1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje [deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 8 jan 2011.

  1. LDawg

    LDawg Active Member

    Berichten:
    482
    Leuk Bevonden:
    5
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.459
  3. LocKuM

    LocKuM Active Member

    Berichten:
    3.171
    Leuk Bevonden:
    52
    Zoals ik al zei goed als opfrisser, niet goed als je bepaalde concepten van de grond af aan moet leren. Boek is veel en veel te kort in de uitleg met bijna geen tot heel weinig voorbeelden(1 voorbeeld meestal) Het boek wordt dacht ik inderdaad veel gebruikt bij technische opleidingen. Morgen tentamen wiskunde...zie wel hoe het gaat...
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2013
  4. LBJ6

    LBJ6 Active Member

    Berichten:
    869
    Leuk Bevonden:
    3
    Even een vraagje voor de bedrijfseconomen/beleggers: als de koers van een aandeel stijgt, daalt de rendementsverwachting van een aandeel. Hoezo is dit zo?
     
  5. Kiss of Fire

    Kiss of Fire Kiss of Fire

    Berichten:
    1.005
    Leuk Bevonden:
    40
    Heb morgen een SPSS tentamen. Dus als men hier nog mooie handleidingkjes heeft, graag. Ik mag alles uitprinten wat ik wil :).
     
  6. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Het dagblad KRANT hanteert de volgende abonnementsprijzen voor 2011:

    per maand €29,-
    per kwartaal €82,-
    per halfjaar €154,-
    per jaar €300,-
    het abonnementsgeld dient vooruitbetaald te worden door middel van automatische incasso of door middel van een toegestuurde acceptgirokaart. Voor de acceptgirokaart geldt een toeslag van €2,-
    de abonnementen worden zonder tegenbericht automatisch verlengd.
    --------------------------------
    Piet Niemeijer betaalde tot nu toe zijn abonnementsgeld per halfjaar door middel van een acceptgirokaart. Hij geeft KRANT toestemming om vanaf 1 januari 2011 jaarlijks zijn abonnementsgeld automatisch te incasseren.
    ----------------------------------------------
    Bereken de contante waarde op 1 januari 2011 van het voordeel voor Piet in 2011, als hij verandert van betalingswijze. Houd hierbij rekening met 1,5% samengestelde interest per halfjaar.
    ------------------------------------------

    Nou is dit het antwoord:

    [​IMG]

    Maar hoezo moet je uberhaupt 156/1.015 doen en hoezo alleen bij één halfjaar?
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2013
  7. Inferius

    Inferius Baller.

    Berichten:
    3.843
    Leuk Bevonden:
    45
    Iemand die weet hoe je enquête vragen refereert in APA? Dus niet de survey(makers) zelf, maar dat je voorbeeldvragen geeft in je paper. Kan echt niks vinden daarover. :{
     
  8. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    In Piets 'normale'/'oude' situatie zijn er in één jaar twee periodes:


    PeriodeTermijn van betalingMaandenAbsolute prijsContante waarde op 1 januari (t=0)Betaaldatum
    Periode1t=0januari t/m juni€154+€2=€156€156betaling op 1 januari voor de gehele periode
    Periode2t=1juli t/m december€154+€2=€156[​IMG]=€153,69betaling op 1 juli voor de gehele periode


    De gehele tweede periode komt dus na de denkbeeldige verrekening van de interest, die op 1 juli plaatsvindt. De contante waarde voor het tweede halfjaar (156+2) dient dus gedeeld te worden door 1,015^1, omdat je de contante waarde aan het begin van het jaar (op 1 januari) wilt weten. Dat is natuurlijk één periode eerder.

    (100 euro op 01/07/11 is namelijk minder waard dan 100 euro op 01/01/11, omdat de €100,- van 1 januari op 1 juli al uitgegroeid zou zijn tot €101,50 door de interest.)
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2013
  9. The Redman FTW

    The Redman FTW ^_^

    Berichten:
    596
    Leuk Bevonden:
    0
    Toevallig binnenkort examen m&o? Die van vwo is 28/05/13 13:30-16:30. Stomme datum en tijd. Ze zouden alle examens in één week moeten stoppen. =(
     
  10. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ah, thanks. :)
    Ja, heb maandag M&O examen, vind het wel chill dat het verspreid is over 3 weken, aangezien ik dan lekker verdeeld kan leren. :+
     
