1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote Fixed Gear Bike topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dusky Demon NL, 2 okt 2011.

1. Greathoudini

Greathoudini Guido's & gangsters

Leuk Bevonden:
    0
    Hij woont in Venlo maar die had ie er toevallig staan ofzo, zal nu wel weg zijn. Weet ook niet wat hij er voor wilde hebben eigenlijk :+ maar miss was ie wel super awesome geweest.

2. Tyspolir

Tyspolir Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat gebeurt er dan als je achteruit trapt terwijl je nog vooruit fietst? Flikker je dan meteen op de grond of is dat dan een soort van 'rem'?

En het lijkt me dat je binnen 10 minuten uitgeput bent :+ Geen versnellingen, overal bij moeten trappen etc.. Of je moet een supersportman zijn...

Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  3. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    dan 'rem' je idd een soort, is heel zwaar voor je benen.

4. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Dat van die heuvel af heb je wel gelijk in. Maar dat is eigenlijk alleen als je langzaam en gecontroleerd eraf wil. Als je jezelf met 50 km/u van een heuvel wilt af storten dan trap je je longen uit je lijf. :+

5. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    @ Tyspolir

Alleen het aanzetten is zwaar (ligt er ook maar net aan wat voor verzet je hebt) daarna vind ik het minder vermoeiend dan een racefiets.

6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    http://velospace.org/node

Hier staan een paar beauties op. Ik heb lang getwijfeld of ik fixie wil rijden, maar ik kan mijn fiets dat nooit aandoen.
    En omdat het nu zo populair is zijn die oude frames te duur geworden imo :p

7. Greathoudini

Leuk Bevonden:
    0
    Al gestart met je project Tom?
    Ik ben van de week eens lamgs pristine geweest om te kijken naar wat fixed gear spullen maar snap er nog steeds geen kont van denk ik.
    Als je alleen maar een oude wielrenfiets moet ombouwen ben je toch met max 300 euro wel klaar? Hoe kan het dan dat iedereen er zo veel meer aan uitgeeft 8)
    Als het niet zo duur is wil ik het wel eens proberen.

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    maar dat kan gewoon simpelweg niet. Of het minder zwaar/zwaarder is is niet een objectief feit.

Versnellingen zijn gemaakt zodat je een zo constant mogelijk beentempo kan handhaven dit kost nl het minste energie (of bij auto's: het minste brandstof). Een fixed gear zal dus altijd meer energie kosten en dus vermoeiender zijn.

Naast het feit dat je door het ontbreken van van remmen eerder moet anticiperen en dus ws sowieso een redelijk stuk langzamer rijdt.

9. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Zit wat in. Alleen het feit dat een fixed gear doortrapt betekent dat je zelf minder inspanning hoeft te doen als je eenmaal op snelheid bent.

Waar het ook aan kan liggen is dat misschien deze naven van betere kwaliteit zijn dan die van mijn racefiets. En/of de ketting soepeler loopt.

10. Greathoudini

Leuk Bevonden:
    0
    Heb gisteren een boekje over fietsen gekocht, hopen dat daar wat instaat over wat je nou precies nodig hebt en hoe alles moet :+ dan hopen dat ik binnenkort kan beginnen met een projectje.

11. nicknonsense

nicknonsense Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik kwam via google op dit forum en vond het leuk al de reacties te lezen, ik wilde ook reageren en heb me daarom aangemeld.

Singlespeed betekend enkele versnelling, je hebt dus 1 tandwiel voor en 1 tandwiel achter. Een fixie is dus eigenlijk ook een singlespeed fiets, maar onder singlespeed verstaan we meestal een fiets met een vast verzet en vrijloop (dat betekend dat je tijdens het fietsen je voeten wel stil kan houden), een fixie heeft geen vrijloop. De achternaaf en het tandwiel achter bepalen of je fiets singlespeed of fixed gear is; bij een singlespeed heb je vaak een standaard naaf met een omgebouwde cassette of een freewheel, bij een fixed gear is het een ander verhaal;
    Het tandwiel op de achternaaf komt vast te zitten op je naaf, het tandwiel moet dus niet kunnen draaien ten opzichte van de naaf. Dat betekend als de wielen draaien draaien je trappers en andersom, je kunt tijdens het rijden je benen niet stil houden.

Een singlespeed is vaak makkelijker en goedkoper te realiseren dan een fixed gear omdat je vaak alles wat op een racefiets zit kan gebruiken. Het is wel belangrijk dat de racefiets de goede maat heeft, een te grote of te kleine fiets is oncomfortabel en zonde van je werk. Afhankelijk van de staat van je racefiets heb je meestal alleen een nieuwe ketting en een conversion set of een freewheel nodig om er een rijdende singlespeed van te maken.Je kan natuurlijk ook de oude ketting en een tandwiel dat op de cassette zat gebruiken maar uit veiligheidsoverwegingen raad ik je aan dat niet te doen.

Voor een fixed gear is wat meer nodig om van je racefiets een fixie te maken. De goedkoopste en in mijn ogen veiligste manier is om een achterwiel met een fixed naaf, een tandwiel en een lockring te kopen en er een nieuwe ketting om te leggen.
    er zijn wel meer manieren zoals een cassette vastlassen of een discnaaf gebruiken, dmv boutjes kan je dan speciale tandwielen op de naaf monteren, maar ik raad dit niet aan, van een echte fixed naaf zal je op den duur meer plezier hebben.

Remmen zijn in Nederland wettelijk verplicht, bij velgremmen is het zelfs verplicht om voor en achter een rem te hebben, maar zonder remmen is je fiets toch veel mooier?
    Bij een singlespeed heb je sowieso een rem nodig, voor, achter of allebei, de keus is aan jou. De meeste mensen kiezen voor alleen een voorrem, ook bij een fixed gear, omdat je dan het minst kabel hoeft weg te werken en je de minimale look van je fiets behoud. Op een singlespeed kan je ook een terugtraprem laten monteren.
    Bij een fixed gear is een rem zeker aan te raden maar je kan ook leren remmen door je wiel te blokkeren, oftewel ‘skidden’, dit vergt wel enige oefening dus meteen zonder remmen rijden is niet heel verstandig. De enige redenen om geen rem op je fixed gear te doen is uit visueel oogpunt en omdat je misschien barspins wilt doen als je je fixed gear voor tricks gaat gebruiken. Je zal zonder remmen niet snel aangehouden worden maar het kan gebeuren, omdat de politie hier niet snel een fixie herkent, maar zorg wel dat je zo min mogelijk redenen hebt om aangehouden te worden (’s avonds licht op je fiets bijvoorbeeld) want anders kan je een lelijke boete krijgen.

in mijn ogen is een fixed gear veel leuker dan een singlespeed of racefiets omdat je veel meer controle hebt over de fiets. Hoe zwaar je fietst ligt er maar net aan wat voor verzet je kiest. Je kan heel erg langzaam rijden bijv. in de stad, zelfs stilstaan zonder je voeten van de pedalen te halen is mogelijk na wat oefening. Je kan ook heel hard, maar je bent wel beperkt door het gekozen verzet, je benen kunnen niet oneindig hard doortrappen. Na wat oefening kan je makkelijk zonder rem rijden omdat je dan hebt leren te anticiperen op het verkeer en je hebt geleerd om te skidden, oftewel je achterwiel blokkeren door te stoppen met trappen. Je bouwt ook heel snel conditie op omdat je constant aan het trappen bent. Als je fiets eenmaal in elkaar zit heb je ook bijna geen onderhoud, het is alleen belangrijk dat je de ketting goed ingevet en op spanning houdt.

Het is wel belangrijk dat je het juiste gereedschap gebruikt als je een singlespeed of fixed gear gaat bouwen, een fiets uit elkaar halen met normaal gereedschap gaat je waarschijnlijk niet lukken zonder iets te beschadigen.

Als iemand nog vragen heeft kan je me een persoonlijk berichtje sturen, ik probeer dan zsm te antwoorden.

12. Greathoudini

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben nu bezig een oude fiets te kopen. Wil graag een koga miyata frame omdat die niet te duur zijn en ook goed te gebruiken als fixed gear.
    Een vriend van me had er toevallig een thuis staan die ze niet meer gebruikte dus zou mooi zijn als ik die zou mogen gebruiken.

Deel Deze Pagina