1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het is weer zover...

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door dDirk, 12 jun 2004.

1. TheWalrus

TheWalrus Guest

Steeds meer studerende Marrokaanse, jongeren? Steeds minder mensen met een taalachterstand? Of wil je liever SBS achtige verhalen zoals een allochtoontje van twaalf die onlangs een tasjesdief achtervolged en die de politie met zijn hulp oppakte? De Marokanen die kransen hebben gelegd bij het monument op de dam en daar een oogje in het zeil hielden op ordeverstoorders? De Marokanen die goed werk verrichten op de kermis? Wat wil je in hemelsnaam horen?

en hoeveel blanke probleemjongeren zijn er eigenlijk? Die blanke jongeren komen ook vooral negatief in het nieuws. Moet je dan ook maar direct aannemen dat alle autochtone jongeren, of jongeren in het algemeen crimineel zijn?

Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2004
  2. Outlander

Outlander Join the Mages

Leuk Bevonden:
    0
    @The Walrus...

het betreft hier een voorval tijdens een schoolreis.

Niet zo lang geleden hebben we onder "Leerplicht" een stevige discussie gehad.

Je schreef toen:

Outlander, jouw utopisch gezwets kan ik niet steunen. Schoolgaan is weldegelijk belangrijk.

Je geeft kinderen een bepaalde basis mee, waar zij hun hele leven op bouwen.

Mijn vraag nu:

Hoe zit dat op de scholen, als het over het "je normaal gedragen in de samenleving" gaat. Hoe worden de leerlingen die zich misdragen aangesproken op hun gedrag?

3. vandalzzz

vandalzzz Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    dat blijkt uit cijfers vorig jaar hier uit rotterdam aangezien 99%van de straatroven gepleegd word door een allochtoon lijkt me dat vrij duidelijk...

edit/deze post wil trouwens niet zeggen dat ik iets tegen hun heb ofzo maar een klein beetje aanpassen moet kunnen...

Laatst bewerkt: 18 jun 2004
  4. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Ja en 100% van de straatroven wordt gepleegd door kansarmen (of minder kansrijke (whatever de politiek correcte term hiervoor ook mag wezen). En hoeveel % van de kansarmen in Rotterdam is allochtoon, of andersom hoeveel % van de allochtonen in Rotterdam is kansarm??

Je kunt dit niet zien als iets dat afhankelijk is van ras of huidskleur (of politieke/religieueze opvattingen of cultuur). Waar het om gaat is dat er nog steeds een grote groep mensen bestaat in Nederland waar we blijkbaar nog steeds niet goed genoeg voor (kunnen) zorgen. Er bestaat onvrede bij alle kansarmen in Nederland (of waar dan ook). Dit leidt nu eenmaal tot dit soort praktijken. Een soortgelijke groep blanke autochtonen in een soortgelijk milieu zal evengoed dit soort gedrag gaan vertonen.

We zijn met z'n allen al hard bezig het climaat voor iedereen in NL te verbeteren. En ja, er moet nog een hoop gebeuren. En vaak lijkt het alsof het alleen maar bergaf gaat met de mentaliteit van de NLers. Maar vergeet niet: Denk in mensen en vergeet welke kleur ze hebben, hoe moeilijk dit vaak ook is.

5. vandalzzz

vandalzzz Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    dat laatste wat je zeg is zeker netjes ''Denk in mensen en vergeet welke kleur ze hebben, hoe moeilijk dit vaak ook is''maar dat is ook zeker moeilijk als je die cijfers zie..
    en kijk begrijp me echt niet verkeerd ik werk heel de dag om het ff zo te noemen medelanders en ik heb heel de dag lol maar wat ik een beetje mischien wel beangstigend vind is dat als ik in de tram zit ik zo goed als enige ''nederlander'' ben dat is toch niet goed?het moet niet zeg maar overhand worden...

6. TheWalrus

TheWalrus Guest

Een aantal algemeen belangrijke zaken op sociaal gebied op een basischool (er zijn er veel meer te bedenken)

Allereerst is de leerkracht rolmodel, geeft het goede voorbeeld in omgansgnormen. Nu zal een puber dit niks meer zeggen maar bij jongere kinderen is dit goede voorbeeld het belangrijkste dat er is. Wat de leerkracht niet accepteerd en als de grens beschouwd zien kinderen ook als de grens. De leerkracht bepaalt de norm en kinderen nemen dit over. Als ik een bepaalde gedraging corrigeer dan nemen kinderen dat vrijwel altijd over na verloop van tijd en ze corrigeren elkaar!

Vanaf de kleutergroep komen normen en waarden constant aan de orde. Daar leren kinderen elkaar al te helpen, de waarde van het helpen van elkaar, het gebruik van beleefdheidvormen, elkaar met respect behandelen en ga zo maar door. Dit loopt als een rode draad door het onderwijs.

De klas is een sociale situatie waar regels gelden. Houdt iemand zich niet aan de regels dan heeft dat altijd gevolgen. Mede door het ontwikkelen van sociale relaties binnen een groep, waarbij samenwerken, mensen in hun waarde laten van wezenlijk belang zijn leert een kind zich sociaal op te stellen, iets wat bij de opvoeders thuis nogal eens misgaat. Ook voorkomt het schoolgaan sociaal isolement en sociale onaangepastheid.

Er wordt op scholen gericht gewerkt aan sociaal emotionele ontwikkeling. Empathische vermogens proberen we te vergroten door gericht bezig te zijn met voor kinderen zinvolle situaties en onderwerpen zoals pesten in de klas.

Een goede school richt zich op verantwoordelijkheidsbesef van de kinderen. Kinderen, ouders en leerkrachten zijn samen veranwoordelijk voor de sfeer op school.

Concreet over deze situatie

In de hier besproken situatie kom je er met een klassengesprek niet vanaf. In de betreffende klas zou het lesprogramma voor een groot deel gericht moeten worden op sociaal emotionele ontwikkeling met als doel verandering van het gedrag. In ieder geval moet je als leerkracht voor de betreffende kinderen een apart programma opstellen. Omdat dit waarschijnlijk een fundamenteel probleem is komt sociaal emotionele ontwikkeling meer op de voorgrond (terwijl het normaal iets is dat onopvallend maar wel altijd aanwezig is in de hogere groepen).

Bij dergelijke gedragingen zou ik de kinderen eerst hun eigen gedrag laten beschrijven (en opschrijven). Vervolgens zou ik ze zich in laten leven in het gevoel van de andere kinderen. Direct een waarom vraag stellen is voor deze leeftijd erg lastig. Bij verschillende kinderen hoort een andere aanpak, ze moeten eigenlijk zelf tot inzicht komen dat ze iets doen dat verkeerd is.

Je zal dus als leerkracht in de klas sociaal psychologische methoden moeten toepassen om ander gewenst gedrag aan te leren. Naast een intellectuele benadering pas je veelal ook een pavlov methode toe, goed gedrag wordt beloond en slecht gedrag wordt bestraft. Daarbij is straf niet een stapel strafregels schrijven maar bijvoorbeeld afkeuring van klasgenoten of de meester (deze bepaald veelal de mening die kinderen hebben over bepaald gedrag).

Ik moet nodig gaan slapen dus ik maak een eind aan mijn verhaal. _0/

Een goede leerkracht heeft voldoende bagage in huis om aan deze zaken te werken en de kinderen vooruit te helpen. De harde werkelijkheid is echter dat sommige leerkrachten het gewoon ontwijken en claimen dat alles bij de ouders ligt.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2004
  7. BUZZA

BUZZA dit is mijn internet

Leuk Bevonden:
    0
    hoppa...juist,
    Nederland is niet aan het veranderen de wereld is aan het veranderen en nederland staat daarin vooraan.

8. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Oke Vandalzzz, laat ik even voorop stellen dat de vorige post absoluut niet tegen jou persoonlijk gericht was. Ik ging alleen wat verder in op die percentages omdat cijfers altijd een vertekend beeld geven van de werkelijkheid. Degene die het rapport opstelt kan met dezelfde cijfers vaak ieder punt bewijzen dat hij wil, en hij zal de cijfers altijd gebruiken om zijn standpunten te onderbouwen. Ga dus nooit af op dit soort rapporten omdat het meer weergeeft wat het standpunt is van degene die het opstelt dan hoe het werkelijk inelkaar zit.

Ik begrijp precies wat je bedoeld en dit soort situaties is ook op geen enkele manier een goede zaak te noemen. Maar ik vind het wel leuk dat je het zo zegt, want ik ben van mening dat dit nu juist mijn punt onderbouwd.

De mensen die in die tram zitten behoren voor het grootste gedeelte vaak tot dezelfde bevolkingsgroep en veelal bevindt die groep zich in dezelfde lagen van de samenleving. Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om zoveel mensen uit de onderste lagen van de samenleving te concentreren in hetzelfde leefgebied als dat nu het geval is, ongeacht waar ze vandaan komen. Als jij bijvoorbeeld in die tram zou zitten en je zag een tram vol met kansarme blanke autochtonen zou dit ook een vervelend gevoel bij je achterlaten. Nu is het zo dat je deze gekleurde mensen waarschijnlijk eerder zal herkennen alszijnde kansarm en dat dit gevoel dan waarschijnlijk sterker zal zijn. Hierbij zeg ik natuurlijk niet dat alle gekleurde mensen kansarm zijn ofzo, maar toch is dit vaak het geval in bepaalde trams en wijken in Rotterdam. Een concentratie aan kansarme mensen is in geen geval goed voor de samenleving. Dit heeft verder niks te maken met het feit dat deze mensen een andere achtergrond of huidskleur hebben als wij.

En uiteraard zullen deze mensen als ze bijelkaar in een wijk wonen groepen, gemeentes etc. gaan vormen. Ook zij zullen zich kunnen identificeren aan hun huidskleur en afkomst ja. Zij hebben over het algemeen inderdaad meer saamhorigheidsgevoel dan Nederlanders, maar dit komt omdat zij met zn allen in het zelfde schuitje zitten. Dit kan zeker beangstigend zijn en hierin geef ik je ook groot gelijk dat afkomst een rol speelt. Desalniettemin, als al deze mensen hier een rooskleurig bestaan zouden leiden, en volledig zouden worden geaccepteerd, hadden zij er zeker weten minder behoefte aan gehad om zich zo erg als gemeenschap te profileren.

Nou klinkt dit natuurlijk allemaal wel heel erg idealistisch en ik moet je zeggen, in het dagelijkse leven ben ik ook bepaald geen moraalridder ofzo. Tot voor kort had ik zelfs de opvatting, zoals zovelen en ook bepaalde mensen op dit forum, dat we gewoon het beste af zouden zijn als we alle buitenlanders, nee, alle niet-blanke mensen er gewoon uit zouden zetten. Deze mensen zijn (zo blijkt uit de cijfers en het gedrag op straat) wel degene die alle problemen hier veroorzaken! Op dat moment ga je best een hekel krijgen aan al die stinkende mensen in de metro en op straat. Als je bepaalde wijken van Rotterdam in moet ga je je gewoon ellendig voelen. Kutbuitenlanders! denk je dan bij jezelf en je zal deze mensen dan ook aan gaan kijken alsof zij de oorsprong zijn van alle kwaad in NL. Ik denk niet dat je jezelf op dat moment goed kunt voelen, want overal lopen wel kleurlingen rond in de stad. Daarom wilde ik mensen met bepaalde opvattingen een handje helpen door ze eventeel een beetje na te laten denken over de opmerking "Denk in mensen en vergeet welke kleur ze hebben." Op deze manier kom je er namelijk achter dat je denkbeelden absoluut geen stand houden. Hetgene wat je eigenlijk wil, is gewoon alle kansarme mensen eruit gooien. Dan zou het pas echt beter gaan met Nederland! Gelukkig heeft dit niks met ras of kleur te maken. Mij heeft het in ieder geval wel geholpen de problemen in NL beter onder ogen te kunnen zien zonder dit meteen af te schuiven op de 'buitenlanders'.

9. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    toch nog een gezonde thread geworden, blijf positief denken mensen :)

10. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    De beste stuurlui staan aan wal of niet ;), heb jouw mening nog niet gehoord, zat alleen maar te vertellen of de thread wel 'positief' was *).

11. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    als ik een glas met water zie dat voor de helft gevuld is, zeg ik liever dat ie half vol is en niet dat ie half leeg is, jij staat blijkbaar aan de andere kant

12. TheWalrus

TheWalrus Guest

X-power vind veel dingen al snel te vol en citeerd daarom graan de heer janmaat "Vol is vol"

Grappig dat de uitspraken van de heer Janmaat nu ineens geaccepteerd zijn terwijl deze man weggehoond werd. De magische ingredienten, eonomische teruggang en sociale onrust, hoefden er alleen maar doorheen geroerd te worden.

13. Ik vind het wat makkelijk gezegt...

Ik heb ook het gevoel van: "Waarom gaan we met z'n allen op een kluitje zitten". Nederland is gewoon heel soepel met het toelaten van mensen in vergelijking met andere Europese landen (kijk maar eens naar Frankrijk, zijn veel strenger!) Maar het is makkelijk te zeggen dat je de grenzen maar moet dichtgooien want het gaat om mensen die vluchten omdat ze in oorlog leven. Maar toch... ik vlucht niet voor mijn problemen! Problemen zijn er om op te lossen en dat moeten zij ook doen! Als er in Nederland oorlog is, vluchten we ook niet met z'n allen naar Afrika (of waar dan ook).

Maar zoals ik al zei: Je praat over mensen die (net als ons) vrede willen en een goed leven. In hun situatie zou ik hetzelfde doen... maar je kunt ook TE gastvrij zijn. De mensen moeten beter verdeeld worden in Europa en zodra iemand uit gaat, mag er weer iemand bij. Het aantal moet nu niet groter worden.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 jun 2004
  14. X-power

X-power Nah

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vin dat economische vluchtelingen altijd moeten worden geweigerd, oorlogsvluchtelingen mogen hier natuurlijk wel naar binnen. Maar is de rust in dat land weer teruggekeerd, is er een nieuwe regering dan mogen ze voor mijn part weer vertrekken.

Zo, dus blijkbaar ben ik een pessimist, 't is dat jij dat zegt, weer wat geleerd :{.

Laatst bewerkt: 19 jun 2004
  15. Centurion

Centurion Survivor

Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben vorig jaar in Turkije op vakantie geweest, de mensen daar zijn helemaal niet zo godsdienstig als hier, je ziet er bijna geen hoofddoeken en iedereen is er erg gastvrij, in Nederland echter wonen de 'bijstandsmensen' die daar op het platteland leefden en geen goed leven hadden, die proberen zich hier vast te klampen aan hun oude geloof en gaan daarom erg extreem doen en vatten alles racistisch op, uit het land met die gasten dus.

16. Ol' Capone

Ol' Capone Future xbw *****

Leuk Bevonden:
    1
    idd! ik ben ook in turkije geweest en heb precies hetzelfde ervaard...
    daar allemaal aardig doen enzo, en hier in eigen land zul je dat niet snel tegenkomen (best raar! :confused:)

17. xboxbezitter

xboxbezitter Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Turken mogen tegenwoordig ook hoofddoekjes verbieden op universiteiten e.d.. Goede zaak lijkt mij.

18. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Nederlanders hebben precies hetzelfde, kijk maar: http://www.dutchvillage.com/ (in de VS)

19. dopmaster

dopmaster Flying High

Leuk Bevonden:
    0
    Ziekelijk gewoon, dat Dutchvillage! |:-

20. buffy-lover

buffy-lover .::AVP::.

Leuk Bevonden:
    0
    ik woon in almere, daar stikt het nog is van de alochtonen.
    ook kinderen van de basisschool zijn al zo brutaal als wat en schelden je al uit als je ze aankijkt.
    ik geef toe dat ik er wel wat tegen heb tegen al die buitenlanders. (na, nie alle)

Deel Deze Pagina