1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje [deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 8 jan 2011.

  1. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.503
    Leuk Bevonden:
    5.131
    Ik heb nog even een spoedcursus Statistiek nodig :+

    Volgende week een toets, ik haal altijd een 4,6 op het vak 8), straks eens even kijken wat voor stof ik moet kennen.
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Ok, hier is je spoedcursus:

    Eerder beginnen. :+
     
  3. Distoration

    Distoration Da diii

    Berichten:
    3.115
    Leuk Bevonden:
    32
    Voor mij werkt het meestal met GS, AK Of MA gewoon doorlezen, en herhalen, de meeste dingen blijven vrijwel direct hangen, en de dingen die ik niet zeker weet lul ik meestal een verhaal omheen.
    Bij woordjes voor Nederlands of Engels moet ik ze gewoon constant blijven schrijven, lezen etc, net zolang tot ze hangen.
    Wiskunde gaat in de grafische rekenmachine, en economie is gewoon oefenen, oefenen, oefenen.
     
  4. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Totdat je op een vervolgopleiding komt en opeens geen GR meer mag gebruiken bij 'wiskunde'. :+
     
  5. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.503
    Leuk Bevonden:
    5.131
    Het is niet zo dat ik er niks van af weet, mijn huidige vakken hebben ook best veel statistiek, maar gewoon even een opfris cursus :+
     
  6. Inferius

    Inferius Baller.

    Berichten:
    3.843
    Leuk Bevonden:
    45
    Heb statistiek tentamen net gehaald, wat is je stof?
     
  7. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Kom maar terug wanneer je hem ruim gehaald hebt <3
     
  8. Inferius

    Inferius Baller.

    Berichten:
    3.843
    Leuk Bevonden:
    45
    Daar is het vak te kut voor. :D
     
  9. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.280
    Leuk Bevonden:
    2.046
    Ah kijk, daar heb ik wat aan :).
    Zal het eens proberen:thumbs:.

    Ergens een verhaal om lullen, daar ben ik gelukkig heel goed in :+.
    Duits en Frans heb ik niet meer en Engels heb ik geen enkele moeite mee dus woordjes leren hoef ik niet te doen.
    Economie ben ik ook aardig goed in, vind ik ook niet zo saai dus het leert een stuk makkelijker.
    Heb dan ook nog Natuurkunde volgende week, vorig jaar amper gehad omdat het allemaal zo enorm slecht is geregeld dus nu moet alles er in sneltreinvaart doorheen, maar dat gaat me gelukkig ook aardig af.
     
  10. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.503
    Leuk Bevonden:
    5.131
    Ik zal vanmiddag even kijken :+
     
  11. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.280
    Leuk Bevonden:
    2.046
    Dit is m'n samenvatting van Geschiedenis, iemand die m even wil doorlezen en beoordelen?
    De opmaak is wel veranderd omdat die blijkbaar niet word meegenomen, hopelijk is het een beetje overzichtelijk.

    Indonesië rijk aan voedingsstoffen, grondstoffen en mineralen, rijst, maïs, suiker, hout, rubber, tabak, koffie, thee, aardolie en tin.

    16e eeuw eerste Europeanen in Indonesië, Portugese handelaren.

    Doel: handel drijven met de Indonesische vorsten. Zo kreeg Portugal rechtstreeks de specerijen in handen en verliep het niet langer via de Arabieren. De prijs van de specerijen zou dalen en de Portugezen zouden ze met veel winst in Europa kunnen verkopen.

    1596 Nederlandse expeditie bereikt Oost-Indië, vele Nederlandse expedities van verschillende compagnieën volgen. De markt word overspoeld met producten uit Indië.

    Door de concurrentie:
    dalen de prijzen van de specerijen in Nederland.
    Stijgen de inkoopprijzen van de specerijen in Oost-Indië.
    De winsten dalen.

    1602

    De republiek der zeven verenigde Nederlanden grijpt in.
    De verschillende compagnieën worden een compagnie.
    Oprichting VOC (Verenigde Oost-Indische compagnie).

    Taken VOC

    Handel drijven met de inheemse vorsten; handelscontracten.
    Alle Europese handelaren verdrijven uit Oost-Indië
    Kleine handelsposten of factorijen stichtten aan de kust, belangrijkste Batavia.
    Streven naar een handelsmonopolie in specerijen.
    Diplomatie (verdragen sluiten), geweld en strafexpedities.

    18e eeuw De VOC:
    Bestuurt een groot deel van Java en de Molukken.
    Was de eigenaar van de Nederlandse bezittingen in Indonesië.
    Was destijds de grootste handelsmaatschappij ter wereld.

    1798 de VOC werd opgeheven.

    Concurrentie met Engeland..
    De Nederlandse regering nam alle bezittingen en schulden over.

    1830-1870 cultuurstelsel
    Doel:

    Zoveel mogelijk winst maken voor Nederland (batig slot: bedrag dat bij verkoop van goederen overblijft na aftrek van kosten).
    De Nederlandse handelsmaatschappij (NHM), dit staatsbedrijf had de taak het cultuurstelsel in goede banen te leiden en hadden het monopolie op het vervoeren en handelen van goederen uit Nederlands-Indië.

    Werking :

    Elke boer moest een vijfde van zijn grond gebruiken voor gewassen voor de Europese markt (=cultures, peper, suiker, koffie, thee en tabak).
    Deze producten werden tegen een laag ‘’plantloon’’ verkocht aan de NHM.
    De NHM vervoerde de producten naar Europa om ze daar weer te verkopen.
    Met de winst werden er in Nederland spoorwegen en kanalen aangelegd.

    Dualistisch bestuurstelsel

    In Indonesië waren er twee besturen. Dit bestond uit het Nederlandse bestuur en het inlandse bestuur.
    Het Nederlandse bestuur werd geleid door de gouveneur-generaal geholpen door residenten.
    Het inlandse bestuur bestond uit vorsten of regenten. Zij deden wat Nederlandse regering wilde.

    Bestuur in werking:

    Leiding: gouverneur-generaal.
    Kleine groep Nederlandse residenten: zij gaven opdrachten en controleerden de uitvoering.
     Welke gewassen waar verbouwt moesten worden.
    Grote groep Indonesische bestuurders: regenten (Indonesische adelen)
    Lieten dorpelingen onbetaald wegen en fabrieken bouwen (herendiensten).


    De bestuurders, zowel Nederlandse als Indonesische, profiteerden van dit cultuurstelsel.

    Bestuurders werden beloond met een premie bij een grotere productie kregen ze een grotere premie. Conclusie : grotere productie  meer geld.
    De Indonesische bestuurders lieten hun boeren dan ook zoveel mogelijk verplichte gewassen verbouwen.

    Gevolgen cultuurstelsel:

    Industrialisering met name suikerfabrieken (boeren verplicht suikerriet te verbouwen).
    Infrastructuur verbeterd door aanleg (spoor)wegen (vaak onbetaald aangelegd door de Indonesische bevolking; herendiensten 66 dagen per jaar).
    Geld kwam in omloop; plantloon (als hun land meer opbracht dan verplicht aan Nederland te leveren).
    De werkdruk van de Indonesische boeren nam toe. (door het verbouwen van de verplichte gewassen hadden de boeren minder tijd voor hun eigen voedsel productie  hongersnoden).



    1870

    Einde cultuurstelsel.
    Het parlement was voor een vrije economie (grondwet 1848).
    Geen overheidsbemoeienissen .
    Economische reden:
    Suikerwet. Door de suikerwet konden Europese particuliere bedrijven zich in Nederlands-Indië vestigen om suikerrietplantages te beginnen. ( 1870).
    Politieke reden:
    Agrarische wet (1870 ).
    Ontstaan grote particuliere bedrijven/landbouwbedrijven.
    Vooral op Sumatra grote landbouwondernemingen.
    Op plantages werd tabak verbouwd. Ook rubber en palmolie gewonnen
    Onvoldoende arbeidskrachten; invoering contractarbeid.

