Met akkoorden kennen bedoel ik dat je alle veelgebruikte mineur en majeur akkoorden instant kan spelen (liefst ook nog de verscheidene toevoegingen als 7, add9 enzovoorts). Dat vereist immers begrip. Als je dan een melodietje uitzoekt, kan je de akkoorden er zo bij zoeken.
Ik doelde er op dat je mensen hebt die dan een stukje als fur elise kunnen spelen omdat ze het dood geoefend hebben (het kunstje leren) maar geen enkel idee hebben dat ze met hun linkerhand een gebroken akkoord A5, en E zitten te tingelen.
Als je de structuur van toonladders kent en de akkoorden, kan je heel veel dingen redelijk spelen zonder een noot te lezen. Ik vind het tijdens het samen musiceren ook wel fijn als je aan een paar woorden genoeg hebt.
Ligt er trouwens ook aan wat je speelt. Als je een muziekstuk van een een kwartier hebt met hele complexe linkerhand, dan is de hele zooi uitzoeken vaak ondoenlijk. Kan me voorstellen dat je dan noten erbij pakt.
Wat jammer van die echte piano. Een piano kan inderdaad een verschrikking of een verrijking zijn voor de woonkamer. Wat voor nummers speel je?
Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2008