1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Grote Race Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hybrid, 23 sep 2009.

  1. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    We hebben een mooi F1 topic maar er is zeker nog een wereld achter de F1. :+
    Daarom deze thread. Hier vind je info over Autoracen en Motorsport.


    Touring Car Racing


    World Touring Car Championship (WTCC)

    Het World Touring Car Championship is samen met de DTM de koningsklasse in het tourwagen racen.
    Het WTCC kampioenschap werd voor het eerst gehouden in 1987 als concurrent voor het European Touring Car Championship (ETCC). De races werden gehouden in Bathurst en op de Fuji Speedway. Het kampioenschap werd gewonnen door de Italiaan Roberto Ravaglia in een BMW M3. Door de hoge kosten werd het geen succes en bleef het bij dit ene seizoen.
    In 2001 stopte de FIA met het ondersteunen van het ETCC. Er moest een vervanger komen. De vervanger werd gevonden in de vorm van het WTCC en het eerste seizoen vond plaats in 2005. Dit is het derde grote race-evenement georganiseerd door de FIA naast de Formule 1 en het WRC.
    De races worden gehouden op grote internationale circuits. Aan het kampioenschap nemen de automerken SEAT, Chevrolet, Lada en BMW deel. In het verleden hebben ook Alfa Romeo, Honda, en Volvo deelgenomen. In het kampioenschap rijden auto's volgens de Groupe N regels. De motor inhoud van de auto's mag niet groter zijn dan 2000cc.

    [​IMG]


    DTM

    De DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) is in Europa een van de grootste/belangrijkste toerwagen kampioenschappen. Het wordt samen met het WTCC gezien als de Formule 1 van de toerwagens.
    Het kampioenschap is van oorsprong Duits. De meeste races worden dan ook gereden in Duitsland, maar er wordt ook gereden op andere internationale circuits zoals Zandvoort. De teams (en auto's) zijn (tegenwoordig) ook allemaal Duits.
    De DTM bestaat al sinds 1985, maar is in 1995 overgegaan in het ITC. In 2000 is het weer nieuw leven ingeblazen en de vernieuwde opzet is nog steeds de huidige.
    De DTM telt tien races in een seizoen. De seizoensopening en afsluiting vinden altijd plaats op de Hockenheimring in Duitsland. De DTM kent, net als de Formule 1, een stilstaande start. Om de startpositie te bepalen is er op de zaterdag voor de race eerst een kwalificatiesessie waarin de coureurs negen rondjes, dus drie snelle rondes, mogen rijden. De tien besten van die sessie rijden daarna de Super-Pole waarin ze elk, te beginnen met de nummer tien van de vorige sessie, 1 snelle ronde mogen rijden om zo de startposities binnen de top tien te verdelen. De race op zondag gaat over ongeveer 160 kilometer, en duurt dan ongeveer 1 uur.
    De basis van de auto's zijn V8-motoren met circa 470 pk. De coureurs zitten in een speciaal ontworpen carbon kooi en dragen het verplichte HANS (Head and neck support) systeem, dat ook in de Fomule 1 gebruikt wordt. Elektronische hulpmiddelen zoals Launch Control en Traction Control zijn verboden. Een team dat twee auto's heeft mag slechts drie motoren gebruiken per seizoen, dit is om de kosten te drukken.
    In de DTM wordt er sinds 2006 geracet met 2 merken: Audi en Mercedes-Benz; voorheen hebben ook merken als BMW, Volvo, Rover, Ford, Alfa Romeo en Opel hieraan meegedaan.
    Citroën heeft openlijk aangegeven interesse te hebben in deelname aan de DTM met de Citroën C5. Citroen Sport boss Olivier Quesnel was te gast bij de openingswedstrijd van het seizoen 2008 in Hockenheim om te bekijken hoe de promotionele kant van de DTM geregeld is. Olivier Quesnel overweegt om het sportingbudget van Citroën te verplaatsen van de WRC naar de DTM vanwege de grotere aandacht van de media voor de DTM.

    [​IMG]


    Andere Touring car kampioenschappen.


