1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door being-xboxed, 25 sep 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb voor volgende week als onderdeel van een examen opdracht 3 kranten artikelen nodig die relevant zijn op de rechtsgebieden; Erfrecht, Ondernemings recht en Burgerlijk proces- en faillisements recht.
    De opdracht is dat ik per krant artikel 3 toetsvragen bedenk en daar uiteraard een antwoord bij heb.

    Ben nu al een half uur aan het googlen alleen kan niet echt iets relevants vinden.
    Kent iemand een site oid waar je allemaal recht artikelen kan vinden?
     
  2. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Moeten het per se kranten artikelen zijn, of mogen het ook tijdschrift artikelen zijn? Want dan moet eens op Ars Aequi kijken. Is een Juridisch maandblad.
     
  3. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Moet voor morgen mijn stelling voor de beschouwing over WikiLeaks inleveren en vele bronnen meenemen.
    De bronnen heb ik al, maar mijn stelling is nog niet sterk want kan er niet genoeg over vinden. Informatie genoeg, maar directe argumenten zijn er niet echt.

    Ik wilde mijn stelling rondom het bestaan van WikiLeaks houden, bijvoorbeeld:
    'Het bestaan van WikiLeaks hoort bij deze tijd' of 'Het bestaan van WikiLeaks is goed voor de wereld'.

    Heeft iemand ideeën voor mijn stelling, om hem beter te maken, of een helemaal nieuwe? Of misschien als je ergens een goed stuk gelezen hebt in de krant (mag niet van internet; behalve als het de site van een krant is, bijvoorbeeld volkskrant.nl etc) met argumenten voor het bestaan van WikiLeaks? Voor en tegens zijn nodig :).

    Bij voorbaat dank!
     
  4. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Die stellingen zijn wel erg vaag. Je kunt beter iets veel concreters pakken, zoals 'Moet WikiLeaks uit de lucht gehaald worden?'.
     
  5. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Op het opdrachtenblad staat Krantenartikelen met dik gedrukte letters dus ik denk het wel:+
     
  6. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Het is geen stelling, het is een constatering.

    Vorige week in een debatvoorstelling de volgende simpele stelling behandeld:
    "Het is goed dat organisaties zoals WikiLeaks geheime informatie kunnen vrijgeven."

    Tegen: Argumenten rondom veiligheid, functioneren van een staat zonder geheimen
    Voor: Vrijheid van meningsuiting, (recht op?) openheid van zaken
     
  7. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik wil meer informatie geven over homoseksuelen voor mijn praktische opdracht. Ik heb het o.a. gehad over homoseksuelen in het algemeen, wat echt de basis shit is. Daarnaast heb ik het over de coming out, omdat het voor mijn gevoel belangrijk is en ik wil het gebruiken bij mijn reflectie. Daarnaast ga ik vooroordelen opzoeken over homoseksuelen en biseksuelen. Echter zijn er misschien nog andere onderwerpen, wat ik kan toelichten. Iemand enig idee? (Nee, niet sex)
     
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Misschien hier: www.coc.nl?
    Bovenaan staat een balk met links naar info.
     
  9. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zal even een kijkje nemen, thanks. Zijn er trouwens misconceptie's over homoseksuelen, wat de meeste niet weten? Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie...
     
  10. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Iemand. Nog steeds niets goeds gevonden..
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.441
    Leuk Bevonden:
    17.546
    www.boys2boys.nl menn! :+
     
  12. SjuhS

    SjuhS Active Member

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
    krantenbank.nl al geprobeerd?
     
