Valt op zich wel mee, in Amerika heb je volgens mij ook een stad waarin kinderen op de peuterschool al leren met wichelroedes om te gaan etc. Daar zijn ook verschillende tests gedaan met mensen die "begaafd" schijnen te zijn. Iedereen heeft volgens hen wel een gave om bepaalde dingen te vinden. Sommigen voor water, anderen voor olie en weer anderen voor metalen als koper. Daarvoor gebruiken ze soms die takken voor, maar soms ook 2 van die metalen staafjes die naar elkaar toe bewegen als er iets is.
In de middeleeuwen stonden ze er denk ik een beetje verdeeld over. Zoek maar eens in de geschiedenis van bijvoorbeeld zigeuners, waaronder zich vaak "waarzeggers" bevonden. Zigeuners vormen een bevolkingsgroep die eigenlijk door de eeuwen heen nooit _echt_ welkom zijn geweest. Toch geloofden mensen in de middeleeuwen wel in bepaalde magische krachten. Denk bijvoorbeeld aan de alchemisten en dergelijke. Natuurlijk stond de kerk niet altijd positief tegenover al die wazige gebeurtenissen en werden er weleens mensen verketterd. Later zijn er ook best wel wat mensen vervolgd die mystieke beroepen uitoefenden, of er gewoon raar uitzagen
Zoek overigens ook eens in de mythologie naar paranormale dingen. Contact met de onderwereld of geesten is iets wat in die verhalen ook weleens voorkomt. Zoek overigens op internet niet alleen naar paranormaliteit, maar ook naar gerelateerde dingen, bijvoorbeeld (zoals hier misschien eerder stond)
-helderziendheid
-waarzeggen
-paragnost
-medium
-contact met de onderwereld
-hekserij (want in principe valt t deels ook wel onder hekserij)
-wonderen en heiligverklaringen (om heilig verklaard te worden, moet je minstens een wonder hebben verricht, die wonderen zijn vaak bovennatuurlijke genezingen. Paus Johannes Paulus II schijnt (opeens nu ze het aan het onderzoeken zijn) een non te hebben genezen van haar Parkinson, bijvoorbeeld. Of dat paranormaal is, ligt uiteraard aan je definitie. Ik zou zeggen van wel)
-etc
Klik om te vergroten...