    - Vanaf 1870 steeds meer Europese planters.
    - Particulieren gaan naar Indië en beginnen daar hun plantages en mijnbouw ondernemingen ( 1850 mijnwet).
    - zoeken naar werknemers, eerst chinezen, koelies.
    - later inheemse bevolking.
    - werk is heel zwaar en slecht betaald. Pas na 1880 veranderde de situatie een beetje. In een nieuwe wet werden zaken als verzorging, voeding en betaling geregeld.

    Atjeh oorlog ( 1873-1904 )

    Expansie gebiedsuitbreiding op Sumatra.
    Motieven
    Modern imperialisme.
    Piraterij opheffen.
    Concurrentie voorkomen (Frankrijk, Italië, V.S.).
    Aardolie.

    Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL)

    Hielpen het bestuur bij het handhaven van de orde.
    Niet alleen Nederlanders in dienst, ook Molukkers.

    Ethische politiek (rond 1900)

    Voogdij gedachte (Nederland ‘’moeder’’ Indonesië ‘’kind’’) .

    Doel:
    Welvaart en welzijn lokale bevolking verbeteren.
    Ontwikkeling van landbouw, zorg en onderwijs.

    Landbouw

    Landbouwkredieten.
    Irrigatiewerken.
    Betere gewassen (rijstsoorten).
    Verbetering infrastructuur.

    Zorg

    Bouw ziekenhuizen.
    Vaccinatieprogramma’s.
    Nieuwe geneesmiddelen.

    Onderwijs

    Bouw scholen in dorpen (desascholen).
    Oprichting scholen die aansloten op westers middelbaar onderwijs.
    Beter lesmateriaal.
    Beter opgeleide docenten.

    Gevolgen

    Voedseloverschot.
    Daling kindersterfte.
    Stijging levensverwachting.
    Bevolkingsgroei.
    Afname analfabetisme.
    Toenemend zelfbewustzijn.
    Ontstaan nationalisme.
    Verspreiding Westerse ideeën.
    Democratie.
    Communisme.
    Nationalisme.

    Nationale bewegingen

    Boedi Oetomo ( 1908 ) ‘’het schone streven’’.
    Uitbreiding van het onderwijs.
    Meer invloed op het bestuur.
    Indonesische eenheidsgedachte: een land, een volk.
    Sarekat islam (1912), islamitische partij.
    Verbeteren economische positie van de leden, streefde niet naar onafhankelijkheid.
    Politieke vereniging.
    In 1919 ontbonden op beschuldiging van het plannen van een opstand tegen het koloniale gezag.













    Politieke organisaties

    Partai kKmunis Indonesia (PKI) ( 1914 ), comunistische partij Indonesië
    Strijd tegen het imperialisme .
    Werd door leden uit sarekat islam opgericht.
    Organiseerde stakingen.
    1926 oproep tot opstand (doel: communistische revolutie in Indonesië).
    Orde werd hersteld door de KNIL, de leiders werden opgepakt en de partij werd verboden.

    Partai Nasional Indonesia (PNI) (1927), nationalistische partij Indonesië
    Indonesië als nationale eenheid.
    Doel: stichten van een nationale staat Indonesië dat het hele gebied van Nederlands Indi moest omvatten.
    Leiders : Soekarno, Mohammed Hatta.


    Volksraad ( 1918 )

    Opgericht door koloniaal bestuur als antwoord op de roep om meer politieke inspraak voor de lokale bevolking.
    60 leden (30 ind. 25 ned. 5 chin.).
    Leden werden deels gekozen (beperkt kiesrecht) en deels aangesteld
    Beperkte macht, vooral een adviserende rol.
    In 1936 diende Soetadjo, lid van de volksraad, een petitie in waarin hij riep tot een conferentie, tot onafhankelijkheid.
    De petitie werd door de Nederlandse overheid afgewezen
    Gevolg: groei radicaal nationalisme.