  11. Dedemsvaart

    Dedemsvaart redonkulous

    Berichten:
    1.261
    Leuk Bevonden:
    24
    Hmm :{.. ik wil weten hoeveel diesel auto's er in frankrijk aan vervanging toe zijn van hun roetfilter en heb daarbij de volgende gegevens:

    Gemiddelde lifespan roetfilter: 120 000 km
    Gemiddeld aantal KM's per jaar gereden in een diesel auto: 16 000 km

    (Daar doen ze dus 7,5 jaar over om dat te bereiken)

    Gemiddelde leeftijd diesel auto: 8,2 jaar

    Aantal diesel auto's totaal: 18837000
    Aantal nieuw geregistreerde auto's in 2011: 1,6 miljoen

    Ik dacht dit probleem door de standaarddeviatie uit te rekenen op te kunnen lossen, maar ik kom er nu niet uit.

    Ik wil dus weten hoeveel auto's aan vervanging toe zijn van hun roetfilter.
    Iemand die mij kan helpen met m'n vraag?
     
  12. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Kun je dit überhaupt wel beantwoorden?

    Allereerst, dit is maar een schatting, want je gebruikt gemiddeld aantal kilometers.
    Ten tweede, de gemiddelde auto-leeftijd zegt je niets over hoeveel auto's er ouder zijn dan 7,5 jaar.
    Voorbeeld:
    [1 1 10] heeft een gemiddelde van 4
    [1 5 6] heeft ook een gemiddelde van 4,
    ondanks dat er meer oudere auto's zijn in mijn tweede voorbeeld.

    Wat je echt moet weten is hoeveel auto's er 7,5 jaar geleden en daarvoor gekocht zijn. Je kunt de gok nemen dat de verkoop ieder jaar stabiel rond de 1,6 miljoen ligt (in dat geval zouden er nog auto's rondrijden die maximaal 11,8 jaar oud zijn), maar dat vind ik een gewaagde aanname.
     
  13. Dedemsvaart

    Dedemsvaart redonkulous

    Berichten:
    1.261
    Leuk Bevonden:
    24
    Ik denk: ik probeer het eens op een wiskundige manier :9
    Ik had die doubt zelf ook al, maar dacht dat het wel kon met normale verdeling etc.

    Hetgeen je als laatste opnoemde is dan nu ook het plan!

    Thanks! :thumbs:
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Je doet dan de aanname dat dit probleem normaal verdeeld is. Is dat wel zo? Herinner hoe een normale verdeling eruit ziet

    [​IMG]

    Dit zou betekenen dat bijna alle auto's rond het gemiddelde zitten (8,2 jaar oud) en dat er weinig hele oude en hele nieuwe auto's zouden zijn. Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat ieder jaar waarschijnlijk een ongeveer even grote hoeveelheid auto's wordt verkocht.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Wat vinden jullie een goede cover voor een scriptie?
    Waar moet die allemaal aan voldoen?
     
  16. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Ligt aan je begeleider denk ik? Als het apa moet zijn er hele strikte regels meestal
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Apa..?
    Maar true, echter zijn we daar volledig vrij in geloof ik.
    Dus wellicht heeft iemand een tof cover ontwerp ofzo.
     
  18. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Kan iemand mij de begrippen epistemologie en ontologie uitleggen?
    Ik heb op internet gezocht maar kon geen goed antwoord vinden..
     
  19. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    *verkeerde topic :mad:
     
  20. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Ik heb een vraagje aan mensen hier, die iets snappen van statistiek en methodologie. Ik snap namelijk niet veel van het begrip blokrandomisatie.

    1. Waarom voert met blokrandomisatie uit i.p.v. normale randomisatie? Als je een groep van 20 correct randomiseert, krijg je er 10 in de interventie en 10 in de controle groep. Daarvoor hoef je geen blokrandomisatie van 5 blokken (grootte van 4) te doen toch? Wat is het voordeel?

    2. Wat is het verschil tussen blokrandomisatie en stratificatie? Bij beiden worden er 'blokken' gemaakt (bv. op basis van geslacht), zodat de variabelen gelijkmatig over de interventie en controle groep verspreid worden.
     

Deel Deze Pagina