    -British Touring Car Championship
    -Swedish Touring Car Championship
    -Seat Leon Eurocup
    -World Series Renault Mégane Trophy
    -MINI Cooper Challenge


    Sports Cars & Endurance Racing


    FIA GT

    Het FIA GT kampioenschap is het officiële wereldkampioenschap voor GT-wagens dat georganiseerd wordt sinds 1997. De races worden gereden met productiewagens die afhankelijk van de klasse waarin ze meedoen veel of weinig aangepast mogen worden voor het racen.
    Alle races in het FIA GT kampioenschap zijn langeafstandsraces en hebben een afstand van ongeveer 500 km of duren drie uur, met uitzondering van de 24 uur van Spa-Francorchamps.
    Het FIA GT kampioenschap is in 1997 ontstaan uit de BPR GT series die georganiseerd werden tussen 1994 en 1996. Toen de International Touring Car Series van de FIA geen succes bleken te zijn en het BPR GT kampioenschap dreigde te verdwijnen besloot de FIA om zelf het GT kampioenschap te organiseren, onderverdeeld in twee categorieën: GT1 en GT2. Mercedes-Benz, BMW McLaren, Porsche, Panoz en Lotus namen deel in de GT1 klasse, Porsche, Marcos en Chrysler in de GT2. In 1999 werd de GT1 klasse geschrapt en werd de GT2 omgedoopt tot GT. Een jaar later werd weer een tweede klasse toegevoegd met de N-GT. In 2005 werd overgegaan op de oude indeling met GT1 en GT2 en in 2006 wordt ook een GT3 kampioenschap georganiseerd.

    [​IMG]


    Le Mans Series

    De Le Mans Series (LMS) is een Europese autosportwedstrijd gebaseerd op de 24 uur van Le Mans. De oprichter en organisator is de Automobile Club de l'Ouest (ACO), bekend van onder meer de 24 uur van Le Mans. De serie werd in 2001 opgericht onder de naam "European Le Mans Series", heette vanaf 2003 "Le Mans Endurance Series", en sinds de start van het seizoen 2006 kreeg het de huidige naam LMS Le Mans series.
    LMS Kampioenen en nummers 2 in de vier categorien (LMP1, LMP2, GT1 en GT2) krijgen automatisch een startbewijs voor de 24 uur van Le Mans in het volgende jaar. De ACO wilde graag een Europese tegenhanger oprichten van de American Le Mans Series welke sinds 1999 zeer succesvol bleek te zijn. Wel zou de Europese versie qua reglement beter moeten aansluiten op de 24-uurs versie. De FIA had een Sportscar klasse FIA SCC welke echter volgens de ACO niet de juiste opzet had. Een van de speerpunten van de ACO was het aanmoedigen van prive-teams om in te stappen. Vandaar de keuze voor slechts enkele races per jaar en allen in Europa. Dit houdt de kosten beheersbaar. Vanwege de overeenkomstige regelgeving konden teams makkelijk instappen in de 24-uurs race en andersom. In 2003 was er als trial een race onder de naam "LMES" de 1000km of Le Mans, de enige race dat jaar.
    In 2004 was er een compleet seizoen bestaande uit 4 races, met klassiekers als de 1000km van Monza, de 1000km van Nürburgring, en de 1000 km van Spa. Dit seizoen kende veel deelnemers en werd door de ACO als zeer succesvol ervaren. Vanaf 2005 bestaat een seizoen uit 5 races.


    [​IMG]


    American Le Mans Series

    De American Le Mans Series (ALMS) is een endurance kampioenschap in de Verenigde Staten en Canada. Het is de Amerikaanse variant op de Europese Le Mans Series. Ook in dit kampioenschap zijn er vier verschillende klassen: LMP1, LMP2, GT1 en GT2. Duur van de race varieert tussen 1 uur 40 minuten en 24 uur. De ALMS werd opgericht in 1999 door Don Panoz. Het seizoen begon met de 24 uur van Sebring en eindigde op de Las Vegas Motor Speedway. Deze klasse rijdt vaak op dezelfde tijdelijke wegcircuits waar de Champ Car en de IRL ook rijden. Het wordt sinds 2001 georganiseerd door de IMSA.

    [​IMG]

    Andere Sports Cars & Endurance Racing series.


    -Dutch GT4 Championship
    -Porsche Mobile 1 Supercup
    -Nürburgring VLN Endurance racing series

    Open Wheel Racing


    GP2 Series

    De GP2 Series, waarvan GP2 de afkorting is, is een vorm van autosport die is geïntroduceerd in 2005, volgend uit een lange discussie over de 'kweekvijver' van de Formule 1, de Formule 3000. Dit 'format' was bedacht door Bernie Ecclestone en Flavio Briatore.[1]
    Om het voor teams gelijk te houden en om het een perfecte training de Formule 1 te laten zijn, hebben allen teams in de GP2 een gelijke chassis, gelijke motoren en gelijke banden, zodat het alleen maar draait om de stuurmanskunst.

    [​IMG]


    IndyCar Series


    ndyCar en IndyCar Series is vanaf 2003 de naam van de Indy Racing League, het Amerikaanse formuleracing kampioenschap. De naam werd tussen 1979 en 1996 officieel gebruikt voor het Champ Car kampioenschap en werd informeel gebruikt voor zijn voorloper, het kampioenschap georganiseerd door de United States Automobile Club. De naam IndyCar kent zijn oorsprong in de naam van de Indianapolis 500-race, die elk Memorial Day-weekend gehouden wordt op de Indianapolis Motor Speedway.
    In 1992 maakte de Indianapolis Motor Speedway een handelsmerk van de naam IndyCar en verleende een licentie aan CART, dat de naam al gebruikte sinds zijn oprichting in 1979 als Indy Car Series en vanaf 1980 als IndyCar World Series.
    Gedurende het seizoen 1996, was de naam IndyCar het onderwerp van een gerechtelijke strijd. Voor het seizoen 1996 had de voorzitter van Indianapolis Motor Speedway, Tony George, een concurrerend kampioenschap opgericht, de Indy Racing League. In maart 1996 diende CART een rechtszaak in tegen de Indianapolis Motor Speedway met als doel de bescherming van hun licentie op de naam IndyCar, die de Indianapolis Motor Speedway had proberen te beëindigen. In april spande de Speedway een tegenrechtszaak aan tegen CART om hen te verhinderen de naam verder te gebruiken. Uiteindelijk werd een overeenkomst bekomen, waarin CART toestemde het gebruik van de naam IndyCar op te geven na het seizoen 1996 en de IRL mocht de naam niet gebruiken voor het einde van het seizoen 2002. Na een hiaat van zes jaar kondigde de IRL aan dat het zijn eerste reeks voor het raceseizoen 2003 zou omdopen tot IRL IndyCar Series.
    Tegenwoordig is de Indy Racing League de enige eigenaar van de naam IndyCar, en het gebruik van de naam voor enige andere racecompetitie is niet correct.

    [​IMG]


    International Formula Master

    De International Formula Master of Formula Super 2000 is een Europese raceklasse vergelijkbaar met de Formule 3. Het eerste seizoen werd gehouden in 2007. Het is een idee van N.Technology en de tv-zender Eurosport. De races worden gehouden als support race van het WTCC kampioenschap. Het is een opstap klasse voor de GP2.

    [​IMG]

    Andere Open Wheel Racing Series

    -A1GP
    -Formula 3
    -Superleague Formula
    -Word Series Formula Renault


    Rally

    FIA World Rally Championship

    Het World Rally Championship is een jaarlijks kampioenschap in de rallysport, dat zich strekt over vier verschillende continenten. In dit kampioenschap strijden de beste rallyrijders over de wereld met elkaar om de wereldtitel. Er is een kampioenschap voor rijders- en constructeurs. In Nederland en Vlaanderen wordt het doorgaans het Wereldkampioenschap Rally genoemd.
    Hoewel de geschiedenis van de rallysport zich strekt over zo'n honderd jaar, is het World Rally Championship pakweg dertig jaar oud. Door de groeiende populariteit van de rallysport in de jaren '50 en '60 bij de constructeurs, besloot de overkoepelende motorsport organisatie FIA begin jaren '70 een kampioenschap te organiseren voor constructeurs. Hoewel er rally's verreden werden over de hele wereld, lag het epicentrum van het kampioenschap toch in Europa, aangezien daar de oorsprong van de rallysport lag en de belangstelling zowel van constructeurs als publiek er het grootst was. Zo ontstond in 1973 het World Rally Championship, toen nog enkel voor constructeurs. In 1979 introduceerde de FIA ook een apart kampioenschap voor rijders.

    [​IMG]

    Andere Rally Series

    -Dakar Rally
    -Intercontinental Rally Challenge (IRC)
    -British Rally Championship
    -Dutch Rally Championship


    Motorsport

    MotoGP

    MotoGP is een klasse van motorwegwedstrijden. Zij maakt sinds 2002 deel uit van de serie GP wegraces, die door de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) georganiseerd wordt.
    De MotoGP was de opvolger van de 500cc klasse. De voornaamste motorenproducenten, eigenlijk de vier grote Japanse merken Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki vonden deze klasse al enige tijd geen goede afspiegeling van de commerciële markt voor straatmotoren. In goed overleg met de organiserende FIM werd besloten een viertaktklasse in het leven te roepen waarbij de machines gelimiteerd waren tot maximaal 990cc. Ook Europese fabrieken als Ducati besloten zich in deze nieuwe klasse te begeven, met daarbij nog enkele kleinere fabrikanten. In 2001 kwamen de eerste MotoGP machines samen met de 500cc tweetaktmachines uit in het laatste 500cc seizoen. Het jaar daarop werd het eerste volledige MotoGP seizoen. Daarnaast breidde het aantal races per seizoen zich uit tot 18 in het seizoen 2007, Het enige circuit dat vanaf het begin van de GP-racerij in 1949 hierbij betrokken was is het Circuit van Drenthe waar iedere laatste zaterdag in juni de TT wordt verreden.
    Valentino Rossi, rijdend met zijn vaste nummer 46, werd de eerste wereldkampioen in deze klasse en herhaalde dit in de drie volgende seizoenen. Voor aanvang van het seizoen 2004 maakte hij een veelbesproken overstap van Honda naar Yamaha. Nicky Hayden won de titel in 2006 en Casey Stoner in 2007. Andere bekende rijders zijn Sete Gibernau, Marco Melandri en Dani Pedrosa. Jurgen van den Goorbergh reed in 2002 met een 500 cc Honda viercilinder, maar kon niet opboksen tegen de viertakten. Hij maakte een kleine comeback in 2005 in de klasse, als vervanger van de geblesseerde Makoto Tamada.
    In het seizoen 2007 werd de maximale cilinderinhoud teruggebracht tot 800cc. Tevens stelde de FIM een nieuwe bandenregel in, welke de teams verplicht een selectie van banden te kiezen, alvorens het race weekend begint. De achterliggende gedachte was het terugdringen van vermogen en daarmee de topsnelheid. Het bleek echter al snel dat rondetijden nog steeds zakten; enerzijds door vooruitgang in techniek, anderzijds door de hogere bochtensnelheid van de lichtere machines.
    Het seizoen 2007 werd vanaf de start gedomineerd door Casey Stoner (Australiër, 21 jaar) op de Ducati desmosedici. Hij won hiermee zijn eerste wereldtitel.

    [​IMG]

    FIM Superbike World Championship

    Superbike World Championship (also known as SBK) is the worldwide Superbike racing Championship. The championship was founded in 1988. The Superbike World Championship season consists of a series of rounds held on permanent racing facilities. Each round has 2 races and the results of each race are combined to determine two annual World Championships, one for riders and one for manufacturers.
    The motorcycles raced in the championship are tuned versions of motorcycles available for sale to the public, by contrast with MotoGP (MotoGP is the motorcycle world's equivalence of Formula 1 racing whereas the SBK is similar to Touring Car racing) where purpose built machines are used.
    Europe is Superbike World Championship's traditional centre and leading market.[1] However, rounds are also held in Qatar, Australia, South Africa, and the United States (in 2008, for the first time since 2004).[2] An Indonesian race was also proposed for the 2008 season, but this was later canceled by the FIM.[3]
    The championship is regulated by the FIM the governing body of motorcycle racing and managed and promoted by FGSport.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  2. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Mooie openingspost :thumbs:

    Veel klasses zijn ook zeer interessant om naar te kijken. Ik vind alleen het WTCC zo'n politiek gerotzooi, posities zakken om 8e te worden en dan van pole te mogen starten. Voor het echte racen moet je de Superleague Formula, Superbike, FIA GT en rally volgen.
     
  3. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    De WTCC race van Zondag op Imola was echt weer een ramp. Er wordt sinds dit seizoen iedere race zonder respect gereden. Mede door die gek Farfus. Maar het toppunt was toch wel weer die tik die van Lagen kreeg en daarom over de kop sloeg. En de start was ook weer drama maar Coronel kon er wel perfect van profiteren check maar bij de start bij de chicane dan zie je een blauwe Seat voor afsnijden door de grindbak. ;)


     
  4. Doelie

    Doelie Ballin'

    Berichten:
    1.788
    Leuk Bevonden:
    31
    Over een paar weken de laatste 2 races in de Renault Megane Trophy, me broer staat 1ste in het kampioenschap. 14 punten los van de nummer 2.

    Het is een nieuwe circuitpark in spanje namelijk Motorland. Ze hebben hier echt alles, je moet maar eens zoeken op de site van het circuit ofzo.
    Renault World Serie heeft de eer om de eerste race te rijden op het circuit

    En dat wtcc dat beuken enzo is juist gaaf joh. De wedstrijdleiding is vaak ook wat losser met toerwagen racen. Vroeger was de clio cup ook alleen maar beuken, en heel vroeger toen de DTCC (dutch touring car championship) nog was heeft mijn vader zelf een keer een 3de rijder aangenomen die voor een beetje onrust moest stoken. Het is ook gewoon een mentaal spelletje wat er vaak word gespeeld

    Die race op imola geeft gewoon precies het verschil tussen formule en toerwagens
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  5. Doelie

    Doelie Ballin'

    Berichten:
    1.788
    Leuk Bevonden:
    31
  6. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Ja, dat gaat nergens over, moet je daar maar niet gaan wonen. Echt, die lui kunnen beter oprotten.

    WTCC is qua gevechten ook wel mooi, maar die starts zijn echt overdreven. Ik vind vooral het politieke spelletje zo lelijk, om je zelf maar te laten zakken om vanaf pole te kunnen starten in race 2 of dat je teamgenoten je voorbij moeten laten.

    Zelf vind ik het BTCC een hele mooie klasse, altijd gevechten en ze rijden op super banen!
     
  7. MaxxRaptor

    MaxxRaptor Eigen aanduiding

    Berichten:
    2.637
    Leuk Bevonden:
    36
    Mooi verzord compliment, ben zelf helemaal in de Superbikes sfeer en WRC rally. heb vroeger ook veel naar Formule 1 en Nascar gekeken, Moto GP seizoenen tijdens de 'Mick Doohan' en 'Alex Criville' periode helemaal gevolgd, die close finish van die 2 in 96 is me bijgebleven!!!!
     
  8. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Nog meer pure racefans zie ik.:cool:
     
  9. Doelie

    Doelie Ballin'

    Berichten:
    1.788
    Leuk Bevonden:
    31
    Ben dr mee opgegroeid :+
     
  10. coen the stig

    coen the stig Active Member

    Berichten:
    164
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  11. Bazzie

    Bazzie Street Triple RRRR

    Berichten:
    385
    Leuk Bevonden:
    3
    Goed topic, ben zelf vooral een tweewielermotorsport fan en vind F1 weinig interessant vanwege het gebrek aan inhaalacties en close racing. Wat dat betreft zijn klassen zoals de WTCC en FIA GT een stuk leuker om te kijken.
     
  12. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Ik was pas nog bij het Wijzonol Trophy op Zandvoort, met Michelin mee. Echt heel gaaf om in zo'n box de race mee te maken.
    Verder volg ik al een jaar of zes zoveel mogelijk races. Vooral de open wheel series vind ik erg gaaf.
     
  13. JeePee

    JeePee Guest

    Cool topic.
    Alleen rally mag wat uitgebreider. Dutch Rally Championship :9 ? Nehh, houd het maar op het rally klassement en het rallysprint klassement. En een zeer grote rally is de IRC (Intercontinental Rally Challenge) waar ook tering hard gereden wordt, alleen niet met WRC's maar met S2000's en lager.
     
  14. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Yup dat was hem, kon er niet opkomen.
    Persoonlijk vind ik dat ook een leukere klasse. :)
     
  15. chasin11nl

    chasin11nl 023!!!

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon zelf al mijn hele leven in Zandvoort, dus ik ben echt met het racen opgegroeid. Altijd als peuter/kleuter als meegenomen naar het circuit, nou dat vond ik geweldig hoor. Ben nu 18 en ga nog steeds naar bijna elk evenement. Ik ga ook wel eens naar Spa, ook een prachtig circuit.

    DTCC was vroeger echt top inderdaad. Enorm startveld en lekker beuken met die dingen. Mooiste herinnering was nog wel dat alle rijders hun auto stilzette op de Nissan-bocht toendertijd, en dat Olav Mol notabene uitstapte en rustig tegen de vangrail aan stond te pissen. Publiek helemaal los natuurlijk, geweldig was dat.

    Maar wat je zegt over die clio's klopt ook, er is echt geen moer meer aan nu. Vroeger startte er bijna 40 van die krengen en het maakte ze niet uit hóe ze die race gingen winnen, als ze er maar kwamen. Dus beuken als een gek.

    Nu heb je de Dutch GT4, dikke bakken, maar echt geen zak aan. Die mensen durven echt geen risico's te nemen. Nu klopt het wel dat die bakken wat meer kosten dan een clio'tje maar toch.

    Het toppunt van het racen in Zandvoort is toch wel de Marlboro Masters geweest. Vroeger was dat echt ziek gewoon met meer dan 100.000 bezoekers. Was ook wel omdat het vol gesponsord werd door Marlboro, en de toegang was gratis, maar toch. Het stond stampvol, de races waren super en spannend, en ook de demonstraties stelden toen nog wat voor. Ik zeg een Ferrari F1, Max Biaggi met ? op Marlboro motors, het Marlboro-rallyteam liet even zien wat ze waard waren. Echt leip gewoon.

    Wat ook wel een hoogtepunt was in Zandvoort was de 1e keer A1GP. Het regende echt keihard maar dat mocht de pret niet drukken. De duinen en tribunes stonden echt stampvol met oranje mensen en iedere keer keihard juichen als Bleekemolen iemand had ingehaald man.

    Maar goed, het is ook wel een gezeik in Zandvoort hoor met die geluidsdagen. Ik hoop dat er een keertje vordering in komt. Kunnen we bijvoorbeeld Renault World Series halen of Fia GT of weer WTCC...
     
  16. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Waarom staat Rallycross er niet bij? :mad:
    Ging vroeger steevast ieder weekend naar NK Rallycross en BK Rallycross. En in augustus naar het EK in Valkenswaard.
    Eurocircuit in Valkenswaard ligt op een paar kilometer van mijn woonplaats. Maar ook het circuit in Arendonk en Maasmechelen waren prachtig.

    Ben er de laatste jaren helaas niet meer geweest, maar wat een fantastische sport is dat!
     
  17. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien als je zelf even een stukje schrijft dan kan hij dat toevoegen.

    De clio's vond ik altijd de mooiste klasse op zandvoort/assen er gebeurde altijd wel wat. Ook dat met die mondeo's vond ik altijd wel een aardige klasse. Heb een keer een race op Assen gezien van die klasse en dat was me toch een strijd :+
     
  18. coen the stig

    coen the stig Active Member

    Berichten:
    164
    Leuk Bevonden:
    0
    zandvoort zou er goed aan doen om weer eens een groot evenement te organiseren. Hoop dat ze in de toekomst de superleague formula kunnen binnenslepen want die gaan de komende jaren qua circuits uitbreiden. Die dunlop endurance maxx cup is ook wel een leuke klasse om te zien. Die was er ook bij op zolder.

    Weet iemand trouwens of er een F1 fanshop in zandvoort zit. had laatst ergens gelezen dat ze in zandvoort veel F1 merchendising verkopen. Had op formule1.nl een t-shirt van schumacher besteld al een maand geleden maar komt pas 14 oktober|:- zou er binnen 1 dag zijn=(
     
  19. Doelie

    Doelie Ballin'

    Berichten:
    1.788
    Leuk Bevonden:
    31
    Tijdens evenemementen worden vaak F1 merchandising verkocht.
    Groot evenement? Dtm? Wtcc (dit jaar niet dan)? Masters of Formula 3 (vaak demo's van F1 en MotoGP erbij vroeger)?
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  20. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Over WTCC gesproken. Ik vind het ook super beukend naast elkaar. Maar het gaat me te ver als er gewoon vol op de achterkant gereden word of een tik aan de zijkant waardoor iemand spint of over de kop vliegt dat is gewoon onsportief.

    Zo moet het eigenlijk race van gister. ;)

     

Deel Deze Pagina