Ik moet voor Wiskunde een werkstuk maken over grafen en matrices. Ik heb hier dus 3 vragen over:
- kan iemand me vertellen wat grafen en matrices precies zijn? Ik snap wat ze inhouden, maar onder woorden brengen lukt me niet bepaald.
- De volgende matrices vermenigvuldig je met elkaar:
p q
a 3 2
b 1 5
c 0 4
en
p q r s
k 3 1 2 3
l 4 5 1 0
De uitkomst is:
p q r s
a 17 13 8 9
b 23 26 7 3
c 16 20 4 0
Hoe reken je precies de laatste kolom uit? Ik snap dat van bijvoorbeeld de eerste kolom je bijvoorbeeld 17 krijgt door 3 x 3 + 2 x 4 = 17, maar ik kan er maar niet opkomen hoe je de laatste kolom uitrekent. Is er hier misschien een functie, ezelbruggetje of iets anders voor?
- Laatste vraag, hoe vermenigvuldig je precies 3 matrices met elkaar? En hoe kan je weten/uitrekenen welke volgorde het handigst is? Ik geef nu een voorbeeld:
Matrix A geeft weer hoeveel iets van een product wordt gemaakt ( Adantes, Negroni's en Martini's.
Matrix R geeft weer hoeveel campari, gin of vermouth je in mililiters moet gebruiken voor de recepten van Matrix A.
Matrix P geeft de prijzen weer.
Nu moet ik weten hoe je A x R x P of R x P x A vermenigvuldigt. Daarnaast moet ik uitleggen bij welke van de twee het zinvol is. De uitkomsten zijn hetzelfde, dus heeft het niet bij alle 2 even veel zin? Als ik de matrices moet geven, zeg het maar.
Excuses als het een beetje onoverzichtelijk is en slordig. Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag.