfs te beweren dat op kleine schaal (zoals een commune)een zuiver communistische samenleving (in welk formaat dan ook) onmogelijk te bewerkstelligen is. Hoe mooi het communistische ideaal ook is, het blijft een ideaal. De mens is niet gemaakt voor absolute gelijkheid. Men zal zich niet vanzelf schikken naar een gelijkheidsprincipe (er is altijd een bepaalde strijd naar macht) om gelijkheid te bereiken is er dus een controlerende instantie nodig, dat schept echter gelijk een nieuw probleem. De instantie controleert en heeft dus meer rechten dan diegene die niet controleren, maar als bepaalde personen meer rechten hebben dan andere is er geen sprake meer van absolute gelijkheid.

Laatst bewerkt: 4 nov 2003
  14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ben ik maar ten dele met je eens. China wordt groot omdat zijn exportvraag enorm groot is. En wie is de vragende [importerende] partij: het Westen. Ik denk niet dat Chiona onafhankelijk van het Westen kan opereren.

15. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Dat heb jij toch flink fout jongen. China is absoluut NIET stabiel. China bestond 100 jaar geleden nog uit vele verschillende stukken deelstaten die samen een staat vormden. Zoiets als de verenigde staten dus. Een wezenlijk verschil is met de VS is dat deze deelstaten onderling met elkaar oorlog voerden en alleen samenwerkten als het om de oorlog tegen Japan ging. Nu bestaan deze deelstaten nog steeds en ze hebben vele verschillende bevolkingsgroepen. Door het communisme met zijn strenge regime zijn deze bevolkingsgroepen bij elkaar gehouden. Eén bevolkingsgroep echter, de Han Chinezen overheersen in China en onderdrukken de overige bevolkingsgroepen. De kleur rood in de chineze vlag staat dan ook niet voor het communisme, maar voor de Han Chinezen. Het verzet tegen de Han overheersing groeit. Nu is China eigenlijk een kapatilistisch land met een streng regime. Met een overheid die alles in de gaten houdt. Als dit regime valt zullen de verschillende bevolkingsgroepen ieder hun eigen stuk grond opeisen. Dus stabiel is het niet echt.

Waar je wel gelijk in hebt is dat China een potentiële wereldmacht is. De economie van China heeft de laaste jaren een ongelooflijke groeispurt meegemaakt. Deze gaat nog steeds door, ondanks de wereldwijde economische recessie. Daarbij is Shang Hai goed bezig om de plaats van New York in te nemen als wereldhoofdstad. Deze stad is het waar de grootse wolkenkrabber ter wereld wordt gebouwd. Shang Hai groeit gestaag en veel kantoren gaan daar heen. Het is Hong Kong al voorbij gestreefd. Ook worden er nieuwe havens en vliegvelden bijgebouwd. China groeit als wereldmacht en laat dat zien doormiddel van prestige-objecten. Denk bijvoorbeeld aan de ruimtelancering 2 weken gelden. Het is het derde land dat de ruimte ingaat. Dat is niet niks. Verder wordt de infrastructuur in rap tempo verbeterd. Denk dan aan nieuwe snelwegen, vliegvelden, havens enz. Als deze trend doorzet kan China weldegelijk binnen 100 jaar de nieuwe wereldmacht worden. Dit komt mede door de 1 miljard inwoners. Moet je nagaan hoe groot het chinese leger kan worden! De VS is dan ook als de dood voor China. Een conflict tussen de 2 is dan ook niet uit te sluiten. Toch wordt deze ontwikkeling bedreigd door het mogelijk uiteenvallen van China.....

Shang Hai

Laatst bewerkt: 4 nov 2003
  16. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    In de Sovjet Unie heeft het Communsime redelijk lang geheerst, iedereen stond op een lijn. Want iedereen die dat niet was kon erop rekenen 'problemen' te krijgen.. "Death solves all problems - no man, no problem", een quote van Stalin.

Dan even de originele quote van Hitler, deze was: "What luck for the rulers that men do not think."

17. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wist niet dat Stalin en Hitler engels spraken joh! :D

18. Zou ken ik er ook nog een van Stalin, die deels toch wel een beetje klopt: A single death is a tragedy, a milion is a statistic..

In zekere zin klopt het wel

19. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Die is heel bekend idd, en het klopt ook nog. Erg 'mooie' zin. :)

Doen ze ook niet, heb ze uit het Fries moeten vertalen. :{

Laatst bewerkt: 5 nov 2003
  20. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    In rusland zijn er wel heel lang ondergrondse clubjes geweest die soort pamflette verspreiden (vooral het verbod op religie bond hen om in het geheim deze uit te voeren). Uiteindelijk grotendeels door Stalin de kop in gedrukt dmv. tereur idd. Maar nooit helemaal en uiteindelijk is het communisme gevallen, waaruit blijkt dat je mensen NOOIT allemaal in 1 richting kan laten DENKEN. Hooguit lopen...

Deel Deze Pagina