Hervormingen in China...

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Argus, 5 aug 2004.

1. Gurbe

Gurbe Hi everybody

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat China en India de komende 10 jaar als economische macht snel zullen groeien en veel van de goedkope arbeid uit amerika en europa naar zich toetrekken. Dit heeft tot gevolg dat de westerse economieen zich nog meer zullen moeten toespitsen op kennis en distributie ipv productie. Als ze dit niet doen zullen er ongetwijfeld (economische) conflicten ontaan tussen, waarschijnlijk, amerika en china. Het is trouwens te hopen dat ze daar niet volgens de modernste standaarden alles opnieuw opbouwen, want dan hebben wij westerse landen een probleem. Zitten wij bijvoorbeeld nog op ons ouderwetse koperen telefoonnetwerk te bellen, hebben zij dit gewoon helemaal overgeslagen en gaan meteen helemaal draadloos. Ik denk overigens niet dat China uit elkaar zal vallen als het een democtatische staat wordt, het land is al sinds het begin van de beschaving een eenheid, waarom zou dat in een keer vervallen?

2. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    een leraar AK van me zei dat niet VS maar China de wereld later gaat regeren, we lachten hem zwaar uit, nu moet ik me lachen terugtrekken, als china het wil kan het een enorme grootmacht worden

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Inplaats van zich bezig te houden met Irak, had Amerika China preventief moeten platbombarderen. Voor je het weet neemt China de wereld over en dan moet Jan Peter daar bij de premier op schoot.......... (okay flauw, ik weet het.... :p)

Welnu, China is een oude beschaving, ik weet niet of het correct is om te zeggen dat ze er steeds kapitalistischer worden, terwijl het staatssysteem nog steeds communistisch is. Materialistischer mischien? Ik zou zeggen hun samenwerking met de kapitalistische wereld wordt beter.

Kortom ze integreren steeds meer binnen de wereldeconomie en de naar binnen gerichte politiek (Eiland China) verandert.

Deze trend kan best eens het bewijs leveren dat comunisme wel werkt in het huidige wereldsysteem...........

Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2004
  4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Toevallig dat je dat net post. Ik refereer hierboven ook naar die gedachte. De man kan wel eens gelijk hebben. Puur qua potentiele manschappen (grote bevolking) en organisatie zou China makkelijk een militaire grootmacht genoemd kunnen worden. Het potentieeel dat er ligt wordt alleene niet benut. Moxcht het china in latere tijden economisch voor de wind gaan zal dat resulteren in een machtiger China dat naast potentieel ook de financiële middelen heeft om de wereld te overheersen.

5. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    In China is nooit sprake geweest van een communistische samenleving. De theorie is daar toch altijd erg verbasterd naar een vorm van communisme die veel relatie heeft met hoe China eeuwenlang centraal is geregeerd. De noemer is Maoïsme, maar ik betwijfel of zelfs dat de lading helemaal dekt...

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Die naar binnen gerichte politiek past eigenlijk wel binnen de communistische gedachte.
    China heeft ook alle voorzieningen binnen eigen land(diversiteit ana landschappen).

7. Ik denk dat het juist goed is dat er twee grote wereldmachten zijn. Ik denk dat China een betere wereldmacht is dan Amerika.

8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Heel veel kans op dat de amerikanen het nooit zover laten komen , desnoods doen ze bin laden van nationaliteit veranderen om daar ook in te kunnen grijpen , zij hebben toch bommen genoeg om mee te gooien.

9. BUZZA

BUZZA dit is mijn internet

Leuk Bevonden:
    0
    Singapore

10. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Wat een onzin, je doet net of de huidige Westerse Wereld stil blijft zitten. Ja sure, wanneer wij 0.0 groei hebben zal China of welk land dan ook ooit een "supermacht" worden, maar hoe reeel denk je zelf dat die kans is?

Ten tweede, je kunt geen voorspellingen doen over "wereldmachten". In 1938 schatte niemand de Sovjet Unie in als wereldmacht, in 1945 ook nog niet. Nog geen 10 jaar later was het dat wel. Echter, hoe sneller een wereldmacht ontstaat, hoe sneller hij weer valt (zo.. en voor die, die dit een leuke zin vinden... de quote is van Aart ;)).

11. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Ben juist terug van een reis naar China, en ik ben echt ongelooflijk geschrokken. Natuurlijk zijn er heeeeel wat Chinezen op het platteland die erg achterlopen op onze levensstandaard, maar hoeveel 'grote steden' er zijn bijgekomen? Ongelooflijk veel, en heel veel enkel de laatste 10jaar. China evolueert gewoon aan een razend tempo en dat is ontzettend hard te zien in Beijing en Shangai. Gewoon ongelooflijk, ik ben echt onder de indruk, echt die 2 steden zijn groter, veeeeeel meer skyscrapers, snelwegen tot 4 verdiepingen boven mekaar! dan NY, LA (de metropolen van de USA)
    Dit zijn waarschijnlijk wel 'de' voorbeelden van economische groei in China, maar het is dan ook overweldigend hoe groots deze steden zijn.
    De rivier in Shangai zie je gewoon 50 boten varen op 150m water, steden dag en nacht autoverkeer, winkels open tot 22u en later, richtreclames, moderne infrastructuur, electronica & mobile supermarkten van 8verdiepingen. Nooit gezien. China heeft duidelijk een aardig toekomstperspectief!

Deel Deze Pagina