1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het huiswerk draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door being-xboxed, 25 sep 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Maar nog ff over die Hans vraag.
    Precies 2van de 5 vierkeuze vragen goed, wat is de kans daar op?

Antwoord: 5 nCr 2.

Nee, dat is niet goed. 5 Ncr 2 = 10 en een kans kan nooit groter zijn dan 1. ;)
    Met ncr bereken je het aantal mogelijkheden waarop dit kan. Het bekijkt het aantal mogelijke volgordes, bijvoorbeeld: ggfff of gfffg of fgfgf etc. (f=fout, g =goed).
    Het is wederom een binomiale kansverdeling, want je een vraag wel of niet goed. Er zijn maar twee mogelijkheden. De kans dat je een vraag goed hebt is 1/4 en dat je er een fout hebt is 3/4.
    Dus: (5 ncr 2)*(1/4)^2 * (3/4)^3
    Of simpelweg: Binompdf(5,1/4,2)

Minstens 2 van de 5 vierkeuze vragen goed, wat is de kans daar op?

Antwoord: Mintens 2 --> P(X>2) dat is dus 2, 3, 4 of 5 vragen goed. Dat is een klote werk, dus ipv daarvan bereken we 1-P(X<2). Je moet daarvoor berekenen 1-P(X=0)-P(X=1) (dus 0 of 1 vraag goed).
    Dat gebeurt op dezelfde wijze als de eerste vraag, maar je kunt het ook met binomcdf doen. Dat heb ik op eerdere pagina's al uitgelegd.
    Dus: P(X>2) = 1 - binomcdf(5,1/4,1) (1 want, binomcdf doet t/m, de 1 telt ook mee)

Maximaal 2 van de 5 vierkeuze vragen goed, wat is de kans daar op?

Antwoord: Maximaal 2: Dat is dus de kans op 0, 1 of 2. Die kun je wederom los berekenen via (5 ncr n)*(1/4)^n * (3/4)^1-n voor n=0,1 en 2.
    Of via binomcdf(5,1/4,2).

Bij een kraslot heb je 6 vakjes, onder 2 vakjes zit een prijs.
    Wat is de kans op 0 keer prijs?

4/6 x 3/5 x 2/4 = 1/5 = 0,2

Uhm, je mag drie keer krassen als ik het goed begrijp? Volgens mij is dit correct.

Wat is de kans op 1 keer prijs?

2/6 x 4/5 x 3/4 x 3 = 3/5 = 0,6

Dit is niet correct. Je maakt namelijk de aanname dat je prijs hebt wanneer alle vakjes nog dicht zijn. Je vermenigvuldigt met drie, omdat je denkt dat er drie mogelijk heden zijn (winst-verlies-verlies of v-w-v of v-v-w). Maar je vergeet dat de kans niet voor elke volgorde hetzelfde is. Je kunt niet makkelijk vermenigvuldigen met drie, je zult het voor elke manier appart moeten uitrekenen zoals je eerder deed.

Wat is de kans op 2 keer prijs?

2/6 x 1/5 x 4/4 x 3 = 1/5 = 0,2

Wederom niet goed, om dezelfde reden. Maar deze vraag is makkelijk: Je hebt net berekend de kans op geen of een prijs. De enige andere mogelijkheid is twee prijs. Dus:
    P(X=2) = 1-P(X=1)-P(X=0)

2. Boertje_PSV

Boertje_PSV Hedde druksop

Leuk Bevonden:
    11
    Nu hebben we nooit meer wiskunde en kom je met zo'n gigantisch goede uitleg!:+

3. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ja, verdomme, dan moet Viktortje niet zo laat met zijn vragen komen. 8) Maar VWO'ers moeten nog.

4. Boertje_PSV

Leuk Bevonden:
    11
    Haha oke, naja misschien mijn her of volgend jaar alles overnieuw doen:x.. Toch bedankt;).

5. Viktortje

Viktortje Rest in pieces!

Leuk Bevonden:
    11
    Inderdaad8)
    Maar ik zag al dat je offline was toen ik de vraag postte.
    Als ik hem moet herkansen zal ik het zeker gebruiken:+

Je hoefte in het CE geen nCr te gebruiken toch Bas..?
    En jou naam zat er ook in lolololollloool, wel bij de moeilijkste vraag..

6. Boertje_PSV

Leuk Bevonden:
    11
    Ja:9.. Ik kwam echt op zeer zwak uit, klopt dat :cool:?! Vond ik beetje denigrerend voor mijn naam. Ga ook net als de VVD klagen bij Laks:+. Maar nCr heb ik naar mijn weten ook niet gebruikt:9.

7. josh gunit

josh gunit Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb het nu over de eerste:
    1: Je drukt op mode setup(knopje helemaal van boven)
    2: je kan kiezen uit: comp, stat en table. En je kiest table/
    3: je ziet f(x)= . Je moet dan gewoon de formule invoeren zoals hij in het boek staat. En de x krijg je op je scherm door eerst op alpha (staat links bovenaan) te klikken en dan op ) (waar in het paars/roze een x boven staat)
    4: je ziet eerst: start? dan klik op het cijfer waar de tabel begint dan op =. Dan krijg je end? te zien en dan klik je op het het getal waar die moet eidigen en dan op =. Dan krijg je stap? te zien en dan moet je invoeren hoeveel getalen hij verder moet per stap en dan klik je op = en dan zie je de tabel.

Als start of end te groot is dan lukt het niet en moet je op <,> of Ac klikken om het te veranderen.

Als je nog vragen hebt stuur je maar een pm.

(Iedereen in mijn klas is jaloers op mij omdat ik zo'n hadige rekenmachine heb:cool:)

8. Ferron

Ferron Active Member

Leuk Bevonden:
    38
    wtf, het werkt _O_
    Helaas heb ik de toets al vandaag gehad, zat toch maar 1 vraag in met een tabel tekenen. Maar dit is wel vet :p
    Nu moet ik alleen nog een nieuwe batterijtje 8)

Weet je nog meer truucjes met die rekenmachine :cool:

9. josh gunit

josh gunit Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Nee, weet jammergenoeg niet meer trucjes.

(Maar volgend jaar krijg ik in de 4de een grafische rekenmachine en daar heb je echt veel meer op geloof ik. Je kan op dat soort rekenmachines zelfs teksten invoeren. Vroeger werd dat op mijn school veel gedaan, alleen omdat 1 iemand er op betrapt was kan het nu eig. bijna niet meer:'-()

10. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    The Matrix, of andere,

Ik las net een soort van samenvatting kansrekening maar stuitte tegen een probleem. Iemand een idee hoe ik deze notering nou precies moet lezen? Ik kom maar niet op een 1/6 kans door het aantal mogelijkheden te delen door het totaal aantal mogelijkheden.

Thanks!

11. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Je weet dat die onderste factoren allemaal NCR zijn? Dus
    (5)
    (2) = 5 ncr 2

Als ik die hele formule intik, krijg ik gewoon 1/6 uit. :eek: Begrijp je ook wat er allemaal in die formule staat?

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Ah op die fiets. Dat die notatie voor NCR staat heb ik nooit meegekregen. Was bezig met delen en vermenigvuldigen dus logisch dat ik niet ver kwam!

Met NCR krijg ik er trouwens geen nog steeds geen 1/6 uit, wat doe ik dan verkeerd?

5 ncr 2 = 10
    3 ncr 0 = 1
    2 ncr 1 = 2 = 13
    10 ncr 3 - 130

13/130 = 0,1
    of
    10x1x2= 20/130= 0,154

Wat gaat er nu fout? Edit: lama zie het al. 10 ncr 3 =120 20/120 = 1/6. Eitje! Thanks.

Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  13. Distoration

Distoration Da diii

Leuk Bevonden:
    32
    Weet iemand hoe je de frequentie van geluid uitrekent?
    Want dat moeten we voor nask kennen maar staat niet in het boek.

14. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat is een hele brede vraag die je daar stelt. Want de frequentie van een geluidstoon kun je op tig manieren berekenen. Dat ligt geheel aan de vraagstelling. Meestal gaat het om deze formule:
    f = 1/T Hierin is f de frequentie en T de trillingstijd (de tijd van één trilling dus;)). Op de middelbare school is het meestal zo dat je een afbeelding krijgt van een golf en dat je daaruit de trillingstijd moet afleiden.
    De trillingstijd is dus de totale breedte van één trilling. En één trilling herken je doordat het hetzelfde figuur is dat terugkeert:
    Hier zie je dus twee trillingen en is de trillingstijd van één trilling aangegeven.

Goed, dat meet je dus. Dan is het simpelweg 1/(die waarde) en dan komt daar de frequentie uit.

Let erop dat er ipv de trillingstijd T ook wel eens met golflengte Labda wordt gewerkt. De golflengte is eigenlijk precies hetzelfde als de trillingstijd. Alleen bij de trillingstijd bekijk je de trilling op een tijdsschaal en bij de golflengte ga je kijken naar een trilling op een metrische schaal. De berekeningswijze is hetzelfde.
    T (seconde) --> f=1/T
    Labda (meter) --> f=1/Labda

15. ExtraBB

ExtraBB Bruno

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb morgen een repetitie wiskunde (4VWO).
    kan iemand mij een snelle samenvatting van combinatoriek geven?
    dus nCr, nPr, geordende en ongeordende grepen, met of zonder herhaling enz.
    _O_

16. mr. E

mr. E Giraffe XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Koop dan gelijk voor de rest van jouw middelbare schooltijd zulke boekjes:

Zeker voor wiskunde best handig. Economie en aardrijkskunde is ook goed te doen.

17. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand hier die een beetje behendig met accounting is? Ik zit met een probleem van het berekenen met een balans. Als ik afschrijvingen van gebouwen etc. op de linker kant zet waar komen deze dan op de rechter kant terecht? Hetzelfde geld voor nog openstaande tegoeden, waar komen deze terecht op de rechter kant. Ik heb de halve balans er nu zo uit zien (in engels):

Assets

cash 1157
    accounts receivable 4000
    Equipment 7934
    accumulated depreciation (1944)
    Equipment, net 5990
    intangibles 7943

total assets: 19090

Liabilities & owner equity

Capital 20000

Zoals af te lezen valt is de balans niet in balans ^^, dus ik weet niet waar ik die overige 910 euro kwijt kan. Onder retained earnings - 910? of iets anders? Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt: 5 jun 2009
  18. Riddick

Riddick --

Leuk Bevonden:
    0
    Voor depreciation debit je aan de rechter zijde een account als bijvoorbeeld depreciation expense equipment voor het bedrag wat je credit aan de linkerkant.

/edit: oh sorry had een income statement in gedachte, weet niet of je hier dan wat mee opschiet of njet, kan je het zelf wel doorberekenen

Laatst bewerkt: 5 jun 2009
  19. Hunt3r 410

Hunt3r 410 Active Member

Leuk Bevonden:
    45
    Kan iemand mij recht evenredig en omgekeerd evenredig uitleggen?

20. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    recht evenredig:

Hoe groter x, hoe groter y.

omgekeerd evenredig:
    Hoe groter x, hoe kleiner y.

Toch?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina