Ik heb laatst nog een betoog geschreven over Iederwijs. www.iederwijs.nl Het is zo'n school waar kinderen zelf hun dag mogen bepalen enzo.. Je kunt veel argumenten verzinnen waarom dit goed of slecht zou zijn. Mssn heb ik nog wel ergens een kladje staan van wat ik had... Ik weet niet in welke klas je zit..
Kladje:
BETOOG TEGEN
Voordelen: (met weerlegging)
- Kinderen leren conflicten oplossen (dit leer je normaal gesproken op school ook, hoe vaak hebben kinderen geen ruzie in de pauze over wie waarmee mag spelen?)
- Kinderen leren dat als ze iets willen dat er iets voor terug moeten doen (Ook dit is iets wat een kind op een normale school gewoon meekrijgt. Je moet de troep die je zelf maakt opruimen. Bovendien leer je kinderen dit op een latere leeftijd heel makkelijk aan als ze het niet op de basisschool meekrijgen)
- Kinderen leren dat als je egoïstisch bent, je egoïstisch gedrag terug krijgt (dit wordt op een normale basisschool een kind ook bijgebracht. Er zijn maar heel weinig kinderen op de basisschool die egoïstisch zijn. Leerprocessen in met name de pauze zorgen ervoor dat kinderen niet alleen aan zichzelf hoeven te denken)
Nadelen:
- De kinderen leren geen gezag kennen, terwijl ze later net als iedereeen onder iemand zullen moeten beginnen. Gezag zit 'verweven' in de Nederlandse maatschappij
- Kinderen leren niet plannen.
- Kinderen kunnen heel eenzijdig worden, zitten bijvoorbeeld de hele dag achter de computer.
- Kinderen leren alleen de dingen die strikt noodzakelijk zijn om ‘een leuke dag’ te hebben, maar gaan uit zichzelf bijvoorbeeld geen topo of gs leren. Ze leren dus niet dat er dingen in het leven ook verplicht zijn en vooral dat deze niet altijd leuk zijn.
- Leerkrachten kunnen met geen mogelijkheid toetsen of leerlingen ver genoeg ‘ontwikkeld’ zijn voor hun leeftijd. Dit is simpelweg onmogelijk als alle leerlingen zich ergens anders voor interesseren.
- Kinderen worden slecht voorbereid op de middelbare school, de stap zal veel te groot zijn. - Opeens mag een leerling niet meer zelf bepalen wanneer hij wat doet en of hij daar wel zin in heeft. Hij moet zijn huiswerk afhebben en bovendien heeft hij/zij misschien heel weinig basiskennis.
- er zitten verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar, dit zorgt er waarschijnlijk alleen maar voor dat ‘het recht van de sterkste’ zal gaan gelden
BETOOG VOOR
Voordelen:
- Kinderen leren conflicten oplossen
- Kinderen leren dat als ze iets willen dat er iets voor terug moeten doen
- Kinderen leren dat als je egoïstisch bent, je egoïstisch gedrag terug krijgt
- Uit cijfers van de VS is gebleken dat veel leerlingen een eigen bedrijf gaan beginnen, veel kinderen gaan studeren en dat veel werknemers de leerlingen van het Iederwijs graag aannemen
- Kinderen leren alleen dingen waarin ze geïnteresseerd zijn, dit betekent dat ze dit enthousiaster leren en het dus ook beter onthouden.
- Kinderen leren essentiële dingen uit zichzelf, omdat ze die nodig hebben. Als dit niet gebeurt, wordt dit besproken met ouders en het kind en opgelost.
- De kracht van wat een groep kinderen en volwassenen inbrengt aan informatie, ideeën en aanbod is zeer groot. Het kind zal zich dus niet eenzijdig ontwikkelen
Nadelen (met weerlegging):
- Kinderen leren niet plannen. (dit is niet het geval, kinderen worden heel zelfstandig van het Iederwijs en bovendien leren ze verantwoordelijkheid te nemen)
- Kinderen kunnen heel eenzijdig worden, zitten bijvoorbeeld de hele dag achter de computer. (De kracht van wat een groep kinderen en volwassenen inbrengt aan informatie, ideeën en aanbod is zeer groot. Dit houdt in dat het absoluut onmogelijk is dat kinderen zich eenzijdig gaan ontwikkelen)
- Kinderen leren alleen de dingen die strikt noodzakelijk zijn om ‘een leuke dag’ te hebben, maar gaan uit zichzelf bijvoorbeeld geen topografie of geschiedenis leren. Ze leren dus niet dat er dingen in het leven ook verplicht zijn en vooral dat deze niet altijd leuk zijn. (ook dit is niet het geval, want de kinderen moeten de troep die ze maken zelf opruimen en ze leren. Ze leren creatief om te gaan met dit soort dingen en nemen het minder leuke deel voor wat het is om het leuke te kunnen doen. Bovendien zullen ze leren naar oplossingen te zoeken om het niet leuke wel leuk te maken)
- Leerkrachten kunnen met geen mogelijkheid toetsen of leerlingen ver genoeg ‘ontwikkeld’ zijn voor hun leeftijd. Dit is simpelweg onmogelijk als alle leerlingen zich ergens anders voor interesseren. (er wordt veel met de leerlingen gepraat, met de ouders, er worden aantekeningen van de leerlingen gemaakt en de leerling wordt gevolgd. Als de leerling zich niet voldoende lijkt te ontwikkelen, volgt en gesprek met de ouders en wordt dit opgelost)
- Kinderen worden slecht voorbereid op de middelbare school, de stap zal veel te groot zijn. - Opeens mag een leerling niet meer zelf bepalen wanneer hij wat doet en of hij daar wel zin in heeft. Hij moet zijn huiswerk afhebben en bovendien heeft hij/zij misschien heel weinig basiskennis. (De basiskennis zal prima zijn, een leerling leert immers jaren achter elkaar heel veel in de groep. Omdat hij ook al geleerd heeft samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen, zal de stap naar de middelbare school geen probleem vormen. Bovendien wordt in het eerste leerjaar van de middelbare vaak ook nog ruim aandacht besteed aan het plannen)
- Er zitten verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar, dit zorgt er waarschijnlijk alleen maar voor dat ‘het recht van de sterkste’ zal gaan gelden (de werkwijze van Iederwijs vertoont juist veel overeenkomsten met de maatschappij. Een grote groep mensen waarin de kinderen leren wat ze zelf belangrijk vinden en hoe problemen op te lossen. Het worden krachtige kinderen die zelf initiatief nemen)
Je moet maar ff kijken of je er wat aan hebt
Laatst bewerkt: 24 jan 2005