1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Lot

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mr. E, 7 feb 2006.

  1. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt zojuist op dit onderwerp geklikt, wat jou hier brengt. Jouw geest wordt gefocust op deze tekst. Wat dreef jouw muis om dat te doen? was het misschien..

    Geloof jij in het Lot? Geloof jij zelf dat er zoiets bestaat als voorbestemming?
    staat alles vast om te gebeuren?

    Volgens de kwantumtheorie (zie hier voor een verhaal erover en hier voor een documentaire -vooral het stukje getiteld "the quantum café-) is alles onzeker en is alles variabel.
    Ook is er veel discussie over "de Ware" als het gaat over liefde (ook weer zo'n onverklaarbaar fenomeen).

    Was het voorbestemd dat ik dit zou plaatsen? (hierbij neem ik al aan dat de server niet crasht of mijn pc niet vastloopt voordat ik dit topic plaats) of is het slechts toeval? type ik deze woorden omdat ik dat wil, of omdat het moet?

    Met andere woorden: bestaat het Lot?

    graag deze discussie voeren mét bijbehorende argumentatie :)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2006
  2. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    'Niks is toeval, alles gebeurd met een reden'

    Dit komt uit de ontdekking van de hemel. Die film komt er over een kwartiertje op, goed aan te raden.

    Mààr ik zelf geloof dus niet in het lot. Ik geloof dat alles toevallig gebeurd of door eigen wil, want ik zou eigenlijk graag controle willen hebben over mijn eigen leven willen hebben. Daarom geloof ik niet in het lot.
     
  3. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet niet zeker of het lot bestaat.
    Soms noem je het wel zo als door vele toevalligheden een doel berijkt of iemand of iets treft.
    Ik geloof meer in het geluk en ongeluk dan door invloed van grotere krachten.
    Misschien is dat ook wel een stukje controle die ik wil houden, de mens is sowieso een controle-freak, wij willen alijd zelf "aan het stuur staan"
     
  4. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    in weeze ja maar in feite..nee


    lol kijk mij interesant praten

    ontopic:ik denk dat dat wel zo is met grote gebeurtenissen bv overlijd je op je 78 bv
    of trouwe je op je 23

    maar bv niet dat je op 6.2.06 een xbox 360 koopt

    heb zo mn redenen:p
     
  5. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Duz jij denkt dat iemand heeft bedacht dat je op je 78 dood gaat, omdat er dan bepaalde dingen gebeuren die weer invloed hebben op andere situaties :confused:

    En wrrm zou dat dan met het kopen van een xbox niet zo zijn, das ook een variable factor in je leven en je kunt er ook mensen mee beinvloeden, dat zou dan ook lot moeten zijn 8)
     
  6. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Ik geloof niet in het lot, evenals als je ziel (die naar hemel/hel gaat) ed.
    Ik vind het maar 'afschuiven'. God doet dit, het lot wil dat etc en dat is niets voor mij.
     
  7. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    ben christelijk opgegroeid dus ik denk er anders over
     
  8. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben ook christelijk opgevoed, maar heb me verstoten.
    Maar verklaar je nader
     
  9. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    stel dat t leven zo in elkaar zit: je kan allemaal verschillende wegen nemen, maar je eindigt allemaal hetzelfde. Hieronderstaand model is uiteraard versimpeld, maar t idee is duidelijk.
    [​IMG]

    @bulleta: vertel die redenen dan ook, dan kis er ook een discussie mogelijk. beargumenteer je posts aub iets meer :)
     
  10. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb er eigenlijk geen argumenten voor ik heb het idee dat dat zo is .

    dus ik heb verder niks in te brengen .


    dacht zeg het even
     
  11. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Dus als je 1 van de buitenste wegen neemt, leef je langer :+

    Ik vind het moeilijk om me hier over uit te spreken, want Lot is aan zoveel dingen gerelateerd dat je er eerst goed moet over nadenken, ik zal het iig proberen.
     
  12. the predator

    the predator Vliegent frietje

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet of het lot bestaat... maar soms denk ik er wel zo over
    ik zal het even uitleggen.

    In de 3de ben ik blijven zitten, en toen kreeg ik een goede vriend, de nichtje van die vriend heeft een vriendin, en dat is nu al bijna 1 jaar mijn vriendin... ik ben dol gelukkig met haar en ik kan echt niet zonder haar.

    Wat als ik niet in de 3de was blijven zitten? dan had ik ook niet die vriend gekent dus ook nooit mijn vriendin gehad.
     
  13. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    eigenlijk kan je over deze vraag geen conclusie trekken dus is het een beetje een zinloos topic .

    of er meot iemand zijn die het tegendeel kan bewijzen .
    wat ik betwijfel
     
  14. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Das gewoon een geval van toeval, wat als je niet was blijven zitten...
    Had je misschien een nog mooiere meid aan de haak geslagen of een miljoen gewonnen wie zal het zeggen.
    Het is zo gelopen en daar ben je blij mee, maar misschien fuckt ze je straks wel en had je gewilt dat je nooit was blijven zitten...
    Wie zal het zeggen :{
     
  15. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    plan verder uitgewerkt:
    [​IMG]
    ben nog niet van plan om t verder uit te werken, maar t idee is:
    je begint hetzelfde; als een babytje wat nog weinig tot niets weet, de filosoof John Locke gebruikt hier de term "tabula rasa" voor, ook wel "onbeschreven blad". Daarna maak je vele ontwikkelingen door en krijg je zoveel keuzes, die uiteindelijk.. aan het eind leiden tot hetzelfde.
     
  16. Hellspawn

    Hellspawn Active Member

    Berichten:
    391
    Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... Alles is van alles afhankelijk, iedereen en alles is met elkaar verbonden... Daarom gaat alles via een systeem, maar geen vastgesteld systeem... Anders zou vrijheid nooit kunnen bestaan... En zou het leven nooit kunnen evolueren... Dit levende systeem wordt gevoed door de keuzen die iedereen maakt, of welke stoffen die bij elkaar komen om een nieuw organisme of ding te vormen... Daarom geloof ik niet dat er een Lot bestaat... Een Lot betekent dat alles eigenlijk van te voren min of meer vaststaat... De dood zou je een Lot kunnen noemen, omdat dat het einde is van ieder leven... Maar je weet niet wat er na die dood gebeurt... Ik wil daar ook liever niet over filosoferen... Je kunt je beter afvragen of je wel echt leeft vóór je dood... Het geloof in het Lot eindigt eigenlijk steevast in het geloof in een god die alles bestuurt, zonder god geen Lot...

    Ik denk eerder dat chaos een realistischer benadering is van de werkelijkheid, mede omdat wij te beperkt zijn om het heelal te bevatten... We dénken dat we van alles weten, maar feitelijk weten we niets... We zien alleen maar wat we kúnnen zien en bevatten, wat onze hersens ons mogelijk maken... Maar het brein is niet oneindig, het heelal wel... En voor zover ik het kan bevatten met mijn menselijke beperkte denkhoofdje, bestaat alles binnen dat heelal, zelfs leven en dood... Het is een paradox, in het oneindige leeft het eindige en het heelal belichaamt het oneindige... Wij belichamen het eindige, voor zover we dat kunnen bevatten... Maar niets eindigt echt, want alle leven gaat via ontbinding weer over in andere scheikundige stoffen... Die stoffen worden weer hergebruikt door organismen, waaruit volgt dat er eigenlijk nooit iets verloren gaat... Dat kan ook niet, want dat zou betekenen dat het oneindige van het heelal opeens intrinsiek eindig zou worden, en dat is onmogelijk...

    "Er is maar één werkelijk woord, Chaos" (Willem Frederik Hermans)

    P.S. Een pasgeboren kind is géén Tabula Rasa (onbeschreven blad)... Een pasgeboren kind is ook genetisch bepaald... Je kunt het wel tot op zekere hoogte "beschrijven", maar het kind heeft ook een eigen aard die je niet eindeloos kunt besturen of sturen, laat staan cultureel vaststaand "beschrijven"... Als dat zo was, dan was er geen enkele vrijheid mogelijk en zouden we allemaal verdoemd zijn tot een Lot en een éénvormige, ééndimensionale cultuur...
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2006
  17. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit lijkt me een mooi voorbeeld van "The Butterfly Effect", ik weet niet of er hier mensen zijn die die film gezien hebben, maar mij zette het wel aan het denken....

    Je gaat je dan echt afvragen of sommige dingen idd "met een rede" gebeuren, soms in het leven lijkt het mij gewoon te naief om het bij bepaalde gebeurtenissen maar op het "toeval" te gooien. Tenminste das mijn ervaring dan. De gedachte dat iedere keuze die je maakt, iedere beslissing die je neemt, invloed heeft op de manier waarop je verdere leven eruit gaat zien vind ik persoonlijk wel een interessante theorie. "Change one thing, change everything", ofwel "The Butterfly Effect" ook wel "Chaos Theory" genoemd.

    Als je uitgaat van deze theorie zou je kunnen redeneren dat je wel degelijk invloed zou moeten kunnen uitoefenen op je "lot", wat dat dan ook mag zijn. Immers, het maken van keuzes en het nemen van beslissingen maken o.a. dat je leven steeds wendingen maakt, en waar je uiteindelijk "eindigt" zou dus in principe voor niemand al van te voren bepaald kunnen zijn. Tenzij er echt iets is wat ons "bestuurd", die het maakt dat wij ons hele leven beslissingen nemen en leven naar een bepaald doel om uiteindelijk te eindigen zoals diegene het voor ons bedoeld heeft. Dit laatste echter is in mijn ogen een beetje te ver gezocht, laat ik het zo zeggen : ik kan me er niet in vinden. Dat is waarschijnlijk ook de rede waarom ik niet gelovig ben, althans niet in een God ofzo geloof.

    Aan de andere kant kun je je afvragen in hoeverre je bepaalde dingen uit het leven kunt vermijden, in hoeverre je invloed uit kan oefenen op bepaalde zaken. Om even een voorbeeld te geven : als jouw gevoel je na een tijd lang piekeren zegt dat je echt niet meer verder kan en ook niet verder wilt met het meisje waar je al jarenlang gelukkig mee bent geweest (ik noem maar iets), om wat voor rede dan ook, kun je dan daadwerkelijk iets "doen" om te voorkomen dat de relatie ten einde raakt ? Kun je het "lot" in die zin bedriegen, of zijn er gewoon dingen in ons leven die onvermijdbaar zijn....die hoe dan ook zullen gebeuren, hoe hard we ons er ook tegen verzetten ? Als dat laatste zou kloppen, zou het betekenen dat bepaalde zaken dus al wel voor ons "vaststaan", waar we niks tegen kunnen doen. En dan ga je je weer afvragen of er dan misschien sprake is van een soort van "balans" (ofwel evenwicht tussen zaken waar we wel, en zaken waar we geen invloed op uit kunnen oefenen)....en "wie" die balans dan bepaald ? Wijzelf, of toch een hoger iets....hmm.

    Jaja, heerlijk zo'n filosofisch topic :+ I like it :cool:
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2006
  18. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waar.
    Er moet iemand zijn die het tegendeel kan bewijzen, maar die zal er niet zijn. Mensen kunnen van gedachten veranderen, als dat over iets groot ging kunnen meerdere mensen van gedachten veranderen, waardoor alles opeens omgedraaid is. Ik kan nu ook gewoon wegklikken en niet posten... Nee, ik denk niet dat het bestaat. Anders zouden we ons in feite om minder dingen druk moeten maken. Omdat het lot het toch bepaald.
     
  19. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Het lot is net zoiets als religie dat mensen aangrijpen omdat ze niet om kunnen gaan met ontwetendheid. Het lot geeft je vrede met de door jou gemaakte keuzes omdat je jezelf niet voor die keuzes hoeft te verantwoorden omdat het "het lot" was. Tevens geeft ze het een zekere rust doordat ze zelf niet meer hoeven na te denken of moeite hoeven te doen hun leven te leiden. Dit is echter wel een zekere onbewuste rust, minder concreet als bij religie het geval is. Het is het nichtje van religie wat mensen juist zekerheid geeft na hun leven en al bepaald hoe mensen hun leven moeten leiden.
    Al met al klinkklare onzin imo, het lot zou door iets of iemand gestuurd moeten worden, dus een godheid in zekere zin (wat men daar onder ook moge verstaan). Gezien er geen enkele wetenschappelijke bewijzen zijn dat zoiets ook maar zou kunnen bestaan lijkt het me vrij gegrond om op het moment de conclusie te trekken dat dit onzin is.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2006
  20. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Zo denk ik er ook over.

    Hier sluit ik me dan ook bij aan. :) Evenals Mtthz wil ik graag denken dat ik zelf de keuzes in de hand heb en dat niets gaat volgens een vorop gesteld plan ofzo.

    'Everything that happened, happened because it was meant to happen'

    Ehm, sure Morpheus! 8)
     

Deel Deze Pagina