1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Lot

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mr. E, 7 feb 2006.

1. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Hahaha , kijkt schichtig om zich heen of er nog geen banbliksems worden afgevuurd.;)
    Tja het is zoals shakespierre lang geleden al zei " to be , or not to be, thats the question".

2. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Dus jij wil zeggen dat het er al toe gekomen is dat je niet meer in God kan geloven? Ik denk dat er nog geen enkel bewijs is dat God niet bestaat. Maar goed, het lot. Ik geloof niet in het lot. Er zijn ongetwijfeld toevallige dingen, maar mijn leven hangt niet vast aan het lot.

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja , ik weet dat jij in god gelooft , dat is je goed recht en overigens mijn respect voor jouw keuze .
    Maar voor natuurlijke fenonemen zijn natuurlijk al wel bewijzen in overvloed te vinden over hoe ze onstaan , wat er op dat moment precies gebeurt en ook wat de gevolgen zijn .
    Sterker nog nu kan men momenteel al een redelijke termijn van voorspelling doen bij een vulkaanuitbarsting , en weet men nu al in welke gebieden er zich aardbevingen gaan voordoen en of die in de directe toekomst gaan gebeuren .
    Vroeger kende men het begrip natuurwetenschappen niet en begreep men buiten de triviale dagelijkse dingen echt niets van de natuur , en was men telkens wéér verrast door de ongeremde kracht van de natuur toen die wéér eens een aardbeving, vloedgolf of een vulkaanuitbarsting plaats vond en schreef men aangezien men toen geen logische verklaring kon bedenken dat dan maar toe aan een zogezegde onbekende hogere macht , die toevallig later god genoemd werd.
    Dus van de natuur hebben we de laatste deccennia al meer dan genoeg bewijs gekregen van de vernietigende kracht die erachter zit , terwijl ik echter nog wacht op het eerste echte bewijs dat er wel een god bestaat.
    En dan bedoel ik niet de bijbelverhalen , maar écht bewijs verkregen op wetenschappelijke basis.

4. Berrie

Berrie Nakkie d'r bij?

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk ook niet dat het lot bepaald heeft dat iemand op het Xboxworld forum een topic heeft gestart over het lot... In god geloof ik al helemaal niet. Er is gewoon géén enkel bewijs dat ie eris, en dat er nog zoveel mensen beweren dat hij bestaat.

Waarom zou het lot bestaan? Er kan ook moeilijk voor elk persoon een ander lot bestaan. Als ik dronken ben iemand doodrij zou het eigenlijk niet mijn schuld zijn. En diegene die zijn/haar is dan ook door het lot bepaald. Waarom zou ik dan haar/hem doodgereden hebben?.. Zo kan ik nog veel gekkere dingen verzinnen. We zouden alles moeten accepteren.

5. Humorke

Humorke God of Fire

Leuk Bevonden:
    0
    Excuseer voor de thread nog niet te hebben doorgelezen.

Ik geloof niet in het lot, maar wel in het "inevitable". Niets gebeurd zonder reden. Er zijn er misschien miljoenen, maar ze zijn er wel.
    v.b. Wanneer je een dobbelsteen gooit, heb je 1/6 kans van X te gooien, want er zijn 6 vlakken. Dit is FOUT. Kansberekening volgens mij is het gebruiken van de gekende redenen om de uitkomst te schatten. Dichtheid van de lucht, de grond, de dobbelsteen, zwaarte, snelheid, zwaartekracht, plaatsing in de ruimte,... al die zaken hebben invloed. En wanneer je alle zaken die invloed bijwerkt in een formule (onmogelijk voor ons... "well, not impossible, just very improbable"), kom je de onvermijdelijke uitkomst.

Alles in de wereld is al beslist, in een zekere zin, maar niet door een persoon, niet door een hogere macht. Simpelweg door het onvermijdelijke. Alles wat gebeurd heeft miljoenen redenen erachter. Waarom je wat denkt op een bepaald moment van een dag. Dit zal gebeuren, omdat de redenen er zijn, en de redenen van de redenen er zijn geweest. De meest directe redenen zijn ervaring, kennis, fysische gesteldheid. Maar het gaat hem evenveel om de details.