    WO II : de Japanse bezetting

    Aanval op Pearl Harbor (7-12-1941) .
    Amerikaanse marine in grote oceaan uitgeschakeld.
    Nederlands-Indië doelwit voor Japanse leger.
    Capitulatie Nederlands-Indië (8-3-1942).
    De meeste Nederlands verdwijnen in kampen (jappenkampen).
    Einde Nederlandse heerschappij.

    Onafhankelijkheid voor Indonesië?

    Een deel van de bevolking haalt de japanners met veel gejuich binnen.
    Veel Indonesiërs waren verbaasd over de snelle nederlaag van de Nederlanders (verstrekt zelfbewustzijn en nationalisme).
    Japan beloofde onafhankelijkheid onder Japanse bescherming (om het aan grondstoffenrijke Indonesië aan hun kant te krijgen).
    Soekarno en Hatta werken nauw samen met de Japanners.




    Doel:
    Onafhankelijkheid. Indonesisch leger word opgericht en getraind door Japanners.

    Indonesia merdeka (17-08-1945) ‘’Indonesië vrij’’

    Capitulatie Japan (15-08-1945) als gevolg van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.
    Hatta en Soekarno roepen onder druk van fanatieke jongerenbewegingen het onafhankelijke Indonesië uit.

    Nederland accepteerde de Indonesische onafhankelijkheid niet

    Nederland vond dat Nederland en Indonesië elkaar nodig hadden.
    Soekarno werd niet door het hele volk gesteund.
    De Indonesiërs konden in de ogen van de Nederlanders hun land nog niet zelf besturen (Nederland wilde in een periode van 25 jaar stap voor stap de macht aan Indonesië overdragen).



    Veel onduidelijkheid in indonesië na de Japanse capitulatie

    Japanse soldaten bleven op verzoek van Engeland en de VS in Indonesië om de orde te handhaven.
    Er waren vanaf 1945 t/m 1949 twee Indonesische landen
    Nederlands-Indië (Nederland)
    Republiek Indonesië (Indonesië)


    De weg naar Indonesische onafhankelijkheid bestaat uit:

    Onderhandelen.
    Oorlog.

    Linggadjati- akkoord

    15-11-1946.
    Afspraken over het langzaam onafhankelijk laten worden van Indonesië.

    21-7-1947 eerste politionele actie (actie product)

    Binnenlandse ‘’politie actie’’ om de orde en rust te herstellen.
    In werkelijkheid militair ingrijpen door de Nederlandse overheid.
    Beide landen hielden zich niet aan de gemaakte afspraken, er kwam steeds meer internationaal protest.

    17-1-1948 Renville-akkoord

    Op het oorlogsschip de Renville kwamen Nederland en Indonesië met elkaar praten

    Onder dwang van de V.S. en de V.N.
    Mislukking, beide partijen deden niet hun best om tot een vreedzame oplossing te komen.


    18-12-1948 tweede politionele actie

    Oorlogsmisdaden aan beide kanten.
    Soekarno en Hatta gevangen genomen.

    27-12-1949 onderhandelingen in Den-Haag

    Onder druk van de V.S. die dreigden de Marshall-hulp (= financiele hulp aan Nederland) stop te zetten.
    De V.N. keurt de oorlog in Indonesië af.
    Soekarno en Hatta vrijgelaten.
    Nederland aanvaard de Indonesische onafhankelijkheid soevereiniteit.

    Morgen heb ik Geschiedenis en Economie, voor Economie hoef ik alleen nog maar wat begrippen en formules door te nemen.
    Woensdag alleen Natuurkunde, is wat lastiger omdat ik vorig jaar amper les heb gehad maar dat is ook even wat begippen en formules doornemen.
    Donderdag heb ik Wiskunde, daar heb ik moeite mee dus dat word ook nog even goed leren en dan vrijdag Nederlands en Maatschappijleer, dat is ook niet zo lastig.
     
  12. LBJ6

    LBJ6 Active Member

    Berichten:
    869
    Leuk Bevonden:
    3
    Oke ik zit met een vraag die betrekking heeft op levensverzekeringswiskunde en waarbij een soort van breuken gebruikt worden. Ik heb nu de volgende som:

    X * D60/D35 = 5.000

    Dit wordt dan

    5.000* D35/D60 = X

    Waarom worden die D60 en D35 omgedraaid, wie kan mij de regels hiervoor uitleggen? Oh ja als je zelf levensverzekeringswiskunde hebt gedaan hoor ik het graag :+
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.627
    Leuk Bevonden:
    8.762
    Om die X vrij te krijgen moet je vermenigvuldigen met het tegenovergestelde van de breuk: D60/D35 * D35/D60 = 1.
    Vb. 1/2 * 2/1 = 1.

    Daarnaast moet je beide kanten van de = natuurlijk met hetzelfde getal vermenigvuldigen, waardoor die D35/D60 dus aan de 5000 kant komt te staan.
     
  14. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
  15. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Bij electro hebben we nu gemengde schakelingen. Aangezien ik nog nooit wat met stroom gedaan heb om het VMBO loop ik denk ik wat achter. Nu kom ik hier niet uit en in me reader staat ook geen nuttige informatie.

    Twee weerstanden van elk 3Ω staan in serie geschakeld met hieraan parallel nog een weerstand van 3Ω. Gevraagd:

    a. De vervangingsweerstand :


    Dit plaatje staat erbij : [​IMG]
     
  16. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Altijd vasthouden aan de regels:

    Serie: R_totaal = R_1 + R_2
    Parallel 1/R_totaal = 1/R_1 + 1/R_2 --> dus: R_Totaal = 1/ (1/R1 + 1/R2 )


    De onderste weerstand staat parallel aan beide bovenste weerstanden. Die bovenste twee vormen een serie en dus mag je ze optellen. Die twee zijn daarom samen 6 Ohm.
    Dat betekent dus dat er onder 3Ohm parallel staat met in totaal 6Ohm boven.
    Als we de regels volgen krijgen we
    1/R_totaal = 1/R_1 + 1/R_2
    1/R_totaal = 1/3 + 1/6
    1/R_totaal = 2/6 + 1/6
    1/R_totaal = 3/6
    R_totaal = 6/3 = 2Ohm



    Wat zit hier achter?
    Probeer je voorstellen wat stroom ervaart als het door zo'n circuit gaat. Weerstanden in serie tellen bij elkaar op, omdat ze meer en meer barrieres toevoegen waar de stroom doorheen moet vloeien (de stroom ervaart meer weerstand).
    Weerstanden in parallel hebben een moeilijkere formule, omdat ze het de stroom eigenlijk makkelijker maken. De stroom kan zich namelijk verdelen over zowel de bovenste en onderste tak. In dit voorbeeld hebben we boven 6Ohm en onder 3Ohm en toch is de totale weerstand nog lager. Dit komt door het effect dat er dus meerdere paden zijn waar stroom weg kan vloeien.
     
  17. Distoration

    Distoration Da diii

    Berichten:
    3.115
    Leuk Bevonden:
    32
    Iemand die mij kan vertellen hoe ik de maximale TW kan berekenen op een markt van volledige mededinging.
    We hebben z'n mooie grafiek met de go,mo, mk=gvk, en gtk lijn, maar ik kom er niet uit.
    heb bij alle snijpunten maar gezet hoeveel q en mo etc het is, maar dan nog snap ik het niet:mad:
     
  18. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Bedankt! Ben uiteindelijk ook uit de andere opdrachten hier door gekomen.
     
  19. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.746
    Leuk Bevonden:
    18.026
    Enige mensen hier die bedrijfskunde/economie studeren?
    Ik moet de verschillen en overeenkomsten beschrijven tussen Michael Porter's clustertheorie en de theorie van industriele districten.
    Maar hoezo verschillen en overeenkomsten, de clustertheorie is toch gebaseerd op die van de industriele districten? (Marshall).
     
  20. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Morgen CCS tentamen, maar ben nauwelijks in de les geweest.

    Kan iemand mij uitleggen wanneer ik EWpre/Ewpost/CWpre/CWpost moet gebruiken?

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina