1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Midden-Oosten komt in opstand

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Taab, 20 feb 2011.

  1. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Wat gaan wij doen?

    De Islam is een veelgehoorde oorzaak voor alle problemen in de Westerse "beschaving". Naar mijn mening komt dat niet door de Islam, maar door een achterstallige ontwikkeling in veel landen in het Midden-Oosten. Dat komt deels door dictaturen die die ontwikkeling tegen houden. Nu komen veel landen in opstand. Waarom helpt het Westen niet? Democratie is ook niet alles, maar het beste dat we op dit moment kunnen verzinnen. Is het dan niet een idee om het wij-zij denken tegen te gaan, het Midden-Oosten te helpen zich te ontwikkelen zodat zij vrij kunnen kiezen, vrij kunnen denken en vrij kunnen doen wat zij willen. Ik weet zeker dat op termijn dit de wereld alleen maar kan helpen. Op het moment dat in Libië dan 500 mensen worden afgeslacht door Ghaddafi, is het dan niet tijd voor de VN om te laten zien waarom zij in het leven is geroepen?
     
  2. GoDz ViSioN

    GoDz ViSioN .

    Berichten:
    2.594
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik denk dat de VN bang is om in te grijpen, omdat ze bang zijn voor een oorlog. Maar ik deel je mening dat er in het Midden-Oosten wat moet gaan gebeuren. Die mensen kan je niet aan hun lot overlaten.
     
  3. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het mooi om te zien hoe internet een grote rol speelt in deze ontwikkelingen. Jongeren in die landen kunnen steeds beter zien hoe het ook kan. Dat het wel mogelijk is om vrijheid en democratie te hebben en welke voordelen dit geeft. Het laat zien dat de komst van het internet veel meer is dan slechts wat websites kunnen bezoeken. Het zal de hele wereld veranderen.

    Ik raad je trouwens aan om even een mooie startpost te maken met informatie en foto's/filmpjes en links.

    op FOK! lopen nu een paar hele goede actuele topics
    http://forum.fok.nl/forum/190
     
  4. Sloober

    Sloober Active Member

    Berichten:
    2.312
    Leuk Bevonden:
    16
    Heel veel mensen daar zitten helemaal niet te wachten op bemoeienis van het foute westen. Overigens is democratie ook niet alles, wanneer er extreme islamitische partijen aan de macht komen zoals misschien in Tunesie maak dan je borst maar nat...
     
  5. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Zoals hierboven wordt gezegd moet je je als Westers land niet te veel bemoeien met die zaken die daar aan de gang zijn. Als je tegen een Libië of Iran gaat zeggen dat ze slecht bezig zijn en ook nog eens VN troepen/hulpverleners er op af gaat sturen dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger. Alles vatten ze daar op als een belediging of dreiging. Je kan er helaas niet zo veel aan doen als Westers land.
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.457
    Dan krijgen we een gevalletje Iraanse revolutie. Niet vergeten dat Iran voor de revolutie een behoorlijk progressief land was.
     
  7. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat je wel kan doen is dus vooral in Egypte en Tunesie handel en investeringen aanmoedigen vanuit het westen. Dat is wat ze nu nodig hebben daar. Geld. Iedereen hoopt nu natuurlijk dat ze het opeens beter krijgen nu Mubarak weg is maar niet iedereen kan zomaar op magische wijze opeens 4 keer zoveel gaan verdienen. Aan de andere kant zou bijvoorbeeld de motorsport de ballen moeten hebben om bijvoorbeeld geen evenementen meer te organiseren in Bahrein. Want nu steunen ze daar alleen maar het regime mee. De bevolking ziet weinig terug van die inkomsten vrees ik.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2011
  8. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Autonomie van staten en heersers gewoon respecteren.
     
  9. xboxz

    xboxz Sinaasappelsap

    Berichten:
    484
    Leuk Bevonden:
    4
    grote kans als een dictator opstapt, dat er weer een nieuwe dictator voor in de plaats komt. Als westerse landen ingrijpen dan zeggen landen zoals Iran weer dat de ''westerse landen'' dit veroorzaakt hebben. Wij krijgen ook overal de schuld van. We wachten wel af.

    Maar groot gelijk voor de bevolking van deze landen om hiertegen te gaan. Maar of het beter wordt?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2011
  10. hodosi

    hodosi Member

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    De elite (leger) zal nooit zomaar haar privileges opgeven, volgens mij blijft alles na een paar lippendiensten om het volk te kalmeren hetzelfde.
    Vergeet niet dat in landen zoals Jemen waar stamverband nog erg veel betekent, democratie niet werkt en het land in chaos zou storten.
    De Islamwereld heeft nu ook niet echt een goede naam als het te maken heeft met minderheden.
    Die onverdraagzaamheid werd nog een beetje in toom gehouden door de dictaturen.
    Dus ik vrees voor de minderheden als al die landen "democratisch" worden.
     
  11. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja. Want wat je nu ziet is niet een eenmalig iets. Het midden-oosten stapt een nieuw tijdperk in. Misschien wel een soort verlichtingsperiode. De opkomst van het internet zal doorgaan en men zal steeds meer zien dat het ook anders kan. Dat er in andere landen wel veel vrijheden zijn.

    Als er een nieuwe dictator komt zullen er ook snel weer nieuwe protesten ontstaan. Op een gegeven moment is het gewoon klaar. Dan gaat een land of gebied veranderen. Welk land heeft nu nog hetzelfde regime als 500 jaar geleden? Ook het midden-oosten is op een gegeven moment rijp voor verandering.

    Steeds meer landen merken ook dat ze zullen moeten blijven ontwikkelen en investeren in hun volk als ze willen blijven meedraaien in de wereldeconomie. Ook in landen met een streng regime zal daarom geinvesteerd moeten worden in zaken als onderwijs en internet. Met als gevolg dat het volk slimmer wordt en inziet dat het huidige regime weg moet.

    Dit soort regimes konden zichzelf prima in stand houden vroeger, maar in de huidige moderne wereld werkt het gewoon niet meer. Ook Noord-Korea zal eens gaan veranderen.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2011
  12. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat wordt gewoon een burgeroorlog.
    Kadhafi heeft het leger en dat gaat niet veranderen, dus mensen gaan zichzelf verdedigen nu.

     
  13. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    die bron (link?) die je post lijkt me alleen voor geen meter te kloppen. Zie je het al voor je dat een gevechtsvliegtuig(8)!) op (on)gewapende burgers gaat schieten!:emo: Dat ze er een helikopter voor inzetten lijkt me al sterk, laat staan een straaljager gebruiken op je eigen burgers..

    Edit: bij nader inzien zijn de gevechtsvliegtuigen waarschijnlijk toch wel ingezet. Er zijn namelijk 2 vliegtuigen in Malta geland om over te lopen. Ben erg benieuwd naar beelden van de "onrust"!
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2011
  14. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Ik heb helemaal geen zin om een startpost te maken met filmpjes en zo. Iedereen weet waar het over gaat en zo niet, dan moet je maar eens een krant lezen ;)

    Ik denk dat het ook wel eens mis kan gaan als het westen ingrijpt, maar ik denk niet dat de mensen in Iran zo'n extreem regime willen. Het is een kleine elite die de macht grijpt. Wanneer je op een bepaalde manier zou kunnen helpen om de boel eerlijk te laten verlopen dan zou het naar mijn mening wel een stuk beter kunnen gaan. Democratie is ook niet in één vorm te vatten. Als je zegt dat zo'n land uit allerlei stammen bestaat en dat democratie dus niet werkt, dan moet je even verder denken. Je kunt dan toch wel een vorm vinden die wel werkt? Ik moet dan eigenlijk meteen aan een soort VS te denken. In plaats van een verenigde staten een verenigd stammenverbond. Iedere stam kiest een leider en die leiders vormen samen het parlement. Ik weet ook niet of dit werkt of niet, maar het lijkt me altijd beter dan een wispelturige dictator. Als je met zo'n stammenverbond nog te veel gezeik hebt, dan kan zo'n verbond nog een leider kiezen die elke vier jaar verandert. Die leider kan dan een soort dictator zijn voor vier jaar die de grondwet niet kan veranderen.

    Ik ben het eens dat je respect moet hebben voor de soevereiniteit van een staat, maar dan moet die staat wel voldoen aan de universele verklaring voor de rechten van de mens. Er bestaan nu eenmaal grondrechten waar geen enkele staat aan mag tornen, vind ik. Wanneer die grondrechten met voeten worden getreden, dan moeten zaken als olie naar mijn mening geen rol spelen. Zolang het volk het best vind, wat bijna niet te meten is in een dictatuur, dan ok, maar als het volk in opstand komt, dan moet de hele beschaving in de wereld komen helpen, indien het volk gerechtigd is in opstand te komen.
     
  15. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik volg de ontwikkelingen in het midden-oosten met veel interesse. Het is zeer boeiend om te zien hoe het volk uiteindelijk de macht weet te grijpen. Dat is uiteindelijk de juiste insteek om zo van het bewind af te komen. Bij deze landen borrelde het heel erg lang onder de bevolking, maar het was angst voor de bewindhebbers dat hen van de straten hield. Maar hoe een eenmansprotest (de marktkoopman in Tunesië die zichzelf in brand stak) de hele regio liet ontvlammen is bijzonder. Er was maar een klein vonkje nodig om de lont aan te steken. Dit is misschien wat ongelukkig gesteld met de zelfverbranding van de beste man in het achterhoofd, maar zo is het wel. Tunesië kwam in opstand en slaagde er in om de president te laten vluchten, Egypte volgde daarna. Twee succesverhalen die een voorbeeld zijn voor de rest van de regio.

    De mensen zijn het zat en dit is het voorbeeld van dat het dictatuur nooit eeuwig stand zal houden. Als mensen het lef tonen om de straat op te gaan met zijn allen is veel mogelijk. Toch zal de moeilijkheidsgraad in andere landen hoger liggen. Zolang het leger nog achter de regering staat, zoals in Libië, krijg je slachtpartijen. Maar als het leger voor de demonstranten zal kiezen, zal Khadaffi vallen. Iran is nog een stuk complexer. Vorig jaar zijn daar al grote demonstraties neergeslagen met succes. Nu proberen ze het nogmaals. Daar zitten ze onder een barbaars regime in een enorm land. De president is de buikspreekpop van de kliek baarden daar en daarom zal het afzetten van de president daar geen direct effect hebben. Het afzetten van de baarden moet het doel zijn, dan kan er wat veranderen in dat land.
     
  16. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Gewoon AD.nl hoor. ;)
     
  17. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit gaat helemaal nergens meer over. Opflikkeren met die gozer. Ben normaal niet zo voor humanitaire interventie maar het moet nu maar gewoon. Als het de grondrechten van mensen op dusdanige grove wijze schendt dan moet er ingegrepen worden. Altijd de soevereiniteit van het land tegen de mensenrechten afwegen natuurlijk maar mijn insziens weegt die laatste i.c. vele malen zwaarder.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  18. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  19. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Klopt, maar dat is nog erg kleinschalig hoorde ik.
     
  20. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Wel ernstig dat die communist in Libië gewoon zijn burgers bombardeert =(
    Daar gaan in ieder geval weer ranzige foto's en flimpjes van op internet verschijnen.
     

Deel Deze Pagina