1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje [deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 8 jan 2011.

1. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Inderdaad, qed weet je gewoon met dat verrekte bewijzen :p.

2. PowerLines

PowerLines #Lemonade

Leuk Bevonden:
    1
    Hoe lees je nou weer de SD uit een grafiek?

3. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Is er iemand hier die antwoord kan geven op de vraag: Hoe is de Koude Oorlog geëindigd?

Op Google kom ik niet verder dan: ''door veranderingen in Rusland''.

Kom net dit tegen: ''De oorlog eindigde met het verdwijnen van de Sovjet hegemonie over Oost-Europa in 1989, de Duitse hereniging in 1990, en, uiteindelijk, met het ineenstorten van de Sovjetunie zelf in 1991.''

Met Sovjet Hegemonie bedoelen ze dat de Sovjets toen aan de macht waren?

Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  4. PowerLines

PowerLines #Lemonade

Leuk Bevonden:
    1
    Er is discussie over wanneer de Koude Oorlog begon en eindigde. Dus je kan meerdere dingen hebben. Sommige zweren bij de val van de SU, andere bij de val v/d muur, andere bij het tekenen van de VS en de SU van een bepaald verdrag (naam kwijt).

5. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Ah oke, bedankt voor je antwoord. Ik kom net dit tegen, en ga dit aanpassen en gebruiken. Vervolgens maar het stukje gebruiken uit mijn vorige post.

''De relaties tussen de VS en de Sovjetunie, die al behoorlijk moeizaam waren, werden in de eerste helft van de jaren tachtig nog verder bemoeilijkt. Het leek of president Reagan elke poging tot dialoog met de Sovjetunie liet varen en koos voor de permanente confrontatie. Zo weigerde hij in november 1982 naar de begrafenis van Brezjnev te komen, waardoor hij de kans, om kennis te maken met Breznjev’s opvolger Andropov, misliep. Maar in 1984 kwamen de Russen en de Amerikanen tot de conclusie dat confrontatie zonder enige vorm van dialoog zinloos en gevaarlijk was. Nog voor de Amerikaanse verkiezingen bracht de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Gromyko, een eerste bezoek aan het Witte Huis. Begin 1985, na het overlijden van Tsjernenko, die het maar een jaar had uitgehouden als opvolger van Andropov, kwam in de Sovjetunie een relatief jonge leider aan de macht; Gorbatsjov. In die tijd was duidelijk geworden dat de economie van de Sovjet-Unie even gammel was als haar leiders. Breznjev had ontzettend veel geld uitgegeven aan de opbouw van het militaire apparaat. Daardoor was de Sovjetunie nu een mogendheid die zich kon meten met de Verenigde Staten. Maar de militaire inspanningen waren ten koste gegaan van de productieve investeringen in de economie. Gevolg hiervan was dat alle sectoren in de Russische samenleving vrijwel volledig vastliepen (economische stagnatie).
    Tijdens Reagans regeerperiode verkeerde de Sovjetunie dus in een fase van verandering, doordat drie van haar leiders in drie jaar stierven en door de politieke crisis die veroorzaakt werd door de toenemende stagnatie. De economische groei was al twintig jaar aan het dalen, van meer dan 5% in jaren zestig tot 2% in de vroege jaren tachtig. Belangrijker nog was de achterstand van de Sovjetunie op het gebied van technologie, vooral micro-elektronica en computers. Op dat gebied werd de kloof tussen de Sovjetunie en het Westen steeds groter.''

6. PowerLines

PowerLines #Lemonade

Leuk Bevonden:
    1
    Dat beschrijft nog niet echt hoe de SU is opgehouden met bestaan en dergelijke..?

7. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Niet echt nee, ik heb dus ook moeite om dat stukje te vinden.

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    De wat? Standaard-deviatie? Als dat zo is, dan heb je het waarschijnlijk over een Gaussische/Normale verdeling en in dat geval kun je de startpost raadplegen. De deviatie correspondeert met een bepaalde breedte van de top. 68% van het totale oppervlak valt binnen 2 keer de standaardeviatie van de top.

Dit geldt niet voor andere kansverdelingen, maar dat is meer om even correct te zijn en dat zal voor jou niet van toepassing zijn.

Als je met SD niet de standaarddeviatie bedoelt, dan weet ik het niet. :+

9. PowerLines

PowerLines #Lemonade

Leuk Bevonden:
    1
    Zoek INF-akkoord (1987) op. Dit wordt vaak gezien als het einde van de Koude Oorlog.

@Matrix, Wiskunde toets was al week geleden :p.

10. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die me kan helpen met Natuurkunde? Gaat over transformatoren.
    [spoiler1]
    Een transformator heeft:
    Primaire windingen: 300
    Secundaire windingen: 1500
    Primaire Spoel spanning: 100V
    Secundaire spoel ( apparaat ) van 200 Ohm

A. Hoe groot is de secundaire spanning?
    [spoiler1] Up/Us = Np/Ns
    100 V/ Us = 300/500 = 1/5
    Kruiselings vermenigvuldigen: Us= 500 V
    Dit gaat nog wel ;)[/spoiler1]

B. Hoe groot is het secundaire vermogen?
    [spoiler1] Eerst secundaire stroomsterkte berekenen.
    Us= Is x Rs dus Is = 4s/Rs = 500V/200 ohm = 2.5 A
    Ps = Us x Is = 500 V x 2.5 A = 1250 W = 1.25 kW
    Gaat ook nog wel :) [/spoiler1]

C. Hoe groot is de primaire stroomsterkte? Deze snap ik niet..

[/spoiler1]
    Iemand die me met C kan helpen?

11. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Super bedankt man! Heb hier echt veel aan gehad.

12. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Yeah, transformatoren!

[yt]02YbgQPvSu8[/yt]

Ik ga je eerst bij B helpen, want het kan korter. Vermogen kun je ook als volgt berekenen:
    P = I^2 * R
    P = U^2 / R
    Waarom klopt dit? En hoe ga je dit onthouden? Je kunt formules bij elkaar invullen:
    U = I*R
    P = U*I
    Vul die formule voor U in die van P: P=U*I=(I*R)*I=I^2*R.
    Dit is handig, omdat vermorgensverlies vaak wordt berekend via P = I^2 * R.

Wat betreft C:
    Een transformator schaalt stroom en spanning. Als de spanning groter wordt, dan wordt de stroom kleiner en vice-versa. De spanning is primair vijf keer zo klein als secundair, dat betekent dat de stroom daar vijf keer zo groot moet zijn, dus 5*2,5 = 12,5A.

Wat is het idee nou? Een transformator geeft -idealitair- hetzelfde vermogen door, maar converteren de spannnings- en stroomniveaus. Dit kan, omdat P=U*I en als de een 5 keer zo groot en de ander 5 keer zo klein wordt, blijft het vermogen gelijk. In een hoogspanningnet kan dus op hoog voltage een kleine stroom worden verzonden, die uiteindelijk bij je thuis getransformeerd wordt naar 230V en een iets hogere stroom.

13. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind transformatoren maar een kut onderwerp :+ Vind elektriciteit ( schakelingen etc. veel leuker ;) ). Maar in ieder geval, bedankt :thumbs:

maar nog even een vraagje; wat blijft nou gelijk in een trafo? Het vermogen/stroomsterkte/spanning?

Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  14. Madoperator

Madoperator Rape

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand?

15. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Mag je massa's opzoeken? Dan kan je gewoon de formule voor de middelpuntszoekende kracht gebruiken (of eventueel de gravitatiewet van Newton).

16. Madoperator

Madoperator Rape

Leuk Bevonden:
    0
    Nee. De volgende opdracht is de massa van Pluto te berekenen, en de massa van Charon staat niet in de Binas, dus die kan ik ook niet gebruiken.

Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  17. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Dan moet je maar even op Matrix wachten (:+), het is alweer een tijd geleden dat ik iets met natuurkunde heb gedaan.

18. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Je weet de snelheid, dat is de crux.

Met de afstand 1.91 x 10^7 meter kun je via 2pi*r de omtrek berekenen (de baan van Charon) en met het gegeven van 6,5 dagen per rondje bereken je de snelheid van Charon.
    Die snelheid correspondeert weer met de middelpuntvliegende kracht:
    F = m*v^2 / r.

Dan heb je nog steeds de massa nodig, inderdaad... Hmm, ik denk dat je iets met het gegeven moet doen dat de middelpunts-zoekende kracht hier gelijk is aan de zwaartekracht. Daar zit ook een m in en die zou je dan zo kunnen bepalen. Weet je toevallig "hoeveel lichter" je bent op Pluto, dan heb je een graviteitsconstante.

En Pluto is geen planeet. :mad:

19. Madoperator

Madoperator Rape

Leuk Bevonden:
    0
    Zover ben ik net dus gekomen op mijn herkansing. Volgende week krijg ik de uitwerkingen, dan zet ik het antwoord hier wel even neer. Toch bedankt beiden! :b:

20. TobiasBB

TobiasBB "Great banter"

Leuk Bevonden:
    198
    Kan iemand mij even helpen met Management en Organisatie:

Tekst bij vraag:
    Dakdekker Klerks hanteert de volgende betalingscondities.
    Als de afnemer direct bij oplevering betaalt, ontvangt hij 5% korting. De klant kan ook een rekening afwachten. Die ligt dan gemiddeld 5 dagen na oplevering van het werk bij de klant in de bus. Als de giro-overschrijving binnen 10 dagen na ontvangst van de rekening bij Klerks binnen is, geeft hij een korting van 2%. De afnemer kan uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de rekening gireren, maar dan heeft hij geen enkel reecht op korting.

Vraag A:
    Hoeveel procent interest hanteert Klerks voor de afnemer die direct bij oplevering betaalt?

Vraag B:
    Hoeveel procent interest hanteert Klerks voor de afnemer die binnen 10 dagen na ontvangst van de rekening gireert?

Laatst bewerkt: 22 jun 2011

Deel Deze Pagina