Eigenlijk, kunnen wij de loop van onze toekomst niet veranderen, maar die zin wordt vaak verkeerd begrepen. Dit betekend niet dat wij geen invloed op de wereld hebben, het betekend gewoon, dat de zovele redenen die je *dat* laten doen er onvermijdelijk zullen zijn, en dat de verdere werking onvermijdelijk *dat* zal zijn. Wij hebben het gewoon nog niet geleefd.
    De kennis van wat er onvermijdelijk zal gebeuren bezit niemand, begrijp me niet verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat het daarom niet bestaat. Het is niet omdat wij het niet weten, dat het er niet is. Het is niet omdat je niet weet wat er achter de muur staat, dat er daarom ook niets achter staat.

Vergezocht? Helemaal niet. Niets in het leven is simpel. Om daar een voorbeeld van te geven.
    - Je geeft kindje snoepje - kindje is blij
    - je geeft kindje straf - kindje is niet blij
    Zo simpel is het niet. Er zijn ontelbare factoren die een rol spelen met hoe blij, op welke manier dit zal worden getoond, enz... bv. Hoe open is het kind, hoe verwend is het kind, hoe oud, hoe snel legt het verbanden, eet het wel graag snoepjes? Welk snoepje is het?

Om even snel te reageren op het prentje op de eerste pagina dat ik WEL gezien heb. Ik ga niet akkoord dat je uiteindelijke eindpunt van je leven ver hetzelfde is. Je kan je vrouw hebben ontmoet door een rare gebeurtenis, dat anders niet had plaatsgevonden. Je had kunnen gekozen hebben de straat over te steken en overreden kunnen worden. Wat wel waarschijnlijk zo is, is dat verschillende keuzes (die eigenlijk illusies, zijn, want voor elke keuze dat je maakt zijn er de redenen, en die moeten daarvoor wegvallen, dan zou de keuze random zijn, maar om toch verder te gaan) tot verschillende zaken kunnen leiden, die misschien soms maar kleine veranderingen brengen, maar dat op zich een groot verschil maakt. Maar dat het uiteindelijke einde ver hetzelfde is, kan in zekere zin aanvaardbaar zijn, omdat je nog steeds de helft ongeveer zelf beslist. Dit kan ik misschien beter uitleggen.

Ping Pong - tafeltennis, kent iedereen wel?
    Brein en Invloed van buiten af, zijn beide belangrijk in de loop van je leven.
    Brein is jouw kant van de ping pong tafel, invloed van buiten af, de andere speler.
    Je kiest niet, waar de bal vandaan komt, maar je kan wel je best doen om hem de juiste kant (denk je? misschien niet) te sturen. Maar je (pallette? juiste woord?) moet natuurlijk gedraaid worden in de juiste richting, met de juiste kracht enz.. Niet iedere mens speelt hetzelfde, niet iedere mens kan het even goed.

Nu, waar het balletje ook vandaan komt, jij blijft degene die stuurt. Natuurlijk, je ervaring van dit spel, verandered misschien je manier van spelen, maar op zich verander je niet zo heeel veel. (Je kan een mens veranderen, zolang je er maar genoeg tijd voor hebt, en de juiste aanpak neemt, maar dit is heel zelden het geval, daarom dat het onmogelijk word genoemd). Dus, uiteindelijk, zal het einde van je leven misschien wel kort bij elkaar liggen, omdat je geen totale andere persoon bent naarmate je keuze.

Hopelijk is het een beetje verstaanbaar, ik ben heel vreemd in uitleggen, ik weet het :+

EDIT: Ik wil er dit nog even aan toevoegen. Goed en fout bestaat niet. Goed en fout zijn uitgevonden door de mens. Vaak is het "goede" datgene dat het best uitkomt voor de maatschappij. Moraal is ingevoerd, om het systeem makkelijker te maken. Sommige mensen hebben denk ik wel het recht iemand te vermoorden, maar legaal is diet niet het geval. Wij mensen zijn vervloekt met "rede". Dieren leven volgens hun instinct, wij leven volgens "rede".

Laatst bewerkt: 18 feb 2006
  6. goakhan

goakhan Uns4n1ty

Leuk Bevonden:
    2
    Ik wou alleen zeggen dat......en verder vind ik ook......Maar waarom eigenlijk....Wij zijn toch allemaal.....Of toch niet......:+

Deel Deze Pagina