  13. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben bijna klaar met mijn PO voor godsdienst. Nu zijn er problemen gekomen rondom de interview met iemand van de Rooms-katholieke kerk. Daarom heb ik besloten zelf de informatie op te zoeken. Uiteindelijk heb ik dit stuk geschreven. Iemand die misschien kan helpen met hiermee dmv tips, kritiek, mening of toevoegingen? Let niet op de spellingsfouten...>.>

    Rooms-Katholieke kerk en homoseksualiteit

    De Rooms-Katholieke kerk maakt onderscheidt tussen homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid. Het eest genoemde houdt in het in praktijk brengen van je homoseksuele geaardheid (seksuele handelingen verrichten met iemadn van hetzelfde geslacht). Homoseksuele geaardheid is het homoseksueel zijn. In de Rooms-katholieke kerk wordt homoseksualiteit afgewezen, maar het homoseksueel zijn niet. Je kan de standpunten van de rooms-katholieken kort samenvatten:

    - Behandel homoseksuelen met respect en begrip, zoals je elk ander mens behandeld.
    - Discriminatie van homoseksuelen moet worden voorkomen.
    - Homoseksualiteit is is ongeordend en het is ernstige ontaarding.
    - Omdat uit homoseksualiteit geen voortplanting mogelijk is op een natuurlijke wijze, is het niet goed te keuren. Immers kan alleen op natuurlijke wijze kinderen ontstaan door vleselijk gemeenschap tussen een man en een vrouw.

    Volgens de rooms-katholieken is de natuurwet van seks, dat het alleen gericht is op voortplanting. Voor de kerk is de natuurwet uitermate belangrijk. Daarom keurt de kerk niet alleen homoseksualiteit af, maar ook anticonceptie, seks voor het huwelijk (of erbuiten) en zelfbevrediging. Als argumenten, gebruikt de kerk passages uit de Bijbel, zoals eerder is genoemd (Genesis, Leviticus, Romeinen etc.). In het zogenaamde Persona Humana wordt er ingegaan op ethische vragen rondom o.a. homoseksualiteit. Ik citeer een stuk van de paragraaf over homoseksualiteit:

    ''Dit oordeel van de Heilige Schrift laat echter niet toe te besluiten, dat al degenen die aan deze misvorming lijden daardoor in persoonlijke schuld staan; desalniettemin bewijst het, dat handelingen van homoseksualiteit naar hun intrinsieke aard ongeordend zijn en op geen enkele manier ooit kunnen worden goedgekeurd.''

    In deze paragraaf komt duidelijk voor dat de kerk homoseksuele handelingen, oftewel homoseksualiteit in hun woorden, sterk verwerpt.
    De Persona Humana heeft wel enige ''begrip'' voor homoseksuelen. Zo staat er dat ze in het pastoraat met bedachtzame zachtzinnigheid worden opgevangen, in de hoop hun moeilijkheden en sociale onaangepastheid eens te zullen overwinnen. Waarom begrip tussen aanhalingstekens staat, komt zo dadelijk terug.

    Alhoewel de 'formele regels en standpunt' van de rooms-katholieke kerk duidelijk is, verschillen de visies per persoon. Voor elk individu is seksualiteit en geloof weer anders. Een voorbeeld is een katholieke psychiater dr. Timbos die in 1960-61 radiolezingen houdt bij de KRO. Hier brengt hij ook seksualiteit in een relationeel perspectief. Dit wijkt af van het algemene 'voortplanting en huwelijks regel' van de kerk. De bisschop van Den Bosch, meneer Hurkmans doet hierover een toepasselijke uitspraak in een interview:

    'Dat ideaal is prachtig, maar dat laten we en we gaan over tot de orde van het praktijk. We passen de regels aan. Dit is echter niet de manier van denken van de kerk. De kerk zal altijd zeggen 'Het ideal moet altijd worden uitgedragen. Het ideaal schiedt u niet. Het ideaal is; man een vrouw slapen met elkaar alleen binnen het huwelijk, nadat zij voor Gods aanschijn het 'Ja' woordt heeft gegeven. De moeder der kerken weet heus wel dat het anders is, maar dit is de formele regel en het zal niet veranderen.''

    Het is nu mogelijk om allemaal visies van mensen op te sommen, maar dan kan het oneindig doorgaan. In plaats daarvan wil ik de nadruk leggen op de Paus, omdat de Paus wordt vereerd in de Rooms-katholieke kerk. Paus Benedictus XVI heeft, toen hij nog de titel van kardinaal had, een brief geschreven, waar geweld tegen homoseksuelen begrijpelijk wordt genoemd en hij geeft ze de schuld van de aids-epidemie. Dit lijkt haaks te staan op het eerder genoemde begrip voor homoseksuelen. Als homoseksuelen met zachtzinnigheid worden ontvangen in het pastoraat, waarom is het dan begrijpelijk dat ze in elkaar worden geslagen? Dat is niet zachtzinnig.

    De rooms-katholieke kerk lijkt zich zelf telkens tegen te spreken. Zo staan de regels in de kerk volgens hen los van de staat (scheiding kerk en staat). Echter, het Vaticaan riep de politici op om huwelijken tussen homoseksuelen geen wettelijke status te geven. Dit gaat in tegen de scheiding van de kerk en staat. Als de kerk vindt dat zijn regels los staan van de staat, dan staat de wettelijke status van homoseksuelen ook los van de kerk en mogen zij er zich niet mee bemoeien. Immers, als zij zich mogen bemoeien met de staat, dan mag de staat zich ook bemoeien met de kerk, wat ook tegen het principe van scheiding van kerk en staat ingaat.
     
  14. KhaosFoShow

    KhaosFoShow Ad Fundum!

    Berichten:
    334
    Leuk Bevonden:
    0
    Rooms-Katholieke kerk en homoseksualiteit

    De Rooms-Katholieke kerk maakt onderscheidt tussen homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid. Het eest genoemde houdt in het in praktijk brengen van je homoseksuele geaardheid (seksuele handelingen verrichten met iemand van hetzelfde geslacht). Homoseksuele geaardheid is het homoseksueel zijn (Dit is niet echt een uitleg, zou er een betere uitleg bijschrijven.) In de Rooms-katholieke kerk wordt homoseksualiteit afgewezen, maar het homoseksueel zijn niet. Je kan de standpunten van de rooms-katholieken kort samenvatten:

    - Behandel homoseksuelen met respect en begrip, zoals je elk ander mens behandeld.
    - Discriminatie van homoseksuelen moet worden voorkomen.
    - Homoseksualiteit is ongeordend en het is ernstige ontaarding.
    - Omdat uit homoseksualiteit geen voortplanting mogelijk is op een natuurlijke wijze, is het niet goed te keuren. Immers kan alleen op natuurlijke wijze kinderen ontstaan door vleselijk gemeenschap tussen een man en een vrouw.

    Volgens de rooms-katholieken is de natuurwet van seks, dat het alleen gericht is op voortplanting. Voor de kerk is de natuurwet uitermate belangrijk. Daarom keurt de kerk niet alleen homoseksualiteit af, maar ook anticonceptie, seks voor het huwelijk (of erbuiten) en zelfbevrediging. Als argumenten, gebruikt de kerk passages uit de Bijbel, zoals eerder is genoemd (Genesis, Leviticus, Romeinen etc.). In het zogenaamde Persona Humana wordt er ingegaan op ethische vragen rondom o.a. homoseksualiteit. Ik citeer een stuk van de paragraaf over homoseksualiteit:

    ''Dit oordeel van de Heilige Schrift laat echter niet toe te besluiten, dat al degenen die aan deze misvorming lijden daardoor in persoonlijke schuld staan; desalniettemin bewijst het, dat handelingen van homoseksualiteit naar hun intrinsieke aard ongeordend zijn en op geen enkele manier ooit kunnen worden goedgekeurd.''

    In deze paragraaf komt duidelijk voor dat de kerk homoseksuele handelingen, oftewel homoseksualiteit in hun woorden, sterk verwerpt.
    De Persona Humana heeft wel enige ''begrip'' voor homoseksuelen. Zo staat er dat ze in het pastoraat met bedachtzame zachtzinnigheid worden opgevangen, in de hoop hun moeilijkheden en sociale onaangepastheid eens te zullen overwinnen. Waarom begrip tussen aanhalingstekens staat, komt zo dadelijk terug.

    Alhoewel de 'formele regels en standpunt' van de rooms-katholieke kerk duidelijk is, verschillen de visies per persoon. Voor elk individu is seksualiteit en geloof weer anders. Een voorbeeld is een katholieke psychiater dr. Timbos die in 1960-61 radiolezingen hield bij de KRO. Hier brengt hij ook seksualiteit in een relationeel perspectief. Dit wijkt af van het algemene 'voortplanting en huwelijks regel' van de kerk. De bisschop van Den Bosch, meneer Hurkmans doet hierover een toepasselijke uitspraak in een interview:

    'Dat ideaal is prachtig, maar dat laten we en we gaan over tot de orde van het praktijk. We passen de regels aan. Dit is echter niet de manier van denken van de kerk. De kerk zal altijd zeggen 'Het ideaalmoet altijd worden uitgedragen. Het ideaal schiedt u niet. Het ideaal is; man een vrouw slapen met elkaar alleen binnen het huwelijk, nadat zij voor Gods aanschijn het 'Ja' woord heeft gegeven. De moeder der kerken weet heus wel dat het anders is, maar dit is de formele regel en het zal niet veranderen.''

    Het is nu mogelijk om allemaal visies van mensen op te sommen, maar dan kan het oneindig doorgaan. In plaats daarvan wil ik de nadruk leggen op de Paus, omdat de Paus wordt vereerd in de Rooms-katholieke kerk. Paus Benedictus XVI heeft, toen hij nog de titel van kardinaal had, een brief geschreven, waar geweld tegen homoseksuelen begrijpelijk wordt genoemd en hij geeft ze de schuld van de aids-epidemie.(Dit is een erg lange zin) Dit lijkt haaks te staan op het eerder genoemde begrip voor homoseksuelen. Als homoseksuelen met zachtzinnigheid worden ontvangen in het pastoraat, waarom is het dan begrijpelijk dat ze in elkaar worden geslagen? Dat is niet zachtzinnig. ( Zou iets zeggen in de trant van een paradox.)

    De rooms-katholieke kerk lijkt zich zelf telkens tegen te spreken. Zo staan de regels in de kerk volgens hen los van de staat (scheiding kerk en staat). Echter, het Vaticaan riep de politici op om huwelijken tussen homoseksuelen geen wettelijke status te geven. Dit gaat in tegen de scheiding van de kerk en staat. Als de kerk vindt dat zijn regels los staan van de staat, dan staat de wettelijke status van homoseksuelen ook los van de kerk en mogen zij er zich niet mee bemoeien. Immers, als zij zich mogen bemoeien met de staat, dan mag de staat zich ook bemoeien met de kerk, wat ook tegen het principe van scheiding van kerk en staat ingaat.

    Verder nog opmerkingen:


    Bij de dikgedrukte woorden heb ik typfouten verbeterd.
    Probeer de citaten met bronnen te geven.
    Probeer het gebruik van haakjes zoveel mogelijk te beperken.
    Misschien iets meer een inleiding nu komt het zo hard aan.
    En misschien iets van een concluderend iets of is dat niet van toepassing op deze tekst?

    Hopelijk heb je hier wat aan en zie je het niet als slechte kritiek.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  15. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Mag ik vragen wat je bedoelt met de eerste uitleg? :eek: De conclusie moet ik nog niet trekken, dat komt pas bij mijn reflectie. Of bedoel je meer een samenvattend geheel? Je hebt gelijk over de inleiding. Ik maak er morgen nog wel één. Ik had de link niet gekopieerd, maar die zit er uiteraard ook bij. Verder zal ik de zin verkorten. IIG, thanks voor de kritiek. Ik stel het zeer op prijs. Verder heb ik wat zinnen veranderd, waar haakjes in stonden en dergelijke. Meer kritiek is altijd welkom.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  16. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
  17. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
  18. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
  19. Flinter

    Flinter Active Member

    Berichten:
    294
    Leuk Bevonden:
    0
    Matige enquête om eerlijk te zijn. Teveel open vragen en de laatste vraag multiple choice vraag heeft niet de het antwoord dat ik zou willen geven. Weet niet wat ze willen onderzoeken maar denk dat een conclusie hieruit trekken bijzonder lastig gaat worden.
     
  20. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Daar is ze het zelf ook helemaal mee eens, maar ze doet kunstacademie en heel dat onderzoek wat ze moeten doen gaat nergens over. Het is meer voor de inzet ;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina