1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het beleggen, sparen & investeringen topic.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Yellow 13, 16 jul 2018.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Uiteraard, je hypotheek is in alle gevallen een lening, een lening kost in alle gevallen geld en zodoende is een lening zo snel mogelijk aflossen in alle gevallen financieel aantrekkelijk.

    Jimmy maakt de afweging of het interessant is om nu lagere maandlasten te hebben (dat brengt meer financiële zekerheid met zich mee. Als je bv niet maar kan werken is het beter om lagere lasten te hebben ipv vermogen) of 'leuke' dingen te doen. Een lening met 2.39% is natuurlijk een vrij gunstige lening. Als je een normale lening wilt zit je op 6-7%. Vandaar :)

    Als je een hypotheek van 5% hebt is het relatief beter om af te lossen (daar bespaar je dus relatief meer geld mee).
     
  2. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Ik zie net dat de rente op m'n zakelijke spaarrekening een whopping 0,00% is :lol:

    Toch nog €2,15 kunnen sparen dit jaar #getmoney #spenden @Reckuuza
     
  3. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Kan je net geen biertje van kopen.
     
  4. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Als je veel spaargeld hebt en je bent dat voorlopig niet van plan uit te geven, zou ik dit zeker gebruiken om mijn hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Je hebt dan wel in één keer een grote uitgave, maar je netto besteedbaar inkomen per maand wordt wel hoger. Verder betaal je mogelijk belasting over je spaargeld, wat dan ook niet meer hoeft als je aflost. Zelf ook recent een huis gekocht en dit is ook de manier hoe ik het ga doen. Nu eerst investeren in meubels/apparatuur e.d. Maar zodra ik geld over ga houden dan gebruik ik dat om mijn hypotheek af te lossen.

    Beleggen zou ik niet doen. Heb het zelf twee jaar gedaan, was voornamelijk een daytrader en ging het eerste halfjaar supergoed met bijna 3.000 winst. Maar vervolgens kwamen er allemaal beren op de markt, waardoor ik op een gegeven moment 20.000 in de min stond. Toen het verlies terug gelopen was naar 3.000 ben ik uitgestapt. Vaak gebeurt juist het omgekeerde van wat je denkt dat er gaat gebeuren op basis van nieuwsberichten. Je moet echt inside information hebben, wil je goed worden. Anders is het gewoon gokken en mazzel hebben. Of je moet het echt 20 jaar laten staan. Maar ik wilde een huis kopen, dus dat was voor mij geen optie.

    Wat je nog eventueel kan doen met je overtollige spaargeld is banksparen. Dan spaar je geld op een geblokkeerde bankrekening en dat gebruik je dan voor je pensioen later. Voordeel is dat je de stortingen op deze rekening kunt aftrekken van de belasting. Ook het saldo op deze bankrekening is belastingvrij.
     
  5. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Spaargeld van hem om jouw hypotheek af te lossen?

    En je deed daytrading maar shortte niet met de beren mee?
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2018
  6. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Ik praat in de ik-vorm in die zin, bijdehandje. En nee, ik shortte niet mee met de beren. Anders had ik niet zo dik in het rood gestaan natuurlijk.
     
  7. Hunt3r 410

    Hunt3r 410 Active Member

    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    45
    Vraagje, ik heb nu een hypotheek van 529 euro.
    Ik zet bijna iedere maand 500 euro op zij om te sparen, over een geheel jaar is dat 6000 euro.
    Als ik 6000 euro per jaar zou aflossen daalt mijn hypotheek in het eerste jaar naar 503 per maand. Dat is een verschil van 26 euro per maand en 312 per jaar.
    Is het nu te kort door de bocht om te zeggen dat ik met het sparen/aflossing van 6000 per jaar, een rendement van €312 euro per jaar kan halen?

    Of reken ik hierin iets verkeerds? 312 is wel lekker ten opzichte van de €10 euro die ik er anders voor krijg.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2018
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Enige rekenfout is dat je in het eerste geval die 6000 kwijt bent en in het tweede geval niet. Dat is de overweging.
     
  9. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Je betaalt 1x €6000 per jaar meer, en daarna €312 per jaar minder. Da's 19 jaar voor je break even speelt. Staat je hypotheek voor 20 jaar vast, is de totale winst over 20 jaar dus €312,-. Voor die winst heb je afbouwend voor 20 jaar met gemiddeld €3000,- minder te besteden geleefd.
     
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    O ik dacht jaarlijks aflossen.
     
  11. Hunt3r 410

    Hunt3r 410 Active Member

    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    45
    Dit bedoelde ik in eerste instantie ook. :)

    Hoe bedoel je gemiddeld €3000 minder te besteden?
     
  12. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ik denk dat Jimmy €300 per jaar (6000 / 20) bedoelt.
     
    Hunt3r 410 vindt dit leuk.
  13. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2023
    Hunt3r 410 vindt dit leuk.
  14. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Waar het eigenlijk op neer komt: Je bent in 1 klap tering veel geld kwijt voor een heel klein beetje rentevoordeel (de rente is nou eenmaal bizar laag vandaag de dag). Aflossen was veel interessanter toen rentes nog op 5% of hoger stonden.

    Ik zit in hetzelfde schuitje als Hunter maar ik ga niet extra aflossen. Rente is zo fucking laag dat je wél in 1 klap die €6000 'kwijt' bent, maar dat je er nauwelijks iets voor terug krijgt.

    Ik bedoelde dat als je nu 6000 inlegt, je gedurende 20 jaar met 3000 euro gemiddeld minder leeft (dag 1 €6000,- dag 7300 €0,-). Als je het jaarlijks inlegt, is het nog extremer natuurlijk.
     
    Hunt3r 410 vindt dit leuk.
  15. Hunt3r 410

    Hunt3r 410 Active Member

    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    45
    Ander verhaal is dat je over vermogen in box 3 belasting betaald. Ook dat is maar 50 euro per jaar, maar imo zonde...
    Beleggen heb ik geen kaas van gegeten en om nu weer een nieuwe wielren fiets te kopen is ook zonde.

    Wellicht het verstandigst om het 1 keer per jaar op rood of zwart te zetten. :+
     
  16. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Je kunt ook begeleid beleggen of zelfs laten beleggen.
     
    Hunt3r 410 vindt dit leuk.
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ga lekker op vakantie, pak een goed restaurant, neem een toffe hobby.

    Andere goede belegging: zonnenpanelen. Of iets anders investeren in je huis.
     
    Reckuuza, B Tender, Marty NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2023
  19. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Of koop een opknaphuis terwijl je zelf niets kan! Dan kun je pas echt goed geld uitgeven. Kan het iedereen aanraden die van zijn geld afwil
     
    Hunt3r 410 vindt dit leuk.
  20. Hunt3r 410

    Hunt3r 410 Active Member

    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    45
    Ik ga er is goed naar kijken! Heb jij er zelf ervaring mee?

    Ja doe ik ook zeker! Naar zonnepanelen heb ik al gekeken, echter moet ik daar akkoord voor hebben van de overige bewoners in de straat...
    Daarnaast woon ik op mezelf, heb een drukke baan en ben in het weekend weinig thuis. Gebruik dus heel weinig energie, en over het terugleveren aan het net levert te weinig op ten opzichte van wat het kost.
     

Deel Deze